Doorrijden na aanrijden kat??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Doorrijden na aanrijden kat??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:59

Omdat ik daar benieuwd naar ben. Als het over dieren gaat dan is het ik wil mezelf en anderen niet in gevaar brengen. Maar als het om een mens gaat, dan ineens wel. Dat snap ik dan weer niet, want in plaats van 1 mens, verwondt je er meerdere.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:10

Geryon schreef:
Omdat ik daar benieuwd naar ben. Als het over dieren gaat dan is het ik wil mezelf en anderen niet in gevaar brengen. Maar als het om een mens gaat, dan ineens wel. Dat snap ik dan weer niet, want in plaats van 1 mens, verwondt je er meerdere.

Ik wil mezelf voor een mens ook niet in gevaar brengen, maar ik kan niet leven met het feit dat ik een persoon dood zou rijden, dus dan is remmen de enige optie :). Hoewel ik de kans klein acht dat er een kind de snelweg oversteekt, maar goed, in theorie is alles mogelijk.

Overigens zou ik ook remmen als er een paard op de weg staat, hoor. En ik rem ook op kleinere wegen voor alles wat ik tegen kom als dit veilig kan. Maar ik rem niet op de snelweg. Tenzij er een paard staat, een zwijn of een olifant (of ieder ander groot dier, for that matter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:14

In de tijd dat ik 's nachts op de taxi reed heb ik best veel katten onder de auto gehad.. En nee, ik ben nooit gestopt. Schiet mij maar neer, maar als ik hem vol onder mijn wielen door voel gaan, heeft stoppen weinig zin... Daarbij zit je met mensen in de auto die gewoon naar hun eindbestemming moeten en ik ga mezelf en anderen niet in gevaar brengen door in het donker langs de weg op zoek te gaan naar een kat..
Die aanrijdingen gingen vaak zo snel, daar was geen reageren tegen, uiteraard probeerde ik te remmen, maar vaak ben je veelste laat.. En daarbij, mensen laten zelf hun kat buiten, dan is dit nu eenmaal het risico.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:22

dat is belachelijk. sorry, maar als jij je kind buiten laat spelen is het ook eigen schuld als het kind onder een auto komt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:32

uhm als je het op een baan laat spelen. Ja. Dan had je het kunnen voorkomen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:32

Ja laten we kinderen met katten gaan vergelijken.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:33

femo schreef:
dat is belachelijk. sorry, maar als jij je kind buiten laat spelen is het ook eigen schuld als het kind onder een auto komt?

Soms wel ! Hier al mee gemaakt dat kinderen liggend op een skateboard in de donker in het midden van de weg (op een bocht) de helling waren af aant gaan !
Buiten spelen kan ook in de tuin of op een speelpleintje !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:35

Nou idd.. :+ Kinderen kun je leren uit te kijken, gaat bij katten wat lastiger, dus is een risico.. Helaas.. Maar ik ken mensen die ook wel eens zeggen dat kinderen vooral lekker op de snelweg moeten gaan spelen :P Maar dat zijn mensen die niet zoveel met kinderen hebben :+

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:37

Lisitano schreef:

Het is wel allebei je verantwoordelijkheid als je 1 hebt !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:37

femo schreef:

Als jij ervoor kiest om je kind op gevaarlijke plekken te laten buiten spelen, dan kun je wel zeggen dat het eigen schuld is, ja :+.

Maar ik snap sowieso niet waarom er altijd een vergelijking moet worden gemaakt met kinderen. Ik heb er zelf niks mee, ik vind dieren veel leuker. Toch zou ik voor een kind wel remmen en voor een kat niet (tenzij dit veilig kan, dan zeker wel!).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:47

kimz_angel schreef:
Lisitano schreef:

Het is wel allebei je verantwoordelijkheid als je 1 hebt !

Ja net als het hebben van een fiets, ook jouw verantwoordelijkheid. Kom op zeg, ook jij weet dat die vergelijking niet op gaat.
En inderdaad, voor een kind of mens uberhaupt rem je. Daar wil ik mijn leven best voor op het spel zetten. Niet voor een kat, hond of konijn. En voor we weer krijgen dat je makkelijk overal kunt stoppen, ik heb het over autowegen.
Altijd zal ik proberen het te voorkomen MITS ik mezelf en anderen in het verkeer niet in gevaar breng.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 16:54

Het gaat mij er niet om of er geremd mag worden voor dieren of niet. Het ging mij erom dat deze persoon een kat heeft aangereden en niet is gestopt terwijl dit wel degelijk had gekund zonder de andere weggebruikers en zichzelf in gevaar te brengen....

Dan had dit dier het misschien wel gered en had hij juist andere weggebruikers geholpen.. Want sorry, bij de meeste mensen (en dat heb ik nu dus gezien) is de eerste reactie uitwijken (stoppen dan weer niet, helaas) En in deze situatie heeft hij juist andere weggebruikers indirect in gevaar gebracht, doordat de mensen achter diegene wel degelijke gingen uitwijken (ja, een spartelend dier op de weg...) en daardoor op de andere invoegstrook kwamen. En anders had hij het dier uit zijn lijden kunnen verlossen en aan de kant kunnen leggen. Dat had ik de juiste manier van handelen gevonden in deze situatie.

Gelukkig zijn er ook mensen die dit wel degelijk doen. Heb ik zelf ook een keer gezien. Stond een auto na de rotonde stil, op een niet heel tactische plek, maar met gevarenlichten en duidelijk zichtbaar, niet een plek om "zomaar" stil te gaan staan, maar toen ik er voorbij reed zag ik dus dat er een aangereden dier voor lag....

Dan nog even een korte opmerking over het feit "dan moet je je kat maar binnen houden".. Dat is onzin, het ging nu om een kat (wat ik het extra erg vind maken, want ergens zijn nu waarschijnlijk mensen die hun huisdier kwijt zijn en missen), maar het had net zo goed om een ree/vos/eend welk dier dan ook kunnen gaan.

Ik vind dat als je een dier aanrijd en je bent in de mogelijkheid om veilig te stoppen dat je dit gewoon moet doen. Punt. En ik vind dus ook dat als je in de mogelijkheid bent om veilig te remmen of uit te wijken voor welk dier dan ook, dat je dit moet doen. De wereld is niet alleen van mensen... En van dat soort egoisme kan ik dus echt woest worden.

Gelukkig zijn er hier heel veel mensen die wel zouden stoppen en me snappen (bedankt voor alle berichtjes!). Dit bericht is dus voor de mensen die er anders over denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:05

Als je goed leest, lees je dat iedereen in dit topic zou remmen als dit veilig kan. Ook zou iedereen in dit topic omdraaien om te checken hoe het met het dier gaat, wanneer dit veilig kan.

Feit blijft, dat remmen of omdraaien/stoppen niet altijd veilig kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:14

Je kunt je kat ook snachts binnen houden en je tuin omheiden.
Wilde dieren zijn gelukkig niet zo suïcidaal.
Al pas ik altijd wel de snelheid aan wanneer weet dat mogelijk gevaar is met overstekende dieren.

2seconden regel, vind zelf ook eng om zo dicht op voorganger te zitten. Ik reken 4 sec en ook dat is ook nog erg weinig.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:23

Ik snap dat ook niet
Vorige week heb ik er zelf ook 1 van de weg af kunnen halen omdat ie in het midden lag. Heb het beestje in de berm gelegd en toen de dierenambulance gebeld.

Heb er gelukkig zelf nog nooit eentje onder de auto gehad maar zou mezelf vreselijk schuldig voelen, in de berm leggen (als het veilig is uiteraard, op de snelweg of drukke weg niet) en de dierenambulance bellen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:26

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van loslopende katten. Ik heb er 1 in de tuin, komt de vogeltjes pesten die bij mij van de bolletjes eten maar heb al een paar keer gezien dat de hond de kat bijna te pakken had. Gelukkig ligt hij aangelijnd in onze grote tuin en kan de kat weg komen maar ik vrees voor de dag dat hij hem wel pakt.
En sorry ik ga niet mijn hond uit eigen tuin houden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:38

Ik heb ooit in de auto gezeten terwijl mijn vader een zwarte kat aanreed, hij remde niet eens en wilde ook absoluut niet stoppen..
Was wel n dingetje dat het in tsjechië was, maar ik had m toch graag even aan dr zijkant van de weg gelegd oid..

Vorig jaar is een van onze katten aangereden, ze was waarschijnlijk op slag dood.. Iemand heeft dr nog wel aan de kant van de weg gelegd, maar ik snap niet waarom diegene niet even een telefoontje naar de dierenambu heeft gedaan..
Uiteindelijk is ze gevonden door iemand die n ochtendrondje met de hond deed..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:49

Geryon schreef:
De mensen die niet stoppen voor een dier op bepaalde wegen/momenten, stoppen jullie ook niet voor een kind eigenlijk?

Voor een kind ben ik best bereid mijn auto letterlijk over de kop te laten slaan; daar kom je in een moderne auto meestal zonder kleerscheuren van af (weliswaar niet voor een kind, maar "been there done that").
Voor een dier niet. Dus ik rem wél voor dieren (IJsland, zeer weinig verkeer) , maar ik gooi mijn stuur er niet voor om.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:56

Kuggur schreef:
Geryon schreef:
De mensen die niet stoppen voor een dier op bepaalde wegen/momenten, stoppen jullie ook niet voor een kind eigenlijk?

Voor een kind ben ik best bereid mijn auto letterlijk over de kop te laten slaan; daar kom je in een moderne auto meestal zonder kleerscheuren van af (weliswaar niet voor een kind, maar "been there done that").
Voor een dier niet. Dus ik rem wél voor dieren (IJsland, zeer weinig verkeer) , maar ik gooi mijn stuur er niet voor om.

Ik denk dat jij op de drukke Nederlandse snelweg ook niet voor dieren remt, logisch, overigens.

Met mijn huidige auto zou ik overigens ook rustig het stuur omgooien. Niet voor kleine dieren, wel voor een mens.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:13

Ik heb nog nooit een kind over de snelweg zien rennen eigenlijk...

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:17

Ja.. sommige mensen zijn nou eenmaal onmenselijk.. maar iedereen reageert anders op zon moment. Ik snap best dat er mensen zijn die in paniek door rijden.. ik praat het niet goed. Maar het hangt wel af van de situatie, vorig jaar reed mijn vriend een rat dood. Direct over zijn kop gereden... Toen ik achterom keek zag je dat het diertje al half plat was.. dan ga je hem niet van de weg schrapen. Gegarandeerd dood. Als je enige twijfel hebt en het dier is nog "heel" en het is op een rustige weg gebeurd ja.. biedt het dan hulp en schuif het als het toch te laat is dan de kant in.

Ik vind het dan nog beter om er nog een keer over te rijden dan het hulpeloos te laten liggen.. dat is echt gruwelijk pijnlijk voor het dier.. :(

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:31

Oh jeetje, dit topic heeft een vermakelijke twist gekregen. Zeer interessant om de verschillende meningen te lezen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:11

muntdrop schreef:

Ik wel :Y). Maar dat was een ongewone situatie (een stilstaande file van 20 km, mensen die lekker buiten gingen zitten, mensen die tennisten, the works. Al met al dik drie uur in de file gestaan).

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:31

Een kind ik ook niet, maar de laatste tijd wel veel polen enzo die over de snelweg "wandelen" in het donker. En zo nu en dan gaat dat niet helemaal goed. Gelukkig heb ik het maar twee keer meegemaakt, maar je schrikt jezelf helemaal kapot. Waarom dat ze dat doen???

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:33

_San87_ schreef:
muntdrop schreef:

Ik wel :Y). Maar dat was een ongewone situatie (een stilstaande file van 20 km, mensen die lekker buiten gingen zitten, mensen die tennisten, the works. Al met al dik drie uur in de file gestaan).

Oke daar had ik niet aan gedacht :+
Maar in de file rij je natuurlijk geen 120 :D (mag ik hopen :') )