Welk kippenras past bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:32

Dit kan ik vinden als ik google. (google is je beste vriend) :D

Zoiets vind je terug in de "Algemene plaatselijke verordening" van de gemeente.

De Wet Milieubeheer geeft geen eenvoudige aanwijzing wanneer iets hobbymatig of kleinschalig is. Er
wordt ook geen getal genoemd. In 1999 heeft VROM een brief geschreven over dit
onderwerp.Kleinschalig houden van dieren: Door het ministerie van VROM/ DWL is in oktober 1999
een brief verzonden naar alle gemeentes betreffende het onderwerp kleinschalig houden van dieren.
In deze brief "kleinschalig houden van dieren" wordt uitgelegd dat het niet mogelijk is om in een amvb
of een richtlijn uitspraken te doen over wanneer er sprake is van vergunningplicht voor het kleinschalig
houden van dieren. In de brief wordt een overzicht gegeven van twaalf uitspraken van de Raad van
State over dit onderwerp. Uit deze voorbeelden blijkt dat de rechter verschillende factoren laat
meewegen, afhankelijk van de omgevings- en de individuele kenmerken van de activiteit. De
verschillende aspecten die kunnen meewegen bij de beoordeling van de vraag of er sprake is van een
bedrijfsmatige activiteit zijn: continuïteit van de activiteit (hoelang duurt de activiteit); winstoogmerk
van de activiteit (verhouding tussen kosten en opbrengsten); hinder die de activiteit veroorzaakt;
omvang van de dierstapel (hoeveel dieren en van welk soort); huisvesting van de dieren (zijn er
speciale voorzieningen getroffen); commerciële doeleinden (worden er advertenties gezet); gebruik/
de aanwending van de dieren (hobby of eigen gebruik); perceelsgrootte; omgeving waar de dieren
worden gehouden (landelijk of stedelijk gebied). Deze brief is ook op te vragen bij Infomil.
http://www.infomil.nl. Neem ook contact op met uw gemeente. Wellicht heeft zij nadere informatie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:41

Hebben jullie enig idee of er kraaikoppen te krijgen zijn in patrijs?
Kan er zo op internet niet veel over vinden behalve dat de kleur niet erkend is, maar er wordt toch vast weleens geexpirimenteerd onder fokkers?

petraaken

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:54

geen idee of dat ras in die kleur bestaat. Als ze al bestaat maar nog niet erkend zal dat ook niet op het internet te vinden zijn. Dat moet nl eerst ter erkenning ingestuurd worden. (zo werkt het toch in België).

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:32

petraaken schreef:
geen idee of dat ras in die kleur bestaat. Als ze al bestaat maar nog niet erkend zal dat ook niet op het internet te vinden zijn. Dat moet nl eerst ter erkenning ingestuurd worden. (zo werkt het toch in België).

Niet alles op internet is erkend toch? er staan ook wel kruisingen op, oa hier op bokt diverse kruising pony's/paarden.
Ts ik meende dat je ze los wou hebben lopen?, dan raad ik voetbevedering af.
De Welsumer is er wel in patrijs, is een rustige soort en zowel in groot als in kriel verkrijgbaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 09:47

Ik vind juist voetbevedering mooi en schijnt dat die wat minder snel heel je gazon omploegen dus dat is ook wel handig.
Waarom zou het niet handig zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:20

met of zonder voetbevedering je gazon gaat er toch aan hoor. :+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:33

En je bloemen ondersteboven. Tenzij je er wat gaas omheen zet. Maar in het algemeen valt het wel mee, als je maar genoeg ruimte hebt voor je kippen. Ze kunnen hier zo het bos in, of de wei van de buren. Dat scheelt al een stuk. Ook zitten ze vaak onder de rhododendrons. Ze kunnen hier lekker rondrennen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:40

Bij ons hebben de jonge dieren een boomgaard en de hele wei van de paarden en toch komen ze in onze moestuin zitten scharrelen. Dus de sla etc is omgeven door draad. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:41

Ik heb hier echt wel ruimte zat voor een stel kippie's hoor, ze kunnen vrij het bos inlopen, ik moet nog zien dat ze die halve hectare gras omploegen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:44

Bij ons hebben de kippen de bijnaam 'tuinterroristen'. Net dat ene stuk waarvan je denkt daar komen ze toch niet, want ze hebben nog zoveel bos en grasveld.... Jawel dus. Maar inderdaad een halve hectare is wel erg veel om te ploegen. :D

Vandaag keek er een kuiken uit zijn eitje! We zitten nu voor het raampje van de broedmachine te kijken hoe ze uitkomen. Kipcam TV. Heel leuk om te zien.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:03

Bij mij liggen er ook 7 Cochin eitjes in de broedmachine. Ben benieuwd of de hanen vruchtbaar zijn. Nog twee weken wachten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:50

Spannend en leuk, Homia fortuna. Gelukkig duurt het bij kippen maar drie weken voor je weet wat er voor jong grut van komt. Bij ons was vanmiddag kuiken twee bezig met uit zijn ei ontsnappen. Het is een hele klus en hij ligt nu in zijn ei te slapen. Morgenochtend weer kijken.

ik heb nu een warmte plaat voor ze. Eerst had ik een rode lamp, maar dat is toch niet zo fijn om in de schuur te hebben. Net of er steeds iemand bezig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 21:53

Waar hebben jullie zo'n broedmachine vandaan? Die dingen kosten toch minimaal 300 euro?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:01

Ik heb de mijne tweedehands op de kop getikt bij de CAV in Den Ham. Af en toe leen ik hem uit, als iemand het leuk vind om zelf de kuikens van het begin groot te brengen. Ik heb er zelf een handleiding bij gemaakt, zodat je een beetje kan zien wat wel en wat niet te doen. Mijn informatie heb ik van het internet en de boeren uit de buurt.

Het is een heel simpele kast met twee lades. De bovenste is voor de eitjes als ze nog omgerold moeten worden. De onderste is de uitkomst lade, dat is met gaas. Onderin een bakje water, drie weken aanzetten en voila, je hebt kuikens. Wel moet je vlak voor de kuikens uitkomen het water weghalen, anders verdrinken ze.

Er zitten deurtjes met glas in, zodat je kunt zien of de kuikens uitkomen. En een lampje, dat is ook wel handig.

Edit: Je mag wel komen kijken, de kuikens komen net uit. Woon in de buurt, leuk voor de kinders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:17

Haha dan kom ik vast niet zonder kuikens thuis ;)
Maar ik moet zowieso morgen nog werken.
Het lijkt me wel leuk om zelf wat uit te broeden maar om nu voor een of twee 'nestjes' kuikens zo'n ding te kopen? Maar als ik ooit aan ganzen ga beginnen kom ik hem wel lenen ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 06:16

Hier heb ik ook van die tuin omwoelers, zeg voor de grap wel eens dat we er 3 duitsers bij hebben gekregen... allemaal kuilen in de tuin en ren,

Ik heb nu kip op de broed zitten, zo schattig. Ben erg benieuwd wat eruit gaat komen.
als het goed is hemelvaartdag komen er kuikens

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:39

anneliesdj schreef:
Het lijkt me wel leuk om zelf wat uit te broeden maar om nu voor een of twee 'nestjes' kuikens zo'n ding te kopen? Maar als ik ooit aan ganzen ga beginnen kom ik hem wel lenen ;)

Ik vrees dat je dan inderdaad niet zonder kuikens thuiskomt. Ze zijn te schattig. Je kan hem altijd wel een keertje lenen hoor, dat is geen probleem. De kast is uit elkaar te halen, en dan kan het in de auto mee.
In het algemeen wordt wel gezegd dat je het beste voor de langste dag kan broeden, want dan zijn de kuikens tegen de winter groot genoeg om in een buitenhok te kunnen zitten. Hoe het met ganzen zit, dat weet ik dan weer niet, maar het is makkelijk op te zoeken.

Geloof me, kuikens in de winter binnen, dat wil je echt niet hebben. Ik heb het 1 keer gedaan, toen we in oktober nog maar twee kippen over hadden (roofdier in het hok gehad). Het is een bende in huis. Overal van die kleine stof dons pluisjes.

De broedmachine heeft mij iets van 100 euro gekost. Het was een tweedehands machine, maar voor af en toe kuikens gaat het prima.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:37

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:42

anneliesdj schreef:
Waar hebben jullie zo'n broedmachine vandaan? Die dingen kosten toch minimaal 300 euro?

Je kunt ze ook huren, zoek maar eens op google of marktplaats :)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:40

anneliesdj schreef:
Ik vind juist voetbevedering mooi en schijnt dat die wat minder snel heel je gazon omploegen dus dat is ook wel handig.
Waarom zou het niet handig zijn?

Ts, de reden dat ik voetbevedering afraad is twee of mss wel drieledig.
Om met de derde en voor jou onbelangrijke te beginnen, IK ben er geen fan van.
Voor jou mss wel belangrijk zijn ten eerst dat de voetbevedering er nogal snel verfomfaaid uitziet als ze loslopen, vies en beschadigd.
Verder kan het de kippen hinderen bij het vluchten voor dreigend gevaar, en dat is zeker in de door jou geschetste situatie van belang.
mvg Wolter

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:50

wolter schreef:
Verder kan het de kippen hinderen bij het vluchten voor dreigend gevaar, en dat is zeker in de door jou geschetste situatie van belang.
mvg Wolter

Dat heb ik me dus ook al afgevraagd, of het ze niet in de weg zou zitten.
Maar de andere twee redenen vind ik onbelangrijk, ik vind het wel mooi en het hoeft niet perfekt ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:12

Goh daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht dat het in de weg zou zitten.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:02

mag ik mij hier ook even melden?
Ik heb gier 4 hele gezellige kipjes rond scharrelen.
2 zwarte (ras weet ik niet), 1 sussex en 1 mechelse koekoek.
Nu is het zo dat de mechelse koekoek al ruim een week rochelt en niest. (geen snot aan snavel en kijkt verder helder uit de ogen, eet en drinkt goed, en legt ook normaal)
De DA heeft me toen ab geadviseerd en meegegeven, en dit ben ik nu een week aan het geven. De andere kippen hadden hier ook last van, dus die hebben het ook gehad. Deze gaan nu weer goed, maar de mechelse koekoek niest en rochelt nog steeds.
Iemand enig idee wat ik hiermee moet? Langer door gaan met de ab, of kippensoep maken:+?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:04

Van een zieke kip zou ik persoonlijk geen kippensoep willen. Je zou je vraag misschien op 't kippenforum kunnen stellen? Wel lastig, zeker als ze er verder nog gewoon goed uit ziet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:07

anneliesdj schreef:

Alleen voor ganzen eieren heb je weer een andere broedmachine nodig :).

Zelf heb ik ook twee broedmachines van 350 euro, natuurlijk tweedehands gekocht maar waren nog altijd duur. Kunnen in totaal 60 eieren in en na 10 dagen haal ik de om bevruchte eieren eruit en vervang deze weer door nieuwe. Heb namelijk een uitkomstmachine, dus alles wat moet uitkomen wordt 2 dagen van de te voren in een andere machine gelegd.

Heb ieder jaar zo'n 150 kuikens.