Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:02

Alprazolam hebben we vorig jaar voor getest en de voor onze witte herder geschikte dosering was geen succes. Beest was niet meer aanspreekbaar. Ipv 7 tabletten doet hij het goed op 2 en dat iedere 5 uur herhalen. Zit hij onder zijn maximum van een dag maar wel met rustig genoeg om te hanteren.

Mijn mannetje heeft ze vanmorgen lekker kunnen uitlaten nog. Dadelijk gaat zijn 2 e portie pillen erin. Vanmiddag nog maar stal om knollies binnen te zetten en daar honden even uitlaten nog. Alleen op zoek naar een carbidvrije omgeving. :+

Thundershirt werkt dus kennelijk wel bij sommige honden. Altijd fijn zonder chemicalien.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:40

Iris82 schreef:
Paracetamol is giftig voor.honden.
Geen slim plan dus.

Paracetamol is niet giftig voor een hond. In Engeland bestaat een hondenmedicatie met 400 MG paracetamol erin.. Het is wel giftig voor katten ;)

Aspirine is ook niet giftig bij honden (wel bij katten) maar op de lange termijn kunnen er bijwerkingen komen, dus voor korte duur wordt dit wel eens aangeraden. Het is een stuk goedkoper dan een pijnstiller bij de da ;)

Net als Ibuprofen bij mensen kan de hond bij langdurig gebruik last krijgen van maagzweren.

En de werking van Aspirine is de pijnprikkels verminderen naar de hersenen, daarom voel je minder pijn. Het verdoofd niet alleen de pijnzenuwen maar sowieso alles richting de hersenen wordt wat vertraagd. Dit betekend dus dat je hond er wel degelijk suffig van kan worden. Als het helpt, gewoon doen!

Ook wij hebben aan de diazepam gezeten bij de hond, dit was zooo zielig en doen we nooit meer. Hij was zo versuft dat hij amper kon lopen. Maar de angst was nog steeds zoooo heftig, dat hij hele gekke dingen ging doen, omdat hij nu angst had dat hij niet weg kon (wegens de diazepam). Een verstuiver met feromonen werkte weer wel heel goed. Ongeveer 2 weken voor oudjaarsdag in het stopcontact en meneer was wel meer relaxed.

Een tip van flip, als het kan, stop ze bij de paarden. Wij hebben een gang naast de stallen. De paarden zijn altijd super relaxed en daardoor was onze hond ook super relaxed. Geen medicatie, helemaal niks! Hij zat daar lekker in zn mandje net of er niks aan de hand was.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:54

Maar Diazepam is toch een ontspanner, geen verslapper? Ik ken die bijwerkingen (wel angst ervaren, maar niet kunnen reageren) niet bij de diazepam/oxazepam/alprazolam. Tenzij de dosering zo hoog is, dat ze te versuft zijn en daardoor niet kunnen reageren.

Onze hond net flink laten rennen op de wei, toen was ze daarna thuis even wat onrustiger, maar nu ligt ze weer op haar kussen. Tot dusver onze rustigste oudjaarsdag sinds jaren, ben er zo blij mee! Ze is zelfs wel vrolijk en heeft geen last van bijwerkingen. Waarschijnlijk hoort ze inmiddels ook al een stuk minder dan we dachten, maar dat is nu een voordeel.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:23

Grit schreef:
Maar Diazepam is toch een ontspanner, geen verslapper? Ik ken die bijwerkingen (wel angst ervaren, maar niet kunnen reageren) niet bij de diazepam/oxazepam/alprazolam. Tenzij de dosering zo hoog is, dat ze te versuft zijn en daardoor niet kunnen reageren.

Onze hond net flink laten rennen op de wei, toen was ze daarna thuis even wat onrustiger, maar nu ligt ze weer op haar kussen. Tot dusver onze rustigste oudjaarsdag sinds jaren, ben er zo blij mee! Ze is zelfs wel vrolijk en heeft geen last van bijwerkingen. Waarschijnlijk hoort ze inmiddels ook al een stuk minder dan we dachten, maar dat is nu een voordeel.

Het is wel degelijk een verslapper, na ja.. een 'spieronstpanner'. Volgens wiki moet je uitkijken voor vallende bejaarden haha
(ik neem aan alleen als je ze diazepam geeft _O- )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diazepam

Iris82

Re: Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:06

Hier 2 tabletten (0.5mg totaal) Alprazolam gehad om 09.00u en ze doet het er nog steeds prima op. Ze moet eigenlijk nog een keer gaan plassen maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen. Ben alleen thuis met baby en hond en er komt pas versterking om 19.00u. Hmm.

Dadelijk bij het avondeten nog 2 extra om de avond op door te komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:50

Kan je niet met kinderwagen en hond lopen dan?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:57

wij geven onze hond advocaat, gewoon in een schaaltje, na het eten een keer en dan voor het vuurwerk een keertje. Onze hond word er erg rustig van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:00

Sassol schreef:
Kan je niet met kinderwagen en hond lopen dan?

Nou probleem is dat je met haar echt naar het bos moet, want hier knalt het zo hard dat ze toch niets doet.
Maar ik wil niet in het donker met baby en hond naar het bos. Ze moet haar plasje nog maar even ophouden dan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:25

Heb mijn honden een uurtje terug valium (diazepam) gegeven. De jongste (de bangste) is niet bang, maar wel heel wankel. De oudste is wel bang.
Twijfel of ik straks bij durf te geven

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:35

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:47

Baas hond kan niet hechter hier, en de andere twee geven geen bal om het geknal. Maar dat helpt ook niet. De pillen wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:07

Mijn hond is ook heel bang. Gelukkig is ze in huis iets rustiger geworden. Vroeger lag ze drie dagen onder het bed -O-
Wel is het zo dat ze vanochtend uit is geweest maar tot morgenochtend als het weer licht wordt durft ze niet naar buiten. We proberen het af en toe maar ze durft de deur niet uit, dus ze plast zo´n 24 uur niet... Tegenwoordig duikt ze pas om 12 uur onder het bed.
Ik geef haar phytonics strezz druppels (alleen op de dag zelf). In het verleden heb ik wel eens bij mijn holistisch dierenarts een hele kuur samen laten stellen, op haar persoonlijk gemaakt. Daar begon ik dan al 1 december mee. Het hielp wel! Bij ons in de wijk is het gelukkig redelijk rustig tot de oudjaarsdag zelf. Dus tot die tijd kan ik haar nog uitlaten, alhoewel ze soms niet meer naar buiten wil zodra het donker wordt. Mijn hond is ook heel bang voor onweer en vooral de bliksem. Als ik op dat moment aan het wandelen ben in het bos, loopt ze in paniek naar huis (drukke straten over). het is dus altijd een beetje plannen: met onweer op komst niet te ver van huis gaan.
Mijn jonge hondje (10 maanden) maakt haar eerste oud&nieuw mee. Met haar ben ik vandaag nog gewoon naar het bos geweest. Op de terugweg knalde het om onze oren maar ze trok zich er niets van aan *\o/*
Vervelend is wel dat ik altijd vergeet dat er hier met koninginnedag ook vuurwerk wordt afgestoken... :(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:41

Wij hebben dit jaar bach bloesem rescue remedie geprobeerd en ik vond t beter werken dan pillen die we vorig jaar van de DA hadden en het is ook nog s een natuurlijk middel.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 09:14

@Calypso84
Ohh oke, ik heb ook ooit een paracetomol aan mijn hond moeten geven van de dierenarts. ( via spoed telefoontje ) toen ik ging googlen kwam ik allemaal enge berichten tegen over mensen die een paracetamol aan hun hond hadden gegeven. Ik had hem toen al een paracetamol gegeven dus ik kneep m behoorlijk maar hij heeft er niks aan over gehouden :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:36

alle beestjes gisteravond overleefd???

Ik had vorig jaar de bach rescue geprobeerd. Volgens zeggen kon ik die op de avond gebruiken. Het heeft niet geholpen. Had ze toch in huis en heb ze gisterochtend een druppel gegeven, gister middag en Kazuo gisteravond ook. Met Taro ging het écht veel beter dan vorig jaar!!! *\o/* Of het nu ook door de druppels kwam of omdat we thuis waren, weet ik niet, maar wat was ik er blij mee!! kazuo was juist 'erger' dan vorig jaar..... Laatste rondje is hij niet mee uit geweest. Het bleef vanacht maar knallen. Heb maar op de bank geslapen.... :P toen ik naar bed wilde gaan, rende ze allebei achter me aan en bleven maar voor de deur staan. Ze zijn toen wel rustig gaan liggen!! Vanmorgen begon een of andere idioot om half 7 alweer met die ellende...... Kreeg ineens een klauw over m'n gezicht... :+ Maar ze gingen even later toch weer liggen.
Vandaag zullen we ook nog wel e.e.a. horen, maar ben zo blij dat het voorbij is voor ze!!

TS, hoe ging het met jouw hond??

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:48

Het beste medicijn is nog altijd een plek opzoeken waar weinig vuurwerk is, maar helaas is dat niet voor iedereen makkelijk te vinden. Hoe is het gegaan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:48

Hier ook alles rustig verlopen :j
Eigen honden waren gewoon buiten , het logeetje binnen maar is om twaalf uur toch ook gewoon meegegaan en niks aan de hand :D

We zitten op een soort drie-dorpen-punt en hebben aan alle kanten kunnen genieten van de mooi versierde luchten en de knallen kwamen gelukkig van de "stille" kant met de wind mee !

Katten waren wel binnen, inclusief onze stoere zwerfkater die normaliter altijd ergens rond of in de hooischuur bivakkeert ...

De varkens hebben door alles heengeslapen en de pony's en ezels door alles heengegeten :Y)
die keken meer op van mij dan van het vuurwerk :))

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:58

Hier heeft onze hond (en wij dus ook) de rustigste oudjaarsdag gehad sinds jaren. Ze was niet suf, maar wel rustig. Ze is kwispelend het nieuwe jaar ingegaan. Heerlijk!

Hopelijk is alles vannacht opgestoken en kunnen alle honden en andere dieren weer rustig buiten zijn.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:19

Het was heerlijk rustig in de bossen op de Veluwe. Geen knal gehoord :-).
Weer een jaar goed doorstaan.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:21

hier ging het wel, alleen zodra wij uit de kamer weggingen ging hij blaffen
en het blijkt nu dus dat hij wel gestrest was, want als hij gestrest is gaat dat op zn darmen en blaas werken.
wat uitloopt in snachts binnen zn behoeftes doen
vanacht was is er 1x optijd bij en ben met m naar buiten geweest, 1x was ik te laat, en 1x half optijd(al geplast, niet gepoept)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:33

hier ging het vanaf de eerste knallen eigenlijk elk dagdeel een stukje beter. Ik geloof niet zo in negeren, hoewel dat nog altijd het meest gegeven advies is, hoor je tegenwoordig steeds vaker dat dat nogal 'ouderwets' is, en dat trainers steeds meer adviseren wél het contact met je dier op te zoeken. Als mijn hond angst liet zien heb ik hem juist steun gegeven, tegen me aan laten zitten en gemasseerd. Wel vanuit ZIJN initiatief, ik ga hem niet uitlokken tot angst maar als hij bij me komt om steun zal ik hem niet negeren. Met uitlaten heb ik zelf het knallen genegeerd en spelletjes met hem gedaan met lekkere hapjes, en vooral niet te lang doorgegaan als hij het wel eng vond. Verder hebben we hem gisteravond bij de stalling van de paarden uitgelaten omdat daar niet in de buurt geknald wordt.

In het begin (afgelopen dagen zeg maar) was hij best onrustig en angstig (we hebben hem pas zes weken dus het is even kijken wat hij doet met dit soort dingen natuurlijk), maar hij groeit er mooi in. Als hij het spannend vond worden kwam hij gewoon naar mij toe voor steun en was dan ook steeds sneller wel rustig. Om 00:00 uur zat ik op de bank, en hij lag voor me op de grond heel rustig, en werd zelfs wat nieuwsgierig naar de lichtjes van het vuurwerk. Ik ben gewoon heel rustig blijven zitten en heb zijn nek gemasseerd, hij heeft zelfs niet gehijgd.
Hoe langer het duurt hoe meer hij mijn gedrag kopieert, ik laat zien dat ik niet bang ben maar dat ik zijn angst wel opmerk en begrijp (en deels kan wegnemen door hem ontspanning te geven).

ik ben om 01:00 naar bed gegaan en niks aan de hand, later in de nacht waren er een paar harde knallen en hoorde ik Gismo door het huis lopen, dus toen ben ik op de bank verder gaan slapen. Hij heeft toen nog eventjes moeilijk zitten kijken en gehijgd, maar eenmaal terug tot rust/ ontspanning is hij ook gewoon lekker gaan slapen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:40

Zo, dat hebben we weer achter de rug, oudjaarsdag. Was binnen prima gegaan met Bach Rescue druppeltjes, maar buiten was de hond nog erg bang. Het tuigje trok haar achter de voorpoten toen ze weg wilde komen, dus ze deed zich zeer en beet in het tuig. Ze loopt nu dus mank door dat rot tuig. Heb afgelopen week een Ruffwear Webmaster besteld, daar komen ook angstige honden kennelijk niet uit en het zou niet verschuiven door de extra buikband. Kan ze zich in dat soort situaties ook niet meer bezeren aan het tuig. Komt echter pas aankomende week binnen, dus ik had er nu niks aan. http://www.paardendrogist.nl/product/26 ... 4005/36109
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-01-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:42

Hier weer hetzelfde patroon als andere jaren, de dagen ervoor en oudjaarsdag tot een uur of 11 dikke stress, blaffen onrustig zijn ondanks de pillen die gelukkig wel het ergste eraf halen. Start de 12 uurs knal is hij veel minder over de zeik als overdag. Daar komt hij dan redelijk doorheen. Vanmorgen wel nog 2 pillen gegeven voor het ochtendgeknal dat al vroeg begon en hij weer van over de zeik raakte.
Onze oude hond had alleen goed last van zijn luchtwegen om 12 uur, die lag goed te happen naar lucht.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:53

Hier is het de hele ochtend al zonder geknal. Blij toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:10

Het was even rustig, vanmorgen vroeg wel en nu beginnen ze weer met die gilpijlen waar hij heel heftig op reageert.