de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:16

Fellor@ er zijn ook genoeg showlijnen die daar echt niet voor onderdoen. Ben het met je eens dat er ook genoeg slechte honden zijn maar vind het altijd jammer dat alle kyno's slecht gepraat worden.

Mijn oude kyno reu heeft maar 1 punt en dat is dat hij te groot is. Verder een gezonde , sterke hond met een mooie rechte rug en die desondanks draven kan als de beste. Enorme werklust, goed karakter, goed pakwerk enz. Hij doet absoluut niet onder voor een hond uit werklijnen waar overigens ook genoeg prut rondloopt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:18

Ben het met je eens waarom kiezen mensen zo'n hond net als de mops je kan dr toch niets meer mee?
Heel jammer maar wij als mensen zijn de enige die dit kunnen stoppen als er geen kopers meer zijn zullen fokkers ook stoppen.

Zeker niet elke showhond hoeft slecht te zijn wij showen ook met onze reu maar ik vind wel dat een hond gewoon een hond moet blijven en niet tot in de extremen gefokt om mensen te pleasen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:19

Wilawander schreef:
Seven schreef:
Ja het is enkel tegen woordig om de dieren een sterker uiterlijk te geven heel jammer.
Werken doe ik elke dag met mn honden beide lopen ze in de ipo (ja ook mn staffie) die begint het steeds beter te doen de dobermann is een echte werker en werkt ook erg goed :j Is overal op getest en goed bevonden nu enkel een karakter test en hij is dekreu waardig.
Hij is dan hart, heupen, wobble, dilute en ogen vrij

Hoe is die rare roddel toch de wereld in gekomen dat vuilnisbakkies gezonder zijn als rashonden, hoeveel vuilnisbakkies worden getest om te zien of ze echt gezond zijn geen enkele. Er lopen veel meer honden met bot, hart ea afwijkingen rond zonder dat mensen het door hebben. Pas als een dier echt wat gaat mankeren word er naar gekeken en dan blijkt zo'n dier al jaren hart problemen te hebben bijv.

Daarnaast vergeet niet dat een vuilnisbakkie uit andere rassen is ontstaan er niets is getest en men dus ook niet weet wat voor problemen en kunnen sluimeren.

.
Snap ook niet waar mensen dat weg halen. Vuilisbakkies zijn mengelmoesjes van meestal niet geteste rashonden en de kans op erfelijke afwijkingen is juist daarom groot.

Heb nu al jaren rashonden en dan de DH en heb me daar ook voor aanschaf goed in verdiept en daarmee ook tot nu toe altijd geluk gehad met goed gezonde honden. Geen HD en ED problemen enz.
Ben nu zelf bezig een fok op te bouwen zowel kynologisch als een werklijn. Ik selecteer op gezondheid en ook op een vrij rechte rug. Heb liever een minder goede hond op de show maar een gezonde hond in de fok en het werk. Maar mijn kyno teef die uit een combi komt die ik zelf heb uitgezocht heeft een mooie rug maar ondanks dat zeer goede beoordelingen gekregen. Wij testen ook extra op cauda equina syndroom en DM bij onze honden waarmee we willen fokken. Niet verplicht maar ik vind gezondheid en karakter het belangrijkst.

klopt, mijn moeder fokt ook.. en dit geldt ook voor ons. Wij testen ook zoveel mogelijk, en gezondheid
(én karakter) is voor ons toch echt wel belangrijker dan uiterlijk. En dan nog, je hebt genoeg mooie én gezonde honden. We zijn uiteindelijk ook 'over' gegaan op oudduitse herders. Lekker fluffy <3 En niet die overfanatieke (sorry :P ) showtoestanden, kromme ruggen etc.
Nouja, mijn punt is meer, dat zolang je goed fokt met het goede uitgangspunt... Je minder risico loopt dan met een vuilnisbakkie waarvan je niet weet wat er in zit. Als je een beetje 'gezond' ras neemt.

Het enige is, dat de kans mss kleiner is dat je een DragerxDrager kruist van één bepaalde erfelijke afwijking, aangezien het altijd afwijkingen zijn die binnen een ras veel voorkomen... Maargoed. Daarvoor moet je dus testen :+

Waarom mensen nog steeds 'zieke' rassen als berner sennes of tea-cup chihuahua's kopen is mij echt een raadsel. Je koopt toch geen hond om er na 6 a 7 jaar alweer afscheid van te hoeven nemen... Brr :\

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:22

Ik heb een tjech en doordat ze met duitse herder (werklijnen) hebben gekruisd vind je ook in dit ras heupdysplasie terug.
De fokker van mijn tjech doet sowieso dna testen, test op dm, en ouders op heupen en ellebogen, want ellebogen wordt vaak overgeslagen, maar dysplasie daar is vaak nog erger als op de heup.
Ik lees hier dat veel mensen ook zo veel testen doen vooraleer ze besluiten een nestje te gaan fokken en voor diegenen _/-\o_

Seven

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:25

Ik vind het heel belangrijk enkel met een gezonde hond te fokken en bij mijn reu zijn ook de broer en zus volledig goed gekeurd op de heupen, hart, ogen, wobbler en dilute.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:28

Seven, hoe oud worden Dogo's gemiddeld?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:31

Gemiddelde leeftijd 9-11 jaar ik ken er 1 die 13 is en dat is al echt een oude hond :j

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:33

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:33

Menino schreef:
Snap ook niet waar mensen dat weg halen. Vuilisbakkies zijn mengelmoesjes van meestal niet geteste rashonden en de kans op erfelijke afwijkingen is juist daarom groot.

Het enige is, dat de kans mss kleiner is dat je een DragerxDrager kruist van één bepaalde erfelijke afwijking, aangezien het altijd afwijkingen zijn die binnen een ras veel voorkomen... Maargoed. Daarvoor moet je dus testen :+

Denk dat je het voordeel van een grotere genetische variatie toch wel een beetje onderschat. het gaat echt niet alleen om recessief overervende aandoeningen. Je vlakt ook extremen uit, genetische variatie maakt een soort veerkrachtiger, kan een voordeel zijn bijv voor het immuunsysteem, hybrid vigor etc.
Daarbuiten zijn vuilnis bakken bijna nooit bewust naar extremen worden gefokt. Ik denk trouwens wel dat je dan onderscheid moet maken tussen echte vuilnis bakken en "rashonden zonder papier".

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:34

Seven schreef:
Gemiddelde leeftijd 9-11 jaar ik ken er 1 die 13 is en dat is al echt een oude hond :j

Hopen dat Layka bij de oude hondjes hoort... Moet er niet aan denken dat ze er over 4,5 jaar niet meer is...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:39

Niet alleen honden maar ook katten worden doorgefokt. Arme perzische katten bijvoorbeeld, daarvan gaan er ook genoeg naar een steeds plattere neus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:41

Hopke89 schreef:
Niet alleen honden maar ook katten worden doorgefokt. Arme perzische katten bijvoorbeeld, daarvan gaan er ook genoeg naar een steeds plattere neus.

Wij hadden laatst een pers in het asiel die letterlijk een deuk had in plaats van een neus. Helaas mocht ik geen foto maken i.v.m. inbeslagname.

Overigens vind ik het ook schokkend hoe mensen hun 'schoonheidsideaal' doordrijven ten koste van het dier.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:42

Ach arme kat kon die wel ademen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:43

Nauwelijks. Ze had ook heel erg slechte ogen, trouwens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:45

Eigenlijk is dat natuurlijk voor alle huisdieren waar, zelfs bij reptielen word er doorgefokt op extreme eigenschappen die in het nadeel van het dier zijn. Alleen bij honden is het haast normaal om een doorgefokt exemplaar te hebben, bij andere dieren zijn de doorgefokte rassen denk ik nog wel in de minderheid.

EDIT: Trouwens is de zogenaamde "plofkip" van wakkerdier ook een goed voorbeeld van zeer extreme fok.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:51

Je hebt ook een koeienras waar veel kijzersnedes worden uitgevoerd omdat ze anders niet bevallen.

Honden die niet op natuurlijke wijzen kunnen voortplanten horen niet te bestaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:52

blokje schreef:
Je hebt ook een koeienras waar veel kijzersnedes worden uitgevoerd omdat ze anders niet bevallen.

Honden die niet op natuurlijke wijzen kunnen voortplanten horen niet te bestaan.

Dat zijn voornamelijk vleesrassen, waarvan de Belgische Blauwe wel de meest beruchte is, ja.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:54

Ben me nu wat aan het verdiepen in the "white" Englisch bulldog ofte wel een bulldog waarin ze fokken naar het oude type. (had ik ooit wel eens iets over gehoord maar me nog nooit verder in verdiept) Vind dat toch best leuke dieren die kunnen ze best inzetten voor de engelse bull's die hier zijn :j

Fotos, alle 3 bij andere fokkers

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:55

Toevallig keek ik gisteren afleveringen terug van dieren op spreekuur. Deze aflevering;

http://www.sbs6.nl/programmas/dieren-op ... evering-81

Hier zit een hond in die door het doorfokken geopereerd moet worden omdat hij bijna geen lucht meer krijgt en het vooruitzicht voor de hond is niet best....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:37

Seven schreef:
Sorry maar er zijn geen engelse bulldogs tegenwoordig die echt gezond zijn en ook nog hond kunnen zijn zijn ze dat wel zijn het vaak oebs of am bulldgs en ook daar vind je vreselijk veel afwijkingen.

Een oeb ook niet gezond gebouwd veel te log en korte neus.
[ Afbeelding ]

Dit vind ik een mooie bulldog met neus en niet overdreven breed, een johnson type am bulldog
[ Afbeelding ]

Je pakt dan ook wel gelijk een hele verkeerde oeb lijn uit, kijk mijn bericht terug met een foto van een oeb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:04

Seven schreef:
Ben me nu wat aan het verdiepen in the "white" Englisch bulldog ofte wel een bulldog waarin ze fokken naar het oude type. (had ik ooit wel eens iets over gehoord maar me nog nooit verder in verdiept) Vind dat toch best leuke dieren die kunnen ze best inzetten voor de engelse bull's die hier zijn :j

Dus jij zou het serieus oké vinden om de huidige misvormde engelse bullen nog te gaan gebruiken voor het ras? Zelfs als je deze andere soort van de foto erbij gaat inzetten zullen er alsnog generaties lang honden lijden onder de fouten in het ras.

:( onacceptabel

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:50

blokje schreef:
kohtje schreef:
ik heb 38 jaar Cavaliers gehad en geen een met een erfelijke afwijking dus het kan wel.

Dat zou onmogelijk moeten zijn. 99% van de cavaliers krijgt een hartprobleem.

Die van mij werden gedoplers voor evt fokken dus ja ik weet het zeker. De laatste reu die ik had was met 11 jaar nog goed op het hart.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:56

De huidige bulldog zou ik niet mee fokken tenzei het een dier met neus en normale proporties is en die zijn er wel maar zijn zeldzaam :j De oeb zou je daarin ook in kunnen zetten sommige types. Ging mij dan ook niet om elk type oeb maar meer om het feit dat je ook daar veel slechtere dieren in hebt en liefhebbers daar ook beter in moeten zoeken en selecteren :j

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:42

Seven schreef:
Sorry maar er zijn geen engelse bulldogs tegenwoordig die echt gezond zijn en ook nog hond kunnen zijn zijn ze dat wel zijn het vaak oebs of am bulldgs en ook daar vind je vreselijk veel afwijkingen.

Een oeb ook niet gezond gebouwd veel te log en korte neus.
[ Afbeelding ]

Dit vind ik een mooie bulldog met neus en niet overdreven breed, een johnson type am bulldog
[ Afbeelding ]

Sorry, maar onze bulldog wel hihihi. Hij is echt wel gezond hoor, hij is niet te zwaar, hij heeft hogere poten dan de 'normale' engelse bulldogs. Wie rent er hier iedere avond als een gek door de woonkamer en slaapt onze bouvier bijna de hele dag? Ons hondje is niet laag gebouwd hij is juist voor zijn leeftijd al extreem groot, hij heeft ook een goed ademhaling-systeem volgens de dierenarts (speciaal voor bulldogs) hij zei dat hij zelden zulke goede gezonde engelse bulldogs had gezien. Maar idd de meeste fokkers zijn niet leuk bezig, daar ben ik het helemaal mee eens, daarom kopen we niet zo snel een bulldog bij de eerste beste fokker...

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:44

Seven schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

old english bulldogs (de oude versie van de engelse bulldogs) die zijn ook wat groter hihihi dat wilden mijn ouders niet dan zitten we met 2 grote honden hahahaha
Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 04-12-12 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt