Let wel dat in een groep konijnen in het wild ze in paartjes leven, die paartjes zijn over het algemeen gewoon stabiel met elkaar. Ze zoeken een klikkende match onderling en leven samen, af en toe heeft een ram meerdere dames. Maar onderling in de groep tussen de heren en dames moeten wel bepalingen komen en dat geeft vaak de problemen.
Ik plaats 500 a 600 konijnen per jaar en er komen daar maximaal 10 per jaar van terug, omdat het toch niet klikt met het paartje wat gemaakt is. Waarvan ook nog is een klein deel wat in een groep geplaatst werd. Groepen konijnen blijven gewoon moeilijker en dan vooral degene die geen paartjes zijn onderling.
Dus ja, het is logisch dat ze in het wild onderling op elkaar reageren in de groep, maar de paartjes zijn wel stabiel en ja, je moet een ram wel laten castreren, want anders krijg je tig jongen per keer. En nee, een paartje ram - ram, voedster - voedster is geen paartje.
Omdat de ram geen hormonen meer heeft kan het soms zijn dat het ook mogelijk is om de voedster te laten helpen.
Punt is en blijft dat konijnen sociale dieren zijn en ik adviseer ook in de meeste gevallen het gewoon bij een koppel te houden in plaats van een groep en in 95% van de gevallen gaat dat goed en blijft goed gaan.
@ Dess
Wat een ontzettend leuk konijntje, het is gewoon een vrolijk dierenwinkelhangoortje, maar een erg knap konijntje. Geniet van het dondersteentje.. Je hebt hier verder genoeg informatie gekregen

.
. Dat was blijkbaar ook vaak de reden dat ze bij de konijnenopvang werden afgegeven (en omdat de kinderen er niet meer naar omkeken).
Ja zoiets hahah.
terwijl de persoon mij, of mijn konijnen in kwestie niet kent. Ze lezen het woord fokken en draaien door... *zucht*