Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nou, je zat er dus naast.
(Gelukkig maar)
. Vrijwel alle buren (lang leve een dorp) kennen mijn kat, vinden haar een leukerd en dat is ze ook. Mijn binnenkat (heeft twee hele zware hartafwijkingen) is gelukkiger binnen, dus die blijft wel binnen. Onze stalkat (die woont op onze eigen stal met weiland e.d. woont dus in buitengebied en hebben we nodig voor het ongedierte (muizen/ratten). Deze kat zit voornamelijk op ons eigen terrein, mede omdat ze anders het water over moet, maar heel soms gaat ze even over het weggetje naar naast gelegen weiland (wat gebied is van Staatsbosbeheer). Geen mens die daar komt (op mensen van Staatsbosbeheer na). Maar, eerlijk is eerlijk, hij is niet zo'n avonturier en erg gehecht aan zijn eigen territorium. Maar goed, ik trek me in elk geval niets aan van al die zeurtopics en laat mijn katten gewoon hun leventje leiden. En ja, ben ook heel goed met mijn buren, mocht iemand me voor van alles gaan uitmaken. hooiberg schreef:Urielle schreef:Sinds Bokt kijk ik verrast op als iemand mijn kinderen lief vindt, ik ga er in openbare gelegenheden bijna standaard vanuit dat iedereen kinderen stom en irritant vindt
Dat ligt er meer aan omdat 'opvoeden' iets is wat tegenwoordig niet meer echt vaak gebezigd wordt. Ouders die op zaterdagmiddag educatief met hun kinderen gaan winkelen, als iedereen snel even weekendzut wil halen, ouders die hun kinderen tegen het aanstromende verkeer in laten driewieleren, enzo.
Ik ga er van uit dat jij een dergelijke faux-pas niet zou maken.
We wonen nu eenmaal heel erg dicht op elkaar. Een vriendin van me had een overbuurmaan die elke nacht rond 1 uur zijn honden uitliet, en die honden blaften een kwartier lang de hele straat wakker. Wanneer hij erop werd aangesproken antwoorde hij met ``ze moeten nu eenmaal hond kunnen zijn, en dus vrij zijn om te blaffen wanneer ze willen''. Soms gaat het gewoon te ver, maar niemand vindt het erg als iemand een stille hond uitlaat, en niemand vindt het erg als er kinderen in de speeltuin rondhangen die niet de blaadjes van de bomen krijsen.
Maar ga er niet vanuit dat 'mijn hormoonspiegel is een beetje krom, dus de hele wereld vindt mijn kinderen superlief' of 'mijn hondje ziet er schattig uit, dus de hele wereld vind mijn hondje het belangrijkste wat bestaat' of 'mijn racefiets is duur, dus ik mag iedereen van zijn sokken rijden', etc...
Moraal van het verhaal: de veroorzaker van het probleem kan doorgaans niet inschatten wat de gevolgen zijn voor iemand anders. Ja, als je een kat hebt, hebben andere mensen er last van. Zo ook met honden, paarden, kinderen, luidsprekers, noem maar op. Probeer de schade een beetje te beperken door rekening te houden met elkaar en wees een beetje tolerant door rekening te houden met elkaar. Een incidentele azijnzeiker daargelaten zal het meestal wel goed komen.

EskeGirl schreef:Maar mijn hond dan? Mijn hond zou ook wel de hele dag buiten willen lopen en een roedel willen vormen. Maar dat mag ook niet. Ik weet dat katten vaak als muizenvangers worden gehouden, maar ik heb het hier over huisdier katten, zegmaar (vergeten te vermelden kom ik nu achter) in woonwijken. Dat ze hier door de tuin lopen, oke. Maar dat ze de speeltuin vervuilen waar kleine kindjes spelen, dat vind ik erg. En als een hond alleen in een speeltuin loopt, heb je kans op 90 euro boete. Dat verschil snap ik niet.
JustHorez schreef:Katten mogen best buiten op eigen terrein maar niet op die van een ander
De buren van ons hebben katten nou bahh
Ze lopen heel vaak bij ons, schijten bij ons lopen in de stallen bij de pony's in de varkens stallen
Een keer zeiden de buur kinderen dat hun kat een big mee had genomen van ons weg, dan kunnen die kinderen goed verhalen verzinnen, liegen en irritant zijn
Die beesten lopen ook bij de pony's en dan heeft me zusje zo'n stoere pony die die beesten opjaagd en naar de trappen maar wij hebben ook een 6 maand oud veulen en die gaat naar ieder beest toe en als die naar een kat gaat en als die kat bijt
Laats was ook een kat van hun aangereden, eigen schuld dan moet je die katten maar niet los laten lopen
Def schreef:Ik vind dit weer het zoveelste 'het is maar waar je je druk om kan maken' topic.
Ik woon in een buurt met veel katten en veel honden. Erg gezellig en ik heb er totaal geen last van.
Mijn konijnen lopen vaak los in de tuin en dan komen er wel eens katten kijken... dan laat ik de hond even in de tuin en weg is die kat weer.
Straks mogen de vogels niet eens meer los vliegen omdat ze op je zouden kunnen poepen...
Of wat dacht je van slakken... die maken de hele tuin vies joh, met hun slijmspoor...
Koeien... die stinken als je op de weg ernaast rijdt...
) en met die kat hebben wij dus echt geluk, de andere 4 zijn nu eenmaal buitenkatten, we kunnen ze niet binnenhouden daar worden ze compleet gestoord van... Ik snap inderdaad dat mensen last kunnen hebben van katten in bijvoorbeeld de tuin, maar ik denk dat daar ook vast oplossingen voor te vinden zijn. Katten zijn helaas iets minder goed in de hand te houden dan honden..