Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:03

fransje23 schreef:
love_western schreef:
En toch vind ik melk voor mijzelf wel belangrijk. Dus ik blijf mooi aan de melk. Zit niet te wachten op slechte botten later.

Voor gezonde botten heb je geen melk nodig hoor. Dan zouden alle dieren slechte botten hebben. Grootste gedeelte van de wereldbevolking kan melk na de baby-leeftijd niet eens meer verteren.

Ik denk niet dat ze op de opleiding van mijn moeder onjuiste informatie geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:05

De meningen verschillen erover. Volgens sommigen kunnen mensen de calcium uit melk nauwelijks opnemen en zit er sowieso voldoende calcium in het huidige dieet van mensen (los van de melk).

Edit: ik heb het over wetenschappelijke meningen, just to be clear.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:06

Btw, een groot deel van de koeien in Nederland komt buiten:
http://www.ltonoord.nl/persbericht/81-p ... degang-toe

En wisten jullie dat Nederland 1 van de 3 landen is waar melkkoeien uberhaupt naar buiten gaan? De andere 2 landen waar melkkoeien buiten komen zijn Ierland en Nieuw-zeeland.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:10

meikemarieke schreef:
Wat ook wel grappig is om te vermelden, momenteel is er een enorme run op melkpoeder uit Nederland (wordt doorverkocht aan China), dit bewijst wel weer dat wij hier in ons kikkerland een kwalitatief supergoed product leveren Best iets om trots op te zijn!

Wij zijn er ook trots op, maar verder vind ik het waardeloos :o Ben deze week echt op jacht geweest voor voeding voor ons dochtertje :7 Overal waar ik kwam waren de schappen leeg en hadden ze het ook niet meer op voorraad...

meikemarieke schreef:
Als het echt warm is, zijn koeien vaak liever in hun goed geventileerde stal

Als het in de zomer echt warm is dan is het bij ons overdag ook duidelijk drukker in de stal :7
Ondanks de schaduwplekken in het weiland!

Rider01 schreef:
ze hebben ook een grote waterbak buiten waar een aantal altijd lopen te klieren

Bij ons hebben ze buiten een waterbak op zonne-energie. Wat dat betreft denken wij best "groen" :D

Mizora schreef:
Friese vlag en campina zijn 1 bedrijf ondertussen.

Dat is niet helemaal juist wat je daar zegt... Friesche vlag is als merknaam voor de dagverse zuivel meegegaan naar de producent Arla toen hun een bepaalde fabriek overnamen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:22

Kinke schreef:
AnneJa schreef:
Dat snap ik, maar je moet eens het verschil zien; Als je het kalf meteen weghaald bij de moeder, is de koe veel minder gestresst. We hebben af en toe het kalf er wel eens langer bij lopen, maar als je dan het kalf weghaald, is de koe helemaal van slag en loopt ze een paar dagen te loeien. Daarbij is het ook gewoon niet mogelijk als je de koeien wilt melken.

Het is vast wel mogelijk, maar dan is er gewoon minder melk voor de mens als een deel voor het kalf is.
Je hoeft mij trouwens niet uit te leggen hoe koeien reageren, we hebben zelf ook koeien (vleeskoeien). :D

Deel voor het kalf?
Weet je wel dat sprayfo aan en kalf voeren goedkoper is dan eigen melk voeren? En dan sprayfo eigenlijk beter voor de groei van het kalf is dan van eigen melk van de koe?
De biest, dat is heel belangrijk. Maar van gewoon melk, krijgt een kalf reuzengroei, en dat is zeker niet bevordelijk! Zeker niet omdat koeien die vroeger klein waren, nu al een hoogte hebben tussen 150 en de 170!

Wij voeren alleen de stieren de eerste 14 dagen koeienmelk. Stieren gaan toch weg, en krijgen daardoor meer binnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:23

Mizora schreef:
De meningen verschillen erover. Volgens sommigen kunnen mensen de calcium uit melk nauwelijks opnemen en zit er sowieso voldoende calcium in het huidige dieet van mensen (los van de melk).

Edit: ik heb het over wetenschappelijke meningen, just to be clear.

Precies, er zijn legio ander voedingsmiddelen met meer en beter opneembare calcium.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:26

maralyn schreef:
Deel voor het kalf?
Weet je wel dat sprayfo aan en kalf voeren goedkoper is dan eigen melk voeren? En dan sprayfo eigenlijk beter voor de groei van het kalf is dan van eigen melk van de koe?
De biest, dat is heel belangrijk. Maar van gewoon melk, krijgt een kalf reuzengroei, en dat is zeker niet bevordelijk! Zeker niet omdat koeien die vroeger klein waren, nu al een hoogte hebben tussen 150 en de 170!

Wij voeren alleen de stieren de eerste 14 dagen koeienmelk. Stieren gaan toch weg, en krijgen daardoor meer binnen.

En wat heeft goedkoper zijn te maken met eventueel welzijn? Raar argument.
Reuzengroei door eigen melk? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe kan dat dan? Welk bestanddeel van de melk zorgt daar dan voor? En hoe zit het dan met de koeienrassen waarbij de kalveren wel maanden lang bij de koe drinken?

maralyn

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:29

Dan zou ik maar gaan googlen ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:34

al gedaan, kon het niet vinden. Maar blijkbaar is het voor jou teveel moeite om het uit te leggen?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:41

Je ziet er hier ook maar weinig in de wei. Heb soms het idee dat vleeskoeien (limousine) enzo ene beter leven hebben, die zie ik in ieder geval vaker buiten lopen en daar lopen de kalfjes nog lekker bij. Vind op stal die kalfjes die dan nog nat in een lege box wordt gegooid zo sneu. Heb toevallig vanochtend gegoogled of dat anders kan en bij de Natuurwinkel hebben ze melk van biologisch dynamische boeren die de kalfjes er wel een paar maanden bij laten lopen en dan stap voor stap afgespeend worden. Heb besloten voortaan daar de melk en yoghurt te halen. Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor alle andere producten waar melk inzit).

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:42

Als je googelt op "kalf reuzengroei melk" krijg je dit topic bovenaan in Google :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:45

inderdaad, dit topic van Bokt. Nergens een wetenschappelijk artikel over reuzengroei bij kalveren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:48

Reuzengroei heb ik ook nog nooit van gehoord en loop al uhm mijn hele leven tussen de koeien/boeren :o

Kinke schreef:
En wat heeft goedkoper zijn te maken met eventueel welzijn? Raar argument.
Reuzengroei door eigen melk? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe kan dat dan? Welk bestanddeel van de melk zorgt daar dan voor? En hoe zit het dan met de koeienrassen waarbij de kalveren wel maanden lang bij de koe drinken?

Ik vind het ook een raar argument... Bij ons krijgen de kalfjes eerst de biest van hun eigen moeder. Na een aantal dagen krijgen ze poedermelk uit de melkautomaat. Deze bootst zeg maar hun moeder na :7 Ze kunnen meerdere keren per dag een portie melk "ophalen", maar niet alles in 1 keer opdrinken. Alles in op en afbouw schema bijna net zoals in de natuur :D
Ze krijgen poedermelk bij ons omdat het voor ons echt super veel werk zou zijn om voor elk kalfje van hun eigen moeder de melk af te moeten tappen tijdens het melken.
Jaarlijks hebben wij ong. 150 kalfjes die de nodige maanden melk krijgen. Wij hebben bijna standaard ong. 25 kalfjes die melk krijgen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:50

bij ons krijgen ze de eerste dagen van de eigen moeder, en daarna gewone melk. Wij geven geen poedermelk... nog geen reuzenkoeien gezien hier :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:01

Reuzengroei heb ik ook nog nooit van gehoord....
De reden dat de koeien tegenwoordig groter zijn is omdat ze van een ander ras zijn, vroeger zag je veel FH (Fries-Hollands) en tegenwoordig zie je meer HF (Holstein-Friesian).
Poedermelk is trouwens niet goedkoper dan eigen melk voeren, want quotumkosten hoeven niet meegerekend te worden. (over de melk die je aan je kalfjes voert, hoef je geen melkquotum te kopen)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:05

In de biologische veehouderij zijn de normen waaronder dieren gehouden worden wel degelijk verschillend van de gangbare normen. Zo hebben de dieren in ieder geval meer ruimte per dier. Ik ken de normen niet uit mijn hoofd, maar dat is vast wel te vinden op het internet. Ook moeten de dieren verplicht uitloop naar buiten hebben. Ik denk dat je wel kan aannemen dat in de biologische veehouderij er meer rekening gehouden wordt met de natuurlijke behoeften van een dier.

Overigens zijn er best wel veehouders die de kalfjes bij de koe laten. Zoek maar eens op familiekuddes. Hoewel wij daar zelf met onze boerderij nog lang niet zijn (wij halen ook het kalf direct na de geboorte weg om de stress te minimaliseren), hoop ik dat we in de toekomst een stal kunnen realiseren waar de kalveren tot spenen bij de moeder kunnen blijven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:08

Ach kt....sorry mensen, niet reuzengroei....Excuses....

Khad het van sprayfo site zelf afgehaald namelijk. Maar niet reuzengroei maar achterstand...

--slim bezig...c1000)--

Nogmaals mensen sorry...

Hier de link:
Dus niet van reuzengroei....
http://www.sprayfo.nl/index.php/Kalvere ... opfok.html

(reuzengroei was met een ander dier.....SORRYY!!!! )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:09

Wat ik voorheen geleerd heb geef je poedermelk om besmetting van de kalveren met bijv para-tbc te voorkomen. Verder is de samenstelling constant en weet je daarom precies wat er in gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:11

Het is eigenlijk droevig dat door fokkerij en voeding de samenstelling van de melk zo is dat het niet meer het optimale voedingsmiddel is voor degene voor het oorspronkelijk bedoeld is, het kalf. }:0

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:13

Maar fransje, wat zegt de toekomst hier over?
Want boeren blijven natuurlijk wel sellecteren, en 3 jaar geleden gaven bij bedrijf 1 waar ik loop de koeien 3 liter gemiddeld minder.

Dus ik neem aan dat dát ook stijgend is...?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:15

maralyn schreef:
Maar fransje, wat zegt de toekomst hier over?
Want boeren blijven natuurlijk wel sellecteren, en 3 jaar geleden gaven bij bedrijf 1 waar ik loop de koeien 3 liter gemiddeld minder.

Dus ik neem aan dat dát ook stijgend is...?

Ik snap je vraag niet :) :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:18

De koeien hebben nu al een afwijkende melk, wat vroeger, heel vroeger op de behoefte van het kalf was afgestemd. Dit ook terug te zien aan de hoeveelheid van melkgift.

Nu boeren selecteren zullen steeds meer koeien steeds meer gaan geven.
Maar hoe ziet die toekomst er dan uit?

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:19

meikemarieke schreef:
Als ze per liter gaan betalen, is het vrij makkelijk om water erbij te gooien, zodat je meer betaald krijgt ;)
Melk bestaat voor 87,5 % uit water, 4,5 % melksuiker, 4,5% vet en 3,5 % eiwit. Btw voor meer weetjes, check mn facebook ;)

Dat is wel even heel snel op het internet neergegooit, Melk wordt namelijk gecontroleerd in de fabriek op het vriespunt, hierdoor kunnen zij zien of er water bijgedaan is of niet. Als ze zien dat het vriespunt te hoog is krijg je na aantal maal kwaliteitskorting.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:20

Marylan: Koeien worden nu ook steeds meer geselecteerd op hun levensduur, klauwgezondheid ,uiergezondheid.
Zo vinden ze steeds wel weer wat nieuws om op te selecteren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:21

Escalutia schreef:
Marylan: Koeien worden nu ook steeds meer geselecteerd op hun levensduur, klauwgezondheid ,uiergezondheid.
Zo vinden ze steeds wel weer wat nieuws om op te selecteren.

Betekend dus eigenlijk iets positiefs in mijn ogen:

Minder koeien, gezondere koeien, meer melk.