Overlast van een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:18

Wat is er overigens zo wild aan huiskatten??
Die zijn doorgefokt en doorgefokt, en hebben nog wel een jachtinstinct op muisjes vogeltjes en kleine dieren, maar wat is er natuurlijk aan een hond en een konijn aanvallen?

Marters hebben wij hier niet, wel eens een verdwaalde vos maar een vos een hond aanvallen? nee die rent weg :j

Ik ga verder niet in op de achterlijke reactie dat ik geen dierenvriend zou zijn :n als je het over kortzichtig had moest degene die met die opmerking strooide is oppassen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:36

Men kan wel roepen dat eigenaren verantwoordelijk zijn voor hun huisdieren maar jammer genoeg zijn er maar weinig mensen die ook daadwerkelijk hun verantwoordelijkheid nemen. Te vaak staat er een goed willende huisdier eigenaar met een gewond dier en vaak niet geholpen.
Dan kan je dus gaan schelden, springen en wijzen maar vergeet het maar die mensen gaan zich echt niet beter gedragen. Vaak escaleert het en dan is men nog verder van huis

Dus aan Ts de keus. Of je dieren goed beveiligen, hoe banketstaaf het ook is. Of op zoek naar de eigenaar en hopen dat dit misschien wel een eigenaar is die zijn verantwoordelijkheid neemt.
Want die zijn er gelukkig wel maar tot die tijd vind ik eigen veiligheid het belangrijkste en zou ik mijn dieren zo goed als ik kan beschermen.
Het is namelijk heel makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de andere eigenaar te leggen maar je was al gewaarschuwd door de dood van je cavia.

Beterschap voor je konijn en hond en ik hoop dat je eruit komt.
Schrikdraad is in ieder geval een goede optie en heel duur hoeft het niet te zijn. Daar komt bij nog een paar dierenarts bezoekjes en je had er meerdere kunnen kopen.

betadine

Re: Overlast van een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:50

Bolletjesgeweer ?
Ik zou echt een manier zoeken om indruk te maken op die kat zodat ze niet terugkomt.
Dingen gooien werkt vaak nog het beste. Iedere keer je de kat ziet spurt je naar buiten en gooi je iets of knal je er op los met je bolletjesgeweer. Het is natuurlijk niet de bedoeling om het dier de kop in te slaan, maar enkel om genoeg indruk te maken om er vanaf te zijn. Ik kan begrijpen dat je bang bent voor die kat. Zo een dier kan heel eng zijn en het is nog gevaarlijk, want krab of bijtwonden kunnen heel lelijk ontsteken dus blijf je beter uit de buurt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:52

bolletjes geweer? met van die gele dingen erin? je weet dat je ze daarmee in een pijnlijke dood kunt laten sterven?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:52

Citaat:
Bolletjesgeweer

Citaat:
Ik zou die kat opwachten met een schep en die kan echt een rotklap voor zijn kop krijgen

Citaat:
laten zien dat het beest vals is en spuitje derin

Van sommige reactie's valt mijn mond open. Dat je de kat maar ergens anders uit moet gooien, zodat hij niet meer terug kan komen. Of een flinke schop verkopen, zodat het beest later kan overlijden.

Als eerste vraag ik mij af of de eigenaar wel weet dat de kat zoveel onrust veroorzaakt. Wij hebben zelf een kat die 24/7 naar buiten kan (Wat imo ook het meest diervriendelijk is) en wij houden echt niet constant in de gaten wat hij uitspookt. Nu is dit een luilak en een konijn in zijn vorige leven geweest, maar mocht hij ergens overlast veroorzaken, dan kunnen wij daar alleen wat aan doen als we het weten. Meldt iemand het, dan zullen wij maatregelen treffen. Maar iemands kat ontvreemden of ernstig verwonden? Dat het zelfs maar in je op komt...

Er werden een aantal sterke punten opgenoemd in dit topic, waaronder het feit dat wanneer je deze kat verjaagd er direct een andere voor in de plaats krijgt. Katten zijn minder ver gedomesticeerd dan de hond en hebben nog steeds sterk territoriumdrift, tenzij iemand een uitstekend kattentrainer is zonder hiermee de kat geestelijk te 'mishandelen' wens ik je veel succes om dit af te leren.
Daarnaast zijn veel katten (Niet iedere) avonturiers, verkenners. Als onze kat verplicht binnen moest blijven, zou hij zich verschrikkelijk vervelen. Een huis is een plaats met vaste geuren, en mits je je huis niet compleet tot kattenparadijs hebt verbouwd,een ontzettend saaie plek voor een kat. Buiten kan hij jagen (In ons geval op wild als muizen en dergelijke), zwerven en iedere andere behoefte uiten die vaak niet in een huis geuit kunnen worden.

Mijn advies is om de chip te laten controleren (Wellicht kan je iets regelen met het asiel) en als daar niets uit komt, het dier achterlaten in het asiel. Dan is het blijkbaar een verloren of baasloze kat, waardoor hij wél weer in het asiel mag blijven.

Of iets dergelijks als dit, of genoemd in de onderstaande reactie;
Matsje schreef:
Je kan op internet electronische 'kattenverjagers' kopen. apparaatje wat een hele nare hoge toon geeft (onhoorbaar voor mensen) als hij beweging detecteert. Wel even opzoeken of konijnen daar geen last van hebben. Je kan deze verjager zo hoog als je wilt instellen dus dan kan je hem altijd nog boven de hoogte van je konijn plaatsen, en in jouw geval zou ik er 2 doen om je hele tuin te kunen dekken. Bij ons wagen de katten zich er echt niet meer aan!

Deze oplossingen lijken mij het meest voor de hand liggend. :)
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 21-05-13 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:56

heb je al knoflookpoeder door je tuin gegooid?? Dat schijnt ook enorm goed katten af te weren zeggen ze.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:00

smurffie schreef:
bolletjes geweer? met van die gele dingen erin? je weet dat je ze daarmee in een pijnlijke dood kunt laten sterven?
Overdrijven is ook een kunst :')

Tigra: Ik heb niets tegen katten en vind het normaal dat die dieren buiten lopen. Denk net zoals je zegt dat dit het diervriendelijkste is, maar dan moet je ook niet komen wenen als je kat niet terugkomt of iemand iets naar je kat heeft gemikt of gegooid, want dit risico hoort bij de "vrijheid". Als een kat zich vrij genoeg voelt om mijn huisdieren te doden, wel dan kan dit huisdier verwachten dat ik me vrij genoeg voel om hem de uitgang te wijzen in mijn eigen dialect :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:03

Ik hou er ook rekening mee dat er altijd een kans is dat een van de katten niet meer thuis komt. Dat hij bijvoorbeeld op het spoor terecht is gekomen. En ik heb ze ook wel eens kletsnat thuis gehad in het oude huis :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:04

betadine schreef:
smurffie schreef:
Overdrijven is ook een kunst :')

Tigra: Ik heb niets tegen katten en vind het normaal dat die dieren buiten lopen. Denk net zoals je zegt dat dit het diervriendelijkste is, maar dan moet je ook niet komen wenen als je kat niet terugkomt of iemand iets naar je kat heeft gemikt of gegooid, want dit risico hoort bij de "vrijheid". Als een kat zich vrij genoeg voelt om mijn huisdieren te doden, wel dan kan dit huisdier verwachten dat ik me vrij genoeg voel om hem de uitgang te wijzen in mijn eigen dialect :P

Nou dat valt best mee, ik weet niet meer precies wanneer dat was maar er is zelfs enkele jaren geleden een bericht geweest van 2 vriendjes, de 1e had de ander beschoten en het beschoten jongetje was overleden. Dit was tijdens hun spelletje.
Als je op de verkeerde plek schiet kun je een ader raken en dan kunnen ze doodbloeden.. is dat overdrijven?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:07

Dit is zo goed als onmogelijk (tenzij van die volwassenen, dure modellen). Veel te weinig druk. Sjah en een kat die 1001x de snelweg overloopt en dan sterft aan een bolletje van 2mm diameter...die heeft dan ook pech...

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:13

Leonyr; waarom zou iemand een apparaat moeten kopen om JOUW HUISdieren uit de tuin te houden. Andere mensen hoeven toch geen kosten te maken, omdat jij een kat wilt wat niet binnen wil zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:22

ff paarden wezen voeren en gelijk 4 pagina's verder.

Maar aangezien ik hier kotsmisselijk word van alle opmerkingen van 'dierenvrienden' kom ik hier maar niet meer.

maar owee als ik neer ga zetten dat ik mijn paard sla of met een slof teugel rijd.....oei dan is het hek van de dam want dan ben ik een dieren beul.

gegroet en ik hoop da de kat het overleeft en TS gewoon wijs is en de dierenambu belt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:24

Fiffill schreef:
8nnemiek schreef:
Ik snap het probleem niet zo..
Er lopen gevaarlijke dieren los.. of dat nu een kat is, of een marter, of een vos.. Je wil je eigen dieren gewoon veilig hebben, dus zorg je dat er geen andere dieren in je tuin kunnen komen.
Je kan wel een kat laten vangen, maar wat denk je dat er dan gebeurt? Dan is die kat daar zijn territorium kwijt, en komt er weer een andere kat dat territorium inpikken. Zo kun je bezig blijven..
Of je moet zelf een grote kat aanschaffen natuurlijk :D

Los van het feit dat wilde dieren van niemand zijn en katten HUISdieren zijn met een eigenaar die verantwoordelijk is voor zijn dier, heb je echt niet overal vossen en marters hoor. Ik weet niet waar jij woont, maar die dieren zitten niet in mijn tuin. Het grootste dier (behalve katten dan) is 'n egel, die komen nog wel de stad in, een vos en een marter zitten hier niet eens echt in de buurt. Enige overlast dat hier veroorzaakt wordt is door andermans katten.
Overigens hebben wij een tijdje krielkipjes gehad, geen kat die meer in de tuin durfde te komen :D ideaal! Die kippen pakten ze zo.

Hier ook niet hoor. In een normale stads/buitenwijktuin heb je dat soort wild niet.

Overigens TS :)* wat hierboven over kippen staat is ook mijn ervaring. Ik heb twee flinke hennen, en geen vreemde kat laat zich meer zien hoor! En heb je ook nog eitjes! :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:25

nicci88 schreef:
Leonyr; waarom zou iemand een apparaat moeten kopen om JOUW HUISdieren uit de tuin te houden. Andere mensen hoeven toch geen kosten te maken, omdat jij een kat wilt wat niet binnen wil zitten.

Dus jij kan aan iedere huisbewoner met katten (Laten we een marge van een kilometer vanaf je eigen huis nemen) vragen of ze hun katten binnen willen houden? Het klinkt heel banketstaaf, maar als echt een katvrije tuin wilt hebben dan zul je dergelijke maatregelen moeten nemen. En over de in capslock geschreven huis-dieren; in mijn reactie staat beschreven hoe ik daar over denk.
Bovendien is men hier veel te snel geneigd om het woord huisdier letterlijk te nemen. Volgens het Nederlands woordenboek;
huisdier
[zelfstandig naamwoord]• tam dier dat in of bij je huis woont
vb:veel mensen hebben een hond of kat als huisdier

Een kat is een huisdier, maar dit betekent niet per definitie dat het dier (Tegen de wil in) in huis opgesloten moet worden. Daarnaast is het volgens de wet toegestaan om een kat los te laten lopen. Mans normen en waarden passen nu eenmaal niet perfect op de wet. Dus ja, als je met een dergelijk probleem zit kan ik je van harte aanraden een dergelijke maatregel te nemen. :) Want ik kan je nu al vertellen; de politie zal niet voor je pleiten als je voor hun deur staat.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 21-05-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:26

Als ik een kat zie die op dat moment mijn huisdier te pakken heeft geef ik 'm een rotschop ja. Ben ik dan geen "dierenvriend"? Sorry hoor, maar ik geef om mijn huisdieren. Die kat zal er niet dood aan gaan en ja dat is voor mij heel simpel, mijn dieren gaan voor. Als ik zoiets zou zien ga ik echt niet rustig staan afwachten.

Paard slaan of met slofteugel rijden heeft hier helemaal niks mee te maken, dat vind ik nou echt een flutvergelijking.

Leonyr schreef:
Bovendien is men hier veel te snel geneigd om het woord huisdier letterlijk te nemen. Volgens het Nederlands woordenboek;
huisdier

Bij jouw huis ja, niet die van een ander een paar straten verderop!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:28

Fiffill schreef:
Als ik een kat zie die op dat moment mijn huisdier te pakken heeft geef ik 'm een rotschop ja. Ben ik dan geen "dierenvriend"? Sorry hoor, maar ik geef om mijn huisdieren. Die kat zal er niet dood aan gaan en ja dat is voor mij heel simpel, mijn dieren gaan voor. Als ik zoiets zou zien ga ik echt niet rustig staan afwachten.

Paard slaan of met slofteugel rijden heeft hier helemaal niks mee te maken, dat vind ik nou echt een flutvergelijking.

Leonyr schreef:
huisdier

Bij jouw huis ja, niet die van een ander een paar straten verderop!

Nu even uit serieuze intresse; hoe leer je een kat binnen een bepaalde straal van je huis te blijven? Schokband, opsluiten, iets anders?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:30

heb je draden voor die je ingraaft. komt kat te dicht in de buurt krijgt ie piep of stroom

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:30

Je tuin afsluiten, of een ren maken. Er zijn genoeg mensen die dat doen en dat werkt prima. Heb je niet genoeg ruimte, heel simpel: geen kat nemen.
Je neemt ook geen Sint Bernard als je op een klein flatje woont of een konijn als je daar geen ruimte voor hebt. Imo mag de wet worden aangepast (katten niet meer los) en zouden katteneigenaars zich eens anders moeten opstellen.

Ik lees hier wel van een paar mensen die netjes maatregelen zouden treffen mochten ze erachter komen dat hun kat overlast veroorzaakt, dat vind ik heel netjes :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:33

Inderdaad, diervriendelijk, voor wie? De kat heeft dus nu al 3 (huis)dierlijke slachtoffers gemaakt en een menselijke, bij 1 huis. Dan hebben we het nog niet over andere eventuele slachtoffers. Oprotten moet dat beest. Mensen hebben hun kat gewoon op eigen terrein te houden als ze binnen de bebouwde kom wonen. Wonen ze ergens op een boerderij, prima dat die kat losloopt. Maar voor de rest, hun huisdier, hun zorg, hun kosten en op hun terrein of onder hun controle (hond dus even zo goed, los alleen onder controle). Voor een paard zorg je ook dat hij achter de omheining blijft.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:36

Fiffill schreef:
Je tuin afsluiten, of een ren maken. Er zijn genoeg mensen die dat doen en dat werkt prima. Heb je niet genoeg ruimte, heel simpel: geen kat nemen.
Je neemt ook geen Sint Bernard als je op een klein flatje woont of een konijn als je daar geen ruimte voor hebt. Imo mag de wet worden aangepast (katten niet meer los) en zouden katteneigenaars zich eens anders moeten opstellen.

Ik lees hier wel van een paar mensen die netjes maatregelen zouden treffen mochten ze erachter komen dat hun kat overlast veroorzaakt, dat vind ik heel netjes :j

Daar ben ik het mee eens, ook het feit dat men dan geen kat moet nemen (Nu heb ik makkelijk praten, we wonen in een buitengebied). Maar de TS (En andere, aan de reactie's te zien) zit nu eenmaal in deze situatie, waarop ik mijn verbazing uit over de adviezen die hier worden gegeven. Het beschieten van de kat tot deze niet meer terug komt. En dan wat? De volgende lading balletjes kopen zodat je de komende katten kan verjagen. Het enige wat een permanente oplossing biedt is om de tuin te beveiligen met pieptonen of elektriciteit.

Over de kippen; Die zijn bij ons ook weggeroofd door katten, incluis de baby-konijntjes (Stuk of acht). Bij ons gaf het dus geen garantie, maar dat is bij ieder huishouden verschillend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:44

Leonyr schreef:
Fiffill schreef:

Daar ben ik het mee eens, ook het feit dat men dan geen kat moet nemen (Nu heb ik makkelijk praten, we wonen in een buitengebied). Maar de TS (En andere, aan de reactie's te zien) zit nu eenmaal in deze situatie, waarop ik mijn verbazing uit over de adviezen die hier worden gegeven. Het beschieten van de kat tot deze niet meer terug komt. En dan wat? De volgende lading balletjes kopen zodat je de komende katten kan verjagen. Het enige wat een permanente oplossing biedt is om de tuin te beveiligen met pieptonen of elektriciteit.

Dat weet je niet. Er lopen hier meerdere katten rond in de buurt, maar van sommige heb je gewoon echt helemaal geen last. Er zit hier een dikke harige kater van het huis op de hoek, dat beest is vegetarisch :') en doet geen vlieg kwaad. Alles wel even los van evt. poepen/sproeien, het gaat hier nu in de eerste plaats om de huisdieren van TS.

Als je in een buitengebied woont en je kat komt niet bij andere mensen in de tuin, dan zullen ze er ook geen last van hebben. Maar in een woonwijk is het een ander verhaal. Ik vind dat mensen in zo'n situatie extra goed moeten nadenken over de aanschaf van een kat.
Zo houden ze er hier van om kéihard krijsend op ons schuurdak te vechten (zijn altijd dezelfde). Midden in de nacht. Ik gooi dan altijd maar blind wat stenen de nacht in in de hoop dat ik wat raak en ze weer weggaan, maar man dat is me een kabaal.
Zoals ik al zei hebben wij kipjes gehad, die kregen we als kuiken. Toen we ontdekten dat eentje een haan was hebben we die meteen weggedaan, als zo'n beest gaat kraaien maak je de buurt er niet blij mee, sommige dieren zijn gewoon minder geschikt voor bepaalde plekken/situaties.

Als ik nu een kat zou nemen komt 'ie ook niet los te lopen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:50

Fiffill schreef:

Vind ik ook niet meer dan logisch, ik heb ook aangegeven bij mijn buren (hele rijtje + enkele huizen verderop) dat ze mij vooral moeten bellen / langskomen als ze overlast hebben. En wanneer iemand mijn katten niet kent hebben ze een chip die de dierenambulance zo kan uitlezen. En van een emmer water gaan ze ook nit dood :n

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:50

Leonyr schreef:
nicci88 schreef:

Dus jij kan aan iedere huisbewoner met katten (Laten we een marge van een kilometer vanaf je eigen huis nemen) vragen of ze hun katten binnen willen houden? Het klinkt heel banketstaaf, maar als echt een katvrije tuin wilt hebben dan zul je dergelijke maatregelen moeten nemen. En over de in capslock geschreven huis-dieren; in mijn reactie staat beschreven hoe ik daar over denk.
huisdier

Een kat is een huisdier, maar dit betekent niet per definitie dat het dier (Tegen de wil in) in huis opgesloten moet worden. Daarnaast is het volgens de wet toegestaan om een kat los te laten lopen. Mans normen en waarden passen nu eenmaal niet perfect op de wet. Dus ja, als je met een dergelijk probleem zit kan ik je van harte aanraden een dergelijke maatregel te nemen. :) Want ik kan je nu al vertellen; de politie zal niet voor je pleiten als je voor hun deur staat.

Nee dat bedoel ik ermee. Dat zou niet nodig moeten zijn, om dat aan iedere katten bezitter te moeten vragen. Lekker als zo'n beest weer eens in de zandbak poept, waar mijn dochter lekker in wil spelen. Of dat de auto's en motors bekrast raken door kattennagels (ja zelf gezien). Of dat je wakker ligt van een krijsende krolse kat. Dat noem ik gewoon overlast.

En dan is imo een kat nog niet gedomesticeerd genoeg om huisdier te zijn, als je zo'n beest niet binnen kunt houden.

En het puntje van de wet; Ja vind ik ook hartstikke krom. Want owee als mijn hond poept (op een plek wat je zelf kan uitkiezen, omdat je er altijd zicht op hebt) en ik zou geen zakje bij hebben... Waarom moeten hondenbezitters belasting betalen over hun hond, wat binnen zit en dus niet voor gemeentelijke problemen zorgt. Waarom hoeven katten eigenaren dit niet te betalen?

Ben ik dan echt zo raar als ik denk dat je andere mensen niet met jouw probleem moet opzadelen?
want dat is het naar mijn mening.

Als de buurman de muziek hard aanzet iedere nacht, moet jij zelf maar je huis gaan isoleren, want jij hebt er last van....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:53

Leonyr schreef:

Over de kippen; Die zijn bij ons ook weggeroofd door katten, incluis de baby-konijntjes (Stuk of acht). Bij ons gaf het dus geen garantie, maar dat is bij ieder huishouden verschillend.

Sorry hoor, maar die tonen zijn een ware marteling voor huisdieren hun gehoor en die gaan ook op momenten af als dit niet gewenst is. Dus dan moet je al zelf geen huisdieren hebben, want anders is dat gewoon mishandeling voor hen die niet wegkunnen rennen van het geluid. Voorwerp gooien, beschieten met plastieken bolletjes is dan een goedkopere, effecientere manier. Wilt de kat hier geen slachtoffer van zijn, verandert die toch gewoon van tuin ? Moeilijk, nee... Heeft tenminste geen impact op mijn eigen huisdieren. Dat sommigen hier TS aanraden om een bunker van haar tuin te maken vind ik pas erg. TS heeft niets tegen katten, maar wilt gewoon niet anngevallen worden in haar eigen tuin. Wat gebeurt er als TS de kat naar het asiel brengt en de kat zo terug bij het baasje belandt ? Ja juist dan staat die de volgende dag al terug bij TS in de tuin dus ik denk echt dat de kat op een indrukwekkende manier wegjagen het meeste effect gaat hebben.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:56

Waarom wordt deze kat als vals gebrandmerkt? Omdat hij op kleine dieren jaagt? Niet leuk voor de diertjes en TS en zeker niet de bedoeling maar ziet een kat onderscheid tussen een wilde rat en een cavia? Denk t niet.
Omdat de kat TS aanvalt? Gek hoor, na alle pogingen die TS (terecht) heeft gedaan hem uit haar tuin te verwijderen.
Weinig mensen hier met verstand van katten.
Neemt niet weg dat het een probleem is. Ik zou ook dierenambulance bellen, overlast kan een gegronde reden zijn voor een ambu om de kat mee te nemen en de eigenaar op te sporen. Succes TS!