Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Wel viel mij overlaatst op dat haar mand plots zo goed gevuld is als ze erin ligt, 2 maanden geleden zag je haar haast niet liggen, zo een klein hummeltje in zo een grote mand.
Gelukkig is hij uiteindelijk bij jullie terecht gekomen!
Het is eigenlijk een gewoonte van het Nederlands taalgebruik... Omdat je wel zegt "een Brits katje", maar "een Britse kat/kitten"... Ook op het internet lees je vaak over het ras Britse Korthaar, vandaar dat ik het ook beide gebruik, maar ik geloof je zeker en vast dat het Brits Korthaar is
sander_lotte schreef:Ik begrijp dat mensen met maag-darmproblemen overgaan op een glutenvrij dieet, maar mensen die deze problemen niet hebben hoeven toch niet glutenvrij te eten, toch? Dus mijn redenering zou zijn dat als een kat er geen problemen mee lijkt te hebben, het niet zo erg is om niet granenvrij te eten, of ben ik nu te moeilijk bezig?
Dus hopelijk ligt het daar dan ook in de rekken
)
! Sassol schreef:Waar het eigenlijk om draait is dat je zelf na gaat denken: waarom doe ik wat doe?
Of dit nu om het kiezen van voeding gaat, de omgang/rijden met je paard, je gedrag naar mensen toe, dat maakt niet uit.
Waarom geef je RC? Omdat het een A-merk is? En is dat dan wel een goede reden? Hoe meer vragen je kan beantwoorden, hoe zekerder je van je zaak kunt zijn dat wat je doet goed is.
Zo rijden er heel veel mensen, geleerd vanuit de manege: links opstappen, met bit rijden, hulpteugel eraan, linkerteugel = links, niet luisteren = een tik etc. Maar als je ze vraagt om dat te onderbouwen en kritische vragen stelt, lopen er heel veel spaak. Dan kan het natuurlijk zijn dat je toevallig het juiste doet, maar niet weet waarom, maar dat zal in 999 van de 1000 gevallen niet zo zijn.
Als iemand mij vraagt waarom ik mijn hond/kat voer wat ik voer, kan ik dat onderbouwen. Als iemand mij vraagt waarom ik mijn hond corrigeer op de manier dat ik doe, kan ik dat onderbouwen.
Het zijn vaak de vastzittende patronen die ik niet kan onderbouwen, maar waar ik echt goed moet reflecteren om er vervolgens vaak achter te komen dat mijn acties niet gefundeerd zijn: ik doe zo omdat ik dat al jaren zo doe.
Ik leer hier denken op manieren waar ik nooit eerder aan zou denken.
), ik zal dan eerder dat voer kopen met grotere brokjes...
sander_lotte schreef:Ik begrijp je gedachtengang, maar zo kun je over alles kritisch gaan zijn, toch?
Nu ga ik even overdrijven (niet om reacties uit te lokken hoor, maar ik probeer even mee te denken), maar dan moeten ook alle paardenwedstrijden afgelast worden, want in het wild zie je ook niet dat mensen op paarden rijden én paarden daarbij dwingen om over allerlei hindernissen te springen en te lopen waar de mens het wil. Hoefijzers, een bit e.d. zijn dan ook helemaal overbodig, want dat zie je in het wild ook niet...
Ik eet nog steeds heel veel dingen die mijn lichaam niet nodig heeft, maar ik vind het lekker, ik voel me er goed bij en ik word niet dikker, waarom zou ik dan iets anders gaan eten?
Zo redeneer ik ook bij de poes, ze is momenteel een blije poes vol energie, ze eet goed, drinkt goed, plast goed, heeft een goede stoelgang, heeft een glanzende vacht, én ze vindt haar voer lekker, waarom zou ik dan veranderen?
Als ik ga testen in verschillende soorten voer, zal ze ongetwijfeld voersoorten hebben waar ze diarree van krijgt. Waarom zou ik haar dat aandoen? Omdat het zou kunnen dat er een bepaald voer is waar ze het beter op doet? Maar het zou ook kunnen dat ze zich alleen maar beroerd voelt met ander voer, dus waarom zou ik stoppen met een voer waar ze het goed op doet?
Zoals ik al zei in mijn post van gisteren over het zout en het water, over alles kun je gevaarlijke bijwerkingen opsommen...
Natuurlijk is het belangrijk dat je je product kunt verkopen, maar er moet ook wel wat waarheid in zitten voordat het succesvol wordt hé?
In het wild zijn ook geen automatische drinkbakken, maar toch gebruik ik het omdat het ontzettend handig is...
Voor Britten zijn er ook brokken die groter gemaakt zijn tegen het schrokken, ik zie mij dat voer ook wel al kopen als ik eerlijk moet zijn. Ik ga echt geen baksteen in de poes haar drinkbak leggen (dat past er zelfs niet in), ik zal dan eerder dat voer kopen met grotere brokjes...
Ik hoop dat je je niet gaat opjagen doordat ik voortdurend tegenspreek, want ik vind het wel een interessante discussie.