merrieveulen schreef:@ Hippepony, zijn de dingen die je je hond wil leren niet te moeilijk? en hoe klinkt jouw stem als je een commando geeft? sommige honden slaan af als je te dwingend wordt, anderen nemen je niet serieus als je niet duidelijk genoeg bent. Daarnaast is het belangrijk dat je nieuwe dingen in hapklare brokjes aanbiedt, zodat het voor de hond te volgen blijft. Als het te moeilijk is en de hond komt er te vaak niet uit, dan werkt dat erg demotiverend. De aandacht van de hond vasthouden kan op een hoop verschillende manieren, maar het belangrijkste is wel de manier waarop je je zelf opstelt en de oefening(en) aanbiedt.
Zet het als geheel op voor succes, begin gewoon heel makkelijk, en koppel bijvoorbeeld aan een oefening die je hond goed kent en graag doet, of aan een speeltje wat hij helemaal het einde vindt. Begin met dingen die hij van zichzelf al leuk vindt.
Bij de meeste honden komt er vanzelf een 'omslagpunt' waarop het kwartje valt dat je bezig bent met 'oefenen/ trainen', en dan krijg je ook de onverdeelde aandacht. Zeker bij honden die snel afgeleid zijn, hou je oefeningen dynamisch en train niet te lang achter elkaar. liever een paar keer op een dag vijf minuten dan één keer twintig minuten.
Ik probeer hem te leren om in mijn handen te springen, hoe leren jullie dat je hond? Ik hou een speeltje vast in mijn hand en zeg 'pak' en 'hoog' en hij springt naar het speeltje en springt precies in mijn handen. Na 1 keer vind hij dat wel genoeg. Ik denk niet dat het te moeilijk voor hem is, want hij is best slim, als hij zijn aandacht erbij houd en hij kent ook al best veel
Maar idd, geduld is een schone zaak en uiteindelijk snappen ze het wel!

Met een koekje ofzo gaat ze het water in maar anders niet