Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:38

Overigens wordt een egel genoemd als beschermde inheemse diersoort en mag daarom niet worden gehouden (Flora en faunawet)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:42

Ik vind het toch wel de grootste onzin die er is, dat je geen dwerghamstertje mag houden. Wil mijn driepotige rusje echt niet weg doen hoor.. :(

Jette

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:50

Hoe zit het dan voor dierentuinen? Mogen die dan ook geen steppe zebra's meer houden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:51

Ketly schreef:
Ik vind het toch wel de grootste onzin die er is, dat je geen dwerghamstertje mag houden. Wil mijn driepotige rusje echt niet weg doen hoor.. :(

Ik betwijfel ook een beetje dat er nu ineens de politiemacht in zijn volledigheid gaat worden ingezet om bij mensen hun hamstertjes weg te halen :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:05

Jette schreef:
Hoe zit het dan voor dierentuinen? Mogen die dan ook geen steppe zebra's meer houden?

Dierentuinen kunnen een vergunning krijgen.
Nu hebben ze die ook voor bv tijgers ed.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:14

Mir_U schreef:
Overigens wordt een egel genoemd als beschermde inheemse diersoort en mag daarom niet worden gehouden (Flora en faunawet)

De egels die worden gehouden zijn geen inheemse diersoort ;) gaat hier niet om wilde Europese egels.

Telegraaf vind ik echt drie keer niks, ga ik niet op reageren. Vind het wel goed om het onder de aandacht te brengen maar ik doe het persoonlijk liever niet via hen. :P

Laptopmuis schreef:
Telegraaf maakt er weer een lachertje van. Waarom wasberen wel en lama's niet. Nou lijkt me wel duidelijk. Een lama ga je niet kopen als je geen weide hebt, een wasbeer houden mensen gewoon in huis.

Ik vraag me ook echt af waarom je bijv geen dwerghamster meer zou mogen houden... die past toch echt makkelijk in je huis...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:16

Cowgirl schreef:
Volkomen terecht en nu maar hopen dat de lijst aangevuld word.

Slangen, spinnen, leguanen etc etc. Nog net niet verkrijgbaar bij de supermarkt.
Ik juich strengere eisen alleen maar toe.

Helemaal mee eens.

Dieren worden helaas te makkelijk aangekocht en dan pas begint vaak de ellende voor de dieren.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:59

Brainless schreef:
Jette schreef:

Als dierentuinen een nieuw dier willen moet eerst het verblijf goedgekeurd worden en dan mogen ze pas dat dier aanschaffen met vergunning natuurlijk.
Voor konijnen en andere kleine dieren zoals cavia's, ratten, muizen, ... geldt dat volgens mij niet voor ze.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:35

Brainless schreef:
Jette schreef:

Ik dacht dat die dieren op de verboden lijst helemaal niet meer gehouden mochten worden, ook niet door bedrijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:56

_Tara_ schreef:
Brainless schreef:

Ik dacht dat die dieren op de verboden lijst helemaal niet meer gehouden mochten worden, ook niet door bedrijven.

Dan zal de gemiddelde dierentuin geen dier meer overhouden.

Op de lijst staan ook bruine/zwarte beren, maar in het berenbos van Arnhem mogen ze gelukkig gewoon nog blijven rondlopen.
Dit geldt ook capybara, rode neusbeer, tijgers enz.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:01

_Tara_ schreef:

Dat zou dan wel een beetje dom zijn, dat sterven ze helemaal uit...Dierentuinen etc. zijn heel belangrijk in fokprogramma's voor bedreigde diersoorten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:31

Ik kopieer 't nog maar een keer :P Dit staat er:
Citaat:
Onder meer wasberen, elanden, steppezebra’s en luipaardkatten mogen niet meer door bedrijven of particulieren in Nederland worden gehouden, gefokt of verhandeld. Deze dieren zijn te gevaarlijk voor mensen, kunnen ziektes als SARS overdragen of zijn niet te domesticeren.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... nleed.html

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:32

Denk niet dat dierentuinen daaronder vallen, die hebben vaak ook speciale vergunningen. Dierentuin heeft idd ook een andere functie (fokprogramma)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:49

een dierentuin valt volgens mij niet onder een bedrijf.
Volgens mij bedoelen ze met bedrijven vooral dierenwinkels.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:57

Laptopmuis schreef:
een dierentuin valt volgens mij niet onder een bedrijf.
Volgens mij bedoelen ze met bedrijven vooral dierenwinkels.

Ik hoop dat een dierenwinkel sowieso geen bruine beer wil verkopen :P Maar ok. Ik dacht dat een dierentuin ook gewoon als bedrijf werd gezien. Ach ja. Ik ben alsnog erg sceptisch of dit er ook echt allemaal zo door gaat komen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:03

De perfecte huisdieren: http://www.youtube.com/watch?v=0DfGf4M3QZo

En geloof me, er zijn een heel aantal mensen die die in Nederland als huisdier houden.
http://www.youtube.com/watch?v=mWWF08aTQSA - Wat heeft dat dier nou in die kamer?
Voorbeeldje van slechte huisvesting: http://www.youtube.com/watch?v=FIh_X4ypnyc

Nu kunnen ze daar helaas nog niets tegen doen, maar met het verbod zullen zulke praktijken verleden tijd zijn :D

@ Tara, meeste dierentuinen hebben al allemaal dieren die ergens in beslag zijn genomen of afstand is gedaan.
In Kasteelpark born zitten bv. 15 wasberen van stichting aap, 2 nertsen van een nertsenfokkerij, 5 apen van stichting aap, aantal roofvogels van opglabbeek en nu weer 5 neusberen van dierenhulpcentrum opglabbeek.

De beren in het berenbos in Arnhem zijn volgens mij ook vroegere circusberen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:06

Laptopmuis, ja ok, maar dat is nu. Nu mag dat nog. Dat begrijp ik. Ik dacht dat dat dan straks niet meer zou mogen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:26

Ik heb een chinchilla hobbyfokkerij, en hou mijn hart vast voor de maatregelen die er gaan komen.. ik kan nergens normale eisen vinden waar je aan zou moeten gaan voldoen... + moet ik mij voor 2014 laten keuren voor certificaat omdat ze anders mijn dieren in beslag nemen?? Heel raar allemaal nu dit opeens. Mijn dieren zitten er goed bij en heb in mijn ogen niks te vrezen, maar je zal maar net zien dat je niet voldoet aan 1 van de eisen als je niet weet welke eisen je aan moet voldoen mocht het toch doorgezet worden...

Voor geïnteresseerde, mijn website; http://www.marleens-chins.webs.com
Hier kan je ook mijn huisvesting en diertjes op zien. naar mijn idee prima!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:51

Er komt een overgangsregeling voor mensen die nu dieren hebben die op die lijst staan. Dus daar zul je tegen die tijd nog wel genoeg over horen lijkt me.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:03

Marleen_vA schreef:
Voor geïnteresseerde, mijn website; http://www.marleens-chins.webs.com
Hier kan je ook mijn huisvesting en diertjes op zien. naar mijn idee prima!

Ik vind de kooien vreselijk klein! Sorry... :n Voor onze chinchilla's vroeger hadden we een ren van 2 meter breed en 5 meter lang. Daar zaten er drie in. Je zag ze dan echt 'vliegen' door de ren. ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij jou ook doen. Met recht dat hier wat aan gedaan wordt!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:03

Wat ik niet begrijp is waarom er lijsten van verboden dieren worden opgesteld door de wetgever. Véél praktischer, en eenvoudiger te handhaven zou toch een lijst van toegestane dieren zijn?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:04

Een lijst van toegestane dieren is er ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:07

_Tara_ schreef:
Een lijst van toegestane dieren is er ook.

Wat ik dus bedoel, uitsluitend toegestaan, maakt de "verboden" lijst overbodig.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:08

Nja er zijn zoveel diersoorten... Ik denk dat ze 't wel op deze manier moeten doen voor de duidelijkheid.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:13

Hoe zit dat dan met de dikstaart gerbil?