Te magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:03

ik heb smuldier, Tinlo en Lotgering besteld bij hem. Voeding voor 1 maand tijd :j

Zo ziet het voedingsschema er nu uit:
- ma, di, woe, do, zo: pens, vlees, kip,...
- vrijdag: Vis compleet
- 1x in de maand staat er ook wild op het menu ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:05

Bassenqua schreef:
NikkiEnJij schreef:
Ik vind zelf namenlijk dat in brokken nooit genoeg voedingstoffen kunnen zitten (maar ieder z'n ding).

Wat een rare gedachte gang, voederfabrikanten hebben hele laboratoria's achter zich staan om de hondenbrokken volledig te krijgen/houden en dan zeg jij dit :') Begrijp me niet verkeerd, hier wordt ook vers vlees gevoerd maar vind dit een beetje tunnelvisie gedachtes.

Alleen gehakt geven lijkt me niet wijs en al helemaal niet als het half om half gehakt is, slecht advies!

Weet niet of het een rare gedachtengang is. Een dierenarts heeft ook een hele lange studie achter zich maar dat wil niet zeggen dat hij/zij het altijd goed heeft ;)

Ik bedoel maar dat er heel veel achter het ontstaan van een brok kan zitten maar waarom verschillende brokken onderling dan zo enorm veel van elkaar? Zijn ze allemaal compleet dan is het wel erg raar dat de ene compleet is met 80% vlees erin verwerkt en de andere compleet is met 4% vlees erin verwerkt. Ik weet niet of brok wel zo compleet is als je het in het algemeen bekijkt. Wat ik wel weet is dat honden er gerust 10 á 15 jaar en soms nog ouder op KUNNEN worden dus het houd ze wel in het leven met alles wat ze naast hun brok nog toegestopt krijgen.

Echter dat is met vlees voeren ook natuurlijk. Men denkt tegenwoordig al dat men compleet voert als men alleen rund voert en dan wel bijna alles van rund maar dan voer je niet compleet. Je voert pas compleet als je vlees, orgaan en bot voert van minimaal 5 verschillende dieren (hoeft niet van elk dier alles te voeren) en ook zeker wekelijks vis voert. Daarnaast nog wat groenvoer en fruit nodig al zal de ene hond meer nodig hebben dan de andere. Zo heeft mijn ene hond meer bot nodig dan mijn andere hond terwijl mijn andere hond groter en zwaarder is.

Zelfs mijn ouders gaven na een half jaar toe nog niet eerder honden te hebben gehad die er zo goed uit zagen als mijn huidige honden qua huid, gebit en gezondheid. Dit zijn de eerste honden op vers vlees. ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:22

Dierenfan, enig idee aan wat voor eisen de brokken moeten voldoen voordat het überhaupt de markt op mag ? Vind de vergelijking met een DA dan ook erg vreemd. Een DA verleent een dienst, een voederfabrikant maakt en verkoopt voer wat aan vele eisen moet voldoen voordat het verkocht mag worden. Denk dat je dat behoorlijk onderschat!

Als je een kant en klare KVV voert waar een premix aan vitamines in zit dan zijn de 5 diersoorten opeens een stuk minder belangrijk, het is immers al compleet gemaakt door de premix aan vitamines die is toegevoegd, dit is anders als je NRV voert wat dus écht alleen maar bot, orgaan en spiervlees is, dan zul je wel aan de 5 diersoorten moeten komen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:00

Wat doet mijn hond het ontzettend goed op kvv !! *\o/*
Ze is zo ontzettend opgewekt als ik het eten uit de frigo haal om in haar bak te doen. Ze eet niet meer angstig, eet dagelijks 500g vers vlees en ziet er gewon stukken gezonder uit :j
Tussendoor heeft ze ook steeds brokken ter beschikking (100g in totaal), voor het geval ze een tussenhonger zou hebben, maar dit is meestal overbodig. Ze krijgt ook af en toe een aanvullend stuk orgaan, zoals vandaag een grote lap lever. En natuurlijk ook om de 2 dagen een kauwbot.

edit: Oh ja, ze eet ook graag vis en wild :D

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:04

mijn hond eet Eukanuba... wel een duurder merk maar is prima zo!!
hij was immers snel te dik... gaf hem eerder een goedkoper merk. sinds dit is veranderd kan ik
ook versvlees er door heen doen, schapen vet e.d. met dat andere brok keek hij er na en zat er al 5 kilo bij op zn buikje XD

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:49

dierenfan schreef:
Bassenqua schreef:
Wat een rare gedachte gang, voederfabrikanten hebben hele laboratoria's achter zich staan om de hondenbrokken volledig te krijgen/houden en dan zeg jij dit :') Begrijp me niet verkeerd, hier wordt ook vers vlees gevoerd maar vind dit een beetje tunnelvisie gedachtes.

Alleen gehakt geven lijkt me niet wijs en al helemaal niet als het half om half gehakt is, slecht advies!

Weet niet of het een rare gedachtengang is. Een dierenarts heeft ook een hele lange studie achter zich maar dat wil niet zeggen dat hij/zij het altijd goed heeft ;)

Ik bedoel maar dat er heel veel achter het ontstaan van een brok kan zitten maar waarom verschillende brokken onderling dan zo enorm veel van elkaar? Zijn ze allemaal compleet dan is het wel erg raar dat de ene compleet is met 80% vlees erin verwerkt en de andere compleet is met 4% vlees erin verwerkt. Ik weet niet of brok wel zo compleet is als je het in het algemeen bekijkt. Wat ik wel weet is dat honden er gerust 10 á 15 jaar en soms nog ouder op KUNNEN worden dus het houd ze wel in het leven met alles wat ze naast hun brok nog toegestopt krijgen.

Echter dat is met vlees voeren ook natuurlijk. Men denkt tegenwoordig al dat men compleet voert als men alleen rund voert en dan wel bijna alles van rund maar dan voer je niet compleet. Je voert pas compleet als je vlees, orgaan en bot voert van minimaal 5 verschillende dieren (hoeft niet van elk dier alles te voeren) en ook zeker wekelijks vis voert. Daarnaast nog wat groenvoer en fruit nodig al zal de ene hond meer nodig hebben dan de andere. Zo heeft mijn ene hond meer bot nodig dan mijn andere hond terwijl mijn andere hond groter en zwaarder is.

Zelfs mijn ouders gaven na een half jaar toe nog niet eerder honden te hebben gehad die er zo goed uit zagen als mijn huidige honden qua huid, gebit en gezondheid. Dit zijn de eerste honden op vers vlees. ;)

Het worden steeds meer diersoorten. Het begon met 4 diersoorten waaronder eventueel vis. Nu is het 5 dierensoorten en vis (dus 6 diersoorten). Nu raad ik niet aan om alleen kip en rund te voeren hoor, maar in principe verwacht ik geen problemen bij nog een extra diersoort en dan vis. En dan elke paar maanden 1 diersoort te wisselen.

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:54

Ik heb een tervuurense herder en die wou ook niet eten,
Hij at geen brokken dus geven we hem nu steeds reeljes eten en af en toe een eetbaar kauwbotje zodat zijn tanden nog wel aan hard voedsel gewend zijn. Maar over de grond strooien help ook met brokjes. Mijn hond eet niks wat omhoog word gehouden. Het moet op de grond staan en dat is iets van de herders. Zijn veel mensen die dat met hun herder hebben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:00

xLIESSSx schreef:
Wat doet mijn hond het ontzettend goed op kvv !! *\o/*
Ze is zo ontzettend opgewekt als ik het eten uit de frigo haal om in haar bak te doen. Ze eet niet meer angstig, eet dagelijks 500g vers vlees en ziet er gewon stukken gezonder uit :j
Tussendoor heeft ze ook steeds brokken ter beschikking (100g in totaal), voor het geval ze een tussenhonger zou hebben, maar dit is meestal overbodig. Ze krijgt ook af en toe een aanvullend stuk orgaan, zoals vandaag een grote lap lever. En natuurlijk ook om de 2 dagen een kauwbot.

edit: Oh ja, ze eet ook graag vis en wild :D

toppie! :) +:)+

@naomipje... echt nog nooit van gehoord dus een herder ding is het zeker niet ;)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:58

naomipjeX schreef:
Ik heb een tervuurense herder en die wou ook niet eten,
Hij at geen brokken dus geven we hem nu steeds reeljes eten en af en toe een eetbaar kauwbotje zodat zijn tanden nog wel aan hard voedsel gewend zijn. Maar over de grond strooien help ook met brokjes. Mijn hond eet niks wat omhoog word gehouden. Het moet op de grond staan en dat is iets van de herders. Zijn veel mensen die dat met hun herder hebben.

hahahahaha XD ik d8 dat dit gewoon iets geks van mijn hond was...
ik heb een kruising labrador en Hollandse herder. hij eet idd niks wat niet op de grond staat.
een koekje van de tafel of uit je hand legt ie eerst op de grond en dan eet ie het op hahah XD

Gek beest

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:55

Je kunt prima zelf een kvv samenstellen hoor. Een premix/zeewier/rijst is overbodig zolang je de diersoorten maar genoeg wisselt en wat groente/ei/andere extraatjes erbij geeft.
Zomaar bot/orgaan naast de kvv geven raad ik dan weer af, zeker lever/nieren. Een kvv is namelijk al in balans.

Geef je daar een lap lever bij, dan is het weer uit balans. Is het echt sporadisch is dat natuurlijk niet erg.
Even een rekensommetje om te laten zien hoe snel je de kvv uit balans kan halen:
hond krijgt 500g kvv per dag, daarvan mag max. 5% lever zijn. Dat is dus 25g per dag. Geef jij de hond een lap lever van 100g erbij, krijgt je hond die dag eigenlijk voor 5 dagen lever.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:40

Wel, het is de eerste keer dat ze lever kreeg. We geven het niet dagelijks dus.
Hoe dan ook, mevrouw heeft de lever toch niet opgegeten... Ze vond het blijkbaar niet zo lekker :+

Een kauwbot geef ik ongeveer om de 2 dagen. Rede is dan ze dan iets heeft om te knabbelen. Speelgoed doet het namelijk niet erg goed tussen de tanden van mijn hond. Ik vond een kauwbot met merg dan minder erg dan steeds een eukanuba-bot of een dentastick.
Een ei krijgt ze wel regelmatig en dat lust ze ook :j Ze krijgt maximaal 4 eieren per week. Mag ik dit door haar voedsel mengen? Of geef ik dat dan beter als tussendoortje ??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:51

een ei kan je prima door het voer mengen ja
niet te veel geven hoor ;)

haha de meeste honden houden niet van een glibberige lap lever :P

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 15:13

De katten blijkbaar ook niet :P
Misschien moet ik het gaan bakken dan ?

En ik weet dat teveel ei niet mag ;) Was iets van 1 ei per 5kg lichaamsgewicht... dus 4x5 = 20 ;) Niet meer dan 4 eitjes per week dus :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:09

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 2-3 eieren per week genoeg is voor een hond van 20kg, maar kan de bron niet meer herinneren.

Als je hond het vlees van het bot afknabbelt is het niet erg, eet de hond het bot er in z'n geheel bij op dan weer wel. Ei kan gewoon door het voer.
Wat groente/fruit is ook gezond voor een hond! (Wel rauw pureren of even koken)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:11

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:17

wauw,onverwachte wending O.o
Succes met de bevalling alvast! Ik heb in het andere topic een stipje gezet, kijken wat de verassing op gaat leveren :j

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:27

Ik heb een Duitse herder die ook een moeilijke eter is en nu ook weer te mager is *zucht*
Hond krijg K9 evolution (enkel in België verkrijgbaar) of Happy dog.
Ik moet er ook naast zitten zodat hij alles opeet. Krijgt ook enkel brokken.
Van Happy dog heb je vlokken die je met lauw water kan mengen met de brokken, helpt goed om ze terug dikker te krijgen :)

En ik zie je andere topic, leuk ga ik eens kijken ;)