Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:21

Ik heb haar tot nu toe nog niet samen gehad met puppies, maar wat ik aan haar zie is ze ontzettend enthousiast naar pups, heel anders dan met volwassen honden. Die negeert ze, terwijl ze bij puppies heel blij wordt. In de straat heeft sinds kort iemand een jonge pup en dan wordt ze zo blij, maar ik ken deze mensen niet dus wil hem daar niet mee lastig vakken.
Binnenkort gaan we wandelen met iemand die al een pup van 8 weken heeft, eventueel ook even samen laten (desnoods met een snuitje erbij) en straks het koppelen van haar met de nieuwe hond gaat ook in samenspraak met fokster en met goede afspraken. Ik verwacht hier eigenlijk weinig problemen bij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:34

Oh wat leuk dat ze daar wel warm van loopt! Uiteindelijk wordt kleine puppemans ook groot, dus wie weet leert ze zo wel de overstap maken :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:44

Die hoop heb ik idd :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:22

Heb vandaag besloten om mogen toch eens een andere therapeut te bellen. Bij de hondenschool weten ze het niet goed, en ik wil gewoon verder.
Mijn gevoel zegt om haar een muilkorf om te doen en bij een andere rustige vriendelijke hond te zetten en zodra ze zich misdraagt juist en effectief te corrigeren. En voor dat laatste wil ik een professional hebben die dat ook kan. Heb 2 namen nu gekregen en gs morgen de eerste bellen.

Verder ging het vandaag overigens als normaal ;) ik heb het idee dat haar gedrag minder vaak wordt, maar wel steeds heftiger, dus wil nu echt actie voor het te laat is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:38

Goeie actie. De hondenschool daar heeft haar natuurlijk ook al heel erg vooruit zien gaan. Een nieuwe therapeut zal weer met een frisse kijk op het nu nog bestaande probleemgedrag kijken zonder het verleden erbij.

Hopelijk zit er een goede tussen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 21:01

Ik zie het ook absoluut niet als een fout vanuit de hondenschool. Heb het er nog steeds naar mijn zin, maar ga gewoon met een frisse blik verder inderdaad.

Eerste keuze is norbert riksman, dus die ga ik morgen een telefoontje geven :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:55

Spannend! Ben heel benieuwd!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:38

Ben ook benieuwd, ben ook wel eens op zijn site gestuit. Ziet er dan goed uit, dus hoop dat de uitvoer ook zo goed is!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:17

Vandaag heb ik even gebeld met deze norbert riksman. Opzich een goed gesprek gehad, wel erg kort. Heb ook wat informatie gehad, en moest wel even slikken van de prijs. Kreeg spontaan het idee om me maar om te laten scholen, ahem.
Daarop besloot ik om eerst even te bellen met iemand hier op bokt. Ze is verder niet actief, dus als ze wil maakt ze zichzelf wel bekend. Zij heeft een akitapup van 8-9 weken oud om te vragen om even samen te wandelen en te zien wat ze dan zou doen. Dus die gaf meteen aan vanavond te kunnen en zojuist hebben we een stukje gelopen samen, met mijn man aan de riem ;).

Sumiko had geen interesse in de pup in eerste instantie, later besloot ze een aantal keer te snuffelen. De pup kwam ook enkele keren aan haar snuffelen. In principe ging dit goed. 1 enkele keer gaf de pup een blafje waardoor sumiko schrok en een grom gaf. En enkele keren vond sumiko ook dat zij mocht ruiken oid waar de pup stond en gaf ze hierop een grommetje. Hierop luisterde de pup super en liep meteen weg en dat was ook prima. Gewoon normaal hondengedrag dus.

Enige wat erg opvallend was, was aan het einde. Ik had de riem en de twee besloten weer even aan elkaar te snuffelen. Ik gaf aan dat ik het toch wel spannend vond, dus riep sumiko bij mij. Mijn man gaf sumiko vervolgens een aai over haar hoofd.
Vervolgens schoot sumiko in agressiemodus door ontzettend te beginnen te blaffen op behoorlijk heftig tempo. Wat ik hierbij echt heel opvallen vond, was dat de pup niet terugdeinsde maar terug begon te blaffen. Helaas heb ik die niet op film kunnen zetten, maar die gaat donderdag wel mee naar de hondenschool om eens na te vragenl.
Ik zou zeggen dat als het echt agressie was dat de pup weggedeinsd was, maar dat gebeurde dus niet...
De aanleiding is waarschijnlijk toch geweest dat mijn man haar een aai gaf terwijl ze nog gespannen was, gecombineerd met mijn lichte spanning, maar het gaat me meer om de reactie die er kwam...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:07

Dit klinkt echt zó herkenbaar!!! Kazuo weet zich in veel situaties geen raad. Het eerste wat hij dan doet, is grommen. Hij moet gewoon heel even zijn spanning kwijt. En als Taro dicht in de buurt is, zou hij lelijk naar hem doen, want hij moet het kwijt en wil het niet naar ons doen....
Gisteravond ook, lag hij op de bank vast te slapen. Hij wordt door iets gestoord, doet zijn ogen open (gewoon eng, die waren soort van weggedraaid :P ) en begint toch te grommen. Taro lag gelukkig een stuk verder weg. Hij 'sluipt' van de bank, loopt naar de waterbak en schud zich uit en gaat water drinken. Ik sta op en hij stormt op me af, of hij me járen niet gezien heeft......
Als we hem aangeraakt hadden, voor het schudden, hadden we een confrontatie gehad.

Ik zit al tijden te bedenken om het volgende wel of niet te plaatsen, maar wil het toch uitspreken.
Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik er absoluut geen pup/hond bij nemen :o Ben er bijna zeker van, dat continu de zorgen door je hoofd zullen spoken. Steeds zul je er aan denken 'als het maar goed gaat'. Jullie hebben het prima met jullie prachtige dame, het enige waar je tegenaan loopt is het (geen) contact met andere honden.
Als wij onze Kazuo als eerste hadden gehad, had er absoluut nooit een hond bijgekomen. Ze zijn werkelijk stapelgek op elkaar, maar om het even overdreven te zeggen, we zijn continu op ons hoede of het toch niet een keertje mis zal gaan. En dan hebben wij honden van 11 en 16 kilo :P De fokker had een wit teefje. Zo'n waanzinnig leuk beestje. Iedere keer als we er kwamen, zou ik haar zo weer mee nemen. Op een gegeven moment hebben ze besloten er een ander baasje voor te zoeken, aangezien deze kleur hier niet is toegestaan en ze er dus niet mee mogen fokken. Ik had haar het liefst die zelfde dag opgehaald. Alleen vanwege Kazuo heben we het niet gedaan. We hebben het nu redelijk goed onder controle en moet er niet aan denken wat we ons dan op onze hals gehaald hadden.
Als je aan een pup begint en het mocht echt niet gaan, hoe moeilijk is het dan om 1 van de beestjes weg te moeten doen!?!?
Wij laten onze honden nooit door andere uit of logeren. Grotendeels omdat we niet weten of die de signalen oppikken die wij oppikken en het dan wel goed gaat. Het is werkelijk te gek om ze met elkaar te zien spelen. Maar het continu 'op je hoede zijn' is niet altijd even prettig.
Ik weet werkelijk niet hoe ik het ooit moet verwerken als 1 van de 2 er niet meer is, maar als ik alles van te voren geweten had, had ik er niet aan begonnen :o
Ik hoop werkelijk niet dat je dit verkeerd op vat, maar dat je het misschien mee neemt in jullie beslissing :o

(en qua kosten, zou je ook onze GT eens kunnen benaderen?! Vind haar echt een aanrader (ook bekend met het ras) en de prijs valt echt reuze mee)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:50

Je mag alles plaatsen hoor, kentaro, geen probleem.

Het blijft een tweestrijd hier, daar ben ik heel eerlijk in. En met de fokster is ook gewoon heel duidelijk besproken wat er speelt en alles gaat in overleg met haar. Totdat we een paar goede gesprekken hebben gehad is er niets zeker hier :)
Ik begrijp je redenatie heel goed en deze speelt bij mij ook regelmatig. De andere kant is dat ik zie hoe goed ze het vandaag heeft gedaan. Ik moet eerst vertrouwen hebben hoe ze het bij mijn man doet en dan de volgende stap is om de riem aan mij te geven. Maar sumiko heeft zich super gedragen, alleen gecorrigeerd en verder geen naar iets eigenlijk. De laatste situatie was een uitzondering, maar ik was eigenlijk vooral benieuwd hoe ik die situatie moet lezen. Vooral omdat, als ik er nu aan denk, geen enkele hond bij deze uitspatting van agressie echt onder de indruk lijkt te zijn. Terwijl toen ze gericht corrigeerde de pup wel heel netjes opzij ging zoals dat hoort. En eerlijk gezegd, het feit dat de pup niet onder de indruk was en sumiko ook niet gericht op de pup af wilde, maar gewoon even flink agressief stond te blaffen laat mij denken "prima als dat thuis gebeurt, dan staan ze tegenover elkaar even te blaffen, geef ik een brul en dan is het ook weer over".

Feit is dat ik het idee heb dat ze wel plezier beleefd aan een andere hond, maar gewoon niet weet hoe ze er mee om moet gaan. En daar voel ik me schuldig om. Tuurlijk willen we ook een tweede hond omdat we dat zelf leuk vinden, maar vooral ook omdat ik haar een maatje gun dat ze 100% vertrouwd en waar ze ook hondentaal mee kan spreken, als je begrijpt wat ik bedoel.

En ja, het is heel moeilijk om 1 van de 2 weg te doen sls het niet goed gaat. Of eigenlijk, om de pup weg te doen, want sumiko gaat niet weg, punt. Toen onze parkiet herplaatst werd omdat het een vogel was die meer happy was in een voliere heb ik tranen met tuiten gehuild uit schuldgevoel. Maar aan de andere kant zet ze constant goede stappen voorwaarts. Dat ze een vreemde hond gaat vertrouwen, die kans acht ik heel klein, maar wellicht wel een hondje waar ze mee opgroeit. En dat gun ik haar gewoon heel erg.
We hebben in het verleden enkele herplaatsers bekeken en geprobeert te koppelen met sumiko zonder succes. En ik weet dat ik dan, ondanks dat het pijn doet, ontzettend reeel kan zijn. Hoewel ik er met die pup ook ongelooflijk veel verdriet van zal hebben als hij weer terug moet, weet ik dat ik dit wel zou kunnen.

W.b. Bang voor "wat als" denk ik dat het meevalt. Twee scenarios zijn mogelijk: of sumiko mag de pup niet en dan issie zo weg. Of sumiko accepteert de pup en dan is het ook zo goed. En in het begin laat ik ze niet alleen samen, maar ik verwacht niet dat ik mijn hele leven stress ga hebben hierom.

Op dit moment is de planning even heel simpel, we gaan heel regelmatig even wandelen met deze pup. Ik wil zien wat ze doet als ze de pup leert kennen en of ze er meer naartoe gaat trekken. Eventueel laat ik dan nog een gedragstherapeut komen om de boel te evalueren. Als ik nu zie dat ze hier geen lol aan gaat beleven, tja, dan is de vraag wie we een plezier doen met een tweede hond. In de eerste plaats moet sumiko er uiteindelijk happy van worden en niet wij :)

Spreek overigens vooral uit wat je denkt, don't worry. Al je commentaar is welkom.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:27

Wat fijn dat je het zo op vat!!! Heb het wel tig keer doorgelezen, voordat ik echt op 'versturen' drukte :P
Wij namen Kazuo er ook bij, puur voor Taro! Onze honden lopen zo goed als nooit los en ik gunde hem zo een maatje om mee te spelen! Dat is op zich ook perfect gelukt!! En dat we er geen tweede bij zouden nemen als we Kazuo als eerste hadden gehad, is nu achteraf makkelijk zeggen, want van te voren hadden we natuurlijk ook weer nooit geweten hoe het in het dagelijks leven zou lopen/voelen om er een tweede bij te hebben :P
Voor ons speelt het wel dat we weten hoe Kazuo is en nooit helemaal zeker weten hoe hij op bepaalde momenten zal reageren, we daar toch continu mee in ons achterhoofd zitten en je zeg maar niet 'onbezorgd' van de twee honden samen kunt genieten. Nogmaals, dit klinkt 'op schrift' veel zwaarder dan dat het in werkelijkheid is hoor!!! Maar wilde je toch laten weten dat dat door onze hoofden speelt en je dat misschien mee kunt nemen in je beslissing.
Ik vind het werkelijk fantastisch dat je er zo ontzettend goed en veel mee bezig bent van te voren!!!!!!!! Ik kan helaas zoveel andere gevallen noemen waarbij met het 'veel makkelijker' vind om dan maar gewoon de 'lastige' hond weg te doen -O-
Je dier weg doen is het moeilijkste wat er is, maar soms is het wel beter! Ik heb een goed jaar terug een nieuw adres gezocht voor een van mijn pony's (om gezondheidsreden) en je wilt niet weten hoe moeilijk dat was, maar ik kan met heel m'n hart zeggen dat het niet beter uit had kunnen pakken!!!
Ook hebben wij toevallig onze vorige parkietjes naar iemand in een voliere gedaan, wat voor de vogels veel beter is uitgepakt dan toen ze nog bij ons in de kooi woonden!
Super dat je iemand met een pup hebt gevonden, waarmee jullie samen kunnen gaan wandelen!!
Oefening baart kunst zeggen ze toch?! :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:17

Ik kwam dit topic toevallig tegen en ik heb alles met veel interesse gelezen. Er zijn niet veel posters in het topic, maar nu is er in ieder geval een stille meelezer bij :D Ik hoop dat jullie blijven posten over hoe het verder gaat verlopen, heb er al veel van geleerd :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:19

Altijd leuk jenny, mee posten mag ook!

Kentaro, ik heb niks aan je toe te voegen, ben het gewoon 100% met je eens :D en oefening baart inderdaad kunst, maar het feit dat ze de pup gewoon compleet accepteert maakt me happy. Ik ben alleen heel nieuwsgierig hoe ik dat laatste punt moet interpreteren. Vooral waarom die pup er geen sjoege aan gaf...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:19

:)
Voor mij voelt het als dat ze jouw spanning toch heeft gevoeld en dat dat ook spanning bij haar gaf. Je man gaf haar een aai over haal bol en om te 'ontladen' ging ze grommen. De pup snapt daar dan niets van en ziet het ook totaal niet als agressie of correctie en reageerd er dan ook niet op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:15

En gisteren weer gelopen met deze ontzettend leuke pup :D en weer zonder problemen. Ze gaan nog niet spelend door het veld, maar vinden elkaar leuk, snuffelen aan elkaar. De pup was deze keer wat vrijer in haar gedrag en besloot sumiko aardig uit te dagen en oeh, dan wordt er eentje knorrig, hihi. Maar ze doet niks meer dan een keer een waarschuwing geven en verder negeert ze vooral. En de pup wandelt vrolijk tegen haar op, springt richting haar koppie. Zo geweldig om te zien!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:04

Oh wat fijn dat dat goed gaat! Houdt er wel rekening mee dat als de pup zo doorgaat (elke wandeling zich vrijer gaat voelen en gedragen) het wel een keertje fout kan gaan.
Probeer dit dus ook een beetje voor te zijn door de pup aan de rustige kant te houden.

Nog geluk gehad met een goede betaalbare GT vinden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:29

Wat fijn om te lezen!! Heerlijk voor het vertrouwen ook :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:36

Sassol schreef:
Oh wat fijn dat dat goed gaat! Houdt er wel rekening mee dat als de pup zo doorgaat (elke wandeling zich vrijer gaat voelen en gedragen) het wel een keertje fout kan gaan.
Probeer dit dus ook een beetje voor te zijn door de pup aan de rustige kant te houden.

Nog geluk gehad met een goede betaalbare GT vinden?

Ja, daar houden we inderdaad rekening mee, maar ik merk dat sumiko netjes op tijd corrigeert. Ze is ook niet aangebrand, dus ik denk ze,f dat ze hoogstens een flinke correctie geeft en niet agressief zal reageren. daar komt bij dat de pup zich echt heel sociaal gedraagt over het algemeen. ze houd een nette afstand, en reageert op ieder signaal dat sumiko geeft dus ik heb er goed vertrouwen in.
Daarnaast belonen we haar nu vaak bijvoorbeeld na een brave snuffel oid. Op het moment dat ik beloon draait sumiko zich naar mij en het baasje van de pup zorgt dat de pup ook afstand neemt. Zo zijn we het gedrag op tijd voor.

En kentaro: idd voor het vertrouwen is het gewoon ook heel erg goed! Zowel het mijne als dat van sumiko ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:37

:D Datte doel ik........

(heb je al foto's van jullie eventuele nieuwe pup?? }> )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:39

Afbeelding
1 van deze knappe mannen!

Afbeelding
En met mamma :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:40

:o Kijk nu pas................
Wat zijn ze leuk!!!!!!!!!!!

hoe gaat het nu??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 11:53

We gaan zondag weer met de pup wandelen en volgende week zaterdag gaan we kijken bij onze nieuwe pup. De hondenschool is afgelopen en we hebben ook besloten om even niet door te gaan met vervolg3. Reden daarvoor is dat we met de pup straks basiscursus gaan doen en die is 3x in de week. 4xper week op de hondenschool zijn vind ik even te gek, dan kan ik er beter een bed neerzetten. Dus na de basiscursus gaan we weer verder :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:07

dat is veel, 3x per week?!
Wij hadden dat toendertijd ook, dat we met kazuo de basis wilden gaan doen, maar dat we met taro een paar uur daarvoor training hadden. Had ook geen zin om daar zo lang te blijven hangen of om dan heen en terug te gaan rijden.
We konden ook niet ieder met een hond gaan trainen, want m'n vriend werkt in ploegendiensten en kon dus regelmatig niet in het weekend.
Hebben jullie al een voorkeur voor een pup??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:24

Ja, het is 4 weken 3x per weken. Ben heel benieuwd hoe dat bevalt.
We hebben geen voorkeur, bij sumiko in het nest zaten drie teefjes. Sumiko was onze derde keuze. Toch zijn we nu zo blij met haar, dus ik vertrouw geheel op de fokster.