slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:28

baszo17 schreef:
net als een bit, je kan ze kapot maken maar ook veel goed mee maken. mijn labrador x herder trok zich door een gewone halsband, nu met een slipketting trekt ie niet meer zo, ik ben wel naar zo'n informatie avond geweest over slipketting gebruik, die was toevallig in de buurt.. :) ik wist namelijk niet dat je zon ketting 'verkeerd' om kan doen:P

Nee natuurlijk trekt hij niet meer. Hij laat het nu wel... Niet mijn manier van problemen oplossen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:33

Het nut van de jachtlijn is snel kunnen aanlijnen en lossen. Mijn hond wordt bij aangelijnde honden aangelijnd, maar mag daarna direct weer los. Indien hij langer aan de lijn moet, klik ik hem aan zijn tuig of halsband. Ik wil niet met een slip werken, omdat ik het risico op schade te groot vind (de hond valt/viel uit naar andere honden aan de lijn, dat was vroeger erger nadat hij een drietal keer aan de lijn was aangevallen. Tegenwoordig blijft het bij binnenmonds rommelen, eerder stoof hij blaffend en grommend op andere honden af). Ik train in principe met clickertraining, stem, lichaamstaal en lijncorrecties aan tuig en halsband. Het is de korte correctie die het kracht geeft, niet de heftigheid.

Op hele drukke plaatsen waar ik constant druk op de lijn heb loop ik trouwens met tuig en halsband, dan kan ik de hond tot op de cm precies sturen, waarbij de constante (lichte) druk op het tuig ligt.

Een hond die buiten trekt is geen volledig gehoorzame hond, net als dat die van ons niet volledig gehoorzaam is omdat ik hem niet altijd bij andere honden kan wegroepen en dat hij op markten wel eens wil trekken, hoewel dat ook steeds minder wordt door middel van training.

Carrotcake

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:33

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:36

Op het moment dat mijn teef een andere hond in het vizier heeft dan heb ik net een.normale halsband niks meer te zeggen. Een "eej" oid heeft ook echt geen nut. Positief gedrag belonen (dat ze haar focus op mij hoid ipv hond) heeft echt geen zin. Ze heeft dan voor niks anders meer oog dan die hond.

En nee, ze is als pup niet bij ons opgegroeid. Ze is als pup bij de 12 jarig meisje "opgevoed" omdat die rimpels zo schattig zijn, totdat het mis ging. Ze is een hond die heel snel in paniek kan raken van vreemde mensen/honden. Dus de slip is echt een uitkomst.

Door de slip heeft ze JUIST geleerd om de focus op mij te houden. Dat er geen rede is om in paniek te raken en totaal red zone uit haar plaat te gaan naat mensen of honden. Tegewoordig loopt ze gewoon net me mee. Als we een andere hond tegenkomen reageert ze 9/10x niet. Als ze wel reageert (gefocust kijken is al te veel) krijgt ze een kleine lichte correctie en dan is het klaar. Dan loopt ze weer ontspannen met eeb losse lijn mee. Met een halsband zie ik dat niet gebeuren. Zelfs nu nog niet, ondanks dat ze nu veel beter onder appèl staat. Ze is een hond met een gedrags probleem, maar ze is ondertussen indoors de alles leukste hond die ik ooit heb gehad! En dat mede door de slip :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:39

Carrotcake schreef:

Dit gaat weer allenmaal over de slip en andere halsbanden, tuigen ed worden niet bij dit onderzoek betrokkken. Dan is dit toch heel gekleurd en subjectief. Misschien komen de zelfde soort letsels ook voor bij andere halsbanden ed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:40

Wij gebruiken ze daar ze verplicht zijn met de examens die wij doen (IPO) en ze staan nooit maar dan ook nooit op slip en tijdens de examens is de lijn eraf.

Vind het ondingen en zoveel schade aan strottehoofden en nekwervels van gezien dat ik ze niemand voor normaal gebruik aanraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:54

Ik heb jachtlijn van Hunter. En heb nog nooit gehad dat het over het metalen dingetje heen is gegaan. Die is stuk dikker dan het andere ringetje :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:59

Peelie schreef:
Zo'n gentle leader vind ik echt een verschrikkelijk ding. Ik heb er honden echt letterlijk krom van zien worden. Mij dierenarts en dierenwinkels hier in de buurd raad het gebruik van gentle leaders gelukkig ook af.

Ik zie trouwens het nut van een jachtlijn niet in. Het is een slip, totdat de ring de stop tegen komt. Zo'n lijn is toch veel dunner dan een standaard halsband. Dan wordt toch weer alle druk naar de voorkant van de hals geplaatst ipv om de hele nek.

Persoonlijk gebruik ik dan nogsteeds graag een slip. 1 correctie is vaak genoeg en anders dor je iets niet goed als trainer. En ik zie idd heel erg veel mensen met een constant trekkende hond aan een slip. Om te janken. Die beesten hangen zich echt op en de eigenaar snapt er niks van. Sommige mensen hebben het licht gewoon nog nooit gezien.

Ook van een gentle leader moet je weten hoe je er mee om moet gaan, bij verkeerd gebruik kan er erg veel mis gaan.

Een jachtlijn is om honden snel aan en af te kunnen lijnen, bijv. bij een jacht. Alleen te gebruiken bij honden die netjes mee kunnen lopen, niet bedoeld als trainingslijn/correctielijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:04

Ik gebruik zelf ook een soort van slipketing aan een halsband voor mijn Pomeriaan. Ik ben hier zelf wel tevreden over, en als jij het goed gebruikt, ligt de keuze bij je hond, of hij trekt heel erg en krijgt een druk rond zijn hals, of hij trekt niet en de slipketing hangt lekker los...

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:06

slipketting wat juist word gebruikt is niet zielig, slipketting moet net over de kop heen kunnen, en dus niet erg los aan de nek hangen, hangt het los aan de nek, komt de correctie verkeerd, en te hard, waarbij een hond kan hangen, bij een hoge slipketting die juist om de nek zit, kan de hond niet in de lijn hangen, alhoewel een slipketting geen uitlaat middel is voor een hond ,maar een trainingsmiddel, elk gedrag kun je uit de hond krijgen, en elk gedrag kun je in de hond krijgen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:07

Mona2008 schreef:
slipketting wat juist word gebruikt is niet zielig, slipketting moet net over de kop heen kunnen, en dus niet erg los aan de nek hangen, hangt het los aan de nek, komt de correctie verkeerd, en te hard, waarbij een hond kan hangen, bij een hoge slipketting die juist om de nek zit, kan de hond niet in de lijn hangen, alhoewel een slipketting geen uitlaat middel is voor een hond ,maar een trainingsmiddel, elk gedrag kun je uit de hond krijgen, en elk gedrag kun je in de hond krijgen.

En dat kan allemaal prima zonder slipketting..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:11

Mona2008 schreef:
slipketting wat juist word gebruikt is niet zielig, slipketting moet net over de kop heen kunnen, en dus niet erg los aan de nek hangen, hangt het los aan de nek, komt de correctie verkeerd, en te hard, waarbij een hond kan hangen, bij een hoge slipketting die juist om de nek zit, kan de hond niet in de lijn hangen, alhoewel een slipketting geen uitlaat middel is voor een hond ,maar een trainingsmiddel, elk gedrag kun je uit de hond krijgen , en elk gedrag kun je in de hond krijgen.

Hoe graag ik dit zou willen beamen kan ik hierin niet met je mee gaan. Heel veel gedrag is eruit te trainen, maar sommige gedragskronkels kun je er met training, hoe goed toegepast ook, er nooit voor 100 % uit krijgen. Gelukkig heb ik dit zelf niet hoeven meemaken, maar dit heb ik uit o.a. trainingsverhalen van gedragstherapeuten die al jaren in het vak zitten. Het meeste gedrag, jazeker. Elk gedrag, nee. Sommige honden zou nou eenmaal helaas te verknipt.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 29-12-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:12

De hond van vriend had ook zo'n slipketting. Het eerste wat ik gedaan heb toen de hond bij kwam wonen was naar de dierenwinkel gaan en een andere halsband kopen.

Tita trok met die slipketting, tot hij geen lucht meer kreeg, hijgde,...Keizielig.

Nu heb ik zo'n julius k-9 gareeltje gekocht en het trekken is vele minder, en het is comfortabeler voor de hond. En ik heb meer controle over haar dan met de slipketting.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:15

CalipsoLover schreef:
Ik gebruik zelf ook een soort van slipketing aan een halsband voor mijn Pomeriaan. Ik ben hier zelf wel tevreden over, en als jij het goed gebruikt, ligt de keuze bij je hond, of hij trekt heel erg en krijgt een druk rond zijn hals, of hij trekt niet en de slipketing hangt lekker los...

Punt is echter: honden zijn geen mensen en honden functioneren gedragsmatig niet als wij. Honden bedenken niet dat ze misschien eens moeten stoppen met trekken als ze zichzelf ophangen. Als jij een collega eens stevig bij de stropdas zou pakken, dan zou hij niet ineens als een gek in de das gaan hangen om bij zijn vrouwelijke collega's te komen of oh oh er liggen nog gratis donuts in de kantine en daar moet ik nu heeeen!!! (metafoor geleend uit een artikel wat ik pas gelezen had, kan 'm nu even niet vinden :P ) Zoals dat je bij honden wél ziet. Een hond kan ook letterlijk tot ie er dood bij neervalt achter een balletje aanrennen. Die snapt niet dat wat ie doet niet góed voor 'm is. De redenatie "de hond heeft een keuze" klopt derhalve niet. Het is dus imo belangrijker om de hond te leren netjes naast te lopen, zodat het uiteindelijk niet úitmaakt wat voor lijn/tuig je er aan hangt. Maar het kan imo nooit de bedoeling zijn om de hond zich te laten ophangen "want de keuze ligt bij de hond"..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:17

Neej schreef:
CalipsoLover schreef:

Punt is echter: honden zijn geen mensen en honden functioneren gedragsmatig niet als wij. Honden bedenken niet dat ze misschien eens moeten stoppen met trekken als ze zichzelf ophangen. Als jij een collega eens stevig bij de stropdas zou pakken, dan zou hij niet ineens als een gek in de das gaan hangen om bij zijn vrouwelijke collega's te komen of oh oh er liggen nog gratis donuts in de kantine en daar moet ik nu heeeen!!! (metafoor geleend uit een artikel wat ik pas gelezen had, kan 'm nu even niet vinden :P ) Zoals dat je bij honden wél ziet. Een hond kan ook letterlijk tot ie er dood bij neervalt achter een balletje aanrennen. Die snapt niet dat wat ie doet niet góed voor 'm is. De redenatie "de hond heeft een keuze" klopt derhalve niet. Het is dus imo belangrijker om de hond te leren netjes naast te lopen, zodat het uiteindelijk niet úitmaakt wat voor lijn/tuig je er aan hangt. Maar het kan imo nooit de bedoeling zijn om de hond zich te laten ophangen "want de keuze ligt bij de hond"..

Amen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:20

Heeft dat ook niet iets te maken met een bepaalde stof die vrijkomt in de hersenen, dat die erover gaan, en dus eigenlijk het omgekeerd effect heef?
Heb dat is ergens gelezen maar ja, er wordt veel geschreven hé

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:24

Een slipketting vind ik een erg fijn middel. Het werkt namelijk alleen in wanneer het nodig is. In principe loopt de hond gewoon naast je (en ja, ik weet dat dat bij vrijwel alle hondeneigenaren misgaat). het voordeel van die riem is dan dat hij behoorlijk los hangt en de hond er niets van voelt. Omdat hij normaal zo los hangt, kun je met een hele kleine correctie al veel invloed hebben. Als je een gewone halsband hebt, is het drukverschil minder groot.

Maar helaas zie ik ook veel honden die aan die lijn trekken. En trekkende honden worden niet opgelost met zo'n lijn, maar met training. Dus het is een super lijntje, vind ik, maar alleen als je hond goed getraind is.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:56

annepaardoes schreef:
Mona2008 schreef:
slipketting wat juist word gebruikt is niet zielig, slipketting moet net over de kop heen kunnen, en dus niet erg los aan de nek hangen, hangt het los aan de nek, komt de correctie verkeerd, en te hard, waarbij een hond kan hangen, bij een hoge slipketting die juist om de nek zit, kan de hond niet in de lijn hangen, alhoewel een slipketting geen uitlaat middel is voor een hond ,maar een trainingsmiddel, elk gedrag kun je uit de hond krijgen , en elk gedrag kun je in de hond krijgen.

Hoe graag ik dit zou willen beamen kan ik hierin niet met je mee gaan. Heel veel gedrag is eruit te trainen, maar sommige gedragskronkels kun je er met training, hoe goed toegepast ook, er nooit voor 100 % uit krijgen. Gelukkig heb ik dit zelf niet hoeven meemaken, maar dit heb ik uit o.a. trainingsverhalen van gedragstherapeuten die al jaren in het vak zitten. Het meeste gedrag, jazeker. Elk gedrag, nee. Sommige honden zou nou eenmaal helaas te verknipt.

Elk gedrag kun je uit een hond krijgen,
zal een foto erbij doen van 1 van mijn oplap-`projectje` (hond is inmiddels bijna 8 jaar)
Het is maar net hoe `handig` je met opvoeden bent.. x aantal ervaring wil in mijn ogen nog niet zeggen dat die persoon ook goed is.. kan het al die jaren wel `verkeerd` hebben gedaan..
Afbeelding
(trouwens, dit betreft gewoon een Nederlandse hond, uit Nederland)
`verknipter` kom je ze denk ik niet tegen..
Bij deze hond ook een slipketting gebruikt, voor zijn angst agressie.. alles is er nu uit,met bloed,zweet en tranen, is het een vriendelijke lieve hond geworden. die nu gewoon aan een tuig,halsband loopt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:39

Die foto laat inderdaad precies zien wat ik dus absoluut niet wil aan een slipband. Maar ligt de schuld nu bij de slipketting of de persoon die de riem hanteerde? Een paard met een kapotte mond kijk je toch ook de ruiter/amazone op aan en niet het bit?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:12

bij goed gebruik vind ik de slipketting als hulpmiddel niet zielig. Bij verkeerd gebruik is hij altijd zielig en in combinatie met een rollijn vind ik een trieste uitvinding van de eigenaar!!! (net als een rollijn in combinatie met een gentle leader).

Wij ontkomen er niet aan om bij de asieldieren als men een kennismakings wandeling wil doen 9 van de 10x een slipketting aan te doen. Immers de mensen kennen de hond niet en de hond de mensen niet en uit die halsband kunnen ze niet ontsnappen. Wegens dat zijn die dingen gewoon ideaal! Net als nu bij het vuurwerk heb ik liever dat men een slipketting aan doet dan dat de hond uit de halsband ontsnapt en ervandoor vliegt (en ja ook dit jaar al weer veel van die honden gehad)

Overigens mijn honden mogen NOOIT spelen met een hond met een slipketting aan. De tanden kunnen er heel gevaarlijk op breken en mijn honden hangen nog al eens in de nek van elkaar en andere (bekende) honden te klieren als ze echt aan het spelen zijn en wil geen risico lopen. Alle honden die ijzer om hun nek hebben mogen ze gewoon niet mee spelen. Als dat toch eens voor wil komen vraag ik die andere eigenaar of die halsband uit kan en zo niet dan houd het alsnog op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:13

daffie1986 schreef:
Die foto laat inderdaad precies zien wat ik dus absoluut niet wil aan een slipband. Maar ligt de schuld nu bij de slipketting of de persoon die de riem hanteerde? Een paard met een kapotte mond kijk je toch ook de ruiter/amazone op aan en niet het bit?

logisch toch? een slipketting corrigeerd echt niet als er niets aan hangt dus ligt de schuld nooit bij dat ding. Kan de schuld zijn van een tak waar de ketting achter blijft hangen of van een idioot o.i.d. maar nooit de schuld van de slipketting/slipband zelf ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 08:30

Wilawander schreef:
Wij gebruiken ze daar ze verplicht zijn met de examens die wij doen (IPO) en ze staan nooit maar dan ook nooit op slip en tijdens de examens is de lijn eraf.

Vind het ondingen en zoveel schade aan strottehoofden en nekwervels van gezien dat ik ze niemand voor normaal gebruik aanraad.

Helemaal mee eens!! Ik geloof niet dat de meerderheid hier beseft dat het zoveel schade kan aanbrengen
Iedereen roept ja bij juist gebruik is hij niet schadelijk. Maar dat is hij ten eerste wel en ten tweede WAT is juist gebruik in jullie ogen?..
Ik vind t allemaal zo makkelijk, waarom in hemelsnaam is het zo moeilijk om een hond op te voeden?? Ik loop met 2 paarden tegelijk, dat is zo n 1400 kilo schoon aan de haak aan een gewoon halster met touw! Stoppen als ik stop lopen het zelfde tempo mee trekken niet naar andere paarden toe etc... Denk je dat ik daar slip dan wel prik kettingen voor nodig heb?..

Daarnaast loop ik met 3 grote zware honden aan normale halsband en 1 aan tuig. Kwestie van slim nadenken als er een andere aangelijnde hond komt gaan die van mij even in de zit. Dit weten ze en zo negeren ze dus ook alle andere honden. Het is dus maar net hoe je ze het leert ;)
Ik ben dus van mening dat je NOOIT een slipketting nodig hebt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:21

Mona2008 schreef:
Elk gedrag kun je uit een hond krijgen,
zal een foto erbij doen van 1 van mijn oplap-`projectje` (hond is inmiddels bijna 8 jaar)
Het is maar net hoe `handig` je met opvoeden bent.. x aantal ervaring wil in mijn ogen nog niet zeggen dat die persoon ook goed is.. kan het al die jaren wel `verkeerd` hebben gedaan..
[ Afbeelding ]
(trouwens, dit betreft gewoon een Nederlandse hond, uit Nederland)
`verknipter` kom je ze denk ik niet tegen..
Bij deze hond ook een slipketting gebruikt, voor zijn angst agressie.. alles is er nu uit,met bloed,zweet en tranen, is het een vriendelijke lieve hond geworden. die nu gewoon aan een tuig,halsband loopt.

Nogmaals ik ben het niet met je eens dat elk gedrag eruit te trainen is. Super dat jouw "oplap-project" goed gelukt is, alleen elke hond is anders. Ik hoef de kundigheid en ervaring van de gedragstrainers die ik ken niet te verdedigen. Ik weet dat dit kundige mensen zijn. Zo ook weet ik dat niet elke hond te "fixen" is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:52

Ik heb dit topic een beetje gevolgd en ik heb een vraag :).
Zelf gebruik ik, volgens mij, ook een slipketting. Maar het verschil is dat er gewoon een zwarte band onder de hals zit en bovenop wel de ketting wat aangetrokken kan worden.
Is dit ook een slipketting of heet dat weer anders?
Zoiets:

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:00

Een halve slip, soms (bij windhonden) een martingaal, wordt die genoemd.