Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:07

Moderatoropmerking:
Interessante discussie, over het houden van honden en hoe vaak ze uit moeten etc. Maar niet hier in het topic. Maak daar een apart topic over, en ga hier weer lekker ontopic :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:09

maar het hele topic is toch gestart over het houden van honden?

Ontopic: nee, TS je bent niet geschikt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:11

ik zou het niet doen, sneu voor de hond en TS is nog pas 15, veel te jong om je leven aan te moeten passen aan een hond. Kan als je volwassen bent nog genoeg.
MIsschien beter een kat? Die kunnen veel beter tegen alleen zijn. Je moeder is ook veel te lang van huis.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:37

Omg, die link :')

Houdt er inderdaad rekening mee dat als je een hond in huis haalt, hij het geleerde niet persé ook bij jullie laat zien. Dus kijk niet raar op als dingen als alleen zijn, zindelijkheid, netjes meelopen aan de riem e.d. 'vergeten' zijn. Vaak is 2 weken vrij nemen heel verstandig, zodat je als je de hond in huis krijgt niet aan tijdsdruk verbonden zit waardoor dingen juist verkeerd lopen. Je zult bijvoorbeeld maar een hond hebben die niet alleen kan zijn omdat daar niet genoeg tijd voor uitgetrokken is, dan zit je met de gebakken peren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:57

piezze schreef:
ik zou het niet doen, sneu voor de hond en TS is nog pas 15, veel te jong om je leven aan te moeten passen aan een hond. Kan als je volwassen bent nog genoeg.
MIsschien beter een kat? Die kunnen veel beter tegen alleen zijn. Je moeder is ook veel te lang van huis.

TS heeft toch ook een mama? Neem aan dat die er achter staat. Mijn dochter is 15 en heeft een hond maar die hoeft haar leven daar echt niet voor aan te passen. Hond leeft gewoon in het gezin.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:59

Percy schreef:
piezze schreef:

TS heeft toch ook een mama? Neem aan dat die er achter staat. Mijn dochter is 15 en heeft een hond maar die hoeft haar leven daar echt niet voor aan te passen. Hond leeft gewoon in het gezin.

Inderdaad, mijn moeder staat er helemaal achter en zal ook heus voor de hond zorgen :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:01

mika11 schreef:
Hebben jullie hem op marktplaats gevonden of bij een fokker?
Mocht je hem op markplaats hebben gevonden, kijk dan heel goed uit.
Er staan genoeg leuke, gezonde hondjes tussen, maar ook heel veel broodfokhondjes en honden met problemen waar mensen vanaf willen.
Dan spiegelen ze je iets moois voor, wat niet zo blijkt te zijn.
(dwergkeesjes zijn te koop bij alle broodfokkers omdat ze zo geliefd zijn)
Daarom de tip, als je gaat kijken: kijk goed naar de omgeving waar het hondje woont, het gedrag, gezondheid en waarom de mensen er vanaf willen.
Dan heb je de meeste kans dat je een goed hondje zult vinden. :)

Ook zijn keeshondjes erg actief en honden uit de keeshondengroep staan erom bekend dat ze graag en veel kunnen blaffen of keffen. :)

Ik quote mezelf.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:07

mika11 schreef:
mika11 schreef:
Hebben jullie hem op marktplaats gevonden of bij een fokker?
Mocht je hem op markplaats hebben gevonden, kijk dan heel goed uit.
Er staan genoeg leuke, gezonde hondjes tussen, maar ook heel veel broodfokhondjes en honden met problemen waar mensen vanaf willen.
Dan spiegelen ze je iets moois voor, wat niet zo blijkt te zijn.
(dwergkeesjes zijn te koop bij alle broodfokkers omdat ze zo geliefd zijn)
Daarom de tip, als je gaat kijken: kijk goed naar de omgeving waar het hondje woont, het gedrag, gezondheid en waarom de mensen er vanaf willen.
Dan heb je de meeste kans dat je een goed hondje zult vinden. :)

Ook zijn keeshondjes erg actief en honden uit de keeshondengroep staan erom bekend dat ze graag en veel kunnen blaffen of keffen. :)

Ik quote mezelf.

We hebben hem op marktplaats gevonden. We gaan er morgen heen om naar het hondje te kijken. Bedankt voor de tips!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:12

Ik ben benieuwd! Heel spannend voor jullie :)
Fijn dat je wat aan de tips hebt gehad, maar ik zou het echt jammer vinden als jullie niet een gezond, goed opgevoed hondje zouden kopen.

Vraag of het hondje een paspoort of stamboom heeft.
In het paspoort kun je in ieder geval zien waar hij/zij geboren is.
Mocht dit in een Oost Europees land zijn zoals Polen of Tsjechië, weet je sowieso dat het een broodfokhondje is. (en die zijn vaak niet gezond en hebben absoluut geen goede start in hun leven gehad ).
En zo'n hondje kun je beter niet kopen in jullie situatie.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:55

wist je dat een hond minstens 4 keer per dag uit moet waaronder 1 uitlatingsbeurt MINSTENS een uur achtereen moet zijn? Anders krijgt zo'n dier niet genoeg beweging.
Veel mensen doen dit uiteraard niet, maar het hoort wel! Uit jouw verhaal lees ik dat je dat al niet kunt bieden, dus alleen daar alleen al om zou ik het niet doen :n

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:56

Oenka schreef:
wist je dat een hond minstens 4 keer per dag uit moet waaronder 1 uitlatingsbeurt MINSTENS een uur achtereen moet zijn? Anders krijgt zo'n dier niet genoeg beweging.
Veel mensen doen dit uiteraard niet, maar het hoort wel! Uit jouw verhaal lees ik dat je dat al niet kunt bieden, dus alleen daar alleen al om zou ik het niet doen :n

Wie heeft dat bepaald? Onze oudere hond doet het prima op 20/30 minuten 3x per dag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:59

Luckystory schreef:
Ik snap de reacties hier niet goed.
Wij hadden altijd honden, zolang ik het mij kon herinneren. (Dus al zeker meer dan 20 jaar)
En geen kleine hondjes, maar Duitse en Mechelse herdershonden. En bij ons was overdag ook nooit iemand thuis.
En daar werd zelden mee gewandeld. Alleen in het weekend ofzo gingen ze mee naar het bos, maar dat was dan een echt uitje. Of mee naar de Ardennen voor een dagje of weekend etc. Maar 'uitlaten' hebben we nooit gedaan.
Verder liepen ze gewoon in de tuin. Ze mochten wel binnen in huis als we zelf thuis waren en kwamen s'avonds bijvoorbeeld mee in de woonkamer liggen als we tv keken. Maar verder altijd buiten, s'nachts ook.
Onze honden werden altijd heel oud (De meesten zijn wel 13 of 14 geworden) en waren zelden ziek.
En we hebben daar nooit echt problemen mee gehad, ze waren altijd braaf en luisterden goed.

Als ik die andere reacties zo lees, zou niemand een hond mogen nemen.
Want bijna iedereen zal toch wel full-time werken of studeren etc...
Mijn tip zou gewoon zijn om ervoor te zorgen dat het hondje overdag in de tuin kan. (Uiteraard wel zodat hij een plekje heeft waar hij ook droog kan liggen bij regenweer.) Eventueel meteen een tweede hond nemen. Zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden.
En dan is dat beestje helemaal niet zo afhankelijk meer van jullie tijdschema. ;)

Dat is toch heel anders. Zo op deze manier kan het wel.

Maar als men er zo min mogelijk tijd aan wil besteden en ze hebben ter decoratie en dat ze verder zichzelf en met elkaar moeten zien te rooien en in de tuin moeten zijn voor wat beweging en frisse lucht.

Dan vraag ik me af............... waarom dan een hond willen als men toch niks mee doet?

En val er geen buren mee lastig met al dat poep en pieslucht, want meerdere honden dat altijd in de tuin hun behoeftes doen, dat gaat op een gegeven moment wel ruiken.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-08-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:59

Ik studeer kynologie, en dan leer je wel eens wat ;)

Dat jij denkt dat ie het er goed op doet wil, niet zeggen dat het ook zo is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:01

Ik denk dat dit prima te doen is hoor :)
Onze hond zit ook alleen thuis als ik op school ben en mijn ouders werken verder 5 dagen per week, hond heeft er geen last van, is altijd vrolijk verder en gaat vaak overal mee naartoe in het weekend.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:01

Ja, TS. Jullie zijn geschikt voor een hond.

Wij hebben thuis een klein hondje wat de hele dag in huis mag rondlopen. Van 8:00u tot ong. 13:30 is ze alleen thuis en dat is voor haar geen probleem.
We hebben haar geleerd om te wachten. Wat je ook kunt doen is zo'n puppymatje neerleggen om op te plassen. Zo kunnen ze toch even een plasje doen als ze heel nodig moeten.
's Ochtends wordt onze hond uitgelaten en 's avonds voor het slapen gaan ook.
Eten en drinken staan de hele dag gewoon, ze kan eten en drinken wanneer ze wilt.

Er zijn ook services die je hond op komen halen. Moet je even aan de buurvrouw vragen of ze de deur open wil doen oid.
Is wel aan de prijs maar dan gaat je hond samen met andere honden lekker wandelen. Onze buren doen daaraan en het bevalt ze goed.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:04

Oenka schreef:

Ach, mijn hond maak je niet meer blij met uren wandelen(vroeger misschien, maar hij
is 12 en stukken minder actief). Hij slaapt de godganze dag en geniet van korte wandelingen als hij maar lekker kan struinen. Maar uren lopen, nee.
Eens in de zoveel tijd wandelen we wel eens een uur, 1x in de week, vaker hoeft van hem niet. En dat weet ik omdat ik mijn hond door en door ken.
Bij de jack russel van mijn opa en oma moet je wel ruim 4x per dag uit.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:04

Onbegrijpelijk dat zoveel mensen zich geschikt vinden voor een hond als ze alleen al niet aan de eisen van het uitlaten voldoen. En dan nog kijken naar de rest...

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:06

Oenka schreef:
Onbegrijpelijk dat zoveel mensen zich geschikt vinden voor een hond als ze alleen al niet aan de eisen van het uitlaten voldoen. En dan nog kijken naar de rest...

Dat is toch Eigen keuze? Een hond kan gelukkig zijn zonder dat ie 5 keer per dag uit wordt gelaten hoor. Als je 's avonds gewoon uitgebreid de tijd neemt en er genoeg naar omkijkt weet ie niet beter als het al zo gedaan wordt sinds ie klein is.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:06

Als we morgen gaan kijken mogen we hem misschien gelijk meenemen aangezien we 2,5 uur moeten rijden. We hebben 2 weken proeftijd, als hij echt niet kan wennen aan onze levensstijl dan mag hij gerust weer terug naar zijn vorige baasjes. Maar ik heb er alle vertrouwen in :)

Edit: en over het uitlaten: ik kan hem heus wel langer uitlaten hoor, wat in de OP staat was een "schets" om het zo maar even te zeggen :P als jullie zeggen dat dat allemaal veel te kort is; ik heb genoeg tijd om langer met hem te lopen. ;)
Laatst bijgewerkt door kriistellx op 30-08-13 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Oenka

EskeGirl schreef:
Oenka schreef:

Ach, mijn hond maak je niet meer blij met uren wandelen(vroeger misschien, maar hij
is 12 en stukken minder actief). Hij slaapt de godganze dag en geniet van korte wandelingen als hij maar lekker kan struinen. Maar uren lopen, nee.
Eens in de zoveel tijd wandelen we wel eens een uur, 1x in de week, vaker hoeft van hem niet. En dat weet ik omdat ik mijn hond door en door ken.
Bij de jack russel van mijn opa en oma moet je wel ruim 4x per dag uit.

Kan ook komen dat hij de conditie niet meer heeft, of omdat het nooit gedaan is waardoor hij dit niet gewend is?
En natuurlijk als ze ouder worden is het minder.
Maar een gezonde hond moet toch echt die tijden hebben :j

Eske_B

Oenka schreef:

Als je mijn hond 's avonds nog eens uit wil laten rond 11 uur kijkt hij je aan of je gek bent. Terwijl dat beest van mijn opa en oma heel graag wandelt. Ik denk dat iedere
hond daarin anders is. Maar als je verder wil discusieren moet dat misschien via pb...

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:07

kriistellx schreef:
Als we morgen gaan kijken mogen we hem misschien gelijk meenemen aangezien we 2,5 uur moeten rijden. We hebben 2 weken proeftijd, als hij echt niet kan wennen aan onze levensstijl dan mag hij gerust weer terug naar zijn vorige baasjes. Maar ik heb er alle vertrouwen in :)

Kan je aan de 4 keer per dag uitlaten voldoen waarvan 1 keer minstens een uur???
Dat lees ik namelijk niet

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:08

EskeGirl schreef:
Oenka schreef:

Als je mijn hond 's avonds nog eens uit wil laten rond 11 uur kijkt hij je aan of je gek bent. Terwijl dat beest van mijn opa en oma heel graag wandelt. Ik denk dat iedere
hond daarin anders is. Maar als je verder wil discusieren moet dat misschien via pb...

Dat is net waar je de hond aan hebt laten wennen. Een hond die dat nooit heeft gekregen zal de conditie ook nooit opbouwen. Maar het hoort gewoon bij het welzijn van het beestje! Net zoals dat een paard ook buiten hoort en niet in de stal. En ja dat gebeurt ook dat paarden 24/7 op stal staan, maar dat betekent niet dat dat zo hoort :n

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:10

Oenka schreef:
kriistellx schreef:

Kan je aan de 4 keer per dag uitlaten voldoen waarvan 1 keer minstens een uur???
Dat lees ik namelijk niet

Staat er in de wet dat dat moet ofzo? :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:13

kriistellx schreef:

Edit: en over het uitlaten: ik kan hem heus wel langer uitlaten hoor, wat in de OP staat was een "schets" om het zo maar even te zeggen :P als jullie zeggen dat dat allemaal veel te kort is; ik heb genoeg tijd om langer met hem te lopen. ;)

Zorg dan in ieder geval voor een goed contract!
Ook als hij niet gezond zou zijn o.i.d.
Je wilt zo graag een hondje, liefst vandaag nog, dat je in elke val gaat trappen die mensen opzetten om jou een hondje mee te geven die niet deugt.
Het hoeft niet, maar het komt zoveel voor, dat je echt goed je verstand erbij moet houden morgen.