Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Hond aan de lijn in het losloopgebied .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:39

owww , en dan vergeet ik ook nog het kijken , strak aankijken van de andere hond of met een schuin hoofd vanuit de ooghoeken die andere hond aankijken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:42

MyWishMax schreef:
En telkens in die situaties brengen? Knap dat je daar over kan oordelen. Zoals ik al zei, ik kom amper tot niet in een losloopgebied, en als ik er al kom is dat bijvoorbeeld op een zondagochtend om half 7 om naar het aanlijngebied te gaan of om haar even te laten zwemmen. ;) Zodra er een loslopende hond aan komt, zijn wij weg.

Ik zei 'ALS je hond dikwijls borstelt', voorwaardelijke wijs. Ik oordeel dus juist niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:55

Een lastige kwestie altijd, wat te doen in een losloop gebied. Onze oude geen probleem, onze twee jonkies wat lastiger. Beiden heel onzeker en tonen dit allebei door heel veel herrie te maken en vast bij voorbaat lelijk tonen in de hoop met rust gelaten te worden door honden. Beiden zo ontstaan door te opdringerige jagende honden van anderen.

Ze lopen in principe los maar we moeten ogen van voor en van achter hebben om op te letten op andere honden. De kleine gaat dan vaak even vast zodat onze herder kan leren dat je best sociaal kunt zijn. Alleen van hem zit de angst er nu zo diep in dat zijn eerste reflex is wegrennen, maakt niet uit waarheen als hij een andere hond ziet die op hem afkomt.

En ook hier een kilometer losloop gebied dijkje waar iedereen hysterisch wordt als er een hond losloopt. De meesten met een paniekerige extreem korte riem dus fijn loslopen is daar gewoon niet bij. Dan maar de hond inpakken en elders heenrijden.

Het vreemdste wat we ooit hebben meegemaakt op een losloopgebied hei. Het heigebied is megagroot. Een stukje is losloopgebied. En waar ging een oma met haar kleinkinderen wandelen. Juis op het losloopgebied, op zich geen probleem alleen oma en de kinderen waren panisch bang voor honden. Dat is dan uitermate stom om te doen. Mens werd erg kwaad omdat er een hond op een kind afkwam, dat k beest moest maar aan de riem. 8)7
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-04-13 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:59

Ik vind het echt belachelijk dat mensen hun honden los laten lopen als ze die niet meteen terug kunnen roepen. En wat ik nog belachelijker vind, is de honden gewoon láten lopen naar een hond aan de riem...

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:27

Gini, mijn honden hebben voor het borstelen en snauwen al heel wat tekenen gegeven. Die ik wel zie en dus zou roepen of iemand zijn hond bij wil houden. Maar als de losse hond dus niet snel genoeg teruggeroepen wordt door de baas, zijn mijn honden vals?
Dacht het niet.
Mijn honden (akita's) zijn erg makkelijk te "lezen". Zelfs mijn kinderen van 2 en 3 kunnen dat in de meeste gevallen al. Maar er zijn heel veel hondenbezitters die dat niet kunnen. Dus ga ik losloopgebieden uit de weg. Maar dat betekent niet dat ik valse honden heb. Ze willen sommige andere honden gewoon niet in hun buurt en dat zijn altijd honden met een dominante lichaamshouding zoals ze zelf hebben.
Mijn honden gaan een confrontatie niet uit de weg als het erop aankomt. Maar met goede begeleiding kunnen ze met heel veel andere honden samen.

Onder een valse hond versta ik een hond die zonder enig voorteken aanvalt. En die zijn er niet zoveel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:47

Ik zou het wel waarderen moesten mijn berichten goed gelezen worden. Je moet het niet met me eens zijn, maar dingen in mijn mond leggen die ik nooit gezegd heb, vind ik zo irritant.

Akishino, zo heb ik gezegd
1. Een hond die geen tekenen vooraf geeft en meteen overgaat op borstelen en snauwen, vind ik agressief
en
2. "vals" vind ik een te sterk woord, misschien eerder agressief

Dus nogmaals, lees mijn berichten goed en voel je niet meteen aangevallen/aangesproken, grote kans dat dit namelijk niet mijn bedoeling is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:48

Gini schreef:
Maar net zoals een paard heeft een hond verschillende stapjes om ongenoegen te uiten. Een hond die meteen overgaat naar borstels en een opgetrokken lip vind ik toch ook al wel...tja....vals is misschien een wel heel sterk woord, maar in mijn hoofd schaar ik die toch al onder de agressieve honden. Het is zoals een paard dat vanuit het niets de oren in de nek legt en stampt.
Normaal komen daar eerst tekenen aan vooraf, wanneer die overgeslagen worden, zowel bij paard als hond, dan vind ik het dier "vals" (nogmaals, vals is misschien wat te sterk).

Quote nogmaals mijn bericht opdat het duidelijk is wat ik bedoel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:04

Beide eigenaren zijn (dubbel) fout als je het mij vraagt.

Losloopgebieden zijn openbaar terrein waar honden die komen op commando los kunnen, daar zijn we het over eens geloof ik. Als je hond niet komt op commando mag je van mij gerust op een losloopterrein wandelen, maar dan hou je hem aangelijnd. Ook agressieve honden mogen er wandelen, maar die moeten dan een muilkorf om. Komt hij niet én bijt hij? Dan zowel riem als muilkorf. Op een terrein waar honden niet los mogen kan de muilkorf dan gewoon af.

Ik vind beiden dus op dat gebied niet goed bezig, daarnaast zijn ze niet goed bezig omdat ze staan te schreeuwen tegen elkaar. Daarmee laten ze allebei zien dat ze zwaar opgewonden zijn en dat versterkt het gedrag van de honden weer.

Volgens mij kun je er niet van uit gaan dat iedereen zijn hond perfect onder appél heeft, in zo'n perfecte wereld leven we simpelweg niet. In plaats van verwachten dat anderen zich aanpassen aan de regels (waar je immers geen garantie voor hebt) kun je beter zelf het zekere voor het onzekere nemen. Een hond die niet komt kan zichzelf en de andere hond in de nesten werken door op een agressieveling af te rennen. Een aangelijnde agressieve hond kan zichzelf en een andere hond in de nesten werken door een hond te grazen te nemen die te dichtbij komt. Als bazen zijn wij verantwoordelijk en moeten we dus anticiperen op het gedrag van onze hond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:09

En dan heb je je gemuilkorfde hond aan de riem, komt er een loslopende hond aan die wilt spelen maar dan gaat aanvallen omdat de gemuilkorfde hond agressief wordt. :=

Ben het wel met je eens. Maar ik heb dit toch een aantal keer gelezen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:13

Geryon schreef:
En dan heb je je gemuilkorfde hond aan de riem, komt er een loslopende hond aan die wilt spelen maar dan gaat aanvallen omdat de gemuilkorfde hond agressief wordt. :=

Maar dan treft de eigenaar van de gemuilkorfde aangelijnde hond in elk geval geen blaam; die heeft er alles aan gedaan om gedoe te voorkomen.
Makkelijkste is natuurlijk om, zoals TS, je hond sociaal gedrag aan te leren én te leren komen als je roept. Al dan niet mbv cursus.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:16

sallandval schreef:
Geryon schreef:

Maar dan treft de eigenaar van de gemuilkorfde aangelijnde hond in elk geval geen blaam; die heeft er alles aan gedaan om gedoe te voorkomen.
Makkelijkste is natuurlijk om, zoals TS, je hond sociaal gedrag aan te leren én te leren komen als je roept. Al dan niet mbv cursus.

Mee eens :j

Alleen voor onze bull was er nooit een muilkorf.. :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:19

tegenwoordig is er wel veel op dat gebied hoor. Bij ons op cursus zit een amerikaanse bull voor wie na even zoeken een goede muilkorf gevonden is! Volgende week mag ze lekker los! Ik kan niet wachten want ik vind het echt een scheet van een hond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:23

De kop van onze Engelse was zo plat als het maar kan haha. Maar we hebben het altijd goed op kunnen lossen gelukkig. :j Niet naar plekken gaan waar honden veel loslopen en waar je ze al vanaf een grote afstand kunt zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:28

Geryon schreef:
De kop van onze Engelse was zo plat als het maar kan haha. Maar we hebben het altijd goed op kunnen lossen gelukkig. :j Niet naar plekken gaan waar honden veel loslopen en waar je ze al vanaf een grote afstand kunt zien.

Oh ja een engelse is weer een tandje platter inderdaad!

Maar als mensen hun hond loslaten waar het niet mag vind ik het ook weer anders; dan hoeft er geen muilkorf te worden gebruikt vind ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:33

[quote="sallandval"]Losloopgebieden zijn openbaar terrein waar honden die komen op commando los kunnen, daar zijn we het over eens geloof ik. Als je hond niet komt op commando mag je van mij gerust op een losloopterrein wandelen, maar dan hou je hem aangelijnd. Ook agressieve honden mogen er wandelen, maar die moeten dan een muilkorf om. Komt hij niet én bijt hij? Dan zowel riem als muilkorf. Op een terrein waar honden niet los mogen kan de muilkorf dan gewoon af. [quote]

Ik zie alleen het verschil niet waarom de muilkorf wel af mag als het ineens geen losloopgebied meer is, die hond kan dan nog steeds verkeerd zijn....

Ik vind dat een ieder zelf moet bepalen wat hij/zij doet in een losloopgebied, wil jij je hond om wat voor reden dan ook niet los hebben dan is dat jou keuze.
Wat ik echter wel frappant vind is dat een ieder daar zo lekker zijn mening over klaar heeft, vaak kruisen deze gebieden elkaar en kan je soms niet anders dan een stuk van een wandelroute meepakken omdat dat net zo loopt... Hoe moet je dan daar gaan wandelen? Maar niet gaan omdat de routes elkaar kruisen en jou hond geen toonbeeld is voor hoe we het graag zien?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:40

meggiemeg schreef:
Ik zie alleen het verschil niet waarom de muilkorf wel af mag als het ineens geen losloopgebied meer is, die hond kan dan nog steeds verkeerd zijn....

Als het goed is kom je dan geen losse honden tegen. Als er wel een ongecontroleerde hond los loopt en hij wordt gegrepen kun je dat de eigenaar niet aanrekenen.

Citaat:
Ik vind dat een ieder zelf moet bepalen wat hij/zij doet in een losloopgebied, wil jij je hond om wat voor reden dan ook niet los hebben dan is dat jou keuze.
Wat ik echter wel frappant vind is dat een ieder daar zo lekker zijn mening over klaar heeft, vaak kruisen deze gebieden elkaar en kan je soms niet anders dan een stuk van een wandelroute meepakken omdat dat net zo loopt... Hoe moet je dan daar gaan wandelen? Maar niet gaan omdat de routes elkaar kruisen en jou hond geen toonbeeld is voor hoe we het graag zien?

Tuurlijk, ik vind ook dat iedereen zelf moet bepalen wat hij doet, het is een (relatief) vrij land. Maar als je bewust risico's opzoekt door een hond die niet luistert los te laten of een agressieve hond aangelijnd uit te laten in een loslaatgebied, dan vind ik ook dat je op je gedrag aangesproken mag worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:05

Maar wat als je er niets aan kunt doen dat die gebieden elkaar kruisen? Hoe moet je dan gaan wandelen met je hond?

Helaas kom je dan nog wel "los lopende" honden tegen van baasjes die zo'n onmogelijke flex riem hebben van zoveel meter waardoor iedereen weer lekker in de knup raakt door die lijn daarvan....

Het is denk ik een eindeloze discussie als ik het zo lees, iedereen heeft zijn mening.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:18

Ach het werkt 2 kanten op. Ik roep mijn honden terug als ik iemand met honden aan de riem zie lopen of als ik een patsende hond tegen kom. Maar mijn honden zijn geen robotjes en soms ben ik te laat en gaan ze buurten.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:47

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:50

akishino schreef:
[quote="dierenfan"

Ik verwacht dat mensen die daar lopen ook sociale honden hebben. Als ze waarschuwen dan neem ik ze op tijd bij me maar zeg dan wel op nette toon tegen die mensen dat het erg onhandig is in een losloop gebied te gaan lopen met een hond valse hond. Met de hoop dat ze dat begrijpen en snappen en deze gebieden gaan weren.

Een hond die niet alles pikt van een andere hond is niet per definitie vals! Ik mijd losloopgebieden, omdat ik geen zin heb in een gespannen wandelingen. Maar mijn honden zijn absoluut niet vals. Mijn 2 akita's zitten in een roedel van 5 honden. Als mijn honden vals waren zou dat echt niet mogelijk zijn.
Toen ik in een ver verleden nog in losloopgebieden kwam, waarschuwde ik ook altijd dat mensen hun hond niet bij mijn aangelijnde hond in de buurt moesten laten komen. Als ik dan zo'n opmerking zou krijgen, was ik niet erg vrolijk geworden. Ik heb nog nooit een valse hond gehad. Een hond die netjes aan de lijn loopt en niet gediend is van andere honden die erop af komen stormen is toch niet vals?![/quote]

in het geval dat hij die andere hond gelijk pakt is hij in elk geval niet te vertrouwen en als mijn hond niet te vertrouwen is (voor 90% of meer) ga ik geen losloop gebied in dat hoort voor mij bij mijn verantwoordelijkheid. In principe waren mijn eerste 2 honden hond vals alleen met uitzondering van...... en dat ging ook niet altijd op echter voor mij en de omgeving was het veel makkelijker om het erop te houden dat ze niet met andere honden konden dan zeggen dat er een zeer kleine kans was dat het misschien goed ging...

Een hond die vals is richting mensen valt ook niet 100% van de mensen aan deze heeft ook altijd uitzonderingen maar hij is en blijft in principe vals natuurlijk. Het is ook maar een begrip uiteindelijk wat iets duidelijk maakt. Ik vind de term vals nog lang niet zo ergelijk als de term dominantie die te pas en te onpas gebruikt wordt en meestal nog onterecht ook!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:59

heb het overigens 1x gehad in een losloop gebied toen wij daar liepen met 5 honden en er een vrouw tegenin kwam met 2 loslopende grote honden. DUs die van ons bleven ook los, wij passeren elkaar en de honden uiteraard met elkaar snuffelen e.d. en die van ons lopen zo met ons verder. Zegt die vrouw opeens (terwijl we haar net gepasseerd hadden) 'gek dat het goed gaat, normaal vallen die van mij andere honden aan'

Dan sta je toch even erg raar te kijken!! Dit zal me ook altijd bij blijven en ik ben ontzettend blij dat die honden niets gedaan hebben. 1 hond doet niet zo snel wat als een groep honden langs komt maar stel dat ze met zijn 2en op 1 van onze honden geklapt waren dan had er een serieus gevecht plaats kunnen vinden vrees ik

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:54

Citaat:
Ik verwacht dat mensen die daar lopen ook sociale honden hebben

Waarom? Mijn hond zou echt never een andere hond gebeten hebben maar werd wel bang als er andere honden kwamen. Haar enige reactie was plat op de grond gaan liggen en naar mij kijken van 'Baas baas, help me nu!' Zelf zocht zij absoluut geen toenadering (in het begin bleef ze zelfs strak aan de voet lopen :(:) ). Ik zie ook niet in waarom wij niet naar een losloopgebied mochten. Mijn hond beet niet, gromde niet, snauwde niet, luisterde prima, vond het ook leuk om eens een keer los te struinen, maar zat niet te wachten op toenadering van andere honden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:48

Heb een aantal pagina's niet gelezen.

Maar mijn hond vind andere honden ook niet leuk, ze is er bang van. Omdat ooit eens een herder haar gebeten heeft toen ze pup was en ze nooit meer over de angst heen gekomen is. Kleine hondjes gaat wel, maar alles groter dan haar.. brr...

Maar mag ik daarom niet in een losloopgebied gaan wandelen met mijn hond?
Die loopt ook graag los?

Maar ik wil ook niet dat andere honden als een malloot op mijn hondje af komen stormen. Als ik iemand zie naderen dan roep ik haar terug en doe haar eventjes aan de lijn. Als we gepasseerd zijn mag ze weer los.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:56

Laptopmuis, jij mag van mij in het losloopgebied zo lang jij niet van anderen verwacht hun hond aan de lijn te houden omdat jouw hond bang is.

Ik vind het eigenlijk gek dat veel mensen zich nu precies aangesproken voelen, en dit terwijl het hoofdzakelijk over de situatie gaat beschreven in openingspost. Alles is een beetje situatieafhankelijk, maar ik zou het van de zotte vinden moest ik in een losloopgebied mijn hond aanlijnen omdat iemand anders zijn/haar hond niet onder controle heeft. En als er dan nog even een confrontatie komt, dan wil ik al helemaal niet dat er naar mij geschreeuwd wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:02

Aanlijnen hoeft van mij niet, zorgen dat jouw hond niet naar de aangelijnde hond gaat wel. Of dat nu is door hem/haar naast je te roepen, door alleen doorlopen te zeggen of noem maar op maakt mij niet uit. Maar zorg wel dat de aangelijnde hond niet lastig gevallen wordt.