Mijn nieuwe konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:57

Rangordebepaling hoort bij dieren en zeker in een groep.
Let wel dat in een groep konijnen in het wild ze in paartjes leven, die paartjes zijn over het algemeen gewoon stabiel met elkaar. Ze zoeken een klikkende match onderling en leven samen, af en toe heeft een ram meerdere dames. Maar onderling in de groep tussen de heren en dames moeten wel bepalingen komen en dat geeft vaak de problemen.
Ik plaats 500 a 600 konijnen per jaar en er komen daar maximaal 10 per jaar van terug, omdat het toch niet klikt met het paartje wat gemaakt is. Waarvan ook nog is een klein deel wat in een groep geplaatst werd. Groepen konijnen blijven gewoon moeilijker en dan vooral degene die geen paartjes zijn onderling.
Dus ja, het is logisch dat ze in het wild onderling op elkaar reageren in de groep, maar de paartjes zijn wel stabiel en ja, je moet een ram wel laten castreren, want anders krijg je tig jongen per keer. En nee, een paartje ram - ram, voedster - voedster is geen paartje.
Omdat de ram geen hormonen meer heeft kan het soms zijn dat het ook mogelijk is om de voedster te laten helpen.

Punt is en blijft dat konijnen sociale dieren zijn en ik adviseer ook in de meeste gevallen het gewoon bij een koppel te houden in plaats van een groep en in 95% van de gevallen gaat dat goed en blijft goed gaan.

@ Dess
Wat een ontzettend leuk konijntje, het is gewoon een vrolijk dierenwinkelhangoortje, maar een erg knap konijntje. Geniet van het dondersteentje.. Je hebt hier verder genoeg informatie gekregen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:59

Tycho schreef:
Eindelijk iemand die weet waar het over gaat. Ik kijk veel naar de wilde konijnen in de wijk en achter mijn huis. Ook daar wordt er veel gejaagd en gedomineerd . Konijnen zijn niet zo sociaal als er overal beweerd wordt. 2 voedsters kunnen elkaar vaak rond de leeftijd van 4 maanden opeens niet meer luchten of zien en trekken elkaar als het ff kan compleet aan flarden. Als je dan met je vermenselijking dieren samen wil zien moet je parkieten nemen. daarvan kan je zelfs 2 mannen bij elkaar knallen.

Konijnen gaat alleen goed als je de ram aanpast en hormonen afknipt en met voedster zet en zelfs dan moet je kijken of het lukt. Dat op zich zegt toch al genoeg!!!!!!!

Wil je het toch, dan moet je je tuin opofferen en al minimaal 20 vierkante meter ruimte hebben en het het liefst volplempen met schuilhokken.

Ik zou wel eens een topic willen zien van iedereen die zich een schuldgevoel liet aanpraten om vervolgens met losgetrokken konijnen richting dierenarts te kunnen. Ben benieuwd of de misplaatste knuffelaars konijnen dan nog met dezelfde ogen zien.

Een koppeling moet je goed uitvoeren en dan hoef je niet met losgetrokken konijnen naar de dierenartt. En verder zijn konijnen zekers sociaal. Net zoals paarden dat zijn, wil nietzeggen dat er onderling in het wild niet gevochten wordt. Konijnen zie je in het wild altijd in een groep ook en niet alleen.

Een hebgst wordt ook geruind, omdat het anders niet gaat, ik neem aan dat je daar dan ook over struikelt?

Verder zijn konijnen niet om te knuffelen, dat is pas een foute reden om een konijn te nemen, konijn hebben er een hekel aan opgetild te worden en dat stamt wel van hun natuurlijk instinct.
Hoeveel tamme konijnen heb jij dan eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:01

stef schreef:
Waarom moet ik me verantwoorden?
Mijn voorkeur doet er niet toe, in tegenstelling tot wat anderen in dit topic vinden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een happy, gezond dier, en dat kan je op vele manieren bewerkstelligen.

Het is niet zwart, of wit....

Mijn huidige paard staat overigens niet alleen, ook omdat dat zo uit komt...

Je hoeft je niet te verantwoorden, maar ik zou het wat krom vinden als je het belangrijk zou vinden dat je paard niet alleen staat, omdat het voor je paard nu eenmaal leuker is met soortgenoten, maar dat voor een konijn met dezelfde behoeften dan niet zou gelden.

LadyMadonna

Re: Mijn nieuwe konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:04

Overigens, voor de duidelijkheid:
Het gaat me er niet om of een konijn.kip/paard/cavia wel of niet in zn uppie kan, het gaat me erom hoe dat weereens duidelijk gemaakt moet worden aan iemand die enkel trots haar nieuwe aanwinst laat zien.

Op deze manier kan je gewoon niks meer laten zien op bokt, want er is altijd wel érgens commentaar op...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:05

he? Ik had op mindim gereageerd :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:10

stef schreef:
Overigens, voor de duidelijkheid:
Het gaat me er niet om of een konijn.kip/paard/cavia wel of niet in zn uppie kan, het gaat me erom hoe dat weereens duidelijk gemaakt moet worden aan iemand die enkel trots haar nieuwe aanwinst laat zien.

Op deze manier kan je gewoon niks meer laten zien op bokt, want er is altijd wel érgens commentaar op...

Dat is toch in elk foto topic zo, of je nou je paard laat zien, je rijkunsten of een ander huisdier. Heb je daar geen zin in, dan zou ik zo zeggen, plaats geen foto's. Juist omdat het hier te verwachten is. Zekers over huisvesting van konijnen.
Konijnen worden onterecht als schattig gemakkelijk huisdier gezien, die makkelijk alleen in een hokje kan, vaak ook nog in de schuur en zonder bewegingsruimte. Onterecht de ultieme kinderknuffel, kind vind het niet meer leuk en de rest van zijn jaren slijt het beestje alleen, vaak zonder enig vorm van aandacht. Het konijnenequivalent van een paard dat 24/7 opgeboxt wordt in een stal zonder enig contact met soortgenoten en geen bewegiong van de baas krijgt of beweging op een andere manier. Moet je zeggen dat je je paard zo houdt, wordt je van dierenmishandeling beticht, maar voor een konijn is dat schijnbaar prima.
Ik stoor me er aan dat zo impulsief een dier wordt aangeschaft, waar men na de aanschaf gaat bekijken, wat het dier zoal nodig heeft.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:14

Mindim schreef:
Een koppeling moet je goed uitvoeren en dan hoef je niet met losgetrokken konijnen naar de dierenartt. En verder zijn konijnen zekers sociaal. Net zoals paarden dat zijn, wil nietzeggen dat er onderling in het wild niet gevochten wordt. Konijnen zie je in het wild altijd in een groep ook en niet alleen.

Een hebgst wordt ook geruind, omdat het anders niet gaat, ik neem aan dat je daar dan ook over struikelt?

Verder zijn konijnen niet om te knuffelen, dat is pas een foute reden om een konijn te nemen, konijn hebben er een hekel aan opgetild te worden en dat stamt wel van hun natuurlijk instinct.
Hoeveel tamme konijnen heb jij dan eigenlijk?

Het gaat er niet om wat jij vindt of wat ik vind . En al helemaal niet om wie de meeste konijnen heeft.
Het gaat om ethologie en de conclusie's die je trekt .

http://www.youtube.com/watch?v=D05dpsD4i9Y

Dit is gewoon niet cool . Dus neem je er 2 samen moet je weten dat als jij op je werk zit je konijnen alsnog kunnen beslissen om op de vuist te gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Pk28__1LnZs

Deze jongens kunnen bij elkaar weg. Lijkt me wel een belangrijk gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:23

Tuurlijk moeten dieren de ruimte hebben. Konijnen in kooien of in van die banketstaaf driehoekshokjes of de rennen van de dierenwinkel zijn al triest zat.

Hier zitten konijnen prima bij elkaar hoor, evenwichtige groepjes, kan prima en ik heb al aardig wat afgekoppeld. Nog nooit gesodemieter gehad. Wel met ontsnapte konijnen die een andere ren in springen of elkaar door het gaas het leven zuur maken. Maar gekoppelde groepen gaan hier altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:25

In het filmpje mis ik de gegevens of de twee witte konijnen altijd bij elkaar zitten of dat dit een koppelingspoging is. Dat er wat haren rondvliegen tijdens een koppeling is geen probleem, gaat het verder dan moet je zekers ingrijpen en en niet voor de leuk een filmpje van maken.
Verder vind ik de koppelruimte te klein en zet ik er iets in om uit het zicht te zijn. Ik kan ook niet achterhalen of dit neutraal is of dat een ander konijn dagelijks in dit rennetje zit.

Verder kun je de ethologie van wilde konijnen niet vergelijken met de tamme variant in een hok, dus conclusies trekken van de wilde variant, gaat tot op een bepaalde hoogte..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-12 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:27

@ Tycho
Ik vind dit geen eerlijke vergelijking:
De eerste zijn 2 dames, zoals ik net beschreef ze leven in het wild in paren en niet als 2 dames. En binnen die groep komt rangorde bepaling voor.

De tweede weet je het geslacht niet van, dikke kans 2 heren of 2 dames. Daarbij mag rangorde bepaling in deze mate, geen probleem.

Ik kan ook wel 10tallen gelukkige konijnenfilmpjes opzoeken, maar dat ga ik niet doen, ik praat uit mijn directe ervaring van 1000en konijnen per jaar en in koppeltjes man - vrouw, bij voorkeur beide geholpen. Die kan je gerust alleen laten en hoef je niet op te letten en dan zie je dat dit echt sociale dieren zijn.

Overigens ben ik het volledig eens met stef dat iemand gewoon leuk zijn nieuwe diertje mag laten zien en dat er dan een enkele kanttekening geplaatst kan worden dat dit en dat belangrijk is, maar op deze manier is het zeker niet leuk meer. Al ben ik wel van mening dat je, je eerst in een dier moet verdieping alvorens aanschaffen, maar dat is ook een andere discussie die niet eindeloos herhaalt hoeft te worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:01

Wat een leuk konijn.
Kan best dat dit een groter hangoorkonijn wordt.
Hoop dat je niet voor een kleinblijvend konijn ging :D .
Wij hebben onze (middelgrote) 2 hangoren uit de konijnenopvang. Daar waren ze ook terecht gekomen van mensen die dachten leuke klein blijvende konijntjes te hebben gekocht bij de dierenwinkel. Toen ze toch wat groter werden als gedacht, waren ze opeens niet meer zo leuk -O- . Dat was blijkbaar ook vaak de reden dat ze bij de konijnenopvang werden afgegeven (en omdat de kinderen er niet meer naar omkeken).

Ik vind het helemaal niet erg dat ze wat groter zijn; heb je tenminste wat om te aaien, anders ben je er ook zo floep overheen geaaid :D .

Ik wist dat ook niet dat je ze beter per 2 kon houden. Bij de opvang kreeg ik er ook echt niet maar 1 mee. Ze gingen alleen per 2, of je moest met een eigen konijn langskomen en kijken of je hem aan eentje van hun kon koppelen.

We zijn na een aantal maanden terug moeten gaan, omdat het vrouwtje ziek werd, onder de abcessen zat en moest worden ingeslapen. We hebben het mannetje aan een ander vrouwtje gekoppeld. Ging heel gemakkelijk. Hebben een 10-15 minuten achter elkaar aangerend en dat was het dan. Als ik ze nu zie zitten, ben ik er blij mee dat ze elkaar hebben. Ze zitten vaak tegen elkaar aan en wassen elkaar. Is echt leuk om te zien.

Ik heb wel een groot/ruim 2e hands buitenhok gekocht (van Castle), want die hokjes wat ze bij de meeste dierenwinkels/Boerenbond/Aveve verkopen, die zijn vaak zo smal en klein; dat vind ik dan ook weer zielig voor 2 middelgrote konijnen.

Kwa voer pak ik ook gewoon biks, want gemengd voer laten ze vaak voor de helft staan.
Verder gaat er regelmatig een wortel in de kooi, of een maiskolf of wat sla of ander groente.
Daar moet je ze wel aan wennen, want anders krijgen ze dunne plakpoep.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:09

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie nogmaals vragen de discussie over hoe je een konijn moet houden te voeren in een apart topic. Niets mis met de tip aan ts te geven, maar er ontstaat hier een discussie die in dit topic niet thuis hoort.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:20

Faniek schreef:
@ Tycho
Ik vind dit geen eerlijke vergelijking:
De eerste zijn 2 dames, zoals ik net beschreef ze leven in het wild in paren en niet als 2 dames. En binnen die groep komt rangorde bepaling voor.

De tweede weet je het geslacht niet van, dikke kans 2 heren of 2 dames. Daarbij mag rangorde bepaling in deze mate, geen probleem.

Ik kan ook wel 10tallen gelukkige konijnenfilmpjes opzoeken, maar dat ga ik niet doen, ik praat uit mijn directe ervaring van 1000en konijnen per jaar en in koppeltjes man - vrouw, bij voorkeur beide geholpen. Die kan je gerust alleen laten en hoef je niet op te letten en dan zie je dat dit echt sociale dieren zijn.

Overigens ben ik het volledig eens met stef dat iemand gewoon leuk zijn nieuwe diertje mag laten zien en dat er dan een enkele kanttekening geplaatst kan worden dat dit en dat belangrijk is, maar op deze manier is het zeker niet leuk meer. Al ben ik wel van mening dat je, je eerst in een dier moet verdieping alvorens aanschaffen, maar dat is ook een andere discussie die niet eindeloos herhaalt hoeft te worden.

Ben het eigenlijk helemaal met je eens hoor. Wat mij vooral stoort is het gemak van roepen een konijn alleen is zielig. Net zoals dat gemengt voer ongezond zou zijn. Alle krachtvoer is mac voedsel voor konijnen . De meeste konijnen zijn te dik. En gemengt voer kan best , iedere dag een handje en bak leeg laten eten. En vooral kijken wat er in zit. erwten is niet handig. Het ss voer waar iedereen mee wegloopt heeft in mijn ogen ook een bizarre ingredientenlijst. Maar alle dogma's in konijnenland worden nagebralt . Zonder het hele verhaal gaat ook dat mis. Ik ben niet voor het een of ander wel voor het hele verhaal vertellen. Respect trouwens voor jouw konijnenwerk !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:00

Biks is uitgevonden om slachtkonijnen vet te mesten, dus sowieso matig met gebruik. Hier krijgen ze het ook niet alle dagen.

Gemengd voer is in pricipe ook niet ongezond, ware het niet dat de meesten hun konijnen overvoeren met krachtvoer en het konijn het voor het uitzoeken heeft.

Konijn alleen, daar blijf ik bij, hoort niet alleen.

Verder bralt niet een ieder de ander na, maar is het gewoon logisch nadenken. Verder is het verdiepen in een dier en zijn behoeften en een stukje ervaring met de dieren ook onmisbaar. Daarom is het zo ontzettend jammer dat een konijn als knuffeldier voor velen wordt aangeschaft, vaak ook nog impulsief en dat vind ik persoonlijk zeer betreurenswaardig.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:52

Tiffany schreef:
:') Ja zoiets hahah.
Maargoed je ziet al weer een reactie, eerst bij de konijnenopvang kijken := terwijl de persoon mij, of mijn konijnen in kwestie niet kent. Ze lezen het woord fokken en draaien door... *zucht*

Ik heb geen probleem met het fokken zelf .
als het maar op een verantwoordelijke manier gebeurt er niet het ene nestje na het andere
om vervolgens maar 1 of 2 goede showkonijnen te hebben .

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:29

Afbeelding

<3

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 02:20

Mindim schreef:
Biks is uitgevonden om slachtkonijnen vet te mesten, dus sowieso matig met gebruik. Hier krijgen ze het ook niet alle dagen.

Gemengd voer is in pricipe ook niet ongezond, ware het niet dat de meesten hun konijnen overvoeren met krachtvoer en het konijn het voor het uitzoeken heeft.

Konijn alleen, daar blijf ik bij, hoort niet alleen.

Verder bralt niet een ieder de ander na, maar is het gewoon logisch nadenken. Verder is het verdiepen in een dier en zijn behoeften en een stukje ervaring met de dieren ook onmisbaar. Daarom is het zo ontzettend jammer dat een konijn als knuffeldier voor velen wordt aangeschaft, vaak ook nog impulsief en dat vind ik persoonlijk zeer betreurenswaardig.

Getemd. waarom kan jij niet luisteren naar een mod?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 02:42

Dess schreef:

wat een droppie zeg geniet maar fijn van haar

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 03:09

Denk eerder dat dit een Duitse hangoor is. (Lijkt nl sprekend op mijn dh ram).En reken erop die worden groot. De vrouwen iig. De mannetjes blijven wat kleiner. Overigens worden ze niet zo groot als de franse hangoor. Ik ben zelf Fokker van rex widders. Maar heb 2 Duitse hangoren als knuffelkonijn (niet dat de rexwidders niet geknuffeld worden hoor) ik heb een ram en een voedster. Eerst waren het 2 voedsters. Maar doordat zoonlief een liksteen met van die knabbeldingen erop had gekocht voor ze en ik dus Met spoed naar de kliniek kon nog maar 1 voedster over. Ook die raakte ik bijna kwijt wilde niet meer eten en drinken na de dood van haar zusje. Dus na avond en nacht voeren met een spuitje de volgende ochtend bij de Fokker een ram gekocht. Koppelen ging super en zijn nu onafscheidelijk.

De dames en heren voor de fok zitten trouwens allemaal alleen. Maar hebben contact via de rennen door het gaas. Wel om en om dus man naast vrouw en ga zo door anders is het vechten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:53

Ik vind het lastig vanaf de foto te zien of het een NH dwerg is of een Duitse hangoor, een Duitse hangoor is een middelgroot ras en zal tussen de 2,5 en 3,5 kilo wegen... De Nederlandse hangoordwerg zal ongeveer 1,5 kilo worden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:55

Ziet er goed uit...wat een leukerd!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:11

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:05

Mooi konijntje, geniet ervan.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:08

hmmm... praat me niet van konijnen.... ik heb een week of wat ook een lief konijntje voor mijn dochtertje gehaald, een meisje... maar wel een vreemd meisje... dr zin een piemeltje aan.... :-/

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:09

Hihi ook bij de dierenwinkel zeker? Altijd lachen daar. Doet me denken aan die reclame.. het zijn echt twee mannetjes hoor :D