Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Paperboy schreef:Je vergelijking met paardrijden is een beetje vreemd, want als je erop zit is dat heel iets anders dan dat het paard los in de weide loopt...of mag je paard dan ook niet instinctief reageren? Je vergelijking met paardrijden is te vergelijken met een aangelijnde hond, als de hond los is en even zijn eigen ding mag doen kan het gebeuren dat hij instinctief op een wegrennend konijn reageert of op de geur van een loopse teef.....dit vind ik geen ongehoorzaamheid. Een dier blijft een dier en is geen robot, tenminste het is bij mij niet de bedoeling dat ze gedrild worden maar binnen bepaalde regels toch vooral hond kunnen zijn inclusief een stuk van hun natuurlijk gedrag kunnen beleven zoals bijv. achter een konijn of fazant aan gaan.
Ik longeer ook wel eens tussen de andere paarden die los staan en ook dat gaat gewoon. Mijn paarden blijven ook allemaal los op de poetsplaats staan als ik wat ga halen, OOK de hengst die dan recht tegenover de box van mijn merrie staat (die dus ook elke drie weken hengstig staat).
Jessix schreef:Kimbers schreef:Als je een hond ziet die aangelijnd is vind ik het gewoon fatsoenlijk om je eigen hond dan ook bij je te houden. Zelfs al is dit in een losloopgebied.
Met een loopse teef zou ik het losloopgebied wel vermijden.
Klopt, ik houd mijn hond altijd vast als ik een aangelijnde hond tegen kom, ook al doet zij echt niets. Dat is gewoon fatsoenlijk.
Collie2008 schreef:Als je met een loopse teef in een losloopgebied gaat lopen vraag je wat mij betreft om problemen. In die zin, dat je vervelend gedrag van reuen kan verwachten. Hond moet dan wel onder appel staan, maar hoi...er is ook nog zoiets als drift, instinct en reactievermogen van de mens.
eponine schreef:Dus mijn mening is, dat als de teef loops is ( meestal twee keer per jaar drie weekjes..) even geen loslopende honden opzoeken!
Urielle schreef:Nee, maar ze scharrelt altijd buiten en in de stallen rond dus dat valt ook niet op (stel dat ze het weglikt ofzo). Mijn hond is te onderdanig om andere honden af te snauwen, ze gaat plat op de grond liggen of ze rent naar mij en dan moet ik haar 'bevrijden'![]()
Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een hond door de medische molen te gaan halen voor iets waar ze zelf geen last van heeft.
Urielle schreef:Dat valt wel mee hoor, mensen moeten gewoon hun honden bij zich houden/roepen en als er in geen velden of wegen een baas te bekennen valt, krijgt de reu een maat 38 terug naar zijn baas.
Ik ben gekke Henkie niet om mijn hond over de zeik te laten halen bij de dierenarts vanwege een heel eventueel mogelijke aandoening omdat andere mensen hun hond niet opvoeden?! Misschien is ze onder de honden wel gewoon een sexy chick ofzo.