Liever een kat of een hond? En waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:31

Emie99 schreef:
Oenka schreef:
mensen zeggen dat ik geen ervaring heb met katten, maar laat ik dit allemaal uit eigen ervaringen hebben meegemaakt en gehoord van katten eigenaren?

Maar niet van jezelf toch? Want het is wel wat anders dat je bij iemand over de vloer komt en dat je het dan gek vind dat die kat schuw is terwijl jij uitstraalt dat je katten niet leuk vind. En de kat is waarschijnlijk schuw omdat hij/zij je nog niet kent.

Dat maakt toch niet uit? Misschien heb ik ze wel zelf gehad? Nergens staat of ik ze gehad heb of niet

Anoniem

Re: Liever een kat of een hond? En waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:33

Mijn andere kat die bij mijn moeder woont is zeer aanhankelijk. Totdat er iemand binnenkomt die een hekel heeft aan katten. Dan is het mism

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:33

Dat maakt weldegelijk wat uit :+
Katten zijn namelijk schuwer en anders bij vreemden dan bij hun eigen baasjes of bij mensen die katten zichtbaar niet leuk vinden.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:37

Ik zou het liefst zowel honden als katten hebben haha, maar dat gaat helaas niet. Wel heb ik altijd met katten geleefd en nu ik op mezelf woon ook meteen 2 katten erbij gehaald. Mijn katten zijn ook heel aanhankelijk, zijn altijd in mijn buurt (zelfs als ik ga douchen zitten ze in de badkamer) en 'roepen' me ook heel vaak als ze me even kwijt zijn. Ik weet wel zeker dat je een band met een kat kunt opbouwen :j
Wel denk ik dat de band met een hond heel anders is, maar ik ben ook zeker dolblij met mijn katten.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:38

Ik ben dol op katten en honden, maar heb tot nog toe alleen katten gehad. Nu helaas niet, maar mijn geweldige rode kat is het beste vriendje dat ik ooit gehad heb. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in de dingen die in de start post staan :D . Ik geloof niet dat er een dier is waarvan ik meer liefde, vriendschap en troost heb gehad dan van mijn rooie knuffel kat. Technisch gezien was hij van mijn ouders, broertje en mij, maar emotioneel gezien was hij verreweg het meest gehecht aan mij :D . Ik kan hele pagina's vol ouwehoeren met herinneringen van geweldige momenten met mijn vriendje (mijn 'feline soulmate' :) ), maar dat zal ik jullie maar niet aan doen. De dag dat ik hem heb moeten laten gaan is tot op heden de meest verschrikkelijke dag in mijn leven.

We hadden ook zijn moeder, en zij kwam mij elke dag na school ophalen bij de bushalte :D . Ze wist precies wanneer ik thuis kwam en ik was nog geen 2 stappen bij de halte vandaan of ik kon haar horen miauwen en naar me toe rennen :D . Dit was vaste prik, vanaf de bushalte liep ze met me mee, onderweg naar huis kwamen we langs een betonnen paaltje, daar bleef ik stil staan, sprong ze van de grond op het paaltje en van het paaltje op mijn schouders en zo kwam ik elke dag thuis :D .

Ik heb nu 'alleen maar' 2 paarden en een 'parttime' hondje in Frankrijk, maar hoewel hij al ruim jaar niet meer onder ons is, blijft de band die ik had met Dougie (mijn rode kattenman) de sterkste en meest bijzondere. De dierenarts waar mijn katten patient bij waren heeft ook eens gezegd dat zo'n band niet eerder had mee gemaakt. (Dit na een ongeluk waardoor we helaas veel tijd bij de dierenarts door hebben gebracht).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:41

Emie99 schreef:
Katten zijn namelijk schuwer en anders bij vreemden dan bij hun eigen baasjes of bij mensen die katten zichtbaar niet leuk vinden.

Inderdaad, ik merk nu pas hoe leuk het is!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:47

Wij hebben altijd honden en katten samen gehad!
Ze zijn allebei leuk, zowel honden als katten. <3
De jack russel en kat stoeien ook vaak samen, mijn grotere hond is wat voorzichtiger en vind de kat best gevaarlijk.
Mijn eerste kat leek meer op een hond, die apporteerde en lag altijd samen met m'n hond in de mand.
Daar heb ik wel een foto'tje van!
http://2.media.hyves-static.net/1501645 ... 45649.jpeg

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:48

Mijn kat gaat altijd expres ook naar degene die haar niet mogen }:) :')

Maar, ik heb veel meer werk met de hond als met de kat, kan een voordeel zijn, maar ook zeker een nadeel.
Voordeel is het wandelen, nadeel is dat de hond toch echt heel veel meer rommel maakt door zand mee naar binnen te sjouwen/vele ruien enz.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:49

Grappig dat dit topic heet; Liever een kat of een hond? En waarom?

Maar dat iedereen die een kat leuker vind, van TS te horen krijgt dat het niet waar is en dat honden vééééél leuker, beter, mooier, liever, schoner etc etc etc zijn :Y)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:52

Daphne__ schreef:
Grappig dat dit topic heet; Liever een kat of een hond? En waarom?

Maar dat iedereen die een kat leuker vind, van TS te horen krijgt dat het niet waar is en dat honden vééééél leuker, beter, mooier, liever, schoner etc etc etc zijn :Y)

+1

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:54

Emie99 schreef:

Hier ben ik het niet per definitie mee eens. Ik kwam vroeger over de vloer bij iemand die een kat had waarbij het ongeveer een jaar geduurd had voor ze bij hem (haar baasje) op schoot kwam zittten, en bij zijn vriendin (of vrienden) kwam ze nooit op schoot zitten. Ik geloof dat er nog geen 2 uur was toen ze bij mij op schoot kwam zitten en ze is niet meer verkast is tot ik weg moest :D .

Mijn rode kat had een duidelijke voorkeur voor mij, maar zijn moeder was een allemansvriend(in) :D . Zij kwam echt bij iedereen kroelen en op schoot zitten en misschien nog wel het liefst bij mensen die daar niet echt dol op waren (zoals mijn man :') )... :=

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:02

Wat mij altijd opvalt is dat mensen vaak katten nemen omdat ze voor een hond geen tijd hebben. Katten worden gezien als makkelijker. In de praktijk valt dat vaak tegen en komen ze erachter dat een kat toch een stuk complexer in elkaar zit dan ze hadden verwacht. Dan worden katten nog eens vaak veel te vroeg bij hun moeder weg gehaalt, komt hun gedrag ook niet ten goede. En zo komt een kat aan zijn slecht naam. :(
Beide zijn super leuk als huisdier, mits je de mindere kanten voor lief neemt. En je niet te beroerd bent je in het dier te verdiepen zodat het voor het dier ook leuk is om bij jouw te wonen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:06

TS, waarom blijf jij stug volhouden dat katten lui zijn, en honden veeeel leuker?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:09

je mag toch bij een mening blijven? Ik vind honden gewoon leuker ;)
Je kunt er meer mee, ze begrijpen meer etc :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:13

Oenka schreef:

Je mag best bij een mening blijven hoor. Maar je kan wel verwachten dat mensen tegen je in gaan als je argumenten bullshit zijn....je brengt je mening ook vaak als feit trouwens en dat is ook een reden voor mensen om tegen je in te gaan, voor mij iig wel :-) ik kan namelijk meer met katten (nou is dat puur ervaring die ik met honden minder heb) en het is echt niet waar dat ze meer begrijpen. Dat jij honden beter begrijpt kan ervoor zorgen dat honden leuker op jou reageren dan katten en logischerwijs ervaar jij honden dan als leuker. Maar een hond begrijpt niet meer dan een kat, dat is gewoon onzin.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:22

je mag best je mening geven alleen als er een kattenliefhebber komt ga je de hele tijd degene een hondenliefhebber proberen te maken

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:25

Oenka schreef:

Maar jij probeert anderen jouw mening op te leggen, dat is niet leuk ;)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:28

Ik ben een compleet kattenmens. Honden vind ik leuk, tot dat ze van mij zelf zijn.

Ik vind katten nou juist zo leuk omdat ze eigenlijk hun compleet eigen wereldje leven.
Ik heb 15 jaar een kat gehad, Sheba, waar ik praktisch mee opgegroeid ben. Ga mij nou niet vertellen dat die mij minder liefde gaf dan menig hond had kunnen doen. Ze liep met me mee naar school 's ochtends, en soms zat ze 's middags voor school te wachten of kwam ze in de pauzes naar het schoolplein. Nadat we verhuisden en mijn school een beetje te ver voor haar was (arm beest gaat natuurlijk geen 15km lopen), zat ze elke middag voor het raam op me te wachten. Ze sliep altijd bij mij op de kamer, zo dicht mogelijk tegen me aan genesteld. Ze stalkte me, overal waar ik heen ging ging zij ook heen. Natuurlijk kon ik niet zeggen "zit" en dan ging ze zitten, dat werkte gewoon niet, maar dat is juist iets wat ik heel leuk vind aan een kat. Je kan ze niet dwingen om iets te doen, ze zijn zelfstandig en lekker eigenwijs. Maar toch krijg ik altijd liefde van de katten.

Helaas is ze oktober 2012 overleden aan een hersenbloeding en hartinfarct. Het was erg moeilijk, want na 15 jaar was het huis opeens zo "leeg" en stil ondanks dat we er nog 2 hadden. Diezelfde avond hebben we als afleiding dus mijn huidige katertje Mika gehaald, waar ik echt super gek op ben. Ook hij gaat 's avonds mee naar bed, en dan slaapt hij in mijn nek. Als ik hem daar wegstuur kruipt hij onder de dekens en komt hij met z'n hoofd op mijn wang slapen :')

Hij is wellicht vaak stout (logisch, hij is nog niet zo oud) en soms kun je schelden maar ik kan ook veel lol hebben om onze katten. Lui zijn ze zeker niet, maar katten hebben nou eenmaal een bepaald patroon. Ze worden wakker, willen eten/jagen, en willen weer slapen. Ik vind een kat ook zeker geen dier waar je weinig tijd in moet stoppen. Katten hebben ook speeltijd nodig, ze moeten kunnen "jagen". Dan wel hoef je ze niet uit te laten want gelukkig zijn de meeste zindelijk, maar katten hebben ook verzorging en aandacht nodig. En daarvoor terug krijgen wij hier gewoon genoeg liefde van de gekke beesten.

Misschien een beetje een te lang verhaal voor zo'n onderwerp, maar ik kan het niet laten. Ik hou gewoon heel veel van katten, als ik er één op straat zie moet ik er ook echt heen..

Ook ik ben het absoluut niet eens met de beginpost. Zowel Sheba, Mika als de andere 2 katten die we hebben en de katten die we hebben gehad heb ik ontzettend veel liefde en vriendschap gekend, maar daar moet je ook wel iets voor doen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:12

Oenka schreef:

Dat je ze leuker vindt kan ik prima begrijpen, maar dat laatste is echt niet waar imho... Ik heb katten en honden in mijn leven (gehad) waar ik stapelgek op ben, maar mijn ervaring is toch echt dat de gemiddelde hond juist minder slim is dan de gemiddelde kat. Misschien kan je er meer mee, maar ik denk dat dat wel een beetje is omdat ze volgzamer (en misschien juist iets minder slim :D ) zijn en zeker niet omdat ze meer zouden begrijpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:49

Oenka schreef:

Maar dat ííííís dus niet zo :')

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:50

Oenka schreef:

een kat begrijpt je door en door ze weten net als honden hoe je je voelt.
met een kat kan je niet hetzelfde als met een hond maar je kan er evenveel mee maar dan op hun manier :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:53

Geen band op kunnen bouwen met een kat? Grappig :=
Ik vind ze allebei helemaal te gek.
Heb zelf 2 katten, maar de 2 ridgebacks van mn moeder komen ook vaak logeren in het weekend.

Mijn katten zijn net honden: ze wachten me op en blijven het eerste kwartier dat ik thuisben rondjes om mn voeten draaien. Als ik ze roep, komen ze al miauwend aangerend. De ene is een allemansvriendje, de ander heeft niet zoveel met vreemden en het duurt ook een hele poos voordat ze je echt leuk vindt.
Voorbeeld: Woon nu 1,5 jaar samen met mn vriend en pas de laatste 1,5 a 2 maanden gaat ze ook naar hem toe..
Nadeel: Ene kat is soms stresserig en dan gaat hij sproeien. Andere ziet dat en dat is echt een copycat en die doet het dan dus na. Voordeel: Als ze irritant zijn schop ik ze naar buiten en heb er de eerste paar uurtjes geen last van :=
Ik hou wel van dat eigenwijze karakter van de katten, matcht mijn karakter goed :D

De hondjes van mn mams zijn ook mn alles. Ook hetzelfde karakter als mijn katten: de ene is een allemansvriendje en ligt het liefst óp schoot, de ander is een stuk meer zelfstandig.
Voordeel:leuke bezigheid, trucjes leren, wandelen met mooi weer.
Nadeel: Wandelen in kou en regen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:54

Liever een kat dan een hond.
Heb mijn hele leven al katten om me heen gehad dus ben echt een kattenmens. Honden zijn ook leuk en lief maar vergen veel meer 'onderhoud' dan katten m.b.t. uitlaten e.d.

We hebben nu ook 3 katten die i.v.m. de (lichte) kattenallergie van mijn man het overgrote deel van de tijd buiten zitten. Maar als het aan mij had gelegen hadden ze lekker veel binnen mogen zijn en heerlijk op het voeteneind van ons bed mogen slapen. Maar ja.... die behoefte haal ik wel op met onze logeerkatten (kat van mijn ouders en de 2 katten van mijn zus) een paar weken per jaar :D

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:59

Tja, je hebt schuwe katten die niet zo van sociaal contact houden, en je hebt ook schuwe honden. Per dier wisselt het gewoon hoe graag ze willen worden aangehaald, hoeveel behoefte ze hebben aangehaald te worden, enz. Het is wel zo dat een hond jou als roedel gaat zien en het over het algemeen wat meer groepsdieren zijn.

Ik heb twee katten, en heb een hond vanaf m'n 12e die nu nog bij mijn moeder woont. :) Ik vind allebei geweldig, maar ik wil geen hond zolang ik niet min of meer zeker weet dat ik niet in de komende 15 jaar mogelijk in een situatie kom waarin ik de hond niet de aandacht kan geven die hij/zij verdient. (waarin ik en man allebei fulltime moeten werken, bijvoorbeeld) Het fijne van onze katten vind ik dat ze ontzettend makkelijk zijn en zichzelf vermaken als jij even geen zin hebt. En onze katten zijn wel heel sociaal en knuffelig; eentje mauwt erg veel en gaat graag lekker tegen je aan liggen, en 's nachts ook op bed liggen, en is graag bij ons (als het aan haar lag werd ze de hele dag geaaid :') ), de ander was de eerste paar jaar wat schuwer en meer op zichzelf, maar komt tegenwoordig ook regelmatig op bed liggen of op schoot als ik op de bank zit, dat heeft echt zo moeten groeien omdat ze eerst wat angstig was voor mensen. Wij hebben echt wel een band met onze katten ontwikkeld over de jaren, we zijn dol op ze en zij gelukkig ook op ons :D. Het voelt geweldig als ze allebei bij onze voeten komen liggen 's nachts <3

Ik ga met animalwoman mee, je kan met allebei wat, maar toch weer op een andere manier. Op dit moment heb ik zelf liever katten, omdat ik niet die zekerheid aan een hond kan bieden + meer afhankelijkheid (katten kunnen bv makkelijk een weekend alleen thuisblijven) en we hebben ook nog eens geen auto dus is het ook lastiger om oppas te vinden.

Oenka, waarom vraag je om de meningen van andere mensen als je ze daarna gelijk weerlegt, als ze niet hetzelfde als jouw ervaring/mening is? Iig dat gevoel heb ik erbij, ik zie je elke keer reageren met argumenten waarom mensen ongelijk hebben als ze zeggen dat ze iets leuk aan katten vinden. Misschien niet je bedoeling en misschien probeer je het gewoon te begrijpen, maar zo komt het op mij over.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:04

Goh, vind beide wel leuk eigenlijk.
Altijd van kinds af beiden in huis gehad en van beiden toch wel evenveel genegenheid gekregen.
Grootste nadeel van een hond vind ik dat je ze echt moet opvoeden. Katten kan je wat basisregels des huizes bijbrengen maar hebben verder geen opvoeding nodig.
De hond komt inderdaad enthousiast aanstormen en loopt dan op je hielen om vooral bij je te zijn, dat overdreven kleven kan wel vervelend zijn.
Algemeen gezien vind ik honden leuk, ze zijn altijd wel enthousiast, je kunt er mee wandelen en ze zijn heel trainbaar. Maar ik vind dat ze niet echt 'zelf' denken en soms zijn het toch gewoon smerige beesten (serieus, stront vreten :r ).
Een kat denkt er het zijne van en bekijkt dan wel eens of het hem goed uitkomt of niet, ik houd wel van die eigengereidheid tot soms op het brutale af. *'blijf van die rozen af', kat kijkt je aan, denkt even na, vreet de roos op en kijkt je vervolgens triomfantelijk aan :') *

Momenteel heb ik 3 katten. Met het mooie weer zijn ze buiten maar als ik thuiskom, komen ze aanlopen. En nee niet persé voor het eten want dat hebben ze bijna constant staan, krijgen ze ook niet onmiddellijk bij mijn thuiskomst en minstens de helft van hun rantsoen bestaat uit zelfgevangen muizen. Ze liggen graag bij me op de zetel, moet vaak eerst een kat verplaatsen om zelf plek te hebben en ze zouden heel graag bij mij op bed slapen maar ik houd van m'n nachtrust en rondcrossende, tenenbijtende katten om 6u 's morgens hoort daar dus niet bij.
De jongste is nog heel speels, de 2 ouderen vinden slapen al een hele activiteit.
Ik heb er verder ook niet veel omkijken naar. Werk lange dagen en of de katten nu buiten of binnen zitten, ze vermaken zich wel. Kan bvb ook makkelijk een weekend wegblijven. Hoewel ze wel duidelijk maken dat ze dat niet prettig vinden. Ze worden al onrustig als ze me zien inpakken. Ik merk dat ze dan minder eten als ik weg ben. Heb ook al geprobeerd om mensen ervoor te late komen maar dan bleek dat die de katten in de verste verte niet gezien hadden, ze merkten het hooguit aan de voerbakjes die ze moesten bijvullen. En als ik dan terugkom wordt ik, in tegenstelling tot anders, niet begroet en krijg ik in het beste geval een >;) blik. Volgende dag zijn ze dan wel weer bijgedraaid.
Grootste nadeel van katten is idd de kattenbak en haren, overal haren.
En zonde van het geld: ik heb nog nooit voor een kat betaald. Die komen aanlopen of worden geboren bij vrienden/kennissen/boer in de buurt. De verdere verzorging vind ik ook wel meevallen. Ze worden gecastreerd en krijgen hun basisvaccinaties, momenteel geef ik hen proplan, 1 kat heeft suikerziekte dus die moet insuline. En dat alles kost ook geen fortuinen. Een hond kan meer kosten in verzorging denk ik.

Zou op zich wel een hond willen maar het zou ook niet eerlijk zijn voor het beestje om hele dagen alleen te zitten (ok, met 3 katten) omdat ik graag af en toe met een hond zou willen wandelen. Een pup moet je opvoeden en daarvoor ben ik teveel van huis en een oudere hond moet ook maar net in de situatie passen (katten, weinig thuis, geen afgesloten tuin). Dus voorlopig hier geen hond.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 02-06-13 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt