Kitten stinkt enorm, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:51

Ik geef mijn katten vaak gekookte kipfilet of koolvis. Leg het in een bak met water in de magnetron, eten ze bij mij beter dan rauw, dat krijg ik er echt niet in hier..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 10:53

@ Sakkia: De verhoudingen van Angel zien er goed uit, ze lijkt ook erg goed te groeien. Vooral bezoek ziet het uiteraard, zelf zie je dat meestal niet als ze groeien :D Wel viel mij overlaatst op dat haar mand plots zo goed gevuld is als ze erin ligt, 2 maanden geleden zag je haar haast niet liggen, zo een klein hummeltje in zo een grote mand. :Y)

Wat zielig voor je kater, zo een zware periode gehad. :(:) Gelukkig is hij uiteindelijk bij jullie terecht gekomen!

Ik heb trouwens mijn profiel even snel bijgewerkt, Angel mocht hier toch echt niet ontbreken vind ik :o

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:05

leuk dat ze nu ook in je profiel staat maar je hebt het steeds over Britse korthaar maar het is toch echt Brits korthaar....

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:06

gekookte kip(filet) mag ook... kun je het water bewaren door in zo'n ijsblokjes zakje/vorm te doen en af en toe een blokje in het waterbakje te laten smelten, vind je kat ook lekker :) (en goed omdat ze dan meer/voldoende drinken)

Maar inderdaad nooit bot koken en dan geven

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:23

@ jiperdepip: Mijn excuses hoor :o Het is eigenlijk een gewoonte van het Nederlands taalgebruik... Omdat je wel zegt "een Brits katje", maar "een Britse kat/kitten"... Ook op het internet lees je vaak over het ras Britse Korthaar, vandaar dat ik het ook beide gebruik, maar ik geloof je zeker en vast dat het Brits Korthaar is ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:38

sander_lotte schreef:
Ik begrijp dat mensen met maag-darmproblemen overgaan op een glutenvrij dieet, maar mensen die deze problemen niet hebben hoeven toch niet glutenvrij te eten, toch? Dus mijn redenering zou zijn dat als een kat er geen problemen mee lijkt te hebben, het niet zo erg is om niet granenvrij te eten, of ben ik nu te moeilijk bezig? :Y)

Niet graanvrij is natuurlijk wat anders dan graanrijk. De mens is een omnivoor, de kat een carnivoor dus daar zit ook nog een verschil. Daarnaast kun jij niet voelen welke kleine ongemakken je kat eventueel ondervindt. Plus de ongemakken die het op oudere leeftijd kan veroorzaken (steeds meer katten hebben kwalen als ze oud zijn, o.a. te wijten aan voeding).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:52

@ Sassol: Ok, dat is dan ook weer waar... Met maag-darmproblemen dacht ik eerder aan braken en diarree, maar andere ongemakken zijn natuurlijk inderdaad moeilijk waar te nemen voor mij... Maar uiten maag- en darmproblemen zich dan niet meestal in braken, diarree, en heel weinig eten vanwege het beroerd voelen?

Als katten op oudere leeftijd kwaaltjes krijgen met als oorzaak de voeding, is dat dan niet vaker doordat er gegeven wordt van mindere/slechte kwaliteit (zoals sommige supermarkt-voeders)?
Royal Canin heeft toch ook een goede naam als kwaliteitvol voer, denk je dat er veel katten zijn die toch op oudere leeftijd kwalen krijgen door dit voer? Het is tenslotte een A-merk, dat wil toch ook wat zeggen, niet?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:00

RC maakt gebruik van DL methionine ;

dl-methionine in kattenvoeding

dl-methionine ook wel Ammoniumchloride genoemd is een synthetische versie van het natuurlijk in vis voorkomende aminozuur methionine. Een bestanddeel dat in grote hoeveelheden aan diverse (commerciële) kattenvoeders toegevoegd wordt, en nog vaker aan de diverse soorten speciale dieetvoedingen.
Hoewel inmiddels er vele studies zijn die aangetoond hebben (en zelfs een terugroepactie van een partij voeding vanwege sterfgevallen van katten) dat dit meer kwaad dan goed kan, blijven diervoerderfabrikanten volhouden aan dit bestanddeel.
Het blijkt maar zeer beperkt succesvol te zijn als verzuurder van de urine om zo struviet te voorkomen. Maar het heeft wel vele nadelen:

Dl methionine kan voor de volgende afwijkingen zorgen:

Bloedarmoede, de afbraak van ijzer in het lichaam is een van de meest ongewenste bijeffecten.
Omdat met name de toevoeging in dieetvoer (maar ook gewoon in het seniorenvoer) slecht te doseren is komt er met enige regelmaat oververzuring voor. Het lichaam krijgt door een te laag kalium gehalte waardoor de spieren van de kat niet goed bruikbaar meer zijn. De kat ziet er uit alsof ze een herseninfarct hebben gehad. En wanneer er niet snel ingegrepen wordt, dan loopt met het risico op acuut nierfalen.

Omdat deze gevallen meestal geaccepteerd worden als een ziekte die soms nu eenmaal de kop opsteekt is het niet duidelijk om hoeveel slachtoffers het per jaar gaat.
Ook tonen de statistieken aan dat sinds de opkomst van de kunstmatige verzuurders in droogvoer, een ander type urolithen spectaculair meer voorkomt namelijk calcium-oxalaat.
Dit is logisch aangezien calcium-oxalaat net wordt gevormd wanneer de pH van de urine tè zuur is.
calcium-oxalaat stenen zijn in Europa toegenomen van 2 procent naar 17.5 procent en in Amerika is dit percentage zelfs nog veel hoger.

Een afbraakproduct van dl- methionine is homocysteïne en dat kan het homocysteïnepeil van het bloed verhogen. Hyperhomocysteïnemie is een risicofactor trombose. Dit risico is deels erfelijk, maar ook hormonaal bepaald. Het lichaam heeft vitamine d6 nodig voor de omzetting van methionine in cysteïne. Vitamine B6 in combinatie met foliumzuur is zeer effectief om het homocysteïnepeil te verlagen.

Echter de toevoeging van dl-methionine in voeding is dus een groot risico voor zwangere poezen. Zwangere poezen hebben een hoge dosering foliumzuur nodig om haar kittens compleet te maken een tekort kan leiden tot open verhemeltes en ruggetjes bij kittens. Tevens kan het zijn dat de moederpoes de hoeveelheid foliumzuur maximaal gebruikt en zo onvoldoende over heeft om de afbraak van de afvalstoffen te realiseren. Hierbij loopt die poes dus risico op trombose en een hoge bloeddruk. Het behoeft geen uitleg om te begrijpen dat een poes die gaat bevallen met een te hoge bloeddruk ronduit gevaarlijk is.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:48

Smuldier is in nederland goed te verkrijgen bij alle supermarkten. In belgie weet ik niet. Albert heijn verkoopt het jumbo deen digros

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:21

@ callum: Jammer dat ik eigenlijk nooit in Nederland kom... Maar tegen eind dit jaar zou er hier in de buurt (in Genk) een Albert Heijn komen *\o/* Dus hopelijk ligt het daar dan ook in de rekken :+

@ jiperdepip: tjee wat een uitvoerige uitleg! Dat wist ik allemaal niet!
Ik ben niet van plan om met onze poes te gaan kweken (dat laat ik liever over aan de mensen die er iets van kennen), dus die laatste alinea is hier al niet van toepassing. Maar ik vind het zeker wel interessant om te weten allemaal :j

Ik twijfel niet aan de nadelen die je opsomt, maar dan begin ik weer anders te denken... (sorry hiervoor :o )
Wij, mensen, eten bijvoorbeeld heel veel zout. Ik denk dat ongeveer in alles wel zout zit, en bijna iedereen heeft ook een zoutvaatje in de keukenkast staan om nog extra zout in het eten te doen.

Maar wat zijn de mogelijke bijwerkingen van zout?
Verhoogde bloeddruk, botontkalking, hart- en vaatziekten, nierziekten en zelfs maagkanker!
En toch blijft men zout verkopen én mensen blijven het ook maar kopen en gebruiken?

Van te veel water drinken kan je zelfs plots sterven...
Ik wil maar zeggen dat je over alles wel negatieve bijwerkingen kunt opsommen.

Je zegt dat DL methionine die bijwerkingen met zich kan meebrengen, dat zal ook wel zo zijn als studies dit aangetoond hebben, maar diervoederfabrikanten zullen dit toch niet voor niets blijven gebruiken?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:47

Ligt in de vriezer niet bij het kattenvoer

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:00

Ik denk dat je even goed moet nadenken waarom de meeste diervoeders verkopen: geld verdienen. Dierenartsen (en assistenten) krijgen tijdens de opleiding een bezoekje van de RC fabrikant, die daar hun verhaal komt vertellen. Wat allemaal uiteraard heel logisch klinkt, als je een mooi verhaal bedacht hebt.
(Sprak laatst toevallig met een assisten in opleiding die ook dat bezoekje gehad had. Ze had er niet eens bij stilgestaan dat graan helemaal niet thuishoort in het dieet van een kat. Toen klonk het verhaal van RC ineens een stuk minder logisch)

Dus waarom valt RC onder het A-merk? Omdat het door DA's aanbevolen wordt. Waarom bevelen DA's het aan? Door de inmenging tijdens de opleiding, en sponsoring bij verkoop van de RC fabrikant.
Ook is RC heel slim: want als je een brok speciaal voor Bulldogs kunt kopen, doe je dat graag als Bulldog-eigenaar. Liever dan een brok 'voor de hond'. Maar als je de eigenaar nu vraagt wat de Bulldog nu allemaal zoveel anders nodig heeft, weet die dat niet eens (en ik kan je vertellen dat een Bulldog hetzelfde nodig heeft als een Duitse Herder, op energiebehoefte na dan). En ohja, de brok is ietsje groter omdat Bullen vaak schrokken, iets waar een baksteen in de voerbak ook iets aan kan doen.

Nu rauw vlees in de opkomst is, zie je veel meer kvv's. Ook daar zie je de marketingtruc: 'compleet'. Maar als je bijvoorbeeld naar Smuldier kijkt, klopt daar percentueel geen hout van. Maar hopla een premix die alleen bestaat uit vitamine A, D en E en je kunt als eigenaar met een gerust hart 'compleet' voeren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:23

Mijn kat heeft wel een maag darm probleem, nl IBD en dat is chronisch. Ze zat daardoor elke dag aan prednison, destijds kreeg ze RC. Na een grondige verdieping ben ik overgegaan op graanvrije brok en nu is de prednison aan het afbouwen.

IBD uit zich in kotsen, diarree en niet willen eten. Dus ja maag darm problemen zijn vreselijk voor een kat. Voor onze kat geen granen meer

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:24

Wat een leerzaam topic!

Hier in bezit van 2 soort van britten ( 8 en 14 mnd) oud, die ik dus ( ja, ik ben in de echte "verkoop-val" gestonken) rc brit voer! Hier doen ze het overigens goed op en ja, 1 heeft hangbuik andere niet..
Ben nu voor de leuk natvoer Grau aan het voeren en wil als mijn grote zak rc op is, gaan kijken voor granenvrije brok. Maar dat duurt nog wel half jaar.

Ts: ben ook van bels maar bestel ( net zoals velen hier) ook bij zooplus; heb je toch meer keuze.
Oh en mijn ene kan ook zo leuk 15 min "breakdancen" tegen het kattenbakdeurtje aan terwijl ze erin zit ?!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:47

Waar het eigenlijk om draait is dat je zelf na gaat denken: waarom doe ik wat doe?
Of dit nu om het kiezen van voeding gaat, de omgang/rijden met je paard, je gedrag naar mensen toe, dat maakt niet uit.
Waarom geef je RC? Omdat het een A-merk is? En is dat dan wel een goede reden? Hoe meer vragen je kan beantwoorden, hoe zekerder je van je zaak kunt zijn dat wat je doet goed is.
Zo rijden er heel veel mensen, geleerd vanuit de manege: links opstappen, met bit rijden, hulpteugel eraan, linkerteugel = links, niet luisteren = een tik etc. Maar als je ze vraagt om dat te onderbouwen en kritische vragen stelt, lopen er heel veel spaak. Dan kan het natuurlijk zijn dat je toevallig het juiste doet, maar niet weet waarom, maar dat zal in 999 van de 1000 gevallen niet zo zijn.

Als iemand mij vraagt waarom ik mijn hond/kat voer wat ik voer, kan ik dat onderbouwen. Als iemand mij vraagt waarom ik mijn hond corrigeer op de manier dat ik doe, kan ik dat onderbouwen.
Het zijn vaak de vastzittende patronen die ik niet kan onderbouwen, maar waar ik echt goed moet reflecteren om er vervolgens vaak achter te komen dat mijn acties niet gefundeerd zijn: ik doe zo omdat ik dat al jaren zo doe.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:05

Oh, sassol: da's een goeije!
En gelukkig kan ik daarop antwoorden: omdat het voor mij goed voelt omdat ik denk dat het goed voer is want katten doen het er goed op!

Alleen wil dat niet zeggen dat het voor een ander mens/beest ook goed is.
Want wat is goed???

Maar ik snap je gedachtengang :)!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:10

Sassol schreef:
Waar het eigenlijk om draait is dat je zelf na gaat denken: waarom doe ik wat doe?
Of dit nu om het kiezen van voeding gaat, de omgang/rijden met je paard, je gedrag naar mensen toe, dat maakt niet uit.
Waarom geef je RC? Omdat het een A-merk is? En is dat dan wel een goede reden? Hoe meer vragen je kan beantwoorden, hoe zekerder je van je zaak kunt zijn dat wat je doet goed is.
Zo rijden er heel veel mensen, geleerd vanuit de manege: links opstappen, met bit rijden, hulpteugel eraan, linkerteugel = links, niet luisteren = een tik etc. Maar als je ze vraagt om dat te onderbouwen en kritische vragen stelt, lopen er heel veel spaak. Dan kan het natuurlijk zijn dat je toevallig het juiste doet, maar niet weet waarom, maar dat zal in 999 van de 1000 gevallen niet zo zijn.

Als iemand mij vraagt waarom ik mijn hond/kat voer wat ik voer, kan ik dat onderbouwen. Als iemand mij vraagt waarom ik mijn hond corrigeer op de manier dat ik doe, kan ik dat onderbouwen.
Het zijn vaak de vastzittende patronen die ik niet kan onderbouwen, maar waar ik echt goed moet reflecteren om er vervolgens vaak achter te komen dat mijn acties niet gefundeerd zijn: ik doe zo omdat ik dat al jaren zo doe.

Inderdaad en als je logisch nadenkt dan kom je er achter dat een kat een vlees eter is en dat zijn hele gestel daar van oorsprong op in is gesteld. katten eten muizen en vogeltjes en ander klein spul, ik heb nog nooit een wilde kat een brokje zien eten :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:10

Inderdaad evelienepien. En dan krijg je dus de kritische vragen: is een goed gevoel hebben wel een goede reden om voer te geven? En je denkt dat het goed voer is, maar waarom denk je dat? Is een observatie wel een gefundeerde reden? Hoe weet je dat ze het er 'goed' op doen?
Misschien zouden ze het wel veel beter doen op een andere brok en denk je later: goh, zo goed deden ze het helemaal niet.

Wil hiermee uiteraard niet zeggen dat je slecht bezig bent, maar hoe kritischer je bent, hoe beter.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 09:49

Het is inderdaad een leerzaam topic :) Ik leer hier denken op manieren waar ik nooit eerder aan zou denken.

Ik begrijp je gedachtengang, maar zo kun je over alles kritisch gaan zijn, toch?
Nu ga ik even overdrijven (niet om reacties uit te lokken hoor, maar ik probeer even mee te denken), maar dan moeten ook alle paardenwedstrijden afgelast worden, want in het wild zie je ook niet dat mensen op paarden rijden én paarden daarbij dwingen om over allerlei hindernissen te springen en te lopen waar de mens het wil. Hoefijzers, een bit e.d. zijn dan ook helemaal overbodig, want dat zie je in het wild ook niet...

In het wild zie je ook geen katten naar de mens toerennen en om eten of een aaitje zeuren :o

Maar even terug naar het eten.
Ik eet bepaalde dingen ook omdat ik mij er goed bij voel. Ik heb ondervonden dat ik van vettig eten dik word, dus probeer ik het vettig eten te beperken. Ik probeer dus ietsje gezonder te eten, maar ik overdrijf ook niet in het gezond eten. Als ik volgende week ontzettende diarree krijg en moet overgeven, ga ik uitzoeken waar ik zo ziek van ben, en dan zal ik dat onderdeel in mijn eten ook laten. Maar zolang ik niet dikker word, geen diarree krijg, niet moet overgeven en energiek blijf, zal ik gewoon blijven eten zoals ik eet. Ik eet nog steeds heel veel dingen die mijn lichaam niet nodig heeft, maar ik vind het lekker, ik voel me er goed bij en ik word niet dikker, waarom zou ik dan iets anders gaan eten?

Zo redeneer ik ook bij de poes, ze is momenteel een blije poes vol energie, ze eet goed, drinkt goed, plast goed, heeft een goede stoelgang, heeft een glanzende vacht, én ze vindt haar voer lekker, waarom zou ik dan veranderen?
Als ik ga testen in verschillende soorten voer, zal ze ongetwijfeld voersoorten hebben waar ze diarree van krijgt. Waarom zou ik haar dat aandoen? Omdat het zou kunnen dat er een bepaald voer is waar ze het beter op doet? Maar het zou ook kunnen dat ze zich alleen maar beroerd voelt met ander voer, dus waarom zou ik stoppen met een voer waar ze het goed op doet?

Ok, ik wou eerst van RC af vanwege dat hangbuikje, maar nu ik weet dat dat best normaal is, en dat het ook genoeg kan zijn om gewoon wat te minderen, vraag ik me af waarom ik anders zou veranderen van voer.

Als ik mezelf vraag waarom ik mijn kat RC geef, is dit ook mijn antwoord: omdat ze een blije poes is vol energie die goed eet, goed drinkt, goed plast, goede stoelgang heeft en ze heeft een glanzende vacht, dit zijn volgens mij wel aanwijzingen dat ze het er goed op doet. :j

Zoals ik al zei in mijn post van gisteren over het zout en het water, over alles kun je gevaarlijke bijwerkingen opsommen...

Maar je hebt gelijk, diervoeders worden verkocht om geld te verdienen, maar RC zal niet onder het A-merk vallen omdat DA's het aanbevelen. Ik kan me niet inbeelden dat het voer van diegene met het mooiste praatje aanbevolen wordt door DA's... Natuurlijk is het belangrijk dat je je product kunt verkopen, maar er moet ook wel wat waarheid in zitten voordat het succesvol wordt hé?

Even over je voorbeeld met de Bulldog, natuurlijk is er voor alles een oplossing, zoals je zegt dat die grotere brokken niet nodig zijn, maar het is wel handig.
Mijn paard hoeft eigenlijk ook geen automatische drinkbak, ik kan ook gewoon een drinkbak op de grond zetten en vullen met water, maar zo een automatische drinkbak is gewoon handig.
In het wild zijn ook geen automatische drinkbakken, maar toch gebruik ik het omdat het ontzettend handig is...
Voor Britten zijn er ook brokken die groter gemaakt zijn tegen het schrokken, ik zie mij dat voer ook wel al kopen als ik eerlijk moet zijn. Ik ga echt geen baksteen in de poes haar drinkbak leggen (dat past er zelfs niet in :Y) ), ik zal dan eerder dat voer kopen met grotere brokjes...

Ik hoop dat je je niet gaat opjagen doordat ik voortdurend tegenspreek, want ik vind het wel een interessante discussie. :j

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:16

Ts: ik denk dat deze site je goed op weg kan helpen met je zoektocht naar kwalitatief goed kattenvoer (is er overigens ook voor honden).
Mij heeft het in ieder geval goed op weg geholpen...

http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:02

Ik heb 'm volgens mij nog niet hier in het topic voorbij zien komen dus even ter aanvulling:

Ik voer Applaws. Hierin zit (in mijn geval, ze hebben ook andere soorten) 80% kip. Het is graanvrij maar er zit wel wat groente in. Verder zit er gevogelte-olie in (omega 3) en zalmolie (omega 6) in. Bindmiddel e.d. zijn onschuldige dingen als bietenpulp.

Mijn kat is een enorm lastige eter (lees: lust NIKS) maar eet dit voer prima. Qua prijs ongeveer gelijk als Royal Canin.

Ter aanvulling in de discussie onbeperkt of beperkt voeren: Mijn hele leven heb ik al katten, de katten bij mijn ouders kregen altijd onbeperkt voer (goedkoop supermarktmerk), mijn eerste 2 eigen katten kregen Royal Canin. Helaas werd 1 van de 2 heel dik van onbeperkt voer dus ben ik het in beperkte mate gaan voeren. (En gescheiden want de een jatte het van de ander weg.) Dit ging ook prima.

Mijn huidige kat geef ik onbeperkt. Dier is totaal niet gefixeerd op eten. Eet heel weinig maar ziet er gezond (en slank!!) uit.

Wat ik wil zeggen: het ligt aan het dier. Net zoals met paarden. Ik kan mijn veelvraat haflinger ook niet op onbeperkt ruwvoer zetten omdat 'ie dan 100kg zwaarder wordt en hoefbevangen staat. Mijn bijrijdpaard vroeger stond wel onbeperkt en bleef daarbij slank (soms zelfs aan de magere kant).

Goed naar je dier kijken is belangrijker dan adviezen van kortzichtige mensen achter de PC opvolgen. :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:42

Voor mijn (best wel erg stinkende) kat met kale rug (allergieën) ga ik nu meadowfield proberen.
Volgens vrienden is het een heel fijn middel, geen stinkende katten meer, geen rare toevoegingen enz.
Ik ben benieuwd in ieder geval, eens zien of het ook voor mijn kat werkt (en of hij het lust uiteraard).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:22

sander_lotte schreef:
Ik begrijp je gedachtengang, maar zo kun je over alles kritisch gaan zijn, toch?
Nu ga ik even overdrijven (niet om reacties uit te lokken hoor, maar ik probeer even mee te denken), maar dan moeten ook alle paardenwedstrijden afgelast worden, want in het wild zie je ook niet dat mensen op paarden rijden én paarden daarbij dwingen om over allerlei hindernissen te springen en te lopen waar de mens het wil. Hoefijzers, een bit e.d. zijn dan ook helemaal overbodig, want dat zie je in het wild ook niet...

Ik eet nog steeds heel veel dingen die mijn lichaam niet nodig heeft, maar ik vind het lekker, ik voel me er goed bij en ik word niet dikker, waarom zou ik dan iets anders gaan eten?

Zo redeneer ik ook bij de poes, ze is momenteel een blije poes vol energie, ze eet goed, drinkt goed, plast goed, heeft een goede stoelgang, heeft een glanzende vacht, én ze vindt haar voer lekker, waarom zou ik dan veranderen?
Als ik ga testen in verschillende soorten voer, zal ze ongetwijfeld voersoorten hebben waar ze diarree van krijgt. Waarom zou ik haar dat aandoen? Omdat het zou kunnen dat er een bepaald voer is waar ze het beter op doet? Maar het zou ook kunnen dat ze zich alleen maar beroerd voelt met ander voer, dus waarom zou ik stoppen met een voer waar ze het goed op doet?

Zoals ik al zei in mijn post van gisteren over het zout en het water, over alles kun je gevaarlijke bijwerkingen opsommen...

Natuurlijk is het belangrijk dat je je product kunt verkopen, maar er moet ook wel wat waarheid in zitten voordat het succesvol wordt hé?

In het wild zijn ook geen automatische drinkbakken, maar toch gebruik ik het omdat het ontzettend handig is...
Voor Britten zijn er ook brokken die groter gemaakt zijn tegen het schrokken, ik zie mij dat voer ook wel al kopen als ik eerlijk moet zijn. Ik ga echt geen baksteen in de poes haar drinkbak leggen (dat past er zelfs niet in :Y) ), ik zal dan eerder dat voer kopen met grotere brokjes...

Ik hoop dat je je niet gaat opjagen doordat ik voortdurend tegenspreek, want ik vind het wel een interessante discussie. :j

Ik vind het ook gewoon leuk om hoor te discussieren, dus spreek vooral tegen. Zetten we elkaar alleen maar meer aan tot denken ;)

Over je vraag wat betreft wedstrijden en paardrijden, als je naar het paard kijkt mogen deze zeker afgeschaft worden. Kijk maar naar de vele maneges, waar paarden slecht passende zadels hebben en kinderen/volwassenen op de rug gezet worden die niet goed kunnen rijden. Ook wedstrijdpaarden worden regelmatig naar de knoppen gereden en velen mogen niet op de wei omdat ze daar wel eens een blessure op zouden kunnen lopen.
Hoefijzers storen het natuurlijke mechanisme van het paardenlijf, deze zouden dus eigenlijk ook alleen ingezet moeten worden wanneer dit mechanisme het af laat weten of door blessure van de hoef. Waar een wild paard dus zou sterven. Niet omdat men dat nou mooi vindt of omdat dat 'hoort'.
Een bit heb je niet nodig, hooguit als je echt de hoge dressuur in gaat en dus heel verfijnde en gerichte hulpen moet kunnen geven. Dan heb ik het dus over Z-niveau (waar nu dus een stang & trens gebruikt wordt, onbegrijpelijk vind ik dat).

Over het wisselen van voer is het meer een gedachtegang waarin we verschillen. Om vooruitgang te boeken, schroom ik eventuele terugvallen niet. Zo heb ik ook even moeten leren hoe je nu precies goed BARFt, terwijl mijn hond het ook prima deed op Smuldier (glanzende vacht, goede poep, vrolijk, dezelfde kenmerken die jij voor je poes noemt). Nu ik BARF, zit mijn hond atletischer in zijn vel: minder vet (met name de flanken), meer spier. Glanst nog steeds en is verzadigd na zijn eten en beleeft er ook veel meer plezier aan. Mentaal wint hij er dus ook nog wat mee. Ook zijn zijn drollen toch een betere structuur en heeft hij regelmatig een vrolijke bui na zijn maaltijd. (Wat hij op Smuldier niet had) Hoewel zijn tanden op Smuldier er ook goed uitzagen, zijn deze van het BARFen toch witter geworden.

Ik ga dus niet voor goed/prima, maar voor het beste wat ik kan vinden/behalen. Voor mijn kat zou dat ook BARF zijn, maar dat lukt mij niet, vanwege de kleine porties en dat mijn kat zijn bot niet altijd goed opeet. Dus geraak ik niet waar ik wil zijn en kies ik voor het beste wat ik wel kan behalen: goed merk KVV (Tinlo Cattery), aangevuld met ongemalen kippenhartjes, soms een kwartelpootje/eendennekje en spiervlees.

In het wild zijn er inderdaad geen automatische drinkbakken, daar moet een paard kilometers lopen voor hij water tegenkomt. Wij hebben maar een vlak vierkant weitje, kilometers lopen zit er dus niet meer in en tja, wij hebben maar een bak, geen meer. Mijn paard heb ik naar een adres gedaan waar je het niet veel natuurlijker zult vinden: mega grote weides, hardere ondergrond, met veel heuvels en stromend beekje in een kudde van 20? paarden. Ik wist niet wat ik zag toen ik haar na een jaar bezocht. Van zwanger-dik (nee ze was niet zwanger en ook nooit geweest) naar gespierde bonk (nog nooit een paard gezien met een blokjesbuik, maar zij heeft ze toch echt!). Daar kan menig wedstrijdpaard jaloers op zijn. En dan werd ze nauwelijks gereden. Ook liep ze veel rechter, puur omdat dat wel moet met die heuvels.

Moeder natuur weet veel beter om te gaan met dieren dan wij, dus ik probeer van haar te leren, met de nuance dat mijn dieren niet in het wild leven en hier en daar dus een aanpassing nodig hebben.