ongeholpen honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw hond geholpen?

ja
135 (48%)
nee
144 (51%)

Totaal aantal stemmen: 279

MyWishMax

Re: ongeholpen honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:27

Ik vind helpen sowieso al een raar woord voor een castratie, maar goed. Nee, hier zijn ze beide niet geholpen. Ik houd niet van snijden in een gezonde hond. Teef van 4 jaar oud, die er zelf amper tot geen last van heeft. Het enige waar wij last van hebben is van haar gelik. Ze loopt continu alles schoon te maken op de vloer en blijft daarbij rondjes draaien. Dat werkt dus niet, dus halen wij regelmatig de dweil achter haar aan. Daarbij is ze verschrikkelijk onzeker en angstagressief en niemand kon voorspellen hoe dat is als ze geholpen is. Als het erger zou worden zou ze bijna niet meer te handelen zijn.

Reu is nu pas 16 weken, maar die wordt ook niet gecastreerd, mocht hij gezond zijn, een fijn karakter hebben, goed werken en een beetje knap uitgroeien willen we hem laten aankeuren. Daarbij vind ik dat de meeste problemen waarvoor een reu gecastreerd wordt opvoedkundige problemen zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:42

Onze teef is wel geholpen. In haar geval hadden we geen andere keuze, ze had namelijk een baarmoederontsteking en cyste's in haar baarmoeder.
Als ze geen baarmoederontsteking had gekregen dat was ze de volgende loopsheid gedekt (mits ze toen daarvoor werd goed gekeurd, heupen, knieën, hart etc).

Onze reu is wel geholpen maar dat was echt omdat hij last had van hormoontjes. Zodra hij een loopse teef rook wilde hij amper tot niets eten. Maar om uit te sluiten of een castratie voor hem ging werken heeft hij eerst een prik gehad (chemische castratie). Hierdoor kreeg hij zoveel rust in z'n lijf dat we toen besloten hebben hem te laten castreren.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:43

_Do_ schreef:
Zag dit topic en bedacht mij dat ik een interresant artikel gelezen heb.
http://ascn.nl/nieuws/nieuws/onderzoek- ... bij-honden

Als je nog wat beter op het net gaat zoeken zijn er veel meer artikelen over het wel of niet casteren van reu/teef. En dat heeft me doen besluiten om mijn teef intact te houden.
Wat me opvalt is dat de teven die geholpen zijn bij mij in de buurt (en het lijkt dat de dierenarts goede zaken doet, want alleen mijn hond is niet geholpen := ).
Dat de teven zijn allemaal te dik zijn. Dat ze ook veel problemen hebben met de warmte. De vachten behoorlijk zijn veranderd zijn (dat wist ik, dat gebeurd veel bij ruwharige honden (ik heb een cairn) en dan haast niet meer te trimmen zijn). Gedragsverandering ze zijn veel lusteloser.

Wat ik zelf heel vervelend vond is dat de dierenarts me gelijk vertelde dat ik mijn teef (toen 4 maanden oud) moest helpen. En dat moest vooral net na de eerste loopsheid. Ik had al 10 jaar geen hond meer gehad en was perplex (in de tussentijd is er dus veel veranderd). Ik heb ook gelijk gezegd dat dus niet gebeurde :j .
Zijn argumenten vond ik niet overtuigend en ik ben gelijk het net opgegaan voor meer informatie en na het lezen van voornamelijk canadeze onderzoeken. Heb ik het niet gedaan.

Nu is haar loopsheid maar eens in de 8 maanden. Daar heb je totaal geen last van en de reuen moeten niet in de buurt komen. Mijn ouders hebben een keer op haar gepast toen wij op vakantie waren en ze was loops, maar hebben dat niet eens in de gaten gehad :-).

Maar iedereen moet weten of zijn hond geholpen moet worden of niet, maar mijn hond blijft intakt :Y) .

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 07:46

Nikka schreef:
Woogy schreef:
een hond hoort dan ook eigenlijk niet ouder te worden dan een jaar of vijf. Gezien ze bij ons zo'n drie keer zo oud worden komen de meeste problemen van onze doorgefokte honden vanzelf.

Wie zegt trouwens dat wolven dat niet krijgen? Wordt ieder dood dier bekeken wat er gevonden wordt?

Heb je linkjes überhaupt wel gelezen, daar gaat het niet eens over wolven maar gewoon over honden.

uhmm...iemand vergeleek wolven met honden of andersom, daar reageer ik op

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:49

Ik heb niet het gehele topic gelezen, maar ik heb mijn reuen ook nooit laten helpen. Maar anderen hebben geen last van mijn honden hoor?! Ik heb ze netjes aangelijnd. Heb wel last van andere mensen die hun honden heerlijk los laten lopen.. Wat mij betreft mogen ze wel speciale honden losloopgebieden maken en iedereen hun hond op ander terrein heerlijk aanlijnen.

Ik heb voor een tijd terug wel gevraagd naar castratie voor onze grote reu, die op straat wat dominanter gedrag liet zien. Vanwege zijn grote wilde ik dat zeker niet hebben, gelukkig is hij er helemaal overheen nu. Onze dierenarts raadde mij castratie geheel af. De redenen er precies voor kan ik je hier niet meer natypen (blond..), maar toen klonk het wel aannemelijk. In ieder geval waren zij van mening dat karakter lang niet altijd veranderde, maar wel problemen overgewicht etc na castratie. Je ging de hormonen weer veranderen, dat vonden ze niet ten gunste. Wel een praktijk die ik altijd erg hoog acht.

Overigens zie ik Cesar Milan wel altijd praten over gelijk castreren. Ik heb er verder geen mening over, wel of niet, mijn honden in ieder geval niet, waarom, omdat ik het niet nodig vind. Niemand heeft er last van, ze zijn prima wat betreft karakter.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:55

Lees nu wel op de vorige pagina de vergelijking hengsten met honden. Mag toch veronderstellen dat je daar zelf ook verschil in ziet? Hengsten zijn van een heel ander kaliber en vaak onvoorspelbaar in gedrag. De standaard ruiter heeft daar een flinke kluif aan. Ik moet de eerste ongecastreerde hond nog meemaken die zulk gedrag vertoond. Ook powerdogs zijn we hier gewend, ik vind opvoeding heel veel doen, een ongeleid projectiel wat hond betreft heb ik nooit aan de lijn gehad. Wellicht hele dominante honden, die wat gedrag betreft een castratie goed kunnen gebruiken, maar merendeel is opvoeden.
Tuurlijk moet je een hengst ook goed opvoeden, maar we praten wel over een paar honderd kilo meer, zit nogal verschil in wat mij betreft :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 07:55

Dat reden dat Cesar het aanprijst is de hoeveelheid broodpuppies die jaarlijks geboren worden. Je haalt een stuk vechtlust en paringdrift eruit waardoor in veel gevallen, zeker bij leken een hond een heel stuk makkelijker wordt

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:59

geerke schreef:
bij ongecastreerde reuen is het wachten op prostaatproblemen en bij teefjes op melkklierkanker en baarmoeder kanker.

Helaas uit ervaring moeten leren. En nu zijn dus alle honden (7st) geholpen.

Teef was er bij gekomen toen ze 7 was was een oud fokteefje. En die is dis op latere leeftijd geholpen.

Maar ook prutsmuts wordt ik er helemaal gestoord van. Ik moet soms echt honden wegschoppen omdat ze mijn poedels letterlijk platdrukken nou sorry maar dat gaat me tever.
Ook al een paar keer gehad dat ik werd beschermd door een wild vreemde hond en dat die hond (bull) mijn hond (koningspoedel pup) wilde aanvliegen.

Die had me toch een verkeerde. Baas deed niks riep wat. Ik had haar gewaarschuwd.
Niet luisteren prima. Riem gepakt, gewoon stof en had me toch een mep gegeven. Voor mijn hond gestaan.
Die hond bleef komen nog een keer een mep. Gelukkig kwam m'n vriend aanlopen omdat ik lang wegbleef en heeft die hond een rotschop gegeven.

Uiteindelijk is die toch weggelopen, ik bedoel hoe ver moet t gaan ??

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:03

Zodra onze pup(teef) oud genoeg is gaat ze ook onder het mes. Ik wil er niet constant op hoeven letten dat als ze loops is, ze niet los kan, niet wegloopt, niet met reuen kan spelen..
Bovendien wil ik zeker niet het risico op pups.. Daar hebben wij en geen tijd voor en ik vraag me af in hoeverre je in deze tijd nog een nestje pups moet gaan fokken.. En als ik al een nestje zou willen, dan van een zuivere stabij en niet van de eerste de beste reu die ze tegen kwam ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:04

Onze teef wordt volgende maand gecastreerd. als madame loops is of vruchtbaar is ga ik echt niet het bos in.
Ik vind het ieder voor zich om het wel of niet te laten doen zolang je je hond maar bij je houdt. Een wel gecastreerd beest kan ook enorm vervelend zijn....

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:10

Onze teef is toevallig gister gecastreerd (dat was volgens mij toch de goede term, want de hele baarmoeder is eruit...).
Ze is er nog steeds best van onder de indruk, maar volgens ons was het de beste oplossing, gezien wij nooit een nestje willen hebben en je natuurlijk allerlei kansen op ziektes uitsluit.
Maar zoals al eerder is gezegd, iedereen moet voor zich zelf beslissen wat zij willen, want ook wij hebben zitten twijfelen of we het nou wel of niet moesten doen.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:10

Onze honden zijn ook allen geholpen! Sinds zaterdag is er een nieuweling bij gekomen (is een voorbeeld van een broodpuppie, die ik als verjaardagskado heb gekregen - was er wel bij vanaf het begin aangezien hij van bij mijn vriend komt) en dit wordt vanaf de leeftijd het toelaat ook geholpen. We hebben hier nog 3 teven en een reu lopen, en we hebben absoluut geen zin in puppy's :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:54

kiki1976 schreef:
Onze reu is wel geholpen maar dat was echt omdat hij last had van hormoontjes. Zodra hij een loopse teef rook wilde hij amper tot niets eten. Maar om uit te sluiten of een castratie voor hem ging werken heeft hij eerst een prik gehad (chemische castratie). Hierdoor kreeg hij zoveel rust in z'n lijf dat we toen besloten hebben hem te laten castreren.

Hier precies het zelfde :D Mijn 18 maanden oude reu heeft het vol gehouden om 3,5 week niet te willen eten(wat ik hem ook voorschotelde)
en zijn pielemoos was zo verschrikkelijk ontstoken dat hij zowat wijdbeens liep :+ Dus nu chemisch gecastreerd dmv een chip en na 2 weken waren alle klachten verdwenen.
Ik hoop dat het ook te maken heeft met zijn pubertijd zodat als de chip volgend jaar is uit gewerkt, hij er geen last meer van heeft.
Mocht hij dan weer zo erg last krijgen van zijn hormonen dan wordt hij toch maar gecastreerd. Maar liever niet,hij is goed zoals hij nu is.
Niemand heeft verder last van hem en op de training loopt hij gewoon naast een loopse teef en hij luistert nog net zo goed.Hij rijdt niet op andere honden(die rijden nu juist op hem :\ ).
Hij mag van mij alleen 180 x zijn poot op tillen in het bos.Maar bij ons op het erf plast hij alleen in het weiland.Maar dat is een kwestie van opvoeden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:08

Heb 3 honden waarvan 1 teef gecastreerd is. (had een zoon uit haar nest aangehouden vandaar dat zij gecastreerd is)
De andere teef en reu zijn nog intact.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:15

yarrah schreef:
_Do_ schreef:
Zag dit topic en bedacht mij dat ik een interresant artikel gelezen heb.
http://ascn.nl/nieuws/nieuws/onderzoek- ... bij-honden

Als je nog wat beter op het net gaat zoeken zijn er veel meer artikelen over het wel of niet casteren van reu/teef. En dat heeft me doen besluiten om mijn teef intact te houden.
Wat me opvalt is dat de teven die geholpen zijn bij mij in de buurt (en het lijkt dat de dierenarts goede zaken doet, want alleen mijn hond is niet geholpen := ).
Dat de teven zijn allemaal te dik zijn. Dat ze ook veel problemen hebben met de warmte. De vachten behoorlijk zijn veranderd zijn (dat wist ik, dat gebeurd veel bij ruwharige honden (ik heb een cairn) en dan haast niet meer te trimmen zijn). Gedragsverandering ze zijn veel lusteloser.

Wat ik zelf heel vervelend vond is dat de dierenarts me gelijk vertelde dat ik mijn teef (toen 4 maanden oud) moest helpen. En dat moest vooral net na de eerste loopsheid. Ik had al 10 jaar geen hond meer gehad en was perplex (in de tussentijd is er dus veel veranderd). Ik heb ook gelijk gezegd dat dus niet gebeurde :j .
Zijn argumenten vond ik niet overtuigend en ik ben gelijk het net opgegaan voor meer informatie en na het lezen van voornamelijk canadeze onderzoeken. Heb ik het niet gedaan.

Nu is haar loopsheid maar eens in de 8 maanden. Daar heb je totaal geen last van en de reuen moeten niet in de buurt komen. Mijn ouders hebben een keer op haar gepast toen wij op vakantie waren en ze was loops, maar hebben dat niet eens in de gaten gehad :-).

Maar iedereen moet weten of zijn hond geholpen moet worden of niet, maar mijn hond blijft intakt :Y) .

Heb zelf meerdere gecastreerde teven gehad en nog nooit een gedragsverandering gemerkt buiten het niet meer loops worden. Ook het dikker worden heeft men zelf in de hand en is helemaal niet nodig. Vachtverandering klopt wel. Bij de duitse herder zie je dat deze wat voller word waar niks mis mee is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:18

Hier is ook bijna alles gecastreerd, onze oude reu gecastreerd uit het asiel gehaald, onze oude teef zelf laten castreren en ons 7 maanden oud teefje gaat over enkele dagen onder het mes. Enkel onze 1,5 jarige reu is nog niet gecastreerd, waarom? Niet echt een reden eigenlijk, het is een braaf beestje, soms een beetje onzeker, om dan nog zijn 'mannelijkheid' weg te halen... Hij heeft verder goede stamboom en geen duizend in een dozijn-ras, maar we zijn niet meteen van plan shows te lopen. Wie weet in de toekomst en dan is het wel fijn dat hij nog heel is. Ik sluit niet uit dat hij tzt nog onder het mes gaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:23

Mij reu van één jaar is ook niet geholpen, gaat ook niet gebeuren, ik ga er nog mee op show.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:23

Dikker worden heb je zelf in de hand ben ik het niet mee eens. Dierenartsen praten er niet voor niets over lijkt mij. Wij hadden hiervoor een boxerteef die we wel gesteriliseerd hadden. We hebben haar na 2 loopsheden laten helpen, daarvoor was ze nooit dik. Daarna verschilde ze heel veel in gewicht, op dezelfde afgemeten hoeveelheid brok. Extraatjes krijgen ze hier eigenlijk niet. Ben er door mijn ervaring zeker van overtuigd dat ze er wel dik van kunnen worden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:30

Onze eerste hond niet laten helpen, was een reu en had van zichzelf een heel rustig karakter. Wel altijd veel snuffelen en we moesten toch altijd wel opletten met los lopen. Onze 2e hond heeft een wat drukker karakter en hebben we wel laten helpen bij 10 maanden al, moet zeggen dat het wel makkelijker is. Hoef bij hem geen eens de riem mee als ik hem uitlaat, loopt altijd los en blijft keurig bij me.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:40

MightyMike schreef:
Dikker worden heb je zelf in de hand ben ik het niet mee eens. Dierenartsen praten er niet voor niets over lijkt mij. Wij hadden hiervoor een boxerteef die we wel gesteriliseerd hadden. We hebben haar na 2 loopsheden laten helpen, daarvoor was ze nooit dik. Daarna verschilde ze heel veel in gewicht, op dezelfde afgemeten hoeveelheid brok. Extraatjes krijgen ze hier eigenlijk niet. Ben er door mijn ervaring zeker van overtuigd dat ze er wel dik van kunnen worden.

Ja daarom word het ook vermeld en pas je dus het voer aan. En dat heb je zelf in de hand. Lijkt me logisch als je weet dat ze dikker kunnen worden dat je dan de hoeveelheid gaat aanpassen. :j

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:12

We hebben onze Malamute reu nooit laten castreren vanwege gewichtsproblemen door een niet goed werkende schildklier. Hij was een dominante, maar erg fijne hond en we hebben nooit problemen met hem gehad. Wel heel erg beschermend. Erg lief voor mensen, wat minder voor andere reuen, maar dat is begrijpelijk. Altijd aangelijnd, dus niemand had ooit problemen met hem, helaas hadden wij nogal eens problemen met loslopende honden en hun baasjes (in een gebied waar honden aangelijnd moesten lopen). Advies van die baasjes: gewoon je hond losgooien, dan heb je ook geen problemen met onze hond. }:0
Mulak is bijna 11 jaar geworden, ingeslapen omdat hij kanker kreeg.

Onze Pyrenese herder teefje hebben we wel laten castreren, op advies van de DA en ook omdat we geen ongewenst nestje wilden. Mulak vond haar namelijk wel érg interessant toen ze loops was. :D Ninja is altijd erg onzeker geweest, al was ze ook wel hondsbrutaal. :+ Eigenlijk was ze gewoon stronteigenwijs en een duveltje onder haar lieve uiterlijk, maar ook een schat van een hond. We hadden wel veel problemen met haar vacht, maar of dat door de castratie kwam ... geen idee. Geboren met een lekkende hartklep. Ze is 12,5 jaar geworden en ingeslapen omdat ze gewoon op was.

Tot slot onze Border Collie reu. Chendo hebben we laten castreren, op advies van de trainer, omdat hij nogal dominant was. Waarom Chendo wel en Mulak niet? Behalve Mulak's gezondheidsproblemen gaf bij ons het feit dat Chendo wel losloopt de doorslag. Hij luistert heel goed, maar een dier blijft een dier en daarom nooit 100% betrouwbaar. Ik wil geen problemen mocht hij er toch een keertje vandoor gaan.
Nu is hij 8 jaar en erg onzeker geworden. Komt het door de castratie, komt het doordat Ninja hem uiteindelijk aangestoken heeft (hij was de eerste 5 jaar ofzo níet onzeker), komt het door wat anders? Ik weet het echt niet, maar vervelend is het wel, vooral voor hem zelf. :(
Ik kreeg trouwens van de DA te horen toen ik advies vroeg over castratie, dat ze er niet dikker van worden. Ik moest alleen wel het voer met een kwart verminderen. :+

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:19

kiki1976 schreef:
Onze teef is wel geholpen. In haar geval hadden we geen andere keuze, ze had namelijk een baarmoederontsteking en cyste's in haar baarmoeder.
Als ze geen baarmoederontsteking had gekregen dat was ze de volgende loopsheid gedekt (mits ze toen daarvoor werd goed gekeurd, heupen, knieën, hart etc).

chemische castratie heb ik bij mijn hond ook geprobeerd dit om te proberen of de dominantie minder werd
dit was dus niet het geval en had dus ook geen reden om definitief te castreren

Edit: mijn hond werd ook dikker ondanks zelfde beweging en MINDER voer
enigste extras die hij krijgt zijn zn kauwstaven af en toe een gedroogde boterham en af en toe een koekje
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 20-08-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:20

Twee border collies, een reu van 16 en een teef van 4. Beide niet geholpen.
We willen ooit nog een nestje bij de teef en de reu hebben we op oudere leeftijd gekregen. Hij was chemisch gecastreerd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:21

Wilawander schreef:
MightyMike schreef:

Ja daarom word het ook vermeld en pas je dus het voer aan. En dat heb je zelf in de hand. Lijkt me logisch als je weet dat ze dikker kunnen worden dat je dan de hoeveelheid gaat aanpassen. :j

Onze hond was de meest slechte eetster die bestaat, ze sloeg rustig maaltijden over. Dit heeft ze haar hele leven gedaan, voor de sterilisatie bleef ze echter prima op gewicht, daarna schommelde ze altijd enorm. Maar wij waren allang blij als ze wat binnen had. Ze at niet meer in de perioden dat ze dikker was. Maar van teveel voeren kon geen sprake zijn geweest. Begreep uit jouw eerste punt dat je de dikheid er niet helemaal bij vind horen. Maar wat mij betreft zeker een ding na sterilisatie. Tuurlijk wanneer je een dikkere hond hebt, kan je wat minder brok geven. Maar je moet je hond natuurlijk wel genoeg blijven geven, hij heeft zijn minimale voedingsstoffen wel nodig. Dat laatste speelde voor ons en toch raakte ze in bepaalde perioden te dik.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:26

Fellor schreef:
Woogy schreef:
Ik verbaas me er serieus over hoeveel mensen nog zeggen een nestje te willen van hun honden. Zijn dit honden met papier? Is het medisch verantwoord? Is het puur voor de leuk? Puppy's zijn altijd makkelijk te verkopen, maar hoeveel van de impuls puppy's belanden op marktplaats of in het asiel??

Inderdaad..

Helemaal mee eens.