Hoe dit aanpakken (kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe dit aanpakken (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:47

Nee geen kleine kinderen in huis. Zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op nog meer broertjes en zusjes :') 1 zusje (13 jaar) is al erg zat. Zit nu ook volop in de pubertijd.

Maar liever dat ze doorslaan in dat ze gek op aandacht zijn. Dan het gedrag wat Kyra had. Ze vind het wel erg prettig als ik met vingers haar hoofdje aai. Maar verder hoef ik niet aan haar te zitten. Maar dat laat ze merken door 1 zachte mep en dan loopt ze weg :D

Mijn oma belt ook elke dag. Vragen hoe het gaat. Die is erg bang dat ze terug valt in haar oude gedrag en dat ze toch ingeslapen word. Maar ben blij dat ik haar elke dag nog goed nieuws kan vertellen.

En Olijf heeft nu meerdere namen. Oma vergist zich telkens daarin _O- Dus het is Kyra of Olijf (of combinatie ervan) of poesdinges. Olijf maakt het niks uit, als ze maar aandacht krijgt. Als ze aandacht wilt dan begint ze al met haar voorpootjes te masseren op de grond.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:46

love_western schreef:
...Alleen vroeg ik om tips hoe er mee om te gaan. Aangezien ik nog weinig wist van katten gedrag. Intussen heb ik mij al zeer goed ingelezen...

Het belangrijkste is dat je het begrijpt. Of je dat begrip uit boeken/internet haalt of van nature aanvoelt, is van minder belang. Laten we eerlijk zijn: genoeg mensen met zeeën van kennis en ze kunnen er nog niks mee. Ik vind dat je het vanaf dag één geweldig aanpakt, complimenten daarvoor!

love_western schreef:
...En zoals ik al tegen mijn moeder heb gezegd. Ik werd ook niet afgemaakt toen ik een paar jaar geleden gewoon niet begrepen werd en telkens woede aanvallen had...

Hier moest ik toch even smakelijk om lachen _/-\o_ :')

love_western schreef:
...Ze ligt graag s'nachts naast mij op een hoofdkussen. En ze heeft 1 favoriete kussen. Dus die leg ik nu naast mij neer. Dat had ik anderhalf week geleden nog niet gedurfd. Maar ik vertrouw haar dat ze niet meer aanvalt...

En waar jij de boel vertrouwt, straal je dat uit naar haar zodat zij ook de boel gaat vertrouwen.
Nogmaals: Super *\%/*

Enne... wat lief dat je oma zo begaan is met Kyra <3 . En natuurlijk superfijn dat zij en Olijf zo genieten van het nieuwe leven samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:14

Mijn oma is ook gewoon een top mens :D

Heb nu de pup onder mijn kamer. Was een beetje geblaas en nu ligt ze onder mijn bed. En heel af en toe komt ze kijken als dat gevaarlijke monster al weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:42

Enigste nadeel is dat ze het niet op prijs stelt als ik haar van mij af til. Maar ze kan helaas niet de hele dag op mij liggen.

Vanochtend bleek ik waarscheinlijk iets verkeerds te doen in haar ogen. Dus ze beet mij zeer zachtjes in mijn hand. Schrok er van en ging er vandoor. Dus aan de ene kant goed teken. Het hoeft niet altijd perfect te gaan he :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:55

tsja ik moet Eshra ook wl eens bij een raam wegsturen als ik van huis ga en hij dicht moet, dat wordt ook niet altijd gewaardeerd. Maar zoals zij grenzen heeft heb ik ook regels. het is een beetje uitzoeken hoe je daarmee omgaat. Haar met rust laten betekend niet dat ze alles mag doen waar ze zin in heeft :P

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:59

Ach, twee van onze drie willen ook absoluut niet opgetild worden. Als ze op ons liggen bewegen we eerst een beetje (bijv onze tenen wiebelen, beetje uitrekken) om ze te waarschuwen en staan daarna gewoon rustig en heel langzaam op. Poes valt/rolt of loopt/springt er vanzelf vanaf, geen handen nodig :D .

Dat ze zelf schrok van haar eigen beetje vind ik positief: hopelijk begint het besef te komen dat aanvallen niet nodig is en dat ze ook met bijv blazen haar ongenoegen kan uiten.
En hoezo iets verkeerds doen? Jullie moeten elkaar toch leren kennen wat wel en niet fijn gevonden wordt? Hoort erbij hoor. Komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:00

jilleroo schreef:
tsja ik moet Eshra ook wl eens bij een raam wegsturen als ik van huis ga en hij dicht moet, dat wordt ook niet altijd gewaardeerd. Maar zoals zij grenzen heeft heb ik ook regels. het is een beetje uitzoeken hoe je daarmee omgaat. Haar met rust laten betekend niet dat ze alles mag doen waar ze zin in heeft :P

Daar heb je gelijk in hoor. Ze hoeft niet alles te bepalen. Ze mag prima op mij liggen. Maar als ik wil opstaan, dan wil ik dat ook gewoon kunnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:01

Hoe til je haar van je af? Ik geef zulke katten altijd even de kans om zelf van me af te springen. Even wakker aaien, duwtje geven als teken dat ze moeten wieberen en meestal gaan ze dan wel. Soms even een been iets omhoog bewegen zodat de schoot niet meer comfortabel is. Blijven ze koppig vasthouden en liggen, dan duw ik ze er gewoon af of sta zelfs gewoon op. Ik pak ze eigenlijk nooit echt op, omdat dat sowieso onprettig is voor de meeste katten. Door ze vast te pakken, haal je de controle bij de kat weg (kan niet meer zelf kiezen waar hij heen wil) en dat kan bij angstige dieren veel stress geven.

De verhuizing en nieuwe huis zijn nog steeds spannend voor haar, bij zulke katten reken ik al snel een paar maand voordat je kan concluderen dat ze zich thuis voelen of niet. Een paar weken duurt het minimaal en tot die tijd kunnen alle beten en meppen zelfs nog komen door de nieuwe situatie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:07

Ik vind eigenlijk het wegrennen na een bijtactie niet heel positief. Dat doet ze denk ik met een angstige houding? (pupillen groot, oren plat, houding wat ineengedoken)
Dikke kans dat ze dit doet omdat ze een correctie verwacht. Ze heeft bij oma geleerd dat zulk gedrag een correctie oplevert en vermoedelijk vlucht ze daar voor. Als dieren beseffen dat ze iets doen wat niet goed is, dan doen ze dat minder of niet meer. Gedrag moet altijd iets opleveren en dieren kennen niet het schuldgevoel wat wij mensen hebben. Dat zij ondanks de correcties van je oma (wat niet fijn is) toch is blijven aanvallen, betekent dat het aanvallen voor haar belangrijker was dan de negatieve gevolgen, die heeft ze gewoon geincasseert.
Laat haar maar wegrennen, ze leert vanzelf dat bij jou de correcties niet komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:40

Zwerte schreef:
Hoe til je haar van je af? Ik geef zulke katten altijd even de kans om zelf van me af te springen. Even wakker aaien, duwtje geven als teken dat ze moeten wieberen en meestal gaan ze dan wel. Soms even een been iets omhoog bewegen zodat de schoot niet meer comfortabel is. Blijven ze koppig vasthouden en liggen, dan duw ik ze er gewoon af of sta zelfs gewoon op. Ik pak ze eigenlijk nooit echt op, omdat dat sowieso onprettig is voor de meeste katten. Door ze vast te pakken, haal je de controle bij de kat weg (kan niet meer zelf kiezen waar hij heen wil) en dat kan bij angstige dieren veel stress geven.

De verhuizing en nieuwe huis zijn nog steeds spannend voor haar, bij zulke katten reken ik al snel een paar maand voordat je kan concluderen dat ze zich thuis voelen of niet. Een paar weken duurt het minimaal en tot die tijd kunnen alle beten en meppen zelfs nog komen door de nieuwe situatie.

Haar onverwachts aaien doe ik niet. Maak altijd bepaalde klikgeluiden en steek dan mijn hand uit en als ze dan zelf begint met kopjes geven. En dan pas aai ik haar.

En als ze van mij af moet, dan pak ik haar ook niet. Weet dat ze dat niet prettig vind. Ik maak haar dus eerst wakker en wiebel dan idd wat. En als ze dan blijft liggen (wat ze meestal doet) dan sta ik gewoon op.

Merk wel dat ze mij al goed vertrouwd. Als mijn vader op mijn kamer komt, schiet ze weg. Om vervolgens bij mij te gaan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:44

Zwerte schreef:
Ik vind eigenlijk het wegrennen na een bijtactie niet heel positief. Dat doet ze denk ik met een angstige houding? (pupillen groot, oren plat, houding wat ineengedoken)
Dikke kans dat ze dit doet omdat ze een correctie verwacht. Ze heeft bij oma geleerd dat zulk gedrag een correctie oplevert en vermoedelijk vlucht ze daar voor. Als dieren beseffen dat ze iets doen wat niet goed is, dan doen ze dat minder of niet meer. Gedrag moet altijd iets opleveren en dieren kennen niet het schuldgevoel wat wij mensen hebben. Dat zij ondanks de correcties van je oma (wat niet fijn is) toch is blijven aanvallen, betekent dat het aanvallen voor haar belangrijker was dan de negatieve gevolgen, die heeft ze gewoon geincasseert.
Laat haar maar wegrennen, ze leert vanzelf dat bij jou de correcties niet komen!

Doet ze idd met een angstige houding. Kyra kon bij mijn oma uit het niets aanvallen (je zag wel binnen een seconde haar houding veranderen) We zaten dan gewoon aan de eettafel. En zo opeens viel ze dan aan. En oma corrigeerde haar dan idd. Maar als mijn oma ook gewoon ging opstaan, dan vloog ze al naar mijn oma toe.

Maar ze kan mij ook een mep geven om vervolgens rustig te gaan eten. En 5 seconde later weer om aandacht vragen. Is zeer verschillend bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:25

Kyra vond gister niet leuk dat ze het bed moest delen met mijn vriend. Normaal ligt Kyra boven in de hoek. Maar nu lag mijn vriend daar met zijn hoofd. Uiteindelijk is boven op het aquarium gaan liggen en hield mijn vriend hele tijd in de gaten.

Maar geeneen van mijn katten heeft iets met mijn vriend. Toen ik nog bij mijn moeder woonde kon mijn rode kater ook altijd met een zeer kwade blik naar hem kijken _O-

Ook heb ik een vlieg op mijn kamer. Waar Kyra nu telkens achter aan vangt. Laatst had ze een langpoot te pakken :\

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:09

Ze zijn gewoon jaloers haha.
En je eigen insectenvanger *\o/* Eshra is daar dus te lui voor. Ik zie haar wel vogeltjes besluipen maar ze is echt veelte traag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:42

Paps heeft geregeld dat Kyra niet meer in de bank kan gaan. Dus alle deuren staan nu los. Ze is nog niet in de woonkamer geweest. Maar wel kennis gemaakt met alle katten. De andere 2 vinden het wel prima. Alleen de felste van het stel, houdt haar hele tijd in de gaten. Dus er word flink wat geblaasd en gegromd. Maar zolang er geen bloed te zien is, dan grijp ik niet in.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:01

Lekker laten gaan inderdaad. Ze regelen het vaak zelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:23

Het gaat nog steeds super. Ze krijgt al wel iets meer praatjes. Het stond haar net niet aan dat ze van mij af moest. Dus nu 3 mooie krassen. Maar zit er niet op te wachten om elke keer een mep te krijgen.

Ze komt nog niet de woonkamer in, maar wel tot de deur. Tot dat er een zwarte pup met vol enthousiasme op haar af kwam. Pup schrok van kat en kat schrok van pup. Dus was eigenlijk wel een komisch gezicht. Maar goed nu weet pup ook dat een kat kan schrikken.

2 van 3 katten kijken niet naar haar om. Alleen de felste dus. Ze liggen nu telkens 2 meter van elkaar af. En vliegen elkaar soms nog aan.

Morgen moet ze ontvlooid worden. Pup en 3 katten van paps hebben helaas vlooien. Dus behandel Kyra voor zekerheid mee. Dus hopen dat ze mij heel laat.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:45

Oeh spannend... succes ermee, ik hoop dat het lukt.
Ik deed onze kat vaak als ie lag te slapen: even een kriebeltje in zijn nek, als ie ontspannen blijft liggen al kriebelend de haartjes wat opzij vegen en dan gauw *squirt* de rommel erop. Tegen de tijd dat ie wil protesteren ben ik al weg :D .

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:55

Ik grijp eshra in dr nek als ze aan het eten is. Spuit het snel in dr nek en dan is het klaar.. Of ze gaat verontwaardig verder eten of ze schiet weg. Meestal onder vocaal protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:06

Paps die heeft haar afgeleid en toen kon ik snel ontvlooien. De katten van mijn vader waren nog moeilijker om te doen. En de pup doet alles voor voer. Dus die had het niet eens door.

Ik leef momenteel zo'n beetje op mijn kamer. Ben al 3 weken ziek. En benauwdheid word alleen maar erger. Krijg van de week uitslag van de foto's die ze hebben gemaakt van mijn longen. Maar de trap op en af lopen is al vermoeidend. Laat staan de pup uitlaten.

Dus meestal brengt paps eten voor mij naar boven. Zodat ik gelijk weer in slaap kan vallen zodra ik het op het. Maar Kyra hangt dan continue in mijn bord. Maar heb ondervonden dat de plantenspuit zeer goed werkt. Hoef hem nu alleen maar te pakken en ze blijft op gepaste afstand. Zo hoef ik haar niet aan te raken, maar corrigeer ik haar wel.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:32

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wilde toch even reageren. Ik heb een kat die te vroeg uit het nest gegaan is, die was zijn eerste 1,5 jaar best wel gestoord (ook geen andere katten in huis). Hij viel je echt aan in je been, etc. Ik heb gewoon volgehouden en heb nu een hele lieve knuffelkat. Ik mag alleen niet aan zijn buik zitten, maar dat is niet zo gek natuurlijk.

Fijn dat het al beter gaat nu ze bij jou is. Het gaat vast helemaal goedkomen :-)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:39

De plantenspuit is hier ook favoriet. Onze katten zijn verder weliswaar 'normaal', maar wanneer ze iets doen wat ze niet mogen, straffen wij eigenlijk ook altijd met de plantenspuit. Stem verheffen werkt bij eentje niet en ook fijn is het dat we haar dan vanaf de andere kant van de kamer, z.s.m., kunnen laten merken dat ze fout zat.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:51

Hoe gaat het nu met het poezemonster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:57

Met mijn poezenmonster gaat het zeer goed. Niemand herkent haar weer qua gedrag. Het is gewoon eng hoe lief ze is. Kan intussen alles met haar. En als ik beneden ben (ben bijna een maand erg ziek geweest) dan komt ze mij ophalen en moet ik mee naar boven.

De andere katten zijn wegens mijn gezondheid verplaatst naar de schuur. Aangezien ik toxoplasmose heb opgelopen. En het nu dus zeer snel benauwd heb. En het gaat nu een stuk beter sinds ze in de schuur wonen. Binnenkort word achtertuin zo gemaakt zodat ze naar buiten kunnen.

Dus Kyra komt nu ook gezellig beneden bij ons zitten. Alleen de pup en Kyra krijgen soms een hartverzakking van elkaar. Wou hem vanavond dus voeren. En voerzak staat in de kelder. Dus als ik klaar ben met het afwegen van het voer, dan rent hij als een gek naar de voerbak en gaat daarvoor zitten. Alleen hij zag niet dat Kyra daar zat. En Kyra zag hem niet aankomen. Dus toen vlogen ze alle kanten op van schrik _O-

En met Olijf gaat het ook super. Denk dat deze foto meer zegt dan woorden
Afbeelding

Alleen ze is bij oma omgedoopt naar Kyra. Omdat oma het zo gewent is om Kyra te zeggen. Dus we hebben nu 2 Kyra's. En dat zorgt wel eens voor verwarring. En met oma zelf gaat het ook de goede kant op. Rollator heeft ze niet meer nodig. Heeft nog wel een beetje pijn. Maar kan weer trap lopen. Alleen auto rijden durft ze nog niet. Alleen de maaltijdbezorging vind ze erg handig. Dus dat houdt ze aan voor door de weeks. En in de weekend kookt ze zelf als zin heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:37

Dus als ik het goed begrijp zijn je andere katten naar de schuur verbannen maar je houdt haar wel bij je? Sorry dat ik het zeg maar dat vind ik niet echt van dierenliefde getuigen..

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:52

Nou ja. Dat vind ik niet. Gezien de omstandigheden. Fijn dat het zo goed gaat met kyra. En andere kyra ook lol