en dit is waarom ik geen! fan ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:15

liedje89 schreef:
@shadow: Wat je dus bedoeld is dat als Cesar een hond corrigeert de hond daardoor geen negatieve associaties zou maken met het gedrag dat hij op dat moment uit aan het voeren is?

Gedeeltelijk. Waar het om gaat is dat operante conditionering als verklaring te kort schiet. Het gaat niet om conditionering, het doel van zo'n aanraking is in eerste instantie afleiding: als het gedrag niet zo intens is kan dat bv ook door iets te zeggen, het kan soms al met een heel klein handgebaar, het kan zelfs (wat Cesar ook wel eens doet) met geur. Dat zijn zeker geen negatieve associaties.

En hoewel kinderen niet hetzelfde zijn als honden, zou ik dit toch wel een beetje willen vergelijken met hoe je kinderen kunt vragen iets niet te doen. Als ze veel herrie maken en jij dan zegt 'een beetje rustig aan' is dat geen straf. Het is communicatie en je beroept je eerst en vooral op samenwerking, dat kinderen gewend zijn om te voldoen aan zoiets. (En niet door steeds gestraft te worden! Maar door hun sociale instelling en het belonen van het gericht zijn op mensen.)

Dat is bij honden niet anders. Sociaal gedrag van honden zit er heel erg ingebakken, ook daarin probeer je niet de link te leggen tussen 'dit gedrag' = 'slechte consequenties' maar 'let op mij, ik vertel je wel wat ik wil en niet.'
Maar, je vertelt dus wel zowel wat je wel wilt als wat je niet wilt. Gewoon, omdat dat de helderste manier van communiceren is, die door mens en dier al van nature begrepen worden. Alleen maar wel of alleen maar niet is onvolledige communicatie, waarom zou je het jezelf en de anderen moeilijker maken dan nodig?

Citaat:
Als je het oude gedrag niet afleert kan je de stap van het laten vervallen in oud gedrag en corrigeren toch overslaan en direct door naar uitlokken van nieuw gedrag of je maakt wel degelijk een negatieve associatie met het oude gedrag

Nou ja, je wilt inderdaad wel communiceren dat bepaald gedrag niet gewenst is en ander gedrag wel. En je wilt dat op verschillende niveau's van escalatie kunnen doen. Dus ook als een hond al erg gefixeerd is. Als je dat alleen maar aan het begin kunt doen, maar zodra je je kans gemist hebt de boel alsnog uit de hand loopt, heb je een probleem. Het is meestal goed om er op tijd bij te zijn, maar het is ook goed om, als je er niet meteen bij bent, niet machteloos toe te hoeven zien dat het escaleert.

En als het meer geescaleerd is, werkt een simpele aanwijzing niet meer. Geur en ook geluid worden buitengesloten. Dan heb je iets nodig dat daar doorheen breekt. Helaas zijn dat (om evolutionaire redenen) vooral dingen die worden geassocieerd met gevaar (namelijk: plotselinge aanraking, bv een roofdier dat in je rug hangt) - want gevaar is iets waar je altijd meteen je aandacht aan moet geven, dat is een reflex die heel diep zit, terwijl voedsel wel even kan wachten en een geluid ook.
Da's gewoon de werking van de hersenen, daar kan Cesar verder weinig aan doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:20

essiesilly schreef:
Eind juli komt trouwens Ian dunbar naar Nederland voor een workshop (met hond) veel van jullie zijn van mening dat je hond hond agressie niet aan kan pakken zonder de manier van cm, zonder porren in de zij etc.. Ik zeg schrijf je in en ervaar het andere ;)

Linkje?

anneliesdj

Re: en dit is waarom ik geen! fan ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:26

Trouwens mensen, blijf even fatsoenlijk tegen elkaar.
Ik snap best dat ts geirriteerd is als ze leest dat ze x keer gecommandeerd wordt een reactie te geven en nog een trap na krijgt als ze zegt dat ze andere dingen te doen had.

Als we toch over Ceasar bezig zijn, waar ik wel altijd mijn vraagtekens bij heb is dat hij zegt; altijd wanneer de hond fysiek contact zoekt met jou, is dat een uiting van dominantie. Dus wanneer de hond naast je komt staan en tegen je aan leunt als hij geaaid wordt, als de hond zijn kop op je been legt, als de hond tegen je op springt enz.
Ik vind dit een van de weinige gebreken aan Ceasar want imo is het gewoon niet waar.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:34

essiesilly schreef:
Eind juli komt trouwens Ian dunbar naar Nederland voor een workshop (met hond) veel van jullie zijn van mening dat je hond hond agressie niet aan kan pakken zonder de manier van cm, zonder porren in de zij etc.. Ik zeg schrijf je in en ervaar het andere ;)

Maar wat is er mis met porren in de zij? Je doet een dier toch geen extreme pijn ofzo? Gewoon een waarschuwing. Als ik mijn hond zou op moeten voeden met alleen een 'foei' had ie allang ingeslapen kunnen worden...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:53

anneliesdj schreef:
Ik snap best dat ts geirriteerd is als ze leest dat ze x keer gecommandeerd wordt een reactie te geven en nog een trap na krijgt als ze zegt dat ze andere dingen te doen had.

Als we toch over Ceasar bezig zijn, waar ik wel altijd mijn vraagtekens bij heb is dat hij zegt; altijd wanneer de hond fysiek contact zoekt met jou, is dat een uiting van dominantie. Dus wanneer de hond naast je komt staan en tegen je aan leunt als hij geaaid wordt, als de hond zijn kop op je been legt, als de hond tegen je op springt enz.
Ik vind dit een van de weinige gebreken aan Ceasar want imo is het gewoon niet waar.

Ik heb hierover niks gezegd, ik snap dat TS meer te doen heeft dan op Bokt te zitten, maar het feit dat ik en met mij de rest van de mensen in dit topic een bord voor mijn kop heb, nee sorry maar dat slaat nergens op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:55

Ik had het dan ook niet tegen jou maar tegen iedereen in het algemeen.
Als ze dat tegen iedereen gezegd heeft dan schijnbaar ook tegen mij, zie je mij lelijke reactie's plaatsen? :O

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:05

@ anneliesdj ik ben het daarin ook niet eens met hem. Als je verder geen probleem hebt met je hond zie ik daar geen probleem in.
Maar kan me wel indenken dat het voor sommige eigenaren juist belangrijk is om het in het achterhoofd te houden.
Dat is het zelfde als hij zegt dat je perse voor de hond naar buiten moet en binnen moet stappen. Dat doe ik ook niet altijd. Nu moet ik wel altijd "toestemming" geven aan mijn hond anders gaat hij niet voor mij binnen/buiten. Maar ik zie daar ook het probleem niet van. Maar voor de mensen met weinig ervaring denk ik dat de kleine dingen erg belangrijk zijn.
Ik zie dat eigenlijk een beetje hetzelfde als met paarden zolang je nog in de beginnende fase zit, zijn heel veel dingen kleine belangrijk maar als het allemaal bevestigd is en duidelijk kun je daar veel soepeler in zijn.
Zo zijn er ook genoeg die vinden dat een paard absoluut niet voor je mag lopen. Mijn paard moet gewoon lopen waar ik ze wil hebben.

Maar ik vind z'n manier erg goed maar er zijn ook wel dingen bij die ik niet zou doen. Zoals bij heel veel methodes dat is bij paarden ook zo. Je pikt er toch een beetje uit waar je jezelf in kan vinden. Niemand is perfect en dat is voor CM niet anders. Maar ik zou hem graag in het echt weleens aan het werk zien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:07

anneliesdj schreef:
Ik had het dan ook niet tegen jou maar tegen iedereen in het algemeen.
Als ze dat tegen iedereen gezegd heeft dan schijnbaar ook tegen mij, zie je mij lelijke reactie's plaatsen? :O

Is mijn reactie lelijk dan? Ik mag toch gerust zeggen dat ik er niet van gediend ben? Alleen omdat mensen verschillen van mening hoeven ze nog geen bord voor hun kop te hebben. TS wil een discussie aanwakkeren, krijgt niet de gewenste reactie, en zonder inhoudelijk te reageren roept ze dus maar zowat. Nee sorry, vind ik niet zo netjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:10

Nogmaals; ik had het dan ook niet tegen jou.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:11

anneliesdj schreef:
Nogmaals; ik had het dan ook niet tegen jou.

Ik bedoelde het ook niet aanvallend hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:14

Tigra_ schreef:
@ anneliesdj ik ben het daarin ook niet eens met hem. Als je verder geen probleem hebt met je hond zie ik daar geen probleem in.
Maar kan me wel indenken dat het voor sommige eigenaren juist belangrijk is om het in het achterhoofd te houden.
Dat is het zelfde als hij zegt dat je perse voor de hond naar buiten moet en binnen moet stappen. Dat doe ik ook niet altijd. Nu moet ik wel altijd "toestemming" geven aan mijn hond anders gaat hij niet voor mij binnen/buiten. Maar ik zie daar ook het probleem niet van. Maar voor de mensen met weinig ervaring denk ik dat de kleine dingen erg belangrijk zijn.

Dat de hond niet eerst naar buiten moet is wel logisch, dan gaat het initiatief van hem uit en zie dan de controle maar eens terug te krijgen. Als jij de hond voor je uit naar buiten stuurt gaat het initiatief ook van jou uit, dus dat maakt imo niet uit.

Maar ik ben het er gewoon niet mee eens dat elk fysiek contact wat een hond maakt een uiting van dominantie is. De meeste honden willen gewoon aandacht en niet omdat ze de baas willen zijn maar omdat ze erbij willen horen.
Imo is de hele dominantietheorie ietwat achterhaald.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:17

ik ben het grote deels eens met cesar milan maar ik nodig ook wel eens mijn hond uit om bij me te komen liggen en dan ligt ze ook over me heen(duitse herder) zelf heb daar niet zo probleem mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:22

anneliesdj schreef:
Tigra_ schreef:

Dat de hond niet eerst naar buiten moet is wel logisch, dan gaat het initiatief van hem uit en zie dan de controle maar eens terug te krijgen. Als jij de hond voor je uit naar buiten stuurt gaat het initiatief ook van jou uit, dus dat maakt imo niet uit.

Maar ik ben het er gewoon niet mee eens dat elk fysiek contact wat een hond maakt een uiting van dominantie is. De meeste honden willen gewoon aandacht en niet omdat ze de baas willen zijn maar omdat ze erbij willen horen.
Imo is de hele dominantietheorie ietwat achterhaald.

Natuurlijk is dat logisch maar als je net begint met een pup of met een hond heropvoeden is het wel belangrijk daar aan te houden en niet de hond al gelijk voor je uit te sturen. Hij moet dan eerst op de baas wachten. Dat als je verder bent met je hond kan je natuurlijk meer op afstand werken.
Ik weet niet wat ik er verder van moet vinden(dominantietheorie). Zit nog ergens in het midden. Soms kan ik me er in vinden en soms ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:28

Als een pup zo goed luisterd dat hij wacht en alleen voor gaat als hij vooruit gestuurd wordt, lijkt me dat ook geen probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:32

miszblueeyes schreef:
ik ben het grote deels eens met cesar milan maar ik nodig ook wel eens mijn hond uit om bij me te komen liggen en dan ligt ze ook over me heen(duitse herder) zelf heb daar niet zo probleem mee.

Ik denk dat het ook gaat om het uitnodigen, dat is dus geen probleem. Maar een hond die meteen op je af komt, die is wel dwingend bezig en claimt, en op de momenten dat Cesar het in z'n uitzendingen noemt is het meestal inderdaad een hond die erg nadrukkelijk de aandacht opeist, ipv gewoon te vragen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:35

anneliesdj schreef:
Als een pup zo goed luisterd dat hij wacht en alleen voor gaat als hij vooruit gestuurd wordt, lijkt me dat ook geen probleem.

Ja maar dan moeten ze wel eerst luisteren. Doorgaans gaat het niet vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:36

Shadow0 schreef:
miszblueeyes schreef:

Ik denk dat het ook gaat om het uitnodigen, dat is dus geen probleem. Maar een hond die meteen op je af komt, die is wel dwingend bezig en claimt, en op de momenten dat Cesar het in z'n uitzendingen noemt is het meestal inderdaad een hond die erg nadrukkelijk de aandacht opeist, ipv gewoon te vragen.

Dat lijkt me ook een wezenlijk verschil ja :j De hond uitnodigen of een hond die zijn ruimte opeist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:45

Filmpje bekeken, erg overdreven neergezet, en ik zie echt geen paniek bij de hond. Ja hij is verward en weet even niet wat hij er mee aanmoet. Ik zie filmpje dan ook als voorbeeld voor correctie en niet alleen maar als opvoeding van een blanco hond. En net als bij paarden, zul je bij correctie soms harder in moeten komen dan initieel nodig was geweest als het probleem van begin af aan wel goed was aangepakt. Dat dit even voor stress zorgt, so be it. Als de grenzen daarna duidelijk zijn kan ik me voorstellen dat dit voor alle betrokken partijen, hond, mens en kip wel zo fijn is.

Wat ik van Cesar zie in zijn uitzendingen, daar kan ik alleen maar van zeggen: petje af. En hij is de eerste die toegeeft dat hij het ook soms niet weet en de honden in eerste instantie verkeerd heeft ingeschat. Nu zien we op de TV alleen de honden waarbij de correctie van de problemen lukken. Eerst door hem, en aan het eind de statusupdate van de eigenaar. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er veel honden zijn die Cesar in handen krijgt waarbij het doorbreken van het probleem niet lukt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:06

@Cassidy: Jouw commentaren bespaarden mij een hoop tikwerk, ik ben het met je eens!

Verder zou ik het verschil tussen Gaus en dergelijke en Cesar ook zo kunnen omschrijven: de manier van trainen van Gaus (en dergelijke dus :D ) zou je zo kunnen opvatten: de honden leren op de cursus door mensen gewenst gedrag aan... helaas zijn er mensen die ontdekken dat hun hond op het terrein van de hondenclub toppie luistert, maar thuis of in het park alsnog de oortjes verstopt lijkt te hebben en zijn eigen gang gaat en ongewenst gedrag vertoont. Want de hond heeft in feite een kunstje geleerd, terwijl er niet is gekeken naar hoe die hond van binnen in elkaar zit...

En dat is het verschil met Cesar, die kijkt naar de oorsprong van het gedrag, en heeft geleerd hoe een hond al voordat het finaal uit de klauw loopt, aanwijzingen geeft, die helaas veel mensen over het hoofd zien of niet serieus nemen, of ze weten niet hoe ze daar al in kunnen grijpen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:14

Shadow0 schreef:
miszblueeyes schreef:

das waar.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:16

Cassidy schreef:
Filmpje bekeken, erg overdreven neergezet, en ik zie echt geen paniek bij de hond. Ja hij is verward en weet even niet wat hij er mee aanmoet. Ik zie filmpje dan ook als voorbeeld voor correctie en niet alleen maar als opvoeding van een blanco hond. En net als bij paarden, zul je bij correctie soms harder in moeten komen dan initieel nodig was geweest als het probleem van begin af aan wel goed was aangepakt. Dat dit even voor stress zorgt, so be it. Als de grenzen daarna duidelijk zijn kan ik me voorstellen dat dit voor alle betrokken partijen, hond, mens en kip wel zo fijn is.

Wat ik van Cesar zie in zijn uitzendingen, daar kan ik alleen maar van zeggen: petje af. En hij is de eerste die toegeeft dat hij het ook soms niet weet en de honden in eerste instantie verkeerd heeft ingeschat. Nu zien we op de TV alleen de honden waarbij de correctie van de problemen lukken. Eerst door hem, en aan het eind de statusupdate van de eigenaar. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er veel honden zijn die Cesar in handen krijgt waarbij het doorbreken van het probleem niet lukt.

helemaal mee eens, het is normaal dat de hond in begin niet snapt wat hij der mee aan moet ,

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:16

anneliesdj schreef:

Daar geef ik je idd gelijk in, dat is een van de dingen waar ik het niet eens ben met zijn mening. Net zoals dat als een hond zo dicht tegen je aan ligt dat je zn gewicht ontzettend goed voelt; dat is volgens hem ook dominantie. Er zijn heus wel momenten dat zoiets waar kan zijn; dat tegen je opspringen bv, maar naar mijn mening ligt het er wel aan HOE de hond dat doet, voordat je kan zeggen; ja nu is hij/zij mij aan het domineren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:24

Ik heb hem dat nog nooit zo horen zeggen. Het zijn wel dingen waar het verkeerd gaat en waar mensen het gedrag belonen ipv. corrigeren. Een hond die tegen je op springt vind ik in geen geval respectvol.

Hier trouwens een filmpje hoe een pup gecorrigeerd word door een oudere hond wanneer het, zonder dat de andere hond het wil, contact blijft zoeken en druk blijft doen:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:28

En ik geloof Cesar daarin. De hond van mijn zus wil altijd met zijn hoofd op je voeten liggen als je bijv. aan tafel zit. Kan me niet voorstellen dat een roedelleider altijd accepteerd dat er fysiek contact is, ook niet op rustmomenten. In het geval van mijn zus is het een herplaatser, kan niet zeggen dat hij vreselijke verlatingsangst heeft, maar hij wil wel weten als je beweegt of opstaat om iets te gaan doen. In mijn ogen is dat een stukje controle van zijn kant, en wel degelijk dominantie.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:32

Ik vind het filmpje ook apart.
Maar wat sommige mensen willen zien dat zien ze ook :o

De methode wordt hier wel vaak gebruikt.
Ik ben fan :)