Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:41

Maar een ree vindt een hond aan de lijn toch even eng als een hond die losloopt?

Ja, als je hond erachteraan rent is het anders. Maar als die dat niet doet?
Een ree ziet geen verschil tussen een hond met of zonder lijntje :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:46

Celiien schreef:
Ik vraag me af waarom dan alsnog je hond los laten lopen, de hond moet maar even de bosjes in te duiken om een plasje te doen en de ree kan al zich dood schrikken. Er staat niet voor niets bij; ' uw hond doet waarschijnlijk niks maar dat weten wij niet'
Maar als je dat op je geweten wilt hebben :n

Als ik onze honden aan de lijn heb, kunnen ze alsnog de bosjes in schieten en dan gebeurt precies hetzelfde.
Wat in de post boven mij al genoemd wordt inderdaad.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:51

Overigens lopen wij (de mens) ook gewoon rond. Maar ook wij zijn roofdieren (althans, onze oogstand is hetzelfde als andere roofdieren). Dat houd in dat wij ook als roofdier worden gezien door o.a. reeën.

Rustige hond die niets om andere soorten dieren geeft mag van mij los lopen.
Van die opjagers moeten sowieso aan de lijn, niet alleen voor reeën maar ook voor andere dieren.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:53

Die van ons gaat werkelijk overal achteraan.
Wij lijnen haar daarom aan.
Soms kom ik gebieden tegen waar ze los mogen, dan doe ik dat ook want vast met een hond lopen in het bos vind ik niet leuk.
Ik ga daarom zo veel mogelijk naar bossen waar de honden lekker los mogen lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:53

Je kunt het ook zien als "goed voorbeeld doet goed volgen"
Misschien dat enkele honden altijd naast de voet blijven als ze los zijn (al vraag ik me dan af wat het probleem van de lijn is) maar dat kan andere mensen waarvan de hond vooruit loopt het idee geven: als diegene zijn hond loslaat doe ik het ook.

Mariska_28

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:09

Ik denk dat het ideaal zou zijn; Stuk bos omheinen met 2 mt gaas, al het wild eruit, en dat als losloop gebied... En daar zou ik best voor willen betalen om in te kunnen lopen. Want nee, ik vind het niet leuk dat mijn honden wild gaan zoeken.. Maar als een hond toch verdorie nooit vrijuit kan lopen (en helemaal zo'n renras als die podenco's van mij..)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:14

Misschien ben ik erg naief maar waarom neemt iemand die in een gebied woont waar de honden nergens los kunnen of geen grote tuin heeft om in te jakkeren een hond die veel moet rennen :?
Dat is toch net zo onhandig als een husky in een 1 kamerwoning?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:14

Je kunt ook betalen voor een eigen stuk grond :j

En dan hopen dat de hondenliefhebbers hun beesten vasthouden zodat ze daar niet op komen om de jouwe de stuipen op het lijf te jagen :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:45

Sizzle schreef:
Misschien ben ik erg naief maar waarom neemt iemand die in een gebied woont waar de honden nergens los kunnen of geen grote tuin heeft om in te jakkeren een hond die veel moet rennen :?
Dat is toch net zo onhandig als een husky in een 1 kamerwoning?

Er zijn hier meerdere loosloopgebieden hoor, in het bos, maar helaas heeft 1 van mijn honden meer jachtdrift dan goed voor haar is..

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:47

Als iedereen zich nou gewoon zou houden aan de aanlijnplicht. Mijn aangelijnde hond is al een paar keer aangevallen door loslopende zogenaamde brave honden in gebieden waar een aanlijnplicht geldt. Het standaard excuus: 'dat doet hij normaal nooit' komt ze zo langzamerhand mijn neusgaten uit :(

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:49

Mariska_28 schreef:
Ik denk dat het ideaal zou zijn; Stuk bos omheinen met 2 mt gaas, al het wild eruit, en dat als losloop gebied... En daar zou ik best voor willen betalen om in te kunnen lopen. Want nee, ik vind het niet leuk dat mijn honden wild gaan zoeken.. Maar als een hond toch verdorie nooit vrijuit kan lopen (en helemaal zo'n renras als die podenco's van mij..)

Een hond moet vrijuit kunnen lopen? Als je die ruimte toch niet hebt, begin je toch niet aan podenco's? Dat is toch geen excuus dat ze mogelijk wild gaan zoeken :')

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:40

Waar zeg ik dat mijn honden niet vrijuit kunnen rennen???

Dat doen ze namelijk dagelijks op de wei. Waar ze trouwens meer bezig zijn met konijnen en muizen proberen te vangen..

Maar lang niet iedereen heeft die luxe, en laat zijn hond dan los in het bos.. En vandaar mijn ideaal, een omheind hondenbos.. Als ik het geld had, was ik er zelf 1 begonnen.. :D

Edit:
Zijn hier trouwens wel hele domme reeen.. Heel groot bos, heel klein stuk daarvan losloopgebied. En waar zitten ze?? Dan verdienen ze het om opgejaagd te worden :D :D :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:44

Hoop toch echt dat je dat niet meent :n

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:55

:j :j Ze zijn echt dom :D

Had er niet voor niets een paar smileys achter gezet..

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:02

Opzich ben ik het er wel mee eens dat ze vast moeten.. behalve als het losloopgebied is, maar dan, waarom zijn die er dan zo weinig?
Ik woon in Friesland en als ik op internet kijk is er geen een echt in de buurt.. en ik ga niet 2/3 x per dag een half uur heen en terug rijden..
mijne gaat dus gewoon los op plekken/tijden waarvan ik weet dat het kan.
En dan gaat dit meer om mensen dan om wild.
Ik kom regelmatig hazen/reeën/marters tegen maar mijn hond gaat er niet achter na..
Als hier een gebied in de buurt is, ja graag, dan ga ik wel heen.. geen kans op boetes.
Maar om die reden laat ik hem echt niet altijd aan de lijn.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:11

Mijn Duitse Herder luistert voor 99,9 %, is nooit meer dan 10 meter uit de buurt, heeft nog nooit iets gegrepen, maar ik sta niet garant voor de situatie dat ze iets ruikt. Het is een speurder, en ze gaat er dus mooi wel achteraan als ik niet tijdig corrigeer. En zelfs voor die 0,1 % risico gaat ze in het broedseizoen mooi aan de lijn in gebieden waar veel wild zit. En nee, ik ben niet heilig. Dus buiten het broedseizoen loopt ze echt wel eens los op plekken waar dat eigenlijk niet mag, maar als ik een aangelijnde hond tegenkom gaat ze mooi aan de lijn. Ook al volgt ze me op de voet en kijkt niet naar andere honden als ze onder appel staat. Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:12

Er zijn ook nergens losloopgebieden voor paarden of koeien, dus waarom wel voor honden :?

Vind dat altijd zo'n vreemde redenatie ...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:17

En wat zijn piste's en weide dan Shirley? Daar lopen ze niet los in of kan je ze niet los in zetten? Hou jij heel de dag je paard vast in de weide?

Ik hou mijn hond aangelijn, behalve hier achter mijn hoek waar een braakliggend stuk grond is met een mini bosje, ze gaan daar een hele woonwijk bouwen. tot dan laat ik mijn hond daar wel los.

En als ik naar een bos zou gaan, denk ik erover om een longe te nemen die ik nog heb liggen van mijn paard, die kan ik dan laten vieren maar ze is wel aangelijnd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:20

Nee, maar die staan toch ook op eigen terrein en achter een heining ?
Zie tenminste nergens vrij paarden rondlopen in de bossen en in de bermen ...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:23

Ik heb toch al menig topic's voorbij zien komen op bokt van mensen die hun paard los laten lopen in bos of op strand, en daar wordt merendeel positief op gereageerd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:26

Je snapt toch hopelijk wel wat ik bedoel ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:27

hmm, je zegt dat paarden niet los lopen in het bos, ik reageer dus dat ik toch al menig topic voorbij heb zien komen op bokt, dat mensen dat wel doen. Dus uw argument klopt dan toch niet? Wat zou ik niet snappen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:29

Laat maar -O-

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:32

ja, sorry dat ik lomp ben hé _-:(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:33

Dat hoor je mij toch niet zeggen ?
Ik heb alleen geen zin in een oeverloze discussie .. die moet ik al bijna dagelijks voeren met hondenuitlaters hier die denken dat ze alles maar mogen :n