Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:33

Als je met een loopse teef in een losloopgebied gaat lopen vraag je wat mij betreft om problemen. In die zin, dat je vervelend gedrag van reuen kan verwachten. Hond moet dan wel onder appel staan, maar hoi...er is ook nog zoiets als drift, instinct en reactievermogen van de mens.

Ik zou het iig niet doen. Betekent natuurlijk niet dat die reuen maar mogen wippen hoor! Mogen ze ook niet op een niet loopse teef, maar goed...Tis wel 'kat op t spek binden'. Beter loopsheid afwachten en dan het bos weer in

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:17

Ik ben het eens met de ongeschreven regel. Je loopt in een losloopgebied en iets verleidelijkers dan een loopse teef is er niet voor een reu. Als je in de buurt niks hebt om te wandelen, pak je maar de auto ergens heen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:23

overigens ik loop veel in een losloopgebied met mijn huidige honden en eigenlijk dan ook altijd met nog andere honden erbij en hun bazen of met andere honden en dan in mijn eentje. Mijn honden mogen geen contact maken met vreemde honden maaar in het losloopgebied loop ik tenminste geen risico beboet te worden voor loslopende honden (al loop ik ook zeer veel in niet losloopgebied met loslopende honden).

Mijn honden luisteren goed en alle honden die bij ons los lopen luisteren goed. Waar we ook lopen als het even kan lopen ze los maar ze mogen NIET naar andere mensen en dat hoeven we ze niet te vertellen dat doen ze gewoon niet (oke, mijn ene hond heeft hier moeite mee dus die krijgt een snoepje als hij aan geeft dat hij andere mensen ziet en als we ze voorbij zijn krijgt hij weer een snoepje en zo blijft hij bij me).

Moeten we andere honden passeren dan houden we die van ons bij. Loopt die hond of honden los dan mag of mogen er 1 á 2 gaan kjiken en als die andere hond terughoudend is moet de rest bij ons blijven als er gespeeld wordt mag alles gaan kijken degene die gaan zijn honden die terug komen als we roepen wat de andere hond ook doet of doen ;)

ik loop regelmatig alleen met 4 grote honden (2 duitse herders, boxer en rott/lab) dan mogen ze gewoon niets met andere honden. Als het fout gaat dan zit ik namelijk met 4 grote honden en kan ik niet makkelijk ingrijpen. Dus allemaal aangelijnd volgen.

Overigens loop ik nooit op drukke tijden en nooit in drukke gebieden zodat ik niet steeds aan/af moet lijnen. Ik kan makkelijk hier 5 km lopen zonder iemand tegen te komen maar soms pak ik een ander stuk waar wel meerdere mensen lopen en dan dus meer opletten en de lekkere koekjes mee :D

Wij nemen de teven die loops zijn overigens niet mee om problemen te voorkomen. Zou het zelf ook echt niet willen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:07

Paperboy schreef:
Je vergelijking met paardrijden is een beetje vreemd, want als je erop zit is dat heel iets anders dan dat het paard los in de weide loopt...of mag je paard dan ook niet instinctief reageren? Je vergelijking met paardrijden is te vergelijken met een aangelijnde hond, als de hond los is en even zijn eigen ding mag doen kan het gebeuren dat hij instinctief op een wegrennend konijn reageert of op de geur van een loopse teef.....dit vind ik geen ongehoorzaamheid. Een dier blijft een dier en is geen robot, tenminste het is bij mij niet de bedoeling dat ze gedrild worden maar binnen bepaalde regels toch vooral hond kunnen zijn inclusief een stuk van hun natuurlijk gedrag kunnen beleven zoals bijv. achter een konijn of fazant aan gaan.

Laat ons zeggen dat ik een paard los zou longeren, ja dan moet ie aan het werk zijn en niet bezig zijn met de paarden van de buren of de buurkindjes die aan het spelen zijn of wat dan ook. :j Ik longeer ook wel eens tussen de andere paarden die los staan en ook dat gaat gewoon. Mijn paarden blijven ook allemaal los op de poetsplaats staan als ik wat ga halen, OOK de hengst die dan recht tegenover de box van mijn merrie staat (die dus ook elke drie weken hengstig staat).
Op de wei gaan ze hun goddelijke gang maar, maar daar sta ik ook niet op te kijken. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:16

Ik wil niet zeggen dat je niet met een loopse teef naar een bos mag gaan of hondengebied. Wel als ik jou tegen zou komen zou mijn reu zijn instinct volgen en dolblij naar de teef gaan. Dan houd ik hem niet tegen. Maar boos worden? Nee, dat niet natuurlijk!

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:52

Jessix schreef:
Kimbers schreef:
Als je een hond ziet die aangelijnd is vind ik het gewoon fatsoenlijk om je eigen hond dan ook bij je te houden. Zelfs al is dit in een losloopgebied.

Met een loopse teef zou ik het losloopgebied wel vermijden.

Klopt, ik houd mijn hond altijd vast als ik een aangelijnde hond tegen kom, ook al doet zij echt niets. Dat is gewoon fatsoenlijk.

Deed iedereen dit maar, maar nee honden zijn hun eigenaar vaak ver vooruit. En ja, daar sta je dan met je aangelijnde (niet loopse) teef en drie daar omheen springende reuzehonden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:21

Collie2008 schreef:
Als je met een loopse teef in een losloopgebied gaat lopen vraag je wat mij betreft om problemen. In die zin, dat je vervelend gedrag van reuen kan verwachten. Hond moet dan wel onder appel staan, maar hoi...er is ook nog zoiets als drift, instinct en reactievermogen van de mens.

Precies. Het blijven honden en zijn geen robotjes.

Mijn intact reu luistert in principe goed. Was eigenlijk nooit achter een loopse teef aan geweest tot vorig jaar toen ik een man met loopse teef in het bos aantrof. Ik stond zelf met open mond, omdat hij mij in 11 jaar nog nooit gepeerd was. Tja zeg nooit nooit.

Als ik iemand met een hond aan de riem aantref doe ik mijn hond ook altijd vast. Maar aan de andere kant is het ook een beetje gek, ik loop niet bewust in een losloopgebied om mijn hond elke keer weer te moeten aanlijnen. Maar goed ik vind het zelf niet zo'n grote moeite en kan mij er niet zo druk om maken. Agressieve honden daarentegen vind ik een ander verhaal en ben ik van mening dat die niet in een losloopgebied thuis horen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:34

Mijn hond is net over haar loopsheid heen en vandaag zijn we naar het losloopterrein gegaan, toch waren er nog reuen die haar heeeel interessant vonden, ondanks dat ze ze echt niet meer toeliet en nog van zich afbeet..voor ons het teken om onze wandeling te beperken, want als meerdere reuen interesse krijgen, geeft dat alleen maar onrust. Ik zoek het dus niet op met mijn hond als ze loops is, dit geeft alleen maar onnodige stress aan beide kanten. Dus mijn mening is, dat als de teef loops is ( meestal twee keer per jaar drie weekjes..) even geen loslopende honden opzoeken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:40

eponine schreef:
Dus mijn mening is, dat als de teef loops is ( meestal twee keer per jaar drie weekjes..) even geen loslopende honden opzoeken!

En hoe doe je het dan met mijn teef, waar de reuen op lopen springen het gehele jaar rond, terwijl ze dus helemaal geen zin heeft in dat gedonderjaag?
En waaraan je ALS ze loops is, ook pas merkt dat ze het is aan haar reactie als de reu wil dekken?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:49

Ik zou een dergelijke teef laten onderzoeken, bloedwaaes, hormoonspiegel enz. Misschien heeft ze een relatief eenvoudig te behandelen hormoonaandoening.. Ik weet van de mijne dat ze vorige schijndrachtig was, en dit dus waarschijnlijk nu ook weer zal worden. En dan is ze ook aantrekkelijk voor reuen. Ze bijt ze echter wel van zich af. Wat ik me dan weer afvraag, verliest je hond geen bloed bij aanvang van haar loopsheid?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:02

Nee, maar ze scharrelt altijd buiten en in de stallen rond dus dat valt ook niet op (stel dat ze het weglikt ofzo). Mijn hond is te onderdanig om andere honden af te snauwen, ze gaat plat op de grond liggen of ze rent naar mij en dan moet ik haar 'bevrijden' :+
Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een hond door de medische molen te gaan halen voor iets waar ze zelf geen last van heeft. :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:09

Urielle schreef:
Nee, maar ze scharrelt altijd buiten en in de stallen rond dus dat valt ook niet op (stel dat ze het weglikt ofzo). Mijn hond is te onderdanig om andere honden af te snauwen, ze gaat plat op de grond liggen of ze rent naar mij en dan moet ik haar 'bevrijden' :+
Ik vind het zelf een beetje onzinnig om een hond door de medische molen te gaan halen voor iets waar ze zelf geen last van heeft. :o

De problemen die het tot gevolg heeft zou ik wél definiëren als "last".

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:11

Ik vind niet dat je met een loopse teef het losloop gebied in moet gaan. Dat is de kat op het spek binden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:12

Kuggur schreef:
De problemen die het tot gevolg heeft zou ik wél definiëren als "last".

Waarom?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:26

Urielle schreef:
mijn teef, waar de reuen op lopen springen het gehele jaar rond, terwijl ze dus helemaal geen zin heeft in dat gedonderjaag?

Daar is je last.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 07:01

Dat valt wel mee hoor, mensen moeten gewoon hun honden bij zich houden/roepen en als er in geen velden of wegen een baas te bekennen valt, krijgt de reu een maat 38 terug naar zijn baas.
Ik ben gekke Henkie niet om mijn hond over de zeik te laten halen bij de dierenarts vanwege een heel eventueel mogelijke aandoening omdat andere mensen hun hond niet opvoeden?! Misschien is ze onder de honden wel gewoon een sexy chick ofzo.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:37

ik heb ook al 2 dagen met een loopse teef gelopen. Ik heb een teef die alleen interessen heeft in mn chi reu ( geholpen) en buiten kruipt ze in elkaar voor andere honden die aan haar komen ( ze vind andere honden meestal een beetje spannend ) en dan kan ik haar even oppakken en een paar stappen verder lopen. Ik hoef me niet druk te maken dat ze zomaar gedekt zal worden.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 02:04

Urielle schreef:
Dat valt wel mee hoor, mensen moeten gewoon hun honden bij zich houden/roepen en als er in geen velden of wegen een baas te bekennen valt, krijgt de reu een maat 38 terug naar zijn baas.
Ik ben gekke Henkie niet om mijn hond over de zeik te laten halen bij de dierenarts vanwege een heel eventueel mogelijke aandoening omdat andere mensen hun hond niet opvoeden?! Misschien is ze onder de honden wel gewoon een sexy chick ofzo.

Je hebt helemaal gelijk dat andere eigenaren hun hond bij zich moeten houden, daar kan ik me ook dood op ergeren!
Maar dat je teef toevallig een "sexy chick" is... Kom op, dat geloof je toch zeker zelf niet? Als alle reuen die je tegenkomt zo extreem op haar reageren geeft dat naar mijn idee duidelijk aan dat er iets niet klopt in de hormoonhuishouding. Buiten dat je hond nu dus constant lastig gevallen wordt op wandeling zit er wel degelijk een groot risico aan een verhoogde hormoonspiegel: kanker! Dat risico zou ik niet lopen terwijl je met een simpel bloedonderzoek kunt controleren hoe het zit met haar hormonen...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 02:10

Ik loop dan ook niet in losloopgebieden. Die reuen hou je dan echt niet tegen..
Ik loop dan meestal gewoon de normale plasronden, wel wat vaker dan, hier gewoon in woonwijk.

Ook eens ruzie gehad, was al savonds laat, loop met mijn honden.
Zie een bernersennen op me af rennen, dus roep al dat me hond loops is.
Mevrouw was zo druk aan het praten dat ze me niet hoorde,
Sta ik ondertussen met alle moeite die bernersennen van me hond af te trekken.
Geef netjes aan dat mijn hond loops is, of ze hem asjeblieft even aan wilt lijnen.
Krijg ik me toch een grote smoel dat mijn hond maar een maand binnen moet blijven...
Ik loop gewoon in een woonwijk,
Ze heeft me daarna nooit meer aangekeken :D