blokje schreef:Tess, de roedelleider mag eten wanneer hij of zij dat wil. Dan hebben de andere honden maar te wachten. Je kunt dus gerust het voer terug eisen. Ik zou het niet dagelijks doen het moet niet als pesten over komen.
Maar een hond moet accepteren dat je bij zijn bak mag en het zelfs weg neemt.
En zoals ik al eerder zei laat ik mijn zoontje nooit alleen met de hond. Dat is ook de reden dat de hond niet boven mag.
Als mijn zoontje slaapt wil ik niet dat de hond boven is enzovoort.
Dit is niet waar. Een ranglagere zal vaak zijn eten verdedigen, ook al weet hij dat dit hem een fikse correctie kan opleveren van de ranghogere. Dit is geen abnormaal gedrag, eten is een eerste levensbehoefte, een hond zal dat verdedigen. Onze Stabij staat onderaan in rang bij de honden hier, maar als één van de anderen zijn eten probeert af te pakken, vecht hij als een leeuw, ook al weet hij dat hij geen enkele kans maakt.
blokje schreef:ik vind 16 jaar erg oud als een hond dan pas het kind als leider ziet. Je kunt serieus al vroeg aangeven dat een kind boven de hond staat. Onze hond luisterd echt al naar ons kind (als ons zoontje duidelijk genoeg praat tenminste hihi)
Dat is kunstmatig. De hond doet jouw kind niets, omdat het jouw 'pup' is en de hond weet exact dat hij daar niet aan mag komen. Als jij er niet bij bent, zou het zomaar kunnen dat hij je kindje gaat corrigeren als het kind in de ogen van de hond verkeerd handelt.
Hhilde schreef:Leffroi schreef:Nee, hij mag zijn voer NIET verdedigen, omdat hij daar hier geen reden toe heeft. Ik pak zijn eten ook niet af als hij het eenmaal heeft, hij moet gewoon accepteren dat ik hem kan aanraken, bij hem kan zijn tijdens zijn eten. Wie weet wie er later een keer in zijn buurt komt (klein kind) en wel een keer uitvalt. Of in dit geval, het incident met mijn kat. Hij moet weten dat hij rustig door kan eten als wij in de buurt zijn, mens of kat. Dat moet hij accepteren. Eten is voor hem in dit geval ook niet het belangrijkste meer en op een simpele commando kan hij een 'pauze' houden tijdens het eten. Beter van te voren aanleren, dan later corrigeren. Is dat nou zo moeilijk te accepteren? Ik vind het 1 van de belangrijkste dingen om je hond te leren. Ik MAG aan zijn eten zitten, want hij weet dat ik er toch niets mee doe en dat is/ was mijn doel. Hij is 1 keer uitgevallen en dat heeft hij geweten. Daar mishandel je je hond echt niet mee hoor. Anders had ik nu wel een bange, getraumatiseerde hond zitten, als ze van die ene keer al iets krijgen
Nouja, jouw manier. Ik heb mijn hond nooit iets moeten leren en hij geeft het ook zó af. Gewoon, omdat hij me vertrouwt. Het liefst komt hij het zelfs brengen. Beter een hond die me vertrouwt omdat ik in zijn ogen dat verdien, dan een hond die aan z'n eten laat zitten omdat hij anders een pak slaag krijgtHet is natuurlijk maar net hoe je wilt dat je hond je ziet. En ja, mijn hond kan ook stoppen met eten op commando.
En in de situatie met een kind... Dat kan niet. Ik geef mijn hond geen eten waar een kind bij is. En kan dat niet anders, dan zorg ik dat kind er niet in de buurt komt.
Exact. Ik kan hier, als ik wil, bij al mijn honden aan de voerbak komen. Dat gaat om vertrouwen, ik heb het ze niet hoeven leren en ze er ook niet voor af hoeven straffen.

Het is natuurlijk maar net hoe je wilt dat je hond je ziet. En ja, mijn hond kan ook stoppen met eten op commando.