Gevonden dieren zomaar houden???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:02

Mjetterd schreef:
kani_ejj schreef:
Van de week kwam er nog een hond aanlopen bij mij toen ik de honden ging doen.
Mager, stonk eerste wat ik dacht mmm dat klopt niet.

Eerst geroepen of iemand zijn hond kwijt was. Geen gehoor en ook niemand te bekennen.

Hondje mee naar huis genomen, even een bad gegeven en een tuigje omgedaan, meegenomen naar t dierenasiel bleek niet gechipt te zijn.
Ze wilden hem wel aannemen maar dan moest ik 90 euro betalen (?!?) waarvoor ??

Wauw, 90 euro betalen omdat je een hond hebt gevonden. Wat is de wereld toch krom.
Zat je dus bijna met een hond opgescheept, maar fijn voor de eigenaar, de hond en voor jou dat het allemaal is goedgekomen :D

Nog niet het hele topic gelezen, maar toch wil ik hier even op inhaken.

Je zou namelijk niet de eerste zijn die daar aankomt met 'hallo, ik heb deze hond gevonden, mag hij hier blijven?' terwijl het eigenlijk je eigen hond is waar je goedkoop vanaf wil komen.
Daarom wordt er altijd geld gevraagd voor afstaan. Het is jammer dat het zo moet (hier in de randstad in elk geval) maar asiels worden helaas niet gesubsidieerd door de overheid, dus zijn afhankelijk van dit soort inkomsten.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:04

edit: verwijdert
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 26-08-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Magrathea schreef:
Mjetterd schreef:

Wauw, 90 euro betalen omdat je een hond hebt gevonden. Wat is de wereld toch krom.
Zat je dus bijna met een hond opgescheept, maar fijn voor de eigenaar, de hond en voor jou dat het allemaal is goedgekomen :D

Nog niet het hele topic gelezen, maar toch wil ik hier even op inhaken.

Je zou namelijk niet de eerste zijn die daar aankomt met 'hallo, ik heb deze hond gevonden, mag hij hier blijven?' terwijl het eigenlijk je eigen hond is waar je goedkoop vanaf wil komen.
Daarom wordt er altijd geld gevraagd voor afstaan. Het is jammer dat het zo moet (hier in de randstad in elk geval) maar asiels worden helaas niet gesubsidieerd door de overheid, dus zijn afhankelijk van dit soort inkomsten.

Dieren afstaan kost inderdaad vaak geld. Maar dat geld hebben ze ook vaak wel nodig.

Gini

De behoeften van ieder individu binnen een diersoort klakkeloos kopiëren van de behoeften van de algemene diersoort in het wild, is het slechtste wat je kunt doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:05

Geryon schreef:
Ik vond laatst een konijn buiten op straat en het was bang. Waarschijnlijk dus ontsnapt. Gezocht naar huizen met een tuin maar die waren er niet. Verderop wel (maar als het konijn daar vandaan kwam is het een wonderkonijn dat het niet dood gereden is), maar die hadden allemaal geen rennen of hokken.
Konijn was dus een binnenkonijn. Er zijn maar weinig mensen die hun konijn dag en nacht los laten lopen in huis, terwijl het wel hoort te kunnen. Konijn was een ram, dus zat hoogstwaarschijnlijk alleen. Waarom? Hele kleine kans dat het klikt met een andere (gecastreerde) ram, hele grote kans dat als hij samen zit met een (gecastreerde) voedster dat hij alles onder spuit (dat wil natuurlijk niemand) of dat hij dekt en dat is, gezien het geen raskonijn was en gebitsproblemen had, ook niet goed.

Zo geredeneerd heeft hij hier in een grote buitenren met vriendjes een beter thuis. Maar helaas kon ik hem niet houden en hebben we hem afgegeven aan de dierenarts.

Omdat je hier een heleboel aannames doet. Konijn kan daar niet vandaan komen want dan zou het zeker doodgereden zijn, je zag nergens een hok dus het moet wel een binnen konijn zijn. Maar eigenlijk weet je helemaal niks, want je hebt helemaal geen moeite gedaan om de eigenaar te vinden ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:08

Gini schreef:
De behoeften van ieder individu binnen een diersoort klakkeloos kopiëren van de behoeften van de algemene diersoort in het wild, is het slechtste wat je kunt doen.

Als je dat klakkeloos doet, inderdaad. Maar oh er zijn wel héél weinig uitzondering op de basisbehoeftes zoals bewegingsvrijheid en vriendjes. Terwijl toch zóveel dieren zonder zitten. En dan krijg je de excuusjes als mijn dier kan niet samen met een ander. Terwijl dat heel goed kan, maar het verkeerde vriendje is uitgekozen.

SAKKIA schreef:
Geryon schreef:
Ik vond laatst een konijn buiten op straat en het was bang. Waarschijnlijk dus ontsnapt. Gezocht naar huizen met een tuin maar die waren er niet. Verderop wel (maar als het konijn daar vandaan kwam is het een wonderkonijn dat het niet dood gereden is), maar die hadden allemaal geen rennen of hokken.
Konijn was dus een binnenkonijn. Er zijn maar weinig mensen die hun konijn dag en nacht los laten lopen in huis, terwijl het wel hoort te kunnen. Konijn was een ram, dus zat hoogstwaarschijnlijk alleen. Waarom? Hele kleine kans dat het klikt met een andere (gecastreerde) ram, hele grote kans dat als hij samen zit met een (gecastreerde) voedster dat hij alles onder spuit (dat wil natuurlijk niemand) of dat hij dekt en dat is, gezien het geen raskonijn was en gebitsproblemen had, ook niet goed.

Zo geredeneerd heeft hij hier in een grote buitenren met vriendjes een beter thuis. Maar helaas kon ik hem niet houden en hebben we hem afgegeven aan de dierenarts.

Omdat je hier een heleboel aannames doet. Konijn kan daar niet vandaan komen want dan zou het zeker doodgereden zijn, je zag nergens een hok dus het moet wel een binnen konijn zijn. Maar eigenlijk weet je helemaal niks, want je hebt helemaal geen moeite gedaan om de eigenaar te vinden ;)

Dat hij daar waarschijnlijk niet vandaan kon komen is bijzaak, want ook daar stonden geen hokken. En ja, aannames, maar niet zomaar aannames. Als er nergens hokken oid buiten staan dan kán het niet anders dan dat het konijn (deels) binnen woont.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:10

x_Kaat_x schreef:
Sorry hoor maar dit vind ik erover, iedereen hier neemt meteen aan dat de Ts of persoon in kwestie niet goed genoeg zijn best doet om baasje te vinden en dat ze hem meteen willen houden en geenn moeite doen om eventueel baasje te vinden of dat ze er helemaal niets van weten. Als jullie nu eens niet meteen deze vooroordelen volgden zou het er veel rustiger verlopen want door die berichten voel je je ook reelijk snel aangevallen hier op bokt. Ik heb het zelf meegemaakt en ookal heb ik op bepaalde momenten misschien ook wel een beetje fout gereageerd op die reacties, waren die aangevallen reacties toen ook helemaaaaaaaal niet nodig. Vooral omdat ik het lot toen helemaal niet zelf in handen had.
HET IS BOKT HET IS OVER DE COMPUTER, je weet de echte situatie helemaal niet juist en om dan meteen aan te nemen dat Ts er niets van weet en fout bezig is, helpt helemaal niets. natuurlijk kun je even lelden wat je nog allemaal kunt doen olm eventuele baasje te vinden, daar is helemaal niks mis mee, en er zullen ook wel mensen zijn die inderdaad niet zo ver hebben nagedacht, maar dat kun je beter rustig en subtiel brengen en tips geven dan zo aangevallen te reageren, want dan luisteren ze toch niet ;)

Zit je wel in het goede topic Kaat? TS heeft geen dier gevonden, laat staan gehouden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:11

Geryon schreef:
Dat hij daar waarschijnlijk niet vandaan kon komen is bijzaak, want ook daar stonden geen hokken. En ja, aannames, maar niet zomaar aannames. Als er nergens hokken oid buiten staan dan kán het niet anders dan dat het konijn (deels) binnen woont.

Of, om eens iets heel geks te noemen, dat het konijn binnen altijd vrij rondloopt en dat ook regelmatig onder toezicht buiten mag doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:13

Nogmaals bij ons zie je ook geen hok als je van de openbare weg kijkt, dus het kan wel ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:13

Dani schreef:
Geryon schreef:

Of, om eens iets heel geks te noemen, dat het konijn binnen altijd vrij rondloopt en dat ook regelmatig onder toezicht buiten mag doen.

Heb ik al (deels) genoemd :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:16

Cayenne schreef:
Hoe weet je trouwens dat het een Brits Korthaar is? Had hij zijn stamboom op zak? :+ :D

Bedoel je mijn aanname??

http://i43.tinypic.com/2zg9gfb.jpg
Brede kat brede kop, brede korte poten, korte staart, speciale aftekening.
O en jaren ervaring helpen ook
maar zeg het maar als je denkt dat het verkeerd is anders vind ik zijn baas nooit

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:20

Geryon schreef:
Als je dat klakkeloos doet, inderdaad. Maar oh er zijn wel héél weinig uitzondering op de basisbehoeftes zoals bewegingsvrijheid en vriendjes. Terwijl toch zóveel dieren zonder zitten. En dan krijg je de excuusjes als mijn dier kan niet samen met een ander. Terwijl dat heel goed kan, maar het verkeerde vriendje is uitgekozen.

Maar wie bepaalt wanneer de bewegingsvrijheid voldoende is? Hoeveel vierkante meter? En wat met veel ruimte om rond te huppen (in geval van konijntjes), maar verder een saaie ondergrond, grijs en steen? Of een iets minder grote ruimte maar wel met gras en aarde om te graven, speeltjes, verschillende kruiden om te eten, een paard verdiepjes om op te huppen, misschien zelfs een klein waterpartijtje etc? Wat is er slecht aan het konijn 's winters in de nachten binnen te houden in een grote kooi? En hoe groot moet die kooi dan zijn om voldoende te zijn?

Het verschil tussen goed en slecht dieren houden is niet altijd zwart wit.

SAKKIA

Re: Gevonden dieren zomaar houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:21

En kun je niet beoordelen als je een dier op straat vindt of bij je aan komt lopen ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:22

Geryon schreef:

Hoop niet dat je het over mijn konijn hebt. Ik denk dat als ze 3 konijnen even hard wegjaagt ze niet zo goed met anderen om kan gaan. 2 van de 3 vechten ook niet terug, dus het lag zeker niet aan hen aangezien die wel fijn samen met een ander konijn konden zitten. Als ik ter bescherming tralies tussen haar en het rammetje moet stoppen, dan maar zo.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:23

edit: verwijdert ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:26

Gini schreef:
Geryon schreef:

Maar wie bepaalt wanneer de bewegingsvrijheid voldoende is? Hoeveel vierkante meter? En wat met veel ruimte om rond te huppen (in geval van konijntjes), maar verder een saaie ondergrond, grijs en steen? Of een iets minder grote ruimte maar wel met gras en aarde om te graven, speeltjes, verschillende kruiden om te eten, een paard verdiepjes om op te huppen, misschien zelfs een klein waterpartijtje etc? Wat is er slecht aan het konijn 's winters in de nachten binnen te houden in een grote kooi? En hoe groot moet die kooi dan zijn om voldoende te zijn?

Het verschil tussen goed en slecht dieren houden is niet altijd zwart wit.

Er er zoveel in past dan hebben ze vast ook genoeg ruimte om te bewegen. Hoor je mij niet over. Waarom zou je uberhaupt een konijn snachts in een kooi binnen doen? Ik vind dat ze uberhaupt niet in een kooi horen. Ook niet in een ''grote'' kooi. Waarom niet? Daarin kunnen ze niet rennen en dat horen ze te kunnen doen.

Maanoogje schreef:
Geryon schreef:

Hoop niet dat je het over mijn konijn hebt. Ik denk dat als ze 3 konijnen even hard wegjaagt ze niet zo goed met anderen om kan gaan. 2 van de 3 vechten ook niet terug, dus het lag zeker niet aan hen aangezien die wel fijn samen met een ander konijn konden zitten. Als ik ter bescherming tralies tussen haar en het rammetje moet stoppen, dan maar zo.

Ik had het niet zozeer over jouw konijn. Weet daarvoor te weinig van de situatie :) Maar het hoeft niet zo te zijn dat ze dan ook niet goed met anderen om kan gaan. Soms kost het veel tijd, veel gedoe om groepen of individuen te koppelen. Of een castratie.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:29

Geryon schreef:
Ik had het niet zozeer over jouw konijn. Weet daarvoor te weinig van de situatie :) Maar het hoeft niet zo te zijn dat ze dan ook niet goed met anderen om kan gaan. Soms kost het veel tijd, veel gedoe om groepen of individuen te koppelen. Of een castratie.

Hmm, bedoel je dat ik Bubbles moet laten steriliseren zodat ze andere dames toe laat? Ik ben nl te bang dat het rammetje waar ze naast zit z'n narcose niet zal overleven. Hij is zo'n ongelukjes konijntje. Hij lijkt me genetisch niet zo sterk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:31

jackyline schreef:
Cayenne schreef:
Hoe weet je trouwens dat het een Brits Korthaar is? Had hij zijn stamboom op zak? :+ :D

Bedoel je mijn aanname??

http://i43.tinypic.com/2zg9gfb.jpg
Brede kat brede kop, brede korte poten, korte staart, speciale aftekening.
O en jaren ervaring helpen ook
maar zeg het maar als je denkt dat het verkeerd is anders vind ik zijn baas nooit

Misschien door de vakantie loopt het anders dan normaal. oppas bijv die 2 x per dag komt om te voeren. Weet je zeker dat hij niet gewoon los hoort te lopen?
Mijn pers loopt ook los en is ook wel eens met de dierenambulance opgehaald omdat andere mensen vonden dat het een binnenkat moest zijn en "aan was komen lopen"..... |o
Niet dat ik jouw veroordeel hoor, maar gewoon mijn ervaring.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:31

geryon: als een konijn binnen leeft ( die kunnen het heerlijk hebben binnen hoor... )
wie ben jij dan om te bepalen dat dat slecht is ( hoe weet je dat uberhaubt... ) ?
en ik vind jou juist zielig als je een binnenkonijn naar buiten gooit. en hou je hem binnen ben je net zo min...
bovendien vind ik jou een dief... aangezien je gewoon steelt omdat deze beestjes het "slecht hebben en beter bij mij hoe bedoel je penny"
als je een mager paard vind, moet die ook maar in de tuin? als hij niet een dikke vacht heeft, moet hij dan maar naar jou want dan staat hij vast op stal terwijl het paard gewoon haast geen vacht aanmaakt?
als zijn deken gescheurd is , neem jij hem dan ook mee?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:33

Geryon schreef:
Er er zoveel in past dan hebben ze vast ook genoeg ruimte om te bewegen. Hoor je mij niet over. Waarom zou je uberhaupt een konijn snachts in een kooi binnen doen? Ik vind dat ze uberhaupt niet in een kooi horen. Ook niet in een ''grote'' kooi. Waarom niet? Daarin kunnen ze niet rennen en dat horen ze te kunnen doen.

Omdat je het konijn 's nachts niet in de vrieskou buiten wilt laten, maar je hem ook niet gewoon binnen wilt laten rondlopen, want he, de konijnen zouden wel eens aan elektriciteitsdraden of meubels kunnen gaan knagen. Ik heb al een paar keer doodgevroren wilde konijnen gevonden, dus als je het natuurlijk konijnen houden predikt, ga vooral je gang. Ik zet mijn konijnen 's winters liever binnen voor de nacht.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:38

Maanoogje schreef:
Geryon schreef:

Hmm, bedoel je dat ik Bubbles moet laten steriliseren zodat ze andere dames toe laat? Ik ben nl te bang dat het rammetje waar ze naast zit z'n narcose niet zal overleven. Hij is zo'n ongelukjes konijntje. Hij lijkt me genetisch niet zo sterk.

Ik pb je even.

unihorses schreef:
geryon: als een konijn binnen leeft ( die kunnen het heerlijk hebben binnen hoor... )
wie ben jij dan om te bepalen dat dat slecht is ( hoe weet je dat uberhaubt... ) ?
en ik vind jou juist zielig als je een binnenkonijn naar buiten gooit. en hou je hem binnen ben je net zo min...
bovendien vind ik jou een dief... aangezien je gewoon steelt omdat deze beestjes het "slecht hebben en beter bij mij hoe bedoel je penny"
als je een mager paard vind, moet die ook maar in de tuin? als hij niet een dikke vacht heeft, moet hij dan maar naar jou want dan staat hij vast op stal terwijl het paard gewoon haast geen vacht aanmaakt?
als zijn deken gescheurd is , neem jij hem dan ook mee?

Oke.

Gini schreef:
Geryon schreef:

Omdat je het konijn 's nachts niet in de vrieskou buiten wilt laten, maar je hem ook niet gewoon binnen wilt laten rondlopen, want he, de konijnen zouden wel eens aan elektriciteitsdraden of meubels kunnen gaan knagen. Ik heb al een paar keer doodgevroren wilde konijnen gevonden, dus als je het natuurlijk konijnen houden predikt, ga vooral je gang. Ik zet mijn konijnen 's winters liever binnen voor de nacht.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het te koud is voor een konijn. Zelfs niet voor een nestje konijnen. Maar zou dat wel zo mogen zijn, dan is het natuurlijk het beste voor een konijn om die nachten warm te zitten. Met een beetje improvisatie kan je vast een soort ren maken binnen. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:40

Op zich kunnen konijnen met de juiste maatregelen prima buiten in de vrieskou. Echter of ze het leuk vinden is een tweede, je hebt altijd de mietjes/koukleumen/luxediertjes die liever binnen zitten met het koude weer :) Maar goed, da's een andere discussie.

Ik denk dat mijn gerbils dan ook wel erg sielugh zijn. Mogen niet los (want ze knagen alles stuk wat ze tegenkomen) en hebben maar 50x70x100 (schatting) met 40 cm zaagsel met daarin een gangenstelsel waar de grotten in de Franse Ardèche niks bij zijn. Tuurlijk kan het beter, maar ze vermaken zich kostelijk.
Oh en de kat van mijn ouders is ook onwijs sielugh, die eet zich het liefst obees aan leverworst en zalm en worstjes, maar dat mag ie niet. Hij is zelf vast van mening dat hij gelukkiger is op een plek waar dat wel mag :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:45

Vorig jaar april is hier een kat komen aanlopen. Hartstikke lief dier, duidelijk geen buitenkat maar echt een binnenkat.
Goed, dierenambulance gebeld, wilden dr niet komen halen omdat ze niet gewond of ziek was. Nou zegt mijn moeder: "Ja joh, ik zet d'r wel buiten, bel ik over tien minuten wel terug dat jullie een dode kat van de weg mogen komen schrapen!". Nee zeiden ze, we moesten haar morgen maar naar het asiel brengen(was al 8 uur 's avonds). Iedereen ging op dat moment de buurt in om te vragen, om half tien deed niemand meer open en hadden we nog niemand gevonden die haar kende.
De dagen erna heb ik overal briefjes opgehangen, ben nogmaals langs deuren gegaan en heb amivedi en andere instanties gebeld om dr te melden. Langs de arts gegaan, was niet gechipt, droeg geen bandje etc.

Na drie maanden hadden we nog niks gehoord(wel gehoord maar die mensen zochten allemaal een andere kat) en hebben we besloten haar te houden. Ja we hadden haar naar het asiel kunnen brengen, maar ik ga niet betalen om andermans kat te dumpen.
Met de tijd kwamen verschillende problemen tevoorschijn(kat is heel proper en zodra de bak niet schoon genoeg is plast ze onder de bank/in de stoel etc) maar ze blijft en gaat niet meer weg.

Dus niet iedereen houd zomaar een dier :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:51

Geryon schreef:
Gini schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het te koud is voor een konijn. Zelfs niet voor een nestje konijnen. Maar zou dat wel zo mogen zijn, dan is het natuurlijk het beste voor een konijn om die nachten warm te zitten. Met een beetje improvisatie kan je vast een soort ren maken binnen. :)

En daar zeg je het, het is niet omdat jijzelf het nog niet hebt meegemaakt, dat het niet kan. Ik heb ook nog nooit zelf parende olifanten meegemaakt, maar volgens mij doen ze dat toch echt wel hoor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:52

Nee maar dan heb je er toch ook veel aangedaan om het dier weer bij de eigenaar terug te krijgen?
Als de eigenaar zich dan gemeld had, had je het dier toch ook teruggegeven?