Vissenappartement

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:45

Het topic is alweer heel veel verder, maar wat klein! Ik vind het heel erg vis onvriendelijk, ook al zijn ze qua design leuk... Guppen zijn eigenlijk warm water vissen, ook al kunnen ze ook in koud (als je ze laat wennen) Maar kun je van een "fatsoenlijk" visvriendelijk aquarium (met pomp, licht, eventueel verwarming) niet zoiets maken met plakfolie?

Het meest grappige (reden waarom ik even reageerde ;): zeg je dat je paard in een stal van 2,5 staat bij 2,5 stuitert heel bokt, want dat kan niet, minimaal zo veel nodig.. Gaat het om een vis "kan makkelijk, want ik heb het ook zo en ze doen het goed"... Paarden hebben jaren lang in stands gestaan en deden het ook gewoon :') maar vriendelijk is anders... Viel me even op... Sorry voor de onderbreking :$

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:49

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Vissenappartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:53

Mijn god wat een topic :'). Vissen zijn maar dingen, waar maken we ons druk over, lijkt bij sommigen de tendens te zijn.

Om te kotsen :r.

Ik ben blij dat je bij zinnen bent gekomen, Joolien, de bak die je hebt besteld is een leuke plantenbak en daar houdt het mee op. Zint eer ge begint, dat geldt voor alles en helemaal wanneer het om dieren gaat.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:56

Solleke_Noah schreef:
Wat nog wel zou passen en ik persoonlijk hele coole diertjes vind: Triops! http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... torie.html

Citaat uit deze link :') : Het water in de bak moet op kamertemperatuur zijn, zo'n 27 graden.

Beetje warm voor kamertemperatuur, vind je niet? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:02

Al was het een groter bakje, dan had je alsnog niet op de dag zelf vissen kunnen gaan halen, bak moet eerst 3 weken indraaien zodat de waardes goed zijn, een aquarium moet minimaal 54 liter zijn wil je er vissen in houden.. voor garnaaltjes vind ik hem ook wat krap... slakken moet kunnen, een leuk plantenbakje is ook mooi! maar denk wel aan een filter en verwarming, anders dan overleven die het ook niet...

trouwens, goudvissen moeten eigenlijk ook in een bak van minimaal een meter gehouden worden... dus dat 80 cm bakkie was ook niet ideaal, maar waarschijnlijk al véél beter dan de arme visjes die in vissenkommen e.d. worden gehouden..

verstandig dat je er geen visjes in doet! +:)+ als ie nou wat groter was geweest, was het een héél gaaf ding! :D

edit: verkoopsites geven meestal niet super betrouwbare adviezen, daarvoor kun je beter naar fora gaan, daar heb je eerste hand ervaringen van andere mensen. die meestal véél betrouwbaarder zijn, kijk maar eens naar aquaforum oid. veel leerzame dingen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:03

Haha wat ik dacht Elise, hier is t geen 27 graden :=

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:30

Dit kan je toch heel gemakkelijk namaken met een grotere bak? Los aquarium kopen, paar dunne plaatjes hout, potje witte verf. Dan 'ramen' uitzagen met de decoupeerzaag, beetje verf, hoekjes aan elkaar kitten et voilà!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:31

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:39

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar zag een aantal keren garnalen als tip voorbij komen.
Garnalen zijn zeer gevoelige beestjes en zeker in een klein bakje zijn de waterwaarden niet stabiel, als je dan ook nog nooit eerder aquaria hebt gehouden wordt het m.i. onverstandig om zo maar garnalen te adviseren.
De vuurgarnaal (Neocaridina heteropoda var. Red) en aanverwanten zijn inmiddels redelijk stabiel en gewend aan gewoon water, maar zou het dan ook echt bij die soorten houden en je goed verdiepen in wat deze diertjes nodig hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:42

Dit bakje is eigenlijk ook gewoon te klein voor garnalen en kreeften (maakt niet uit welke soort...). Eigenlijk is het bakje enkel geschikt als plantenbak of voor poelslakjes of zo :').

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:53

Wacht, wij hebben hier nog wel koikarpers, je kan d'r 2 kopen van ongeveer 60 cm voor 5 euro :')
Sorry, kon het even niet laten.

Maar ik denk dat ze heus wel snapt na een paar antwoorden dat het niet kan :+

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:02

Koikarpers van 60 cm voor 5 euro? Ik kom ff bij je langs hoor! ;) _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:05

EliseBrouwer schreef:
Solleke_Noah schreef:
Wat nog wel zou passen en ik persoonlijk hele coole diertjes vind: Triops! http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... torie.html

Citaat uit deze link :') : Het water in de bak moet op kamertemperatuur zijn, zo'n 27 graden.

Beetje warm voor kamertemperatuur, vind je niet? :=

ach, die link is ook maar snel snel gegoogeld, klopt niks van :') (achja, niks... niet veel). Wij hadden Triops gewoon op 20 graden. Dat was nu wel voor wetenschappelijke experimenten, maar de beesten deden het prima. En ze zijn zo schattig :+:

Afbeelding

edit: en bovenaanzicht :))

Afbeelding

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:32

ElineS schreef:
Iemand hier op bokt had in een eerder goudvissen topic een link met een verhaal over een goudvis die iemand hield en foto's van hoe die eruit zag. Die goudvis werd niet goed verzorgd. Uiteindelijk kreeg degene die de goudvis had er wat meer verstand van en haar volgende goudvissen waren prachtige gezonde vissen. Dat verschil daarin was echt heel goed te zien.. En helaas is de foto van de ongezonde goudvis een goed beeld van hoe de meeste vissen er in NL uitzien. Ik kan helaas het topic/link niet terugvinden.

U vraagt wij draaien :D :D . Voor iedereen die denkt dat een vis in een veel te kleine ruimte best wel kan want "ze worden toch niet zo groot" "ze passen zich wel aan" "hij is wel 9 jaar geworden!" etc etc..

Ik heb ooit eens dit verhaaltje gepost van een ander forum. Een echte eyeopener voor iedereen die denkt "ach, kan geen kwaad".

Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

Afbeelding

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
[ Afbeelding

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
Afbeelding

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
Afbeelding

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:43

wow dat is echt een groot verschil. wat een effect kan het hebben zeg. heb zelf ook guppies maar die zijn in prima staat en prima bak verwarring filter en lamp goede formaat. en natuurlijk plantjes en steentjes. gelukkig ben ik niet voor een normale kom gegaan.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:50

Sabini schreef:
Koikarpers van 60 cm voor 5 euro? Ik kom ff bij je langs hoor! ;) _O-

Ik vind het best hoor :') Pomp in de vijver is toch kapot.. dus die beesten gaan zegmaar zowat dood, alleen d'r kan nog niks aan gedaan worden.. Maar ik denk dat mn pa het niet zo heel leuk vind :=

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:10

Het is toch krom (nouja... goed wel ;)) dat er voor paarden minimumeisen aan stalling zijn gekomen en voor vissen (nog) niet? :p

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:30

Kwanyineen prachtig stuk !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:24

Nou ik heb m binnen gekregen en hij is echt heel klein :') Daar had ik echt geen vis in gestopt. Hij gaat nu retour terug, of heeft iemand hier interesse voor aquashaping of iets? :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:36

Is het anders niet leuk om er seamonkeys in doen?
Denk dat de bak daar wel groot genoeg voor is.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:57

Ekeif96 schreef:

Nee da's lekker diervriendelijk >;)

Afbeelding

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:05

Mear schreef:
Ekeif96 schreef:

Nee da's lekker diervriendelijk >;)

[ Afbeelding ]

:')

officiele naam is trouwens aqua dragon

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:16

Wow, ik ben er echt voor om je heel goed te verdiepen in dieren, en de omstandigheden super te hebben voordat je er aan begint. Maar het is toch ook weer geen hogere wetenschap? (vloeken in de kerk dit misschien) Ja, een speciale/aparte vissoort wel.
Wij hebben goudvissen in de badkuipen (drinkbakken) van onze paarden, om het water insectvrij te houden. (bijkomend voordeel is dat je aan de vissen de waterkwaliteit in de gaten kan houden, als de vissen vrolijk zijn is het water goed) Met vriesweer wil ik natuurlijk niet dat ze erin zitten, terwijl het dicht vriest. Dus dan gaan ze gewoon in een ruim aquarium thuis. (langzaam laten wennen, in een koele kamer) Steentjes, gemengd plantje, voertje, water handmatig verversen/bijhouden dat het helder is.
No problem, vissen zijn al jaren super gezond en fit! Dus om er nou een hele studie aan te besteden, beetje gezond verstand en wat leesvoer, kom je ook ver mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:43

Locanda schreef:
Wow, ik ben er echt voor om je heel goed te verdiepen in dieren, en de omstandigheden super te hebben voordat je er aan begint. Maar het is toch ook weer geen hogere wetenschap? (vloeken in de kerk dit misschien) Ja, een speciale/aparte vissoort wel.
Wij hebben goudvissen in de badkuipen (drinkbakken) van onze paarden, om het water insectvrij te houden. (bijkomend voordeel is dat je aan de vissen de waterkwaliteit in de gaten kan houden, als de vissen vrolijk zijn is het water goed) Met vriesweer wil ik natuurlijk niet dat ze erin zitten, terwijl het dicht vriest. Dus dan gaan ze gewoon in een ruim aquarium thuis. (langzaam laten wennen, in een koele kamer) Steentjes, gemengd plantje, voertje, water handmatig verversen/bijhouden dat het helder is.
No problem, vissen zijn al jaren super gezond en fit! Dus om er nou een hele studie aan te besteden, beetje gezond verstand en wat leesvoer, kom je ook ver mee.

Zomers gooi ik mijn paarden gewoon het land, maar dat wil ik 's winters absoluut niet. Dus dan doe ik ze in een stal van 2.5 bij 2.5. Langzaam laten wennen en ze vinden het dan geen probleem. Want ze hebben de oortjes altijd naar voren, als ik ze voer :+

Hallo zeg!! Goudvissen zijn ook vissen. Voor jou mischien niet speciaal. Maar voor een andere wel. En wie zegt dat het water goed is? Check je telkens de waterwaardes? En wie zegt dat ze gezond zijn? Gok dat ze nogal vergroeid zullen zijn :(

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:58

Maar volgensmij beseft een vis niet eens dat ie pijn heeft?