Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:09

Als je zo dicht bij de hond kan komen,dat je hem kan schoppen,kan je hem beter vangen :D
Dan heb je nog de keuze of je hem bij de politie afleverd met klacht of een gat in de achtertuin graaft.... }:)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:39

Goed inmiddels zijn we een jaar verder, maar ik schop het topic toch nog maar eens omhoog.

Helaas zijn er nog steeds onwetende mensen die echt niet snappen wat de gevolgen kunnen zijn.
In een week tijd hebben we al 2x de hond van 1 iemand tussen de schapen uit kunnen plukken.

De reden van het loslopen? "Hij is alleen geïnteresseerd in de schapenpoep." Ja zal best. Houd dat rot beest bij je!

Dus lieve bokkers, alsjeblieft. Houd je hond aan de lijn of goed onder appèl, want de gevolgen hebben we vorig jaar duidelijk gemerkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:45

Froukje1993 schreef:
Pluttersput schreef:
Vandaag toevallig een hond achter de schapen aan zien gaan. Schaapjes stonden achter een hek en zag ze ineens vliegen, zat er een labradorachtig iets achteraan. Geen idee of de eigenaar erbij was. Ik zag wel 2 vrouwen staan, maar niemand maakte aanstalte om de hond terug te halen.
Ik heb de politie gebeld. Hond hapte echt naar de schapen, dus vond het niet kunnen. Sowieso niet. Ik had op dat moment 2 honden bij me anders was ik de wei ingegaan en de hond weggejaagd. Schapen waren helemaal over de rooie. Kon me daar zo boos over maken!
Ik hoop dat de politie er is geweest en dat het nog aan de gang was. Dat of de hond gepakt wordt, of de eigenaar een duchtige boete..

Goed gehandeld!! Belachelijk dat een ander er dan alleen bij gaat staan kijken..

Bovenstaande even als voorbeeld nemend.
Vinden de mensen die het een schande vinden dat ik de hond de dood in wens het wel kunnen dat ik op zo'n moment een jagende hond het weiland uit schop(Letterlijk ja, anders werkt het nog niet)??
Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Of is dat ook een enorme schande en moet ik de baas op hun donder geven en de hond vriendelijk vragen te vertrekken?

geen enkel probleem mee... mocht ie van mij ooit achter schapen aan willen krijgt ie er van mij ook een goeie onder zijn gat...
alleen een dier dood willen maken gaat mij gewoon te ver.
vooral omdat het dier er niets aan kan doen maar het de verantwoordelijkheid van de mens is die de dieren binnen de maatschappij brengt.
Verder ga ik de discussie over wat wel en niet zelfbelonend gedrag is en de verschillen tussen agressie gericht op dieren of mensen niet aan met iemand bij wie emotie de boven toon voert over de onderwerpen.dat maakt een goede discussie onmogelijk.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 16:05

Sonja_vR schreef:
Froukje1993 schreef:
Goed gehandeld!! Belachelijk dat een ander er dan alleen bij gaat staan kijken..

Bovenstaande even als voorbeeld nemend.
Vinden de mensen die het een schande vinden dat ik de hond de dood in wens het wel kunnen dat ik op zo'n moment een jagende hond het weiland uit schop(Letterlijk ja, anders werkt het nog niet)??
Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Of is dat ook een enorme schande en moet ik de baas op hun donder geven en de hond vriendelijk vragen te vertrekken?

geen enkel probleem mee... mocht ie van mij ooit achter schapen aan willen krijgt ie er van mij ook een goeie onder zijn gat...
alleen een dier dood willen maken gaat mij gewoon te ver.
vooral omdat het dier er niets aan kan doen maar het de verantwoordelijkheid van de mens is die de dieren binnen de maatschappij brengt.
Verder ga ik de discussie over wat wel en niet zelfbelonend gedrag is en de verschillen tussen agressie gericht op dieren of mensen niet aan met iemand bij wie emotie de boven toon voert over de onderwerpen.dat maakt een goede discussie onmogelijk.

Hoeft ook niet, is een topic van ruim een jaar geleden namelijk. ;)

Maar ik wil wel de mensen nogmaals wakker schudden. Want blijkbaar is het nog steeds doodnormaal om je hond in het land van een ander te laten lopen..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:07

OMG hebben jullie er nog steeds last van?!?!
Ongelooflijk dat "dat soort mensen" niet met anderen rekening houdt ;( gewoon triest.

IK heb voor die honden gekozen en neem mijn verantwoordelijk door ze op te voeden. Ik heb mn honden geleerd niet achter andere dieren aan te rennen, ongeacht soort. Als ik ergens een mm twijfel heb of mijn honden luisteren in een bepaalde situatie gaan ze aan de riem!
Beter voorkomen dan genezen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:11

kan je geen grote ram erbij zetten dat de honden aanvalt bij gevaar?
Hier moet ik de hond altijd redden van mijn schaap :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:13

Is er geen mogelijkheid om schapengaas langs de kant van het pad te leggen zodat de honden er niet bij kunnen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 16:21

Door het mooie weer is er overal een overschot aan gras. Daarom heeft een boer ons gevraagd de schapen bij hem in het weiland te laten lopen omdat er niet meer gemaaid kan worden.
Helaas ligt er naast dit huis een boerderij met mensen die wat ''vrijer zijn'' in het opvoeden van zowel de dieren als de kinderen. Met het pech dat hun hond via eigen erf onder/over het hek het land in kan.

Is natuurlijk af te zetten met schrikdraad. Maar voor die 3 weken dat die schapen daar lopen is het gewoon belachelijk om 3 ha land af te moeten zetten om dat na 3 weken weer op te ruimen voor een hond.
De schapen kunnen namelijk geen kant op.

Je kunt je hond toch verdorie wel op je eigen erf houden?

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:32

Bij onze buren zijn er 3 dood gebeten door 1 herder en 2 husky's was echt naar om ze te zien liggen.
Honden doen dat gewoon op stal loopt er ook zon rotbeest en je kunt roepen wat je wilt.
Dat beest heeft nu zon teleac om.
En nog niet willen luisteren vind het echt zielig voor die schapen.
En ook zie je dat vaak zat tijdens een strandrit dat die joekel achter je paard aan gaat ook al zoiets maar hond aan de lijn is voor vele te moeilijk net wat Ts zegt beest op het erf houden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:49

En de politie, doet die helemaal niets?
Uiteindelijk komt de hond op privé eigendom en als hij daar iets kapot maakt of dood bijt is het toch logisch dat de eigenaars opdraaien voor de kosten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:17

Ik vind een hond die jaagt niet per definitie een "rotbeest". De eigenaar wel... ik vind de opmerkingen over honden doodschieten ed dan ook een beetje jammer. Het gaat nl niet om de hond, maar om de baas. Daarmee zeg ik niet dat het niet begrijpelijk kan zijn als een boer een hond doodschiet die op zijn schapen jaagt, maar de discussie gaat er wmb de verkeerde kant mee op.

Mijn hond doet niks naar schapen maar ze gaat wel graag achter een haas aan. Daarom mag ze niet los in de buurt van schapen, want als ze een haas achterna zittend per ongeluk in een kudde schapen belandt kan het alsnog goed mis gaan.

Ik vind het heel goed dat je aangeeft wat de gevolgen voor de schapen kunnen zijn, hoe kwetsbaar ze zijn. Vroeger wist ik dat ook niet. Had ik toen een jagende hond gehad weet ik niet of ik zo wijs was geweest om hem aan te lijnen (uit naïviteit dus)
Er zouden bij populaire uitlaatplekken borden moeten worden geplaatst met uitleg. Dat zou denk ik schelen, want niet elke hondeneigenaar is asociaal maar ik denk vaak ook onwetend.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:24

Wij zijn het inmiddels zo zat dat ze een alpaca hebben gekocht die honden aanvalt.
Als mensen hun hond kort en strak bij zich hebben doet hij niets (is bang voor mensen)
Maar zodra de hond meer als 2 meter van de eigenaar verwijderd is valt hij aan :D
We hebben waarschuwingsborden aan de poorten hangen, maar je hebt toch mensen die het
toch doen.

Het werkt erg goed! Mensen durven hun honden minder goed los te laten en als ze het wel doen is het (letterlijk) rennen tot het poortje :D En dan wel zonder dat ze ook mensen aanvallen (wat je bij een goed bok wel hebt)
Echt een tip voor alle schapenhouders!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:30

tessyke schreef:
En de politie, doet die helemaal niets?
Uiteindelijk komt de hond op privé eigendom en als hij daar iets kapot maakt of dood bijt is het toch logisch dat de eigenaars opdraaien voor de kosten?

Vorig jaar is alles opgelost met de verzekering. Geen politie bij gehad.
En nu, sja. Hij doet echt niks richting de schapen, tot nu toe, dus de politie bellen is ook wat overdreven voor een hond die alleen maar stront loopt te vreten.

En een kudde schapen die nog nooit een nare ervaring met een hond heeft gehad zal daar ook niet snel op reageren. Maar deze kudde weet nog heel goed wat er vorig jaar is gebeurd.

Onze eigen hond vind het werkelijk geweldig om mee te gaan voeren ed. Maar die moet ook verplicht binnen blijven als we naar de schapen gaan.. :\
Want een schaap ziet het verschil niet tussen een veel te lieve stabij die alles en iedereen kusjes geeft of een herder die ze naar de keel grijpt.

Nikass schreef:
Ik vind een hond die jaagt niet per definitie een "rotbeest". De eigenaar wel... ik vind de opmerkingen over honden doodschieten ed dan ook een beetje jammer. Het gaat nl niet om de hond, maar om de baas. Daarmee zeg ik niet dat het niet begrijpelijk kan zijn als een boer een hond doodschiet die op zijn schapen jaagt, maar de discussie gaat er wmb de verkeerde kant mee op.

Mijn hond doet niks naar schapen maar ze gaat wel graag achter een haas aan. Daarom mag ze niet los in de buurt van schapen, want als ze een haas achterna zittend per ongeluk in een kudde schapen belandt kan het alsnog goed mis gaan.

Ik vind het heel goed dat je aangeeft wat de gevolgen voor de schapen kunnen zijn, hoe kwetsbaar ze zijn. Vroeger wist ik dat ook niet. Had ik toen een jagende hond gehad weet ik niet of ik zo wijs was geweest om hem aan te lijnen (uit naïviteit dus)
Er zouden bij populaire uitlaatplekken borden moeten worden geplaatst met uitleg. Dat zou denk ik schelen, want niet elke hondeneigenaar is asociaal maar ik denk vaak ook onwetend.

Oh ik ook niet hoor, laat dat duidelijk zijn! Onze jack loopt ook het liefst de hele dag door het bos te jagen.
Maar die weet wél dat als ik roep hij ook maar beter kan zorgen dat ie bij me staat. En die blijft ook naast me lopen tot we dat geen voorbij zijn waar hij niks te zoeken heeft. En als ik niet zeker weet dat hij luistert gaat hij gewoon vast. Simpel zat.

Maar dat is een beetje het probleem. Mensen dénken dat hun hond goed luistert en dus niet vast hoeft.. Dat fikkie vervolgens alle kanten opstuift wordt afgedaan met 'doet ie anders nooiiiit!'.

Daarom heb ik dit topic destijds ook geplaatst en nu weer omhoog gehaald. Er zijn mensen die het echt niet weten, en dat is niet erg. Als je na het lezen van zo'n topic, de volgende keer maar even nadenkt over de gevolgen als je een gebied in loopt waar schapen lopen. :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:32

Belachelijk dat mensen hun honden bij schapen in het weiland doen. IK gooi mijn hond ook wel eens los in een weiland maar dan weet ik wel zeker dat er geen schapen rondlopen. Als je mensen met hun hond dit weer eens ziet doen hun adres vragen. Daarbij melden. Uw hond op mijn terrein, mijn schapen kunnen dan mooi bij u lopen. Ik hoop echt dat dit snel stopt want een schaap kan er wel een weet ik veel wat van krijgen

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:36

En de politie altijd bellen!
Mijn vader probeerde de hond altijd te vangen met bijvoorbeeld zijn vangstok en hield hem dan vast en belde de politie, dat moesten we van de politie zelf doen.

Maar nu is dat niet meer nodig, nu doet Appie het werk :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:56

goh zo overdreven lijkt het me niet om te bellen.
Tenslotte zit hij op een stuk grond waar hij niet hoeft te zijn en brengt de schapen in gevaar door gewoon al aanwezig te zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:03

Ik heb het met de schapen hier zef gelukkig nog niet meegemaakt, maar moest ik ooit een vreemde hond achter mijn schapen aan zien jagen dan is het voor de hond te hopen dat zijn baas hem eerder te pakken krijgt als ik. Ik heb wel al de nodige foto's van verscheurde schapen van kennissen en vrienden gezien...bahh!

Heb het ooit meegemaakt dat er 2 herders achter mijn paarden aan probeerden te jagen, hardleerse baas die nog een grote mond gaf.
Had die pech dat ik toevallig stond uit te mesten en een hooivork in mijn handen had.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:12

tessyke schreef:
goh zo overdreven lijkt het me niet om te bellen.
Tenslotte zit hij op een stuk grond waar hij niet hoeft te zijn en brengt de schapen in gevaar door gewoon al aanwezig te zijn.

Bij ons is het zo dat er een wandelpad door de wei loopt helaas.
En als er een aantal schapen zijn doodgebeten of doodgegaan zijn van de stres vind ik bellen niet overdreven, mensen laten de honden maar overal loslopen en worden niet of nauwelijks bekeurd, en zo worden ze tenminste bekeurd.

Het ergste is nog dat we nooit iemand met een gewond schaap aan de deur hebben gehad met ''sorry, dit is er gebeurd en uiteraard draaien wij voor alle kosten op. Nee, ze laten dat dier gewoon doodgaan in de wei! Want ojee, dadelijk moeten zei nog voor de kosten opdraaien. De kosten zijn trouwens niet het ergste, het is gewoon heel erg triest om zo'n dier op deze manier dood moeten zien gaan,

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:54

Wat erg zeg!Toen ik nog bij mijn vader woonde is mijn tamme haan uit elkaar getrokken door twee loslopende honden. Doe hoefden niet meer in de tuin te komen dan werden op de hark geregen. Echt sommige hondenbezitters...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:43

dees_daan schreef:
Over het wel of niet mogen schieten, hier in de buurt heeft een agente die haar hond uitliet een andere hond doodgeschoten omdat ze haar hond beschermde, ze is hiervoor niet vervolgd.
Zij mag een pistool hebben natuurlijk maar mocht ook niet zomaar schieten, in dit geval was het dus wel rechtvaardig dat ze schoot.
Hier staat meer info:
http://www.omropfryslan.nl/category/trefwurden/hond

Ik denk dat het met een boer die zijn schapen beschermd hetzelfde geval is als hij een vergunning heeft.

Maar goed, we zijn het er over eens dat voorkomen de beste oplossing is, en houden beide onze hond aan de lijn en nemen dus onze verantwoordelijkheid als eigenaar van de hond.

Ook in Nederland mag je inderdaad "andermans" dier doodschieten wanneer deze op je terrein loopt en jouw dieren bedreigd.

Verder ben ik het ook met TS eens. Vrienden hebben een aantal jaar in de schapen gezeten en heb daar ook geregeld geholpen dus weet wel wat het is.
Overigens toen ik nog in Canada zat zou men dat daar net zo snel doen, kogel door de kop. Mensen realiseren zich hier niet meer hoeveel schade dat aan kan richten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 00:01

En dat is het nou net, van de schade die wij vorig jaar gehad hebben had ik een erg leuk paard kunnen kopen..

Mensen beseffen niet dat het niet alleen om die enkele gebeten schaap gaat, maar dat de schade en gevolgen veel groter zijn.

En dan gaat idd mijn bloed koken bij de woorden "doet ie anders nooiiit", "Hij wil alleen maar spelen" of "hij is niet geïnteresseerd in de schaapjes hoor, die is hij wel gewend, het gaat hem om de poep"...
Kan er niets aan doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:41

Naar mijn idee staan heel veel mensen in NL al "te ver" van het "platteland/natuur" af. We worden te stads en veel mensen beseffen niet meer hoe dingen werken of wat ze/hun dier aan kunnen richten. Daarom heb ik over het algemeen ook zo'n hekel aan dingen als Wakker Dier.
Ik ben wat dat betreft heel nuchter en heb dan ook wel vrij makkelijk zoiets van kogel door de kop als je hond mijn dieren aanvalt, zeker als het herhaaldelijk gebeurt. Heb 1,5 jaar op het platteland in Canada gewoond en wat een verademing was dat. Heerlijk nuchter en geen gezeik.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:02

romyloverrr schreef:
Wij zijn het inmiddels zo zat dat ze een alpaca hebben gekocht die honden aanvalt.
Als mensen hun hond kort en strak bij zich hebben doet hij niets (is bang voor mensen)
Maar zodra de hond meer als 2 meter van de eigenaar verwijderd is valt hij aan :D
We hebben waarschuwingsborden aan de poorten hangen, maar je hebt toch mensen die het
toch doen.

Het werkt erg goed! Mensen durven hun honden minder goed los te laten en als ze het wel doen is het (letterlijk) rennen tot het poortje :D En dan wel zonder dat ze ook mensen aanvallen (wat je bij een goed bok wel hebt)
Echt een tip voor alle schapenhouders!

_/-\o_
Wie niet luisteren wil, moet voelen.
Zijn alle alpaca zo of moet je die net eentje treffen? En ze doen schapen niks?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:35

Het topic loopt weer over van stoere taal over wie wat wel niet allemaal aan zou doen. Slaat de plank een beetje mis wat mij betreft.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:14

Nikass schreef:
Het topic loopt weer over van stoere taal over wie wat wel niet allemaal aan zou doen. Slaat de plank een beetje mis wat mij betreft.

Als je dit zo leest is het net of heel bokt een vuurwapen in het keukenkastje heeft liggen he :+