Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:34

blokje schreef:
Tess, de roedelleider mag eten wanneer hij of zij dat wil. Dan hebben de andere honden maar te wachten. Je kunt dus gerust het voer terug eisen. Ik zou het niet dagelijks doen het moet niet als pesten over komen.
Maar een hond moet accepteren dat je bij zijn bak mag en het zelfs weg neemt.
En zoals ik al eerder zei laat ik mijn zoontje nooit alleen met de hond. Dat is ook de reden dat de hond niet boven mag.
Als mijn zoontje slaapt wil ik niet dat de hond boven is enzovoort.

Dit is niet waar. Een ranglagere zal vaak zijn eten verdedigen, ook al weet hij dat dit hem een fikse correctie kan opleveren van de ranghogere. Dit is geen abnormaal gedrag, eten is een eerste levensbehoefte, een hond zal dat verdedigen. Onze Stabij staat onderaan in rang bij de honden hier, maar als één van de anderen zijn eten probeert af te pakken, vecht hij als een leeuw, ook al weet hij dat hij geen enkele kans maakt.

blokje schreef:
ik vind 16 jaar erg oud als een hond dan pas het kind als leider ziet. Je kunt serieus al vroeg aangeven dat een kind boven de hond staat. Onze hond luisterd echt al naar ons kind (als ons zoontje duidelijk genoeg praat tenminste hihi)

Dat is kunstmatig. De hond doet jouw kind niets, omdat het jouw 'pup' is en de hond weet exact dat hij daar niet aan mag komen. Als jij er niet bij bent, zou het zomaar kunnen dat hij je kindje gaat corrigeren als het kind in de ogen van de hond verkeerd handelt.

Hhilde schreef:
Leffroi schreef:
Nee, hij mag zijn voer NIET verdedigen, omdat hij daar hier geen reden toe heeft. Ik pak zijn eten ook niet af als hij het eenmaal heeft, hij moet gewoon accepteren dat ik hem kan aanraken, bij hem kan zijn tijdens zijn eten. Wie weet wie er later een keer in zijn buurt komt (klein kind) en wel een keer uitvalt. Of in dit geval, het incident met mijn kat. Hij moet weten dat hij rustig door kan eten als wij in de buurt zijn, mens of kat. Dat moet hij accepteren. Eten is voor hem in dit geval ook niet het belangrijkste meer en op een simpele commando kan hij een 'pauze' houden tijdens het eten. Beter van te voren aanleren, dan later corrigeren. Is dat nou zo moeilijk te accepteren? Ik vind het 1 van de belangrijkste dingen om je hond te leren. Ik MAG aan zijn eten zitten, want hij weet dat ik er toch niets mee doe en dat is/ was mijn doel. Hij is 1 keer uitgevallen en dat heeft hij geweten. Daar mishandel je je hond echt niet mee hoor. Anders had ik nu wel een bange, getraumatiseerde hond zitten, als ze van die ene keer al iets krijgen :')

Nouja, jouw manier. Ik heb mijn hond nooit iets moeten leren en hij geeft het ook zó af. Gewoon, omdat hij me vertrouwt. Het liefst komt hij het zelfs brengen. Beter een hond die me vertrouwt omdat ik in zijn ogen dat verdien, dan een hond die aan z'n eten laat zitten omdat hij anders een pak slaag krijgt :D Het is natuurlijk maar net hoe je wilt dat je hond je ziet. En ja, mijn hond kan ook stoppen met eten op commando.

En in de situatie met een kind... Dat kan niet. Ik geef mijn hond geen eten waar een kind bij is. En kan dat niet anders, dan zorg ik dat kind er niet in de buurt komt.

Exact. Ik kan hier, als ik wil, bij al mijn honden aan de voerbak komen. Dat gaat om vertrouwen, ik heb het ze niet hoeven leren en ze er ook niet voor af hoeven straffen.

NoGo

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 01:50

Niet het hele topic doorgelezen alleen de berichten van ts.
Ts je geeft meerdere reacties ene x ben je echt wel roedelleider andere x trek je dit in twijfel en beschrijft nog een incident.
Wat ik vooral in je post lees is dat je heel duidelijk geen roedelleider bent.
Los van de discussie over de hond op bed , lees ik vooral 'fouten' in je communicatie met je hond.
(Hierbij moet ik het doen met de informatie die je geeft in je post).
Ik denk dat het enige juiste is om een goede trainer te zoeken die bij jou thuis met je mee wil kijken waar het fout gaat.
Iedereen kan je tips en adviezen geven maar zolang wij er niet naast staan om toekijken hoe zowel jij als je hond communiceert kan er niemand hier vanachter zijn computer goed advies geven.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 07:50

@ NoGo Je hebt gelijk. Ik neem ook een GT in de hand. Ik kan niet zeggen dat ik altijd de roedelleider ben, helaas. In veel gevallen gaat het prima. Wachten op ze eten, als laatste de deur uitgaan, uitlaten ect ect. Maar toch ging het gister mis.. Om wat voor reden dit nou ook mag zijn..

Welke fouten bedoel jij dan NoGo?

Overigens viel het me zwaar dat die op een dekentje in de gang moest slapen. Aangezien die normaal lekker op het voeteneind gaat liggen snurken:P. In 1e instantie wou me vriend de deur dicht doen, maar zo leert die nog niks (naast dat die alleen maar blijft piepen). Dus deur open, hond op de gang. Hij heb wel meerdere pogingen gedaan om op bed te komen, gedurende de nacht. Maar elke keer terug gestuurd.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:56

Heb de overige reacties niet gelezen, maar ik zou om te beginnen je hond uit te slaapkamer verbannen.

Zelf ben ik een paar weken terug " gebeten " door mijn duitse herder.
Hij had iets gepakt van de straat, ik wilde het afpakken ivm angst dat er gif in zou zitten.
Ik pak wel vaker iets af, maar meestal houdt ik met mijn andere hand zijn onderkaak vast, dit keer niet.
In plaats van dat hij los liet, beet hij harder door... gevolg daarvan waren 2 flinke gaten in mijn duim, ik moest naar de dokterspost want het stopt niet met bloeden en deed ONWIJS veel pijn.
Tetanus injectie gehad en antibiotica voor 7dgn. Nu weken later heb ik een litteken, en nog steeds last van mijn duim met een rare bult erop.
Hoe dan ook, ik vind bovenstaande een gevalletje van " eigen schuld, had je je hand er maar niet moeten insteken " , maar er zijn genoeg mensen die vinden dat dit absoluut nooit mag gebeuren. \

Vind jou verhaal dus ook een moeilijke kwestie omdat ik niet gezien heb hoe het gebeurde precies.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:17

Diablo, bedankt om nog een aantal dingen te verduidelijken, zo bedoelde ik het ook, maar het kwam er niet helemaal goed uit :)
PS Wat een beestenboel bij jullie thuis, heerlijk lijkt me dat!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:42

tess_84 schreef:
Diablo, bedankt om nog een aantal dingen te verduidelijken, zo bedoelde ik het ook, maar het kwam er niet helemaal goed uit :)
PS Wat een beestenboel bij jullie thuis, heerlijk lijkt me dat!

Is ook heerlijk. Ik ben gezegend met een groot huis met een hoop ruimte én een man die net zo gek op (vooral) honden is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:55

briitje schreef:
@ NoGo Je hebt gelijk. Ik neem ook een GT in de hand. Ik kan niet zeggen dat ik altijd de roedelleider ben, helaas. In veel gevallen gaat het prima. Wachten op ze eten, als laatste de deur uitgaan, uitlaten ect ect. Maar toch ging het gister mis.. Om wat voor reden dit nou ook mag zijn..

Dat heeft allemaal vrij weinig te maken met leiderschap, of iets dergelijks, hoor. Een echte leider verdient zijn respect. Als je zorgt dat je eerst de deur uit loopt, eerst eet, etc, dwing je 'onderdanigheid' af. Gedwongen overgave is geen overgave.

Ik praat sowieso niet graag in termen als 'roedelleider' en 'dominant zijn'. Ik zie honden houden meer als een soort ouderschap. Je geeft ze een aantal regels en voor de rest mogen ze best veel. Als ze de regels overtreden komt er wel een consequentie. Maar ik ben niet de 'baas', maar ook niet hun vriend waarbij ze kunnen doen en laten wat ze willen. Meer iets er tussen in. En dat werkt eigenlijk heel goed. Mijn hond weet precies wat hij aan me heeft en het stoutste wat hij af en toe doet is een tijdschrift uit de tijdschriften mand pakken om wat aandacht te krijgen :D En stiekem moet ik daar wel om lachen :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:02

Hhilde schreef:
briitje schreef:

Dat heeft allemaal vrij weinig te maken met leiderschap, of iets dergelijks, hoor. Een echte leider verdient zijn respect. Als je zorgt dat je eerst de deur uit loopt, eerst eet, etc, dwing je 'onderdanigheid' af. Gedwongen overgave is geen overgave.

Ik praat sowieso niet graag in termen als 'roedelleider' en 'dominant zijn'. Ik zie honden houden meer als een soort ouderschap. Je geeft ze een aantal regels en voor de rest mogen ze best veel. Als ze de regels overtreden komt er wel een consequentie. Maar ik ben niet de 'baas', maar ook niet hun vriend waarbij ze kunnen doen en laten wat ze willen. Meer iets er tussen in. En dat werkt eigenlijk heel goed. Mijn hond weet precies wat hij aan me heeft en het stoutste wat hij af en toe doet is een tijdschrift uit de tijdschriften mand pakken om wat aandacht te krijgen :D En stiekem moet ik daar wel om lachen :D

En ook hier ben ik het mee eens. Hier gaan ze allemaal vóór mij door de deur, ze staan gewoon te dringen. Wel kijken ze daarbij dan uit dat ze me niet ondersteboven lopen, dat dan weer wel.
Er slapen ook twee honden bij ons in bed en ze denken geen moment dat ze daardoor hoger in rang komen te staan. Sterker nog, daar zijn ze helemaal niet mee bezig.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:09

Precies! Het idee dat een hond continu bezig is met hogerop komen en de baas spelen zou iedereen is moeten laten gaan. Die roedeltheorieën zijn allang achterhaald.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:29

Nou ja, dominantie an sich bestaat natuurlijk wel gewoon. Er zijn echt wel honden die dominant gedrag vertonen, zowel in hun houding naar andere honden als tegenover de eigenaar.

Veel mensen verwarren dominantie alleen met agressie of onopgevoed gedrag. Terwijl agressie volgens mij vaker uit onzekerheid voortkomt en een hond die geen regels krijgt gaat zelf bepalen wat hij doet, gewoon omdat het kan. In dat geval zijn die regels als eerst door de deur, niet op de bank, etc., best nuttig, simpelweg omdat het baasje tenminste iets gaat bepalen. In theorie zou je net zo goed de hond kunnen verplichten altijd vóór jou naar buiten te gaan en altijd op de bank te slapen - dat is net zo effectief. Pas als een hond de strijd aangaat over bekende regels en/of geen correcties accepteert zou ik zeggen dat hij zich dominant gedraagt. En er zijn natuurlijk wel honden die dat doen, alleen véél minder dan mensen graag willen geloven. Tegenwoordig is elke hond die niet onmiddellijk luistert al zo ongeveer dominant en als hij een keer gromt tegen een andere hond helemáál en dat slaat nergens op. Het is ook wel een makkelijk excuus. "Tsja, mijn hond is dominant hè, dan weet je 't wel. Níet op te voeden joh, we doen echt ons best hoor, maar ja.."

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:39

Ja, en daarom praat ik er niet graag op zo'n manier over. Een écht dominante hond hoeft maar een wenkbrauw op te tillen en andere honden gehoorzamen. Een hond die moet vechten of grommen om te krijgen wat hij wil is niet dominant. Dat is gewoon een haantje die wat te zeggen wil hebben maar niks te zeggen heeft :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:42

als je nu als baasje iets wil bepalen zou ik in ieder geval zorgen dat je dan iets bepaald wat voor een hond ook daad werkelijk iets met dominatie te maken heeft..

jij eerder door een deur heen gaan gaat nergens over,de roedelleidster hier gaat al jaren zonder problemen altijd als laatste door een deur en krijgt altijd als laatste te eten,en tóch is zij de grote koningin..

heeft meer met lichaamstaal te maken,als met regeltjes opleggen,die voor honden zodra ze de deur uitzijn allang weer vergeten zijn,of onbegrepen zijn waarom zij als laatste de deur uit mogen gaan.

overigens slapen hier alle honden op bed,zelfs half over mij heen,en geen problemen hier met wie de baas is,en ik geef ze in bed heel veel kusjes :D :j :+:

1x heeft 1 van mijn reuen gehapt toen ik hem een zoen op zijn neus gaf,ook naar mijn gezicht,toen ik later keek had hij een wondje op zijn neus zitten wat dus pijn deed toen ik hem een kus gaf..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:29

briitje schreef:
@ ragdollcat heb jij alles wel gelezen?

Heb al meerdere keren verteld dat ik NIET bang (geworden) ben en dat ik voor dit incident zowizo al een cursus wou volgen. En vind het nogal overtrokken om hem maar weg te doen, omdat jij vind dat hij TE dominant voor mij is. Bepaal ik denk zelf nog wel :).

Zoals je misschien een paar pagina's terug kon lezen, is die misschien wel niet dominant, maar juist een mate van onzeker, gezien zijn lichaamstaal. En krijgt hij ook zijn zin niet ;)

Daarnaast heeft hij verder geen bijt incidenten gehad en is zelfs opgegroeid met kinderen. Maargoed de reden dat die toen weg is gegaan, kan ook gelogen zijn.

Ik heb alles goed gelezen hoor, jouw eigen woorden is toch echt hier ergens dat je m niet meer vertrouwt als voor het bijtincident. en ik heb niet gezegd dat je m weg moet doen maar dat je een oplossing kan vinden in een vorm van een cursus en of ook wegdoen, dus niet dat je m weg moet doen. Vooral dat je dominant moet zijn over hem en niet andersom.

Je moet zelf goed lezen.

Nu zeg je ineens dat er geen incident was, dat is er wel geweest, jouw eigen woorden, met het grommen en je moeder vertrouwd het niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:07

Diablo schreef:
En ook hier ben ik het mee eens. Hier gaan ze allemaal vóór mij door de deur, ze staan gewoon te dringen. Wel kijken ze daarbij dan uit dat ze me niet ondersteboven lopen, dat dan weer wel.
Er slapen ook twee honden bij ons in bed en ze denken geen moment dat ze daardoor hoger in rang komen te staan. Sterker nog, daar zijn ze helemaal niet mee bezig.

Dan wordt je misschien toch minder serieus genomen als leider als je zelf misschien denkt. Bij ons gaan ze echt niet vóór mij of mijn man door de deur; nooit aan hoeven leren... dat doen ze gewoon niet. En de tweede hond in de rang gaat niet voor de eerste en onze omega gaat altijd en overal als laatste doorheen. Vind ze niet erg hoor; dat doet ze gewoon automatisch. En als ze even niet oplet dan ziet de oudste teef het direct; trekt een sprintje en gaat nog even snel voor haar door de deur heen, zonder uitzonderingen. Mensen zijn vaak niet met rangorde bezig (al zie je in vriendengroepen ook heel vaak dezelfde voorop lopen, let maar eens op) maar honden weten het precies en hebben het altijd in de smiezen.

Ook toen onze teef pups kreeg. De andere honden hoefden er niet bij in de buurt te komen de eerste dagen, dat liet ze duidelijk weten. Maar van ons mensen vond ze alles best, zelfs van vreemden. Toen het kindje van een pupkoper voor we het goed en wel doorhadden de werpkist in dook heb ik ze ook maar even meegegeven dat niet iedere hond kinderen vanzelfsprekend als ranghogere accepteert en ze het kind vooral veel hondengedrag moeten leren observeren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:28

sallandval schreef:
Diablo schreef:

Dan wordt je misschien toch minder serieus genomen als leider als je zelf misschien denkt. Bij ons gaan ze echt niet vóór mij of mijn man door de deur; nooit aan hoeven leren... dat doen ze gewoon niet. En de tweede hond in de rang gaat niet voor de eerste en onze omega gaat altijd en overal als laatste doorheen. Vind ze niet erg hoor; dat doet ze gewoon automatisch. En als ze even niet oplet dan ziet de oudste teef het direct; trekt een sprintje en gaat nog even snel voor haar door de deur heen, zonder uitzonderingen. Mensen zijn vaak niet met rangorde bezig (al zie je in vriendengroepen ook heel vaak dezelfde voorop lopen, let maar eens op) maar honden weten het precies en hebben het altijd in de smiezen.

Ook toen onze teef pups kreeg. De andere honden hoefden er niet bij in de buurt te komen de eerste dagen, dat liet ze duidelijk weten. Maar van ons mensen vond ze alles best, zelfs van vreemden. Toen het kindje van een pupkoper voor we het goed en wel doorhadden de werpkist in dook heb ik ze ook maar even meegegeven dat niet iedere hond kinderen vanzelfsprekend als ranghogere accepteert en ze het kind vooral veel hondengedrag moeten leren observeren.

Neuh joh, wanneer het nodig is, nemen de honden me zeker serieus, dat moet ook wel met 8 stuks, anders kunnen er nare dingen gebeuren, maar ik kan me er echt niet druk om maken wie het eerst door de deur gaat.
Ik laat ze rustig door de deur racen hoor (en als ik het vraag, kunnen ze ook prima wachten hoor), daar hangt voor mij het leiderschap niet van af. Onze alfateef maakt zich daar ook echt helemaal niet druk om, die heeft wel andere dingen aan haar hoofd, wacht ook gewoon tot de rest weg is. Onze ranglaagste echter, het Stabijtje, is met zijn drukke gedoe altijd als eerste buiten en die staat echt onderaan in rang hoor.
Maar de alfa hoeft maar één blik op één van de andere honden te werpen als ze iets doen wat haar niet aanstaat, en het is onmiddellijk duidelijk. Maar daar hoort voor haar niet het eerst door de deur gaan bij, ik denk ook niet dat honden zo denken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:38

briitje schreef:
@ Sallandval bedankt voor je tips en antwoorden. heb ik ook echt iets aan. Mijn hond geeft hele tegenstrijdige singalen af, wat het niet makkelijker maakt. vb: buiten doet die bij elke hond zijn haren omhoog, staart hoog in de lucht, rent op ze af en wilt spelen. Sommige honden kunnen dit niet waarderen. Bij andere honden, gaat die liggen en als ze eenmaal voorbij zijn, rent die hard weg. Zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Dus met andere honden is die eerder onzeker (denk ik, correct me if i wrong) en bij mensen is die heel zeker van zijn zaak.

En nee na dit incident vertrouw ik heem niet meer nee. Hiervoor overigens wel. Maar dit moet terug komen. Ik ben duidelijk niet de roedelleider in huis. Dus er moeten dingen veranderen. Nogmaals als 1e van het bed af. Wachten voor ze eten ed deden we al.

Zie hier je eigen woorden, je vertrouwt hem niet meer na dit incident dus je bent bang geworden dan voorheen, want je vertrouwd t niet meer.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:06

Het niet vertrouwen is toch niet hetzelfde als bang zijn, lijkt me?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:48

sallandval schreef:

Ik denk dat Diablo het prima voor elkaar heeft en haar honden heel goed kent :j Ik heb een tijdje met een roedel gewerkt (heb thuis maar één hond) en daar lag de opperkoningin het meest op haar rug, zij liet haar botjes altijd afpakken en ze ging bij voorkeur als laatste de deur uit. Dat gedoe stond haar helemaal niet aan. Maar als ze wél als eerste door de deur wilde hoefde ze maar een wenkbrauw op te trekken en de rest wachtte netjes.

Mijn hond wacht soms wel, soms niet.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:59

Renske1987 schreef:
speurneusc schreef:
gezien het ras, KAN het zijn dat ze de volgende x geeneens de kans krijgt om ooit nog eens iets af te wachten.. wees je daarvan bewust! het is geen chihuahua waar je om de beet ervan kunt lachen, als de jouwe bedoeld of onbedoeld op de verkeerde plek bijt, kan je het miss niet eens na vertellen!!!

als deze jongen verkeerd wil is het zo afgelopen..en niet gillen dat is wel extreem.... NEE dat is niet extreem het GEBEURT!!! en best regelmatig, zoek de verhalen erover maar op op internet...

ik had het ook over AANLEREN een muilkorf te gaan dragen.... dat wanneer je zover komt dat je hem niet meer vertrouwd (dat je toch angst gaat voelen, of dat er bv kleine kinderen over de vloer gaan komen o.i.d.) je de problemen KAN VOORKOMEN!!!!!

door hem op dat punt even een muilkorf aan te doen.

het is en blijft een hulpmiddel... om in paardentermen te blijven een tijdelijks slofteugel.... niet voor altijd gebruik maar als hulpmiddel om een probleem te kunnen overbruggen/weg te werken....

en dan zeggen achhhh zoveel reuen kan je kusjes geven....... ja zoveel... maar die ene miss net niet. elke hond is een individu net als een paard er is er geen een hetzelfde

en bij 80% van de dodelijke of zwaar gewonde aflopen na zo'n geval was er nog nooit sprake van dat zoiets ooit gebeurt was of kon gebeuren, een gewaarschuwd mens weet meer, en kan miss daarom miss daarop inspelen..

Helemaal mee eens met het gedeelte dat het echt verkeerd kan aflopen.
Zeker omdat dit een hond uit het asiel is. Je weet niet wat zijn verleden is (tenminste je weet het nooit helemaal zeker).
Ik vind het sowieso heel onverstandig om een hond in bed te laten slapen, zeker zo een hond uit het asiel. ( lijkt me overigens ook niet echt romantisch voor je relatie, maar dat geheel ter zijde)
Een hond hoort helemaal beneden in de rangorde thuis te staan en dat betekent op een matje/kleedje/kussen op de grond.
Ik zou toch ook eens naar de Dog Whisperer kijken, of zijn boeken lezen.

Het kan idd een eenmalig iets zijn en dat hoop ik ook echt, maar zou je niet het zekere voor het onzekere nemen?
Dit was in mijn ogen een waarschuwing waar je goed mee weg gekomen bent.

Daar heeft het op bed slapen, of op de bank liggen helemaal niks mee te maken.
Cesar milan is ook niet heilig. Merk wel dat heel veel mensen weinig weten van honden gedrag met name het roedel gebeuren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:02

Mossel schreef:
Cesar milan is ook niet heilig. Merk wel dat heel veel mensen weinig weten van honden gedrag met name het roedel gebeuren.

Ik had dit geschreven kunnen hebben :j

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:15

Ts, ik heb alleen jou berichten doorgelezen.
Je zegt dat hij geen signaal gaf voor het bijten.
Als ik je berichten zo is door lees, zie ik dat hij wel is gegromt heeft afgelopen periode.
Dat kan allemaal in verband staan tot elkaar he

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:45

je boog over hem heen dat is dominantie vanaf jou kant daar schrok hij dan van.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:50

sallandval schreef:
Diablo schreef:

Onzin, de ranghoogste bepaald wie er voorop loopt. In een roedel zie je geregeld dat de alpha bepaald wie er voorop loopt, en dat kan zomaar de omega zijn als de alpha vindt dat de omega daarvoor geschikt is. Iedere wolf heeft in een roedel een taak. Gaan ze op jacht, zal de wolf die het best is in jagen voorop lopen. Moeten ze iets verkennen, loopt de verkenner voorop. Over het algemeen is dit niet de Alpha, die houd zich met hele andere dingen bezig.
Mijn honden lopen ook voor mij de deur uit, simpelweg omdat ik dat het fijnst vindt. Ons halletje is namelijk niet zo ruim :D ook tijdens het wandellen lopen ze voorop, omdat ik wil kunnen zien wat ze doen, dat kan ik niet als ze constant achter me lopen :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:22

Nikki__ schreef:
Onzin, de ranghoogste bepaald wie er voorop loopt. In een roedel zie je geregeld dat de alpha bepaald wie er voorop loopt, en dat kan zomaar de omega zijn als de alpha vindt dat de omega daarvoor geschikt is. Iedere wolf heeft in een roedel een taak. Gaan ze op jacht, zal de wolf die het best is in jagen voorop lopen. Moeten ze iets verkennen, loopt de verkenner voorop. Over het algemeen is dit niet de Alpha, die houd zich met hele andere dingen bezig.
Mijn honden lopen ook voor mij de deur uit, simpelweg omdat ik dat het fijnst vindt. Ons halletje is namelijk niet zo ruim :D ook tijdens het wandellen lopen ze voorop, omdat ik wil kunnen zien wat ze doen, dat kan ik niet als ze constant achter me lopen :)

Schijnbaar hebben wij een heel controlerende alfa die in alles voor de andere honden wil lopen en zichzelf overal beter in vind dan zij :D

Overigens kan dat laatste best waar zijn bij jou, maar ik zou dat in het geval van TS niet aanraden om de hond overal voorop te laten lopen. Trouwens is het ook heel vaak een smoes van mensen die niet de controle over hun honden hebben dat ze er voor kiezen dat de hond voorop loopt en voor ze de deur uit gaat. Wat overigens niet wil zeggen dat dat bij jou ook zo is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:50

sallandval schreef:
Schijnbaar hebben wij een heel controlerende alfa die in alles voor de andere honden wil lopen en zichzelf overal beter in vind dan zij :D

Overigens kan dat laatste best waar zijn bij jou, maar ik zou dat in het geval van TS niet aanraden om de hond overal voorop te laten lopen. Trouwens is het ook heel vaak een smoes van mensen die niet de controle over hun honden hebben dat ze er voor kiezen dat de hond voorop loopt en voor ze de deur uit gaat. Wat overigens niet wil zeggen dat dat bij jou ook zo is.

Nouja, het is gewoon achterhaalt dat de alfa voorop loopt. :)