Problemen met de buren over de kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:27

flicka schreef:
De buurvrouw is verknocht aan de kat en de kat is daar graag. Een kat is daar waar hij graag verblijft.
Als ze een luikje zou hebben zou hij er ook naar binnen gaan denk ik. Alleen kan hij dan weer zelf naar buiten.
Hij heeft zijn nieuwe huis gekozen. De asiels zitten bomvol, ga een leuke nieuwe kat halen en geef hem veel aandacht zodat deze het naar zijn zin heeft.

Maar dat is toch niet eerlijk?

Let wel, ik snap de kat. Heel goed van de TS dat haar zus dagelijks 2x poezel eten en drinken kwam geven, maar ergens is het best logisch dat de kat op zoek gaat naar aandacht. Dat die buurvrouw zomaar, zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar van de kat, dat beest binnen haalt, en volgens jou zou mogen houden, vind ik niet kunnen.

TS, volgende keer als je zo'n reis maakt toch een andere oplossing zoeken, het eten en drinken geven is natuurlijk een must, maar poes heeft duidelijk nood aan aandacht gehad. Wat niet wil zeggen dat jij nu maar een andere moet gaan uitzoeken.

Want Flinka; de buurvrouw wil trouwens zelf geen kat, heeft de TS aangegeven. Ik zou er ook niet mee gedient zijn, als iemand anders mijn dieren gaat voeren/ontvlooien/watdanook. MIJN dier, daar blijft een ander maar netjes af.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:31

lifaya schreef:
Electra63 schreef:

Ik hoop toch niet, dat mijn paard zelf naar een andere wei of stal loopt :D

en als dat dus gebeurt dan vind je het normaal dat het paard dan daar blijft omdat die daar liever is? :')

Buren van ons op de camping (Woonde permanent daar) hadden een hondje dat áltijd ontsnapte en naar ons kwam. Wij voerde hem niet ofzo, dus dat is het niet. Mogen wij hem dan houden omdat die liever bij ons is dan bij hun :Y) ?

Nee, ik vind dat niet normaal, maar als het weken lang duurt, vraag ik mij wel af, waar de verantwoordelijkheid is van de eigenaar. ;) Bij paarden is de eigenaar wel diegene die het onderhoud betaalt. Dus als paard iedere dag naar de buren loopt en daar hooi/biks/musli whatever opvreet :D
Stel dat de kat schade had aangericht bij de buurvrouw in de tuin/thuis: kussens van het tuinstel vernield, gordijnen gesloopt, cavia opgegeten, gevochten met de hond van de buurvrouw in huis, vaas omgegooid, het huis ondergepist enz. Wie zijn schuld is het dan? Tenslotte bevindt de kat zich op terrein van de buurvrouw. Moet de buurvrouw dan voorkomen dat de kat haar tuin/huis in loopt? Dat is toch de verantwoordelijkheid van de eigenaar?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:33

Joolien schreef:
Ik snap niet dat je als je bij de dierenarts werkt, je niet realiseert dat 6 weken alleen zijn voor een kat veel te lang is. En dan maakt het niet uit dat er 1 keer per dag iemand langs komt, dat is lang niet de aandacht en stabiele omgeving die hij normaal krijgt. Als jij het hart voor je kat had, had je geweten dat 6 weken te lang is en had je dat anders op moeten lossen zoals een logeeradres voor hem zoeken. Daar val ik zo over, en daarom kan ik weinig meelij met je hebben over het feit dat de kat nu een andere plek heeft gezocht. Hartstikke logisch. Al snap ik wel dat de buurvrouw niet helemaal netjes is...
Dus het heeft voor mij 2 kanten.

Wat een onzin, wij zijn zovaak lang op vakantie en onze katten blijven altijd lekker thuis, twee keer perdag worden ze gevoerd door de buren en krijgen ze een knuffel, that's all. Ze kunnen zelf kiezen of ze buiten muizen gaan vangen of binnen gaan zitten en als we terug komen zijn ze uiteraard blij dat we terug zijn maar ze zijn echt niet zielig, weggelopen of wat dan ook, ze redden zich prima.

Van een logeeradres zul je ze ook niet gelukkiger maken, lekker al die stress, vreemde omgeving, vreemde mensen etc. Nee hoor, die van mij blijven lekker veilig thuis, op de plek waar hun zich op hun gemak voelen. Als de buurvrouw die kat niet had gevoerd had de kat daar nu ook niet gezeten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:35

Jellebie schreef:
Joolien schreef:
Ik snap niet dat je als je bij de dierenarts werkt, je niet realiseert dat 6 weken alleen zijn voor een kat veel te lang is. En dan maakt het niet uit dat er 1 keer per dag iemand langs komt, dat is lang niet de aandacht en stabiele omgeving die hij normaal krijgt. Als jij het hart voor je kat had, had je geweten dat 6 weken te lang is en had je dat anders op moeten lossen zoals een logeeradres voor hem zoeken. Daar val ik zo over, en daarom kan ik weinig meelij met je hebben over het feit dat de kat nu een andere plek heeft gezocht. Hartstikke logisch. Al snap ik wel dat de buurvrouw niet helemaal netjes is...
Dus het heeft voor mij 2 kanten.

Wat een onzin, wij zijn zovaak lang op vakantie en onze katten blijven altijd lekker thuis, twee keer perdag worden ze gevoerd door de buren en krijgen ze een knuffel, that's all. Ze kunnen zelf kiezen of ze buiten muizen gaan vangen of binnen gaan zitten en als we terug komen zijn ze uiteraard blij dat we terug zijn maar ze zijn echt niet zielig, weggelopen of wat dan ook, ze redden zich prima.

Van een logeeradres zul je ze ook niet gelukkiger maken, lekker al die stress, vreemde omgeving, vreemde mensen etc. Nee hoor, die van mij blijven lekker veilig thuis, op de plek waar hun zich op hun gemak voelen. Als de buurvrouw die kat niet had gevoerd had de kat daar nu ook niet gezeten.

Jouw buren mogen wel de kat voeren, maar TS haar buurvrouw niet? Dat is toch niet te begrijpen voor buren? De één wil wel dat de kat gevoerd wordt, de ander weer niet. :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:36

Electra63 schreef:
Jouw buren mogen wel de kat voeren, maar TS haar buurvrouw niet? Dat is toch niet te begrijpen voor buren? De één wil wel dat de kat gevoerd wordt, de ander weer niet. :D

Ja want die buren voeren de kat in MIJN huis, de plek waar MIJN katten thuis horen :D. Als de andere buurvrouw even logisch nadenkt zal ze dat vast wel begrijpen, denk je niet?

Rennie89

Re: Problemen met de buren over de kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:47

onze buurvrouw voert ook onze katten als we weg zijn hoor (in ons huis) :') dat is toch alleen maar fijn? Zij heeft zelf ook katten en wil ook niet dat haar kat in ons huis komt. De kat wil het dolgraag, maar wij niet en onze katten ook niet :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:50

Jellebie schreef:
Electra63 schreef:

Ja want die buren voeren de kat in MIJN huis, de plek waar MIJN katten thuis horen :D. Als de andere buurvrouw even logisch nadenkt zal ze dat vast wel begrijpen, denk je niet?

In jouw geval dan wel, maar TS HAAR kat loopt naar de buurvrouw in HAAR tuin en gaat in HAAR huis? Hoe moet de buurvrouw voorkomen dat de kat op HAAR terrein komt? Daar heb ik nog geen antwoord op gelezen. :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:53

Electra63 schreef:
In jouw geval dan wel, maar TS HAAR kat loopt naar de buurvrouw in HAAR tuin en gaat in HAAR huis? Hoe moet de buurvrouw voorkomen dat de kat op HAAR terrein komt? Daar heb ik nog geen antwoord op gelezen. :D

GEEN eten geven :D Piece of cake ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:54

Maar misschien komt de kat ook zonder eten op het terrein van de buurvrouw. Je moest eens weten hoeveel katten ik hier in de tuin krijg, en nee, ik geeft ze echt geen eten :=
M'n tuin is in de zomer ook altijd een openbare kattenbak. Zo smerig :\ Ik kan mijn vogel dan ook geen 5 minuten alleen laten staan (maar hij roept ook katten, dus daar is ook wel weer wat voor te zeggen :') )
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-11-12 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:54

Electra63 schreef:

In de tuin mag ze toch gewoon komen, daar heb ik TS niet over gehoord? Wat erg vervelend is is dat de buurvrouw de kat bewust binnen laat en voert, terwijl TS dit niet wil. En dat ze de kat ook nog eens binnen houd. Ik vind dat je dan erg veel lef hebt en ik vind het ook echt niet kunnen. Ik was mijn kat persoonlijk komen ophalen, elke keer weer opnieuw als ik mijn kat daar binnen zag zitten.

Enneh, als deze oh zo lieve mevrouw stopt met voeren is deze kat binnen no time weer terug bij zijn baasje, de plek waar hij thuis hoort :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:56

Ik snap sowieso niet waarom mensen andermans dieren altijd maar eten moet geven.

Vorige week stond er ook al weer een club meiden mijn paard brood te voeren.
Als ik met de honden naar het park ga en ze in de losloop zone los laat kom ik s'ochtends vaak een vrouw tegen die mijn honden snoep geeft.

Er hangt een bord bij mijn paarden en pony dat ze niet bijgevoerd hoeven te worden, vertel de vrouw dat mijn honden buiten geen snoep mogen omdat er hier vaak genoeg vergiftigde troep buiten ligt van honden en katen haters maar luisteren? Nee hoor. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:58

Andermans dier voeren is ook een kwalijke zaak. Zo liep mijn paard tot drie keer toe ernstige slokdarmverstopping op omdat mensen hem schapenbiks (pulp) gaven en dat ging uitzetten in zijn slokdarm en maag. Nog een geluk dat ik er steeds snel bij was, anders was hij gewoon gestikt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:01

Jellebie schreef:
Electra63 schreef:

In de tuin mag ze toch gewoon komen, daar heb ik TS niet over gehoord? Wat erg vervelend is is dat de buurvrouw de kat bewust binnen laat en voert, terwijl TS dit niet wil. En dat ze de kat ook nog eens binnen houd. Ik vind dat je dan erg veel lef hebt en ik vind het ook echt niet kunnen. Ik was mijn kat persoonlijk komen ophalen, elke keer weer opnieuw als ik mijn kat daar binnen zag zitten.

Enneh, als deze oh zo lieve mevrouw stopt met voeren is deze kat binnen no time weer terug bij zijn baasje, de plek waar hij thuis hoort :D

Misschien komt de kat binnen via een openstaand raam?

Jammer, dat zoveel mensen geen eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren. Sommige dieren geven overlast aan anderen, dit dien je als eigenaar te voorkomen. Dan krijg je dit soort discussies en problemen niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:01

Bah, ik snap ook niet hoe mensen het in hun hoofd kunnen halen om andermans dieren te voeren, laatst ook, stond een shetlander op een super schraal weitje, ik vermoed hoefbevangen, loopt er een vader met kind langs en die gooit even twee hele broden over het hek heen. Ik ben toch echt even gestopt om uit te leggen dat de pony hier waarschijnlijk niet voor niks stond, en dat dat brood meer kwaad deed dan goed. Maar luisteren? Nee hoor!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:05

Electra63 schreef:

Jammer, dat zoveel mensen geen eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren. Sommige dieren geven overlast aan anderen, dit dien je als eigenaar te voorkomen. Dan krijg je dit soort discussies en problemen niet.

Hoe moet je dat voorkomen? Zoals veel mensen zeggen een kattenren maken? In veel gevallen is een kattenren alles behalve ideaal. Ik woon op een hobby boerderij, overal om mij heen boerderijen en dus ook heel veel katten. Zelf heb ik er 3, waarvan twee zieke boerderijkatten die ik heb opgevangen. Die katten weten niet beter dan dat ze alle vrijheid van de wereld hebben, heerlijk over de landen kunnen banjeren om muizen te vangen etc. Zou ik deze katten dan moeten opsluiten in een kattenren zodat mijn buurvrouw ze niet meer kan voeren of binnen kan halen? Moeten mijn katten dan maar ongeluikkig worden? Kom op zeg, die buurvrouw moet mijn katten gewoon met rust laten!

En als de buurvrouw de katten niet voert, is de drang om door dat raampje naar binnen te gaan ervoor die katten ook niet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:07

Wat een bizarre reacties.. Het zou nooit in me op komen om andermans dier te voeren. Een kat zou hier best binnen mogen komen maar op een gegeven moment zou ik het dier er toch weer uit zetten omdat ik niet zou willen dst de baasjes bezorgd worden oid.

Ik zou pislink zijn als mijn buurvrouw zich zo gedroeg, en dan niet dat ze de kat in huis laat, want dat zou ik geen probleem vinden. Maar het voeren en het 'opsluiten' en verdorie zelfs ook ontvlooien zou mij heel veel stappen te ver gaan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:07

Ik lees al even mee maar ik zou het in de gaten houden wanneer de buuf de kat s'nachts weer eens op sluit.
Ik zou dan eerst bij haar aanbellen met de boodschap: ik wil nu mijn kat terug.
Doet ze niet open gewoon politie bellen buuf heeft mijn kat gestolen en ik zie hem achter het raam.

Dit zou toch echt wel indruk maken lijkt me.

Wil je dit voorkomen blijft er toch niets anders op dat je tuin kat proof maken en of je kat zeker 3 maanden binnen houden en je kat binnen zoveel mogelijk stimuleren.
Bv moeten werken voor zijn voer (voer verstoppen en of in een bal doen etc etc.)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:09

Maartje1990 schreef:
En dat zeg je ook als iemand een hond of een paard jat? Ga een leuke nieuwe uitzoeken joh, zijn er zoveel van? Wat deze vrouw doet is gewoon ronduit diefstal. Melding maken bij haar als ze niet stopt je aangifte gaat doen. Zou ik tenminste écht gaan doen :j

Over het algemeen laten baasjes hun paarden niet vrolijk bij een ander door de tuin wandelen.

Ik persoonlijk vind dat met katten heel raar wordt gedaan; ze moeten maar overal door tuinen mogen lopen, maar als er iets is (of het nu aanrijding of ongewenst voeren/ binnenhouden is), dan moeten anderen van die vreemde kat afblijven/ beter opletten / zelf de kat maar wegjagen/ enz.
Of iemand nu een bakje brokjes bij de eigen deur heeft staan, of twee broden jou weiland in slingert...vind ik nogal een verschil

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:10

Jellebie schreef:
Electra63 schreef:

Hoe moet je dat voorkomen? Zoals veel mensen zeggen een kattenren maken? In veel gevallen is een kattenren alles behalve ideaal. Ik woon op een hobby boerderij, overal om mij heen boerderijen en dus ook heel veel katten. Zelf heb ik er 3, waarvan twee zieke boerderijkatten die ik heb opgevangen. Die katten weten niet beter dan dat ze alle vrijheid van de wereld hebben, heerlijk over de landen kunnen banjeren om muizen te vangen etc. Zou ik deze katten dan moeten opsluiten in een kattenren zodat mijn buurvrouw ze niet meer kan voeren of binnen kan halen? Moeten mijn katten dan maar ongeluikkig worden? Kom op zeg, die buurvrouw moet mijn katten gewoon met rust laten!

En als de buurvrouw de katten niet voert, is de drang om door dat raampje naar binnen te gaan ervoor die katten ook niet.

Nee, zolang jouw kat op het terrein van de buurvrouw komt, heb jij geen recht van spreken. TS heeft geluk, dat haar buurvrouw de kat wat te eten geeft, er zijn ook mensen die zo'n kat letterlijk het huis/terrein afschoppen.

Nu kan ik begrijpen dat je er op het platteland minder last van hebt en minder kan tegenhouden, maar hoeveel katten lopen er niet in de stad, door de tuinen van de buren en gaan niet het huis in van de buren? M.a.w. veroorzaken overlast bij de buren? Nu heb ik een grote hond, als deze door de tuin van de buren loopt of het huis van de buren ingaat, dan is het WEL mijn verantwoording?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:13

Juut schreef:
Maartje1990 schreef:
En dat zeg je ook als iemand een hond of een paard jat? Ga een leuke nieuwe uitzoeken joh, zijn er zoveel van? Wat deze vrouw doet is gewoon ronduit diefstal. Melding maken bij haar als ze niet stopt je aangifte gaat doen. Zou ik tenminste écht gaan doen :j

Over het algemeen laten baasjes hun paarden niet vrolijk bij een ander door de tuin wandelen.

Ik persoonlijk vind dat met katten heel raar wordt gedaan; ze moeten maar overal door tuinen mogen lopen, maar als er iets is (of het nu aanrijding of ongewenst voeren/ binnenhouden is), dan moeten anderen van die vreemde kat afblijven/ beter opletten / zelf de kat maar wegjagen/ enz.
Of iemand nu een bakje brokjes bij de eigen deur heeft staan, of twee broden jou weiland in slingert...vind ik nogal een verschil

Precies!

Mijn zus had een kattenluik, zodat haar kat zelf naar binnen en naar buiten kon gaan. Toen had zij iedere keer de kat van de buren in huis. Die vrat het eten van haar kat op, piste in haar huis en uiteindelijk braken de katten mijn zus haar huis af. Zij heeft toen het luik maar weer afgesloten, de kat van de buren liet zich namelijk niet tegenhouden. :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:16

Electra63 schreef:
Nee, zolang jouw kat op het terrein van de buurvrouw komt, heb jij geen recht van spreken. TS heeft geluk, dat haar buurvrouw de kat wat te eten geeft, er zijn ook mensen die zo'n kat letterlijk het huis/terrein afschoppen.

Nu kan ik begrijpen dat je er op het platteland minder last van hebt en minder kan tegenhouden, maar hoeveel katten lopen er niet in de stad, door de tuinen van de buren en gaan niet het huis in van de buren? M.a.w. veroorzaken overlast bij de buren? Nu heb ik een grote hond, als deze door de tuin van de buren loopt of het huis van de buren ingaat, dan is het WEL mijn verantwoording?

Tuurlijk wel, de kat is toch mijn eigendom? Waar de kat ook loopt, het blijft toch mijn kat? Dus dan bepaal ik toch wat er wel en niet met de kat gebeurd en of hij wel of niet gevoerd mag worden? Als mijn kat bij de buren in de tuin loopt, mag de buurvrouw toch niet zeggen: Hé, die kat loopt in mijn tuin, nu heeft de eigenaar geen recht van spreken meer en is het mijn kat!

En ik heb liever dat mijn kat van het erf afgejaagd word dan dat ze word gevoerd.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 25-11-12 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:17

Electra63 schreef:

Geluk? Ik heb liever dat iemand de plantenspuit op mijn kat zet zodat die wegrent en leert daar niet meer te komen dat dat iemand mijn kat gaat omkopen met eten 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:24

Jellebie schreef:
Electra63 schreef:

Tuurlijk wel, de kat is toch mijn eigendom? Waar de kat ook loopt, het blijft toch mijn kat? Dus dan bepaal ik toch wat er wel en niet met de kat gebeurd en of hij wel of niet gevoerd mag worden? Als mijn kat bij de buren in de tuin loopt, mag de buurvrouw toch niet zeggen: Hé, die kat loopt in mijn tuin, nu heeft de eigenaar geen recht van spreken meer en is het mijn kat!

En ik heb liever dat mijn kat van het erf afgejaagd word dan dat ze word gevoerd.

Dat ben ik zo niet met je eens, zodra jouw kat op ander terrein komt heb jij daar niks meer over te zeggen. De buren vragen niet om een kat in de tuin. En het zou de omgekeerde wereld zijn als je buren bijv een hek om de tuin plaatsen zodat de kat er niet meer in kan, jij moet er voor zorgen dat je kat geen overlast is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:25

Als je kat vrij buiten loopt dan kan het wel eens zijn dat ze elders naar binnen gaan. Maar andermans kat die er kerngezond uitziet voeren of opsluiten in huis vind ik echt niet kunnen. Het enige probleem is wat doe je eraan als je met de persoon in kwestie niet kunt praten.
Om dit soort problemen te voorkomen hebben mijn katten altijd een afgesloten buitenruimte gehad.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:27

Waarom moeten andere mensen de kat leren waar hij wel of niet mag komen? Volgens mij is de eigenaar van de kat nog altijd verantwoordelijk voor zijn eigen dier.
Mijn oude buurvrouw had 5 katten, die prinsheerlijk in mijn bed lagen te slapen. Dat moet ik dan maar goed vinden omdat het nu eenmaal katten zijn en die gaan nu eenmaal hun eigen gang?
Ik wil mijn eigen hond niet in mijn bed, laat staan de katten van de buren. Dan is het niet aan mij om te zorgen dat die katten hier niet binnen kunnen komen, dat is toch echt de taak van de eigenaar hoor. Mijn slaapkamerraam wil ik open kunnen doen wanneer ik dat wil zonder dat ik me zorgen hoef te maken over katten die in mijn bed willen slapen.