Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:55

Ja hoor dat zal bijna zeker..

De hond had als ie echt had gebeten de neus eraf gebeten bij wijze van ..
Of laat ik zo zeggen dan had de schade veel groter kunnen zijn.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:56

Stef, zonder te oordelen want ik ben er niet bijgeweest, maar mensen gaan wel vaker naar het ziekenhuis voor minimale dingen. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw nichtje niks heeft! Laat dat duidelijk zijn!

Maar als deze Golden Retriever tegenover een 5 jarig kind staat en echt bijt was de schade aanzienlijk groter geweest dan de schade die jij hier verteld.

LadyMadonna

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:58

Daarom mijn vraag. Ik heb zelf ooit een waarschuwings beet mogen ontvangen en dat waren echt oppervlakkige schrammen.
Overigens moet mijn nichtje bij dergelijke verwondingen sowieso naar het ziekenhuis ivm hemofilie

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:00

Babsiej schreef:
Ja hoor dat zal bijna zeker..

De hond had als ie echt had gebeten de neus eraf gebeten bij wijze van ..
Of laat ik zo zeggen dan had de schade veel groter kunnen zijn.

Vind ik speculeren. Misschien had de hond wel steviger gebeten als meisje iets dichterbij was gekomen, beestje lag immers aan de lijn en wie weet kon hij niet verder komen. En misschien was het ook wel bdoeld als waarschuwing. Maar we waren er niet bij en zullen het nooit weten ook. Tenzij het gefilmd is.... (kan je navragen bij de supermarkt Stef, misschien hingen er camera's).

Ik zou me enkel richten op de historie van de hond. Eerste keer? Dan wel aantekening bij politie, maar geen aangifte. Recidive? Dan aangifte doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:01

Recidive???

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:02

Tsja... dat soort denkwijzen hebben we hier geregeld aan de hand met de Dobermann-Opvang:

Een halve hap is meestal meteen het doodvonnis.

Vreselijk, zo kort door de bocht allemaal, gelukkig doen vele dierenartsen niet aan die gekte meer mee. Die laten niet meer op "beck and call" zomaar een hond inslapen.
Dat was vroeger wel anders.

Ik vind het afschuwelijk dat een Golden die nooit eerder iets heeft gedaan, nu zo wordt afgeschilderd, als een soort onhebbelijk monster.

Als een soort "ongeleid projectiel" waar niemand die er langs loopt meer veilig meer is.

Dit gaat richting "heksenjacht", volslagen belachelijk en uit proporties getrokken.

Wil men die hond nu per se aan de schandpaal nagelen?
Liefst afgemaakt zien?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:04

stef schreef:
Recidive???

Ja sorry hoor, was het kortste woord :+ oftewel, als hij vaker heeft gebeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:04

Nanne schreef:
Ik snap niet hoe iemand zo kan denken.. Als jij of de hond zelf dusdanig bedreigt word dat het ook gevaarlijk is en de hond haalt uit, puur uit bescherming?

Jammerdebammer Fikkie.. Je hebt dan wel mijn bedreiger in z'n arm gebeten, maar afgespoten zal je worden..

Hele nare opmerking eerlijk gezegd..

Ja idd. Overigens hoef ik daar bij mijn hond ook niet bang voor te zijn, is een schijtebak eersteklas dus die loopt weg als er iemand boos aankomt. En dat vind ik prima van haar eigenlijk. Stel ik lig met mijn kinderen te stoeien en zij zou dat zien als aanvallen en ingrijpen, ik moet er niet aan denken! Of ik ben zelf niet op het erf en de postbode komt een pakketje afleveren en madam pakt de postbode omdat hij aan de deur komt, of een klant die naar zijn paard komt kijken en de hond ziet hem als inbreker, dat soort taferelen moet ik echt niet hebben. Tandjes in de bek houden graag.

Ik vraag me trouwens af of een eigenaar wel eerlijk zou zeggen als een hond eerder gebeten had... hoe kom je erachter of het herhaling is dan?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:05

terpentijn schreef:
Ik vind het afschuwelijk dat een Golden die nooit eerder iets heeft gedaan, nu zo wordt afgeschilderd, als een soort onhebbelijk monster.

Hoe weet jij dat het dier nooit eerder iets heeft gedaan?? Dat staat toch nergens?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:07

@urielle, als de eigenaar dat niet wil zeggen, dan zijn er vaak buurtbewoners die de hond kennen, en als het echt een notoire bijter is dan is de politie doorgaans wel op de hoogte.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:07

Urielle, dat zijn situaties waarin een hond nooit zomaar zal bijten.. Als iemand in het bijzijn van de hond van mijn ouders dreigend op ons afkomt springt hij er tussen. Als het spelen is wil hij mee doen.

Ik ben blij dat onze hond tot het uiterste zou gaan om ons te beschermen.

Vind het ook vreselijk om te lezen dat jij je hond zou laten afspuiten als deze jou wil beschermen.. :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:14

Dat kan, we hebben daar gewoon andere ideeen in.
Mijn hond heeft ooit een keer gedreigd toen ik met de hoefsmid binnenkwam, blijkbaar vond ze hem dus ook bedreigend (en ik zag er niks bijzonders aan verder maar verder loopt ze altijd weg dus hij zal voor de hond wel wat gedaan hebben :? ) maar daar trek ik echt de grens. Met 'goed volk' moet het dan ook gelijk klaar zijn. Ik durf niet te zeggen dat ik voor de hond kan bepalen wat er wel en niet eng is, stoeien kan ook heftig gaan en aangezien mijn hond in het dierendeel zit waar de kinderen NIET mogen komen van me, vallen de kinderen voor haar denk ik ook niet echt onder de roedel. Ik ben ook de enige naar wie ze luistert, mijn vriend heeft ook het nakijken dus ik zou er niet voor instaan.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:15

Ik vind dat er een heleboel nare en overbodige reacties worden gegeven. Het is heel simpel: je nichtje en haar vader zijn zich rotgeschrokken, de eigenaar van de Golden Retriever is zich vermoedelijk ook rotgeschrokken en vraagt zich nu af hoe zijn hond dit heeft kunnen doen, dat doet ie nl anders nooit of iets van die strekking. Wat nu in mijn ogen de beste stappen zijn is kijken welke kosten er verhaald moeten worden en dat betaalt de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar van de hond. Die man zal ongetwijfeld ook nog een grote teddybeer uit eigen zak betalen omdat hij het een heel vervelend incident vind. Daarna mag de hond gewoon blijven leven( mits dit een incident was !! ) en neemt hij de hond niet meer mee naar de supermarkt en laat hij de hond niet meer zonder toezicht aan de riem ergens achter.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:18

Eens met Maras.

Beide partijen zullen voortaan wel anders handelen; hond thuislaten en kind niet lang rondom een hond laten staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:20

Ik heb laatst meegemaakt dat ik mijn hond buiten bij de apotheek had liggen en ik een kindje erop af zag stappen aangemoedigd door oma en die ging op zn knietjes voor mijn hond zitten en mn hond op haar hoofd zoenen. Ik deed het bijna in mn broek van angst, want in zo'n geval kan ik echt niet voor mijn hond instaan. Ik ben zo blij dat er niets gebeurd was...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:23

Ik heb ook weleens aan mensen moeten vragen of ze de kinderen bij zich wilde roepen (renden naar mijn hond en die begon al zenuwachtig te worden). De mensen keken eens verbaasd naar elkaar en toen ik nogmaals vroeg of ze aub de kinderen bij zich wilden roepen deden ze dat toch maar. Heel bijzonder hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:24

stef schreef:
Een waarschuwing in het gezicht met als resultaat verwondingen en ziekenhuis? Is het dan nog wel een waarschuwing?

een paard die trapt als waarschuwing zal bij een mens ook meer schade aanrichten dan bij een ander paard. ook al was het een waarschuwing. een paard die trapt om te raken trapt je dood.
Zelfde bij een hond. hoeveel keer dat ik geen wondjes had door per ongeluk tussen de tanden te raken bij een spelletje, ze zijn ontelbaar. wij als mens zijn gewoon zwak, hebben vlug kwetsuren, zwakke huid, etc. (voorbeeld van fretten, een fret die bij in een andere fret richt nauwelijks schade aan, als ze de helft zo hard bijten naar mij bloed ik direct als een rund :D )
Als de hond zo dichtbij kon komen bij het meisje dat hij ze kon vastpakken (zoals hij dus kon), en hij wilde bijten om te bijten of te doden, was de helft van haar gezicht weg. en zou hij waarschijnlijk niet direct gelost hebben, of nogmaals gebeten hebben.
Meisje heeft "enkel" maar schrammen,en een gaatje in haar neus (een hoektand is scherp, dat doorboord zo je huid), hond heeft blijkbaar niet vastgehouden maar "gewoon" gepitst, en heeft niet herpakt/herbeten.
dus in mijn ogen klinkt dit inderdaad als een waarschuwing.
Hou er rekening mee dat een kindje kwetsbaarder en kleiner is dan een volwassene.
(het feit dat het meisje een ziekte heeft, en direct antibiotica moet (wat je zowiezo krijgt na een hondenbeet of een kattenbeet) is eigenlijk niet relevant )

neemt uiteraard niet weg dat het verschrikkelijk is voor je nichtje dat dit gebeurd is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:25

De reacties van mensen dat "het kind het wel zal hebben uitgelokt" vind ik, nou ja :x Het was een hond, geen paard op een concoursterrein, waar mensen zelf voor kiezen er te lopen.

Voor hondenaanbidders: ja, er bestaan honden die bijten zónder dat een kind iets doet, of aankijkt.
Het overkwam mijn dochter toen ze 4 was en op de bus stond te wachten. Duck tolling retriever liep met baas achter haar langs, op ongeveer een meter afstand, hond doet zómaar zonder waarschuwing of aanleiding een uitval naar mijn dochter, die niet eens keek naar die hond. Gelukkig kon de eigenaar de hond net tegenhouden doordat hij aangelijnd was.

Overigens vind ik een hond die aanvalt alleen omdat iemand hem aankijkt ook al twijfelachtig, wat geschiktheid betreft voor de openbare ruimte.

Hier is een kind dwars door de neus gebeten, als dat een zacht waarschuwingshapje was voor die hond, was dat al behoorlijk hard. Zelfs een waakhond zoals een herder kan prima waarschuwend bijten zonder meteen door een neusvleugel heen te gaan. Dan zal een kind hooguit per ongeluk een oppervlakkig krasje van een hoektand krijgen op het vel. Dat heb ik dus zelf gezien bij een kind van 4-5 jaar die aan een voerbak van een DH had gezeten en een kind dat kwam op een boerenerf zonder te wachten voor de hond. Werd ook niet dwars door een neusvleugel gebeten. ;)

Ik vind dat het in ieder geval een gevalletje aansprakelijkheidsverzekering is, mochten er kosten gedeclareerd moeten worden, en zou de eigenaar van het type zijn dat ie gewoon blijft doorgaan met zijn hond vastbinden bij een winkel, dan zou ik het voorval zéker melden bij de politie...

En hopelijk is er een hele lieve hond in de buurt die kinderen wèl leuk vindt, zodat die lekker geaaid kan worden tegen de schrik bij het meisje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:26

Forumster en Iris: in dit verhaal is dat beide niet van toepassing.
Overigens zijn wij er niet op uit om de hond af te laten maken, wij willen echter wel weten wat onze rechten en plichten zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:29

Iris82 schreef:
Ik heb laatst meegemaakt dat ik mijn hond buiten bij de apotheek had liggen en ik een kindje erop af zag stappen aangemoedigd door oma en die ging op zn knietjes voor mijn hond zitten en mn hond op haar hoofd zoenen. Ik deed het bijna in mn broek van angst, want in zo'n geval kan ik echt niet voor mijn hond instaan. Ik ben zo blij dat er niets gebeurd was...

Als jij jouw hond onbeheerd buiten ergens vastknoopt wek je voor veel mensen die onbekend zijn met honden de verwachting dat je dier 100% te vertrouwen is. Je kunt van toevallige passerende mensen niet verwachten dat ze signalen, roedelrangorde etc. kennen. Dat je hem geknepen hebt is hopelijk eenmalig en laat je je hond nooit meer onbegeleid achter.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:34

slimmerik schreef:
Als jij jouw hond onbeheerd buiten ergens vastknoopt wek je voor veel mensen die onbekend zijn met honden de verwachting dat je dier 100% te vertrouwen is. Je kunt van toevallige passerende mensen niet verwachten dat ze signalen, roedelrangorde etc. kennen. Dat je hem geknepen hebt is hopelijk eenmalig en laat je je hond nooit meer onbegeleid achter.

Inderdaad!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:36

stomtoevallig was ik vanavond met mijn hond naar de braderie en met dit topic in mijn achterhoofd valt het op hoeveel mensen toch nog ongevraagd aan je hond zitten, en dan heb ik niet eens een aaibare (DH reu van 40 kilo) en toch krijgt hij de nodige aaien, klopjes etc. ook van kleine kinderen. Ook voor mij was dit een openbaring en een grote les, want het is en blijft natuurlijk een levend dier en ik had nooit verwacht dat er zoveel mensen zomaar aan je dier zouden zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:37

Nogmaals, mijn nichtje heeft de hond NIET aangeraakt...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:39

Ook als mijn hond buiten ligt heb je er met je handen vanaf te blijven ...
Geen enkel dier is 100% te vertrouwen...

Dit geld voor al je spullen dus ook voor een hond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:39

TS, maak je niet druk, mbt honden aanraken is dat meer een algemene opmerking denk ik.

Bij de hond van mijn vriend was dat eerder omgekeerd O:) die was zo'n kindervriend, ik moest haar eerst laten zitten voor ze naar het kindje toe mocht om geknuffeld te worden.