Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:43

als je het geld niet hebt om je kat niet te kunnen laten stereliseren snap ik niet dat je aan een kat begint := een dier kost meer dan alleen voer of water.

geld is het probleem niet hier. we hebben 2 poezen hier. maar de beesten zijn echt dood voordat ik ze bij de dierenarts heb. eentje is hier standaard. de andere komt afentoe aan en is dan een tijd weg. verder is de populatie wel enige tijd aan het uitdunnen sinds de gemeente in de straat de opslag huurt. vrachtwagens die harder dan 50 rijden. en hier spelen kinderen op straat :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:45

Fennee schreef:
_San87_ schreef:

Knap zeggen wanneer je 2 katten al ruim 3 weken kwijt bent. Je snapt hoop ik wel dat vruchtbare katers gigantische territoria hebben? Ik weet niet of je katers hebt, maar als je die hebt, dan kan het heel goed zijn dat ze lekker op andermans poezen aan het rampetampen zijn, ga je die ook opvangen :D?

Ja, ik heb katers. Nee, die kittens van ik niet op. Die eigenaren kunnen ze ook laten steriliseren.

Huh... Je vindt dat het merendeel van de katten gesteriliseerd moet worden, maar je denkt niet bij jezelf, 'Goh, laat ik mijn katers eens castreren, zij zorgen voor veel meer nesten dan één poes ooit zou kunnen."? Wat een rare gedachtegang, zeg.

En dan ook nog eens zeggen dat anderen hun poezen moeten steriliseren (wat ze ook zouden moeten doen), maar zelf je katers wel lekker open rond laten lopen? Hypocriet, much?

Nee, hier kan ik dan weer helemaal niet tegen, bah.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:46

Tja, aangezien er in mijn buurt ruim 10 katers rondlopen denk ik niet dat het nut heeft om mijn ene kater te castreren! Die niet eens het erf afkomt ...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:47

kind is 14. denk niet dat ze het zelf beslist maar haar ouders..

maar op die wijze denken vind ik ook hypocriet. officeel zijn de katten bij ons van niemand. maar Oma eigent ze toe. en omdat Oma ze amper nog kan voeren doen wij dat. als 't aan ons pap lag kregen ze zwemles.. a la opa dus.. vind ik ook niet kunnen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:48

meeste ernstige kattenziektes zijn overdraagbaar door vechten, en sexueel contact.
nog een reden..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:48

Jolandaa_ schreef:
als je het geld niet hebt om je kat niet te kunnen laten stereliseren snap ik niet dat je aan een kat begint := een dier kost meer dan alleen voer of water.

geld is het probleem niet hier. we hebben 2 poezen hier. maar de beesten zijn echt dood voordat ik ze bij de dierenarts heb. eentje is hier standaard. de andere komt afentoe aan en is dan een tijd weg. verder is de populatie wel enige tijd aan het uitdunnen sinds de gemeente in de straat de opslag huurt. vrachtwagens die harder dan 50 rijden. en hier spelen kinderen op straat :=

Dus... Zelf heb je katten maar deze zijn niet geholpen?

Fennee schreef:
Tja, aangezien er in mijn buurt ruim 10 katers rondlopen denk ik niet dat het nut heeft om mijn ene kater te castreren! Die niet eens het erf afkomt ...

Die niet van het erf af komt? Dat weet je zeker want je houdt hem 24/7 in de gaten? Dan nog, één vruchtbare kater minder kan inderdaad een enorm verschil maken. Hoeveel poezen denk je dat jouw kater kan bevruchten in een week?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:50

wij hebben aankomen lopen katten ja. niks officeel van ons.
dus als een katten vanger ze komt vangen dan is dat jammer. maar niets van ons.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:50

Jolandaa_ schreef:
wij hebben aankomen lopen katten ja. niks officeel van ons.
dus als een katten vanger ze komt vangen dan is dat jammer. maar niets van ons.

Oké. Je doet het overkomen alsof je twee katten hebt, namelijk.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:51

Tja, ik wil toch echt over een jaar hier nog katten hebben rondlopen. Op dit moment lopen er slecht 4/5. En elk jaar verongelukken er toch weer wat. Moet ik dan over 2 jaar maar naar het asiel gaan om een katje te kopen omdat ik ze MOET steriliseren vanwege ziektes, nee lijkt me een beetje onnodig.

Edit: Natuurlijk houd ik hem niet 24/7 in de gaten maar volgens mij zijn wij de enige met poezen. Ja een km verder is nog 1 maar daar zijn ook katers.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:53

we beschouwen ze wel als eigen. krijgen brokken, ontwormingsmiddel door eten en dat was het. aaien zijn ze te wild voor. ze vangen de muizen in het kippenhok en op de hooizolder.
en eten de restjes van ons avond eten op..

maar deze 'familie katten' was er al voordat ik geboren was. en oma heeft nooit katten gekocht ze zijn allemaal aan komen waaien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:55

Fennee schreef:
Tja, ik wil toch echt over een jaar hier nog katten hebben rondlopen. Op dit moment lopen er slecht 4/5. En elk jaar verongelukken er toch weer wat. Moet ik dan over 2 jaar maar naar het asiel gaan om een katje te kopen omdat ik ze MOET steriliseren vanwege ziektes, nee lijkt me een beetje onnodig.

Edit: Natuurlijk houd ik hem niet 24/7 in de gaten maar volgens mij zijn wij de enige met poezen. Ja een km verder is nog 1 maar daar zijn ook katers.

Over een jaar leven je katten echt nog wel, hoor. Ze vallen niet opeens dood neer omdat ze niet meer vruchtbaar zijn. Maar je kan natuurlijk ook niks doen, niet castreren en steriliseren en de overpopulatie aan katten in stand houden :D. Heeft een ander er last van, maar ja, dan heb jij tenminste je katten nog rondlopen, toch fijn, niet?

Nu kan jij waarschijnlijk vrij weinig doen omdat je niet betaalt voor de katten. Maar het is wel iets om over na te denken, toch?

Jolandaa_ schreef:
we beschouwen ze wel als eigen. krijgen brokken, ontwormingsmiddel door eten en dat was het. aaien zijn ze te wild voor. ze vangen de muizen in het kippenhok en op de hooizolder.
en eten de restjes van ons avond eten op..

maar deze 'familie katten' was er al voordat ik geboren was. en oma heeft nooit katten gekocht ze zijn allemaal aan komen waaien.

Dan zijn het dus wel jullie katten? Wat is het nou :')?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-07-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:57

Ik zeg toch ook niet dat ze dood gaan van castreren oid. Nee, ik heb het over het verongelukken... En gelukkig woont iedereen hier in de buurt op open gebied dus zal niemand last hebben van 1 of 2 katten meer. En ach, deels vangen wij ze ook op ja aangezien er hier veel katten uit de buurt het eten uit de bakken stelen ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:58

tja nogal wispelturig. maar komt het er op neer zijn ze niet van ons. maar Oma (woont naast ons) kan ze niet missen :')

maar typt wat makkelijker dan 'katten van iemand anders die hier komen eten maar geen idee van wie ze 20 jaar geleden waren :') )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:00

Fennee schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ze dood gaan van castreren oid. Nee, ik heb het over het verongelukken... En gelukkig woont iedereen hier in de buurt op open gebied dus zal niemand last hebben van 1 of 2 katten meer. En ach, deels vangen wij ze ook op ja aangezien er hier veel katten uit de buurt het eten uit de bakken stelen ;)

Maar meisje... Van meerdere poezen krijg je niet slechts één of twee katten meer... De gemiddelde poes heeft een nestje van vier kittens. Als je dan al vier poezen hebt, dan heb je 16 kittens. En ook die kittens worden groot en zijn niet allemaal mannelijk :).

Snap je wat ik bedoel? Het gaat niet om één of twee katten meer, op deze manier heb je in een aantal jaren tijd niet 7, maar 700 katten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:01

Lara_Silver schreef:
Of nog erger.. Stalkatten.. Wij hadden er 4 dit jaar. (op de stal waar ik sta) Die waren overigens ook allemaal vrij snel weg. Twee door de Sint Bernard, één in de aandrijfsriem van de tractor en de ander spoorloos verdwenen. Hartverscheurend vind ik dat, maar nog is het geen motivatie om de poezen te steriliseren... :( Onze katten zijn ook stalkatten, een bevriende boer had een nestje en dan adopteer ik er nog liever twee dan ze te zien creperen één voor één. Heerlijke katten, netjes met 5 maanden gecastreerd overigens. Mijn ouders hebben ze al hun aanlopertjes ook direct geholpen. Daarom dat het voor mij misschien zo vanzelfsprekend is, maar voor velen helaas nog niet.

Jub.. bij een stal waar ik stond ook..
Rij je terug van de buitenrit.. stukken kat over het pad.. (tractor of maaier o.i.d.)
Word ook niks ontwormd, alle kittens waren gelijk weer zwanger van eigen broertjes e.d. -O-

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:04

Een kennis van me heeft ook een poesje van 10 weken gekocht. Ik vroeg ook of ze haar ging steriliseren, en het antwoord was: ''Eerst gaan we er een nestje mee krijgen, dat is goed voor de ínstinct.'' Volgens mij is dit nogal een hardnekkig broodje aap. Ook erg sneu voor alle katjes die uiteindelijk in het asiel belanden...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:07

Diaz schreef:
Jub.. bij een stal waar ik stond ook..
Rij je terug van de buitenrit.. stukken kat over het pad.. (tractor of maaier o.i.d.)
Word ook niks ontwormd, alle kittens waren gelijk weer zwanger van eigen broertjes e.d. -O-

Juk :/... Bij ons valt het gelukkig mee met de stukjes kat.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:11

Solar schreef:
Een kennis van me heeft ook een poesje van 10 weken gekocht. Ik vroeg ook of ze haar ging steriliseren, en het antwoord was: ''Eerst gaan we er een nestje mee krijgen, dat is goed voor de ínstinct.'' Volgens mij is dit nogal een hardnekkig broodje aap. Ook erg sneu voor alle katjes die uiteindelijk in het asiel belanden...

nog nooit van gehoort :')
nee denk niet dat dit veel uitmaakt voor de instinkt, ja voor de moedeer instinkt meschien aar de rest zit er gewoon in hoor :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:02

Fennee schreef:
_San87_ schreef:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf ;).

Tja, op dit moment hebben wij trouwens slechts 1 kat die vruchtbaar is. Een maand geleden nog 3 maar de andere 2 hebben we al ruim 3 week niet meer gezien. Het zal ook wat zijn als ik straks naar het asiel moet voor katten... En ze blijven bij ons ook allemaal, dat is óók onze verantwoordelijkheid als wij de keuze maken niet te steriliseren, vind ik :D

Helemaal mee eens.
Hier op de boerderij lopen er ook 2, mannetje en vrouwtje.
Vrouwtje heb ik aan de pil.
Wij zitten hier achteraf. De vorige poezen en katers ook laten helpen en dan zag je ze niet meer terug.
Het gaat goed zo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:28

Fennee schreef:

Fennee schreef:

Euh... notabene 6 minuten tussen deze posts.

Fennee schreef:
Tja, op dit moment hebben wij trouwens slechts 1 kat die vruchtbaar is. Een maand geleden nog 3 maar de andere 2 hebben we al ruim 3 week niet meer gezien. Het zal ook wat zijn als ik straks naar het asiel moet voor katten... En ze blijven bij ons ook allemaal, dat is óók onze verantwoordelijkheid als wij de keuze maken niet te steriliseren, vind ik :D

Ze gingen toch niet van het erf? Katers die even een paar weken op vakantie zijn laat toch niets ten rade over wat die aan het doen zijn?
Heb jij wel in de gaten wat je zelf typt?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 07:58

Jolandaa_ schreef:
met moeite gevangen (grote tuinhandschoenen aan) volgende dag vonden we het dier op de hooizolder. van de stress gestroven (had haar mee naar school genomen om door de dierenassistentes in spé te laten kijken.

Er is wel een groot verschil tussen een kat naar een dierenarts brengen voor te sterilliseren waar het over het algemeen rustig is dan met een kat naar school meenemen...
Geen wonder dat dat dier aan de stress is overleden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:47

vrouwke schreef:
Helemaal mee eens.
Wij zitten hier achteraf. De vorige poezen en katers ook laten helpen en dan zag je ze niet meer terug.
Het gaat goed zo.

Heb je enig idee hoe slecht de poezepil is voor je kat?
Steriliseren is echt zo veel goedkoper dan als je straks een kat vol mammatumoren hebt die je of moet laten verwijderen of je gewoon je kat kan laten euthenaseren.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:03

WillemYntJee schreef:
vrouwke schreef:
Helemaal mee eens.
Het gaat goed zo.

Heb je enig idee hoe slecht de poezepil is voor je kat?
Steriliseren is echt zo veel goedkoper dan als je straks een kat vol mammatumoren hebt die je of moet laten verwijderen of je gewoon je kat kan laten euthenaseren.

de 3 andere poezen die ik heb gehad zijn 15 jaar geworden met de pil, dus.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:08

Mijn man had de katten op een flat en die waren tijdelijk aan de pil (voor en najaar en in de winter een stop). Maar buren in een huis hadden ook hun poezen aan de pil en die poezen waren constant zwanger, want altijd liep er wel eentje weg als ie net de pil moest hebben, of kotste de pil uit (haarbal) en dan was het weer 'feest'. En zo gaat het vaker mis met die poezenpil. En dan ook nog het risico op gezondheidsproblemen. Kortom: domweg geluk als die katten 15 jaar werden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:17

Helemaal mee eens. Ik heb een echte huistijger, ik woon op een appartement, dus de kans dat ze buiten komt is erg klein, ze is doof en kan en mag dus ook absoluut niet naar buiten, maar toch heb ik haar laten steriliseren! Want je weet maar nooit...