Saskia9 schreef:Het is toch een heel verschil of je fokt voor jezelf of voor andere?
Ts fokt in eerste instantie voor haarzelf,de andere pups komen te koop,aan kopers dus de vraag of zij de tests belangrijk vinden ja of nee.
Wil jij een echt hondenras hebben van een fokker die daarmee fokt,dan zijn die testen iets belangrijker voor de kopers denk ik dan nu als in de situatie als TS..
Alles gaat of staat toch met kopers?
Ik vind dit eerlijk gezegd nogal erg kort door de bocht.
Waarom zouden de testen voor een fokker van rashonden belangrijker zijn? Of je nou fokker bent van een rashond of een kruising, ligt de verantwoordelijkheid qua gezondheid ten aller tijden bij de fokker.
Omdat zij een kruisingsnest op de wereld zal helpen zetten, neemt niet weg dat zij er niet voor moet zorgen dat ze er alles aan hebt gedaan om een zo gezond mogelijke hond te fokken!
Dat zij één of twee hondjes zelf wil aanhouden, draagt niet bij aan de redenatie dat zij puur voor zichzelf fokt.
Er zijn zat "rashonden" fokkers die ook puur voor zichzelf fokken. Fokkers die een combinatie maken om bewust uit deze lijnen zelf een hond aan te houden om evt in de toekomst mee verder te kunnen.
Maar het gebeurt niet vaak dat de teef maar één of twee pups geeft, dus zal je toch voor die andere pups een goed tehuis moeten zoeken en dan is het jouw taak als fokker zijnde dat je kan aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de erfelijke gebreken die binnen jouw ras voorkomen te hebben geminimaliseerd.
Waarom er zo moeilijk gedaan wordt? Waarom wordt er zo moeilijk en geheimzinnig gedaan omtrent het feit waar deze ouderhonden op getest zijn?
Ook al zet je een kruising op de wereld, dan kan je toch trots op jezelf wezen dat jij beide ouderhonden hebt laten testen op de aandoeningen die binnen deze rassen voorkomen? Dus waarom een geheim?
Dat de mensen die daar een pup willen kopen de stambomen in mogen zien zegt mij helemaal niets. Een stamboom is geen garantie op een gezonde hond, dit is enkel een afstammingsbewijs. De geteste onderzoeken zeggen mij veel meer.....
In de praktijk blijkt dat we met z'n allen maar "ooh" en "aah" moeten roepen omtrent hoe lief het wel niet is om een gelegenheidsnestje op de wereld te zetten.
En dat kruisingen per definitie gezonder zouden zijn is allang achterhaald.
http://www.dogworld.co.uk/product.php/95854