Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nietes

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:50

Allemaal banketstaaf,
Een kat die wel eens een tik uitdeeld dat KAN. Heb zelf 2 katten die nooit wat doen, maar de kat van mijn oma is ool een kreng. Bijten, uithalen, krabben enz. maar tegen kinderen is ze heel lief, je kan haar zelfs aan de staart trekken.

Ik persoonlijk zou het gewoon even aankijken, de kans dat er iets gebeurt is 50/50. Netzoals je met autorijden, fietsen, eten 50/50 kans hebt op een 'ongeluk'.

(en ja, ik heb het hele topic gelezen)

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:57

Ik ken ook een kat die naar bezoek blaast , en eventueel als je haar benaderd uithaald, vrouw was zwanger kat veranderde helemaal tegenover gezin en doe NIETS naar de baby,kindje is ondertussen 1.5jaar en pakt kat met staart en vacht vast zonder dat de kat iets doet. wel blijft ze haar gedrag tege vreemde mensen behouden. Dus ik denk afwachten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:13

even een vraagje he, en sorry als die al gesteld is en ik niet goed gelezen heb
je zegt dat er een gedragdeskundige bij is geweest en die zegt dat het angst is en het dier zijn gezin wil beschermen.

dat is wel mooi,maar is er ook iets aan gedaan om het gedrag te corrigeren?
ik bedoel er zal toch ook wel een ceasar milan aanpak voor katten zijn?

en ik bedoel dit serieus,ik ken meerdere mensen met katten die dan ook grommen en een tik uitdelen.
ik zal een kat nooit slaan,maar pak hem dan wel even in zijn nekvel,kat is niet baas,maar ik toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:41

dierenfan schreef:
Getuigenis

Het was al gekend dat mannen (ook) zwangerschapskwaaltjes kunnen vertonen: 1 op vijf
leeft zelfs zover mee dat ook zij misselijk en moe zijn en rare goestingskes hebben.
Maar bij de zwangere Rachel Rounds (41 j, 29 weken zwanger) gebeurde er iets
anders: "Zodra mijn buik begon te groeien, veranderde het gedrag van onze wijfjeslabrador Maxi helemaal."

Maxi is 7 jaar en heeft zelf nog nooit puppies gehad.
"Het begon allemaal enkele weken terug toen ik op dokters voorschrift aan het rusten was in de zetel,
en ik in slaap viel.
Toen ik wakker werd probeerde ze op mij te zitten.
Dat mag misschien normaal klinken, maar Maxi mag helemaal niet in de zetel én ze weegt 25 kilogram.
In de maanden voordien had ze ook nog nooit zulk gedrag vertoond."

Normale reactie? Hond wegduwen. Dat deed ook Rachel,
met alweer een onverwacht effect: "Ze begon te janken en te blaffen en ze 'kneedde' mijn buik met haar poten.
Op een ander moment onbtlootte ik mijn buik, en weer begon ze te janken, likte ze mijn buik,
liep enkele rondjes en plaatste ten slotte weer haar poot op mijn buik."

Toeval? Nee hoor
Het was geen toevallig gedrag: sindsdien is de hond niet weg te slaan van zijn zwangere baasje:
ze volgt haar overal, tot in het toilet toe. Ze reageert beschermend en is veranderd van een hond
die nooit een geluid maakte, naar iemand die blaft en gromt naar iedereen die aan de deur durft te komen.

"Ze is altijd al een knuffelhond geweest en ik ben duidelijk haar favoriet, maar ze heeft nog nooit zo geplakt
of zo gereageerd. Als we wandelen keek ze zelfs niet naar andere honden, ze speelde ook niet met ons,
ze liep gewoon kwispelend rond in haar eigen wereldje.
Nog nooit had ze één agressieve reactie, naar mensen of andere honden. Tot nu dus."

Niet de enige
Rachel is niet de enige.
Een kleine internetzoektocht leert dat honden (en soms ook katten) van allerlei rassen
en karakters geobsedeerd worden door de buik en hun baasje extreem gaan beschermen.
Zo extreem dat in sommige gevallen de partner niet meer in de buurt van de vrouw in verwachting kan komen.
Het omgekeerde bestaat ook, maar is minder gedocumenteerd: huisdieren die expres wegblijven van de zwangere vrouw, haar negeren of zelfs weglopen.

Wetenschappelijk bewijs is er niet, maar het overweldigend aantal forumposts vraagt toch om een mogelijke verklaring. Of honden weten dat je zwanger bent is nog maar de vraag, maar zeker lijkt wel dat ze oppikken dat er 'iets' is.

1) Geurzin
Honden hebben een scherpe geurzin, wat (deels?) een verklaring kan zijn voor het feit dat ze
bijvoorbeeld onweer voelen aankomen of getraind kunnen worden om drugs, lijken, kanker of
zelfs hypoglycemie op te sporen.

Volgens deze vaardigheid kunnen honden dus misschien het zwangerschapshormoon HCG waarnemen,
sommigen gaan zover om te beweren dat dit zelfs kan nog voor de vrouw zelf weet dat ze zwanger is.
De meeste gedragswijzigingen lijken zich echter een paar maanden in de zwangerschap voor te doen.

2) Gedragsverandering
Honden zijn ook heel gevoelig aan gedragsverandering.
Zonder dat je je ervan bewust bent, verandert er heel wat in je gedrag en bewegingen.
Je zit of slaapt meer, je krijgt meer aandacht, je wandelt anders, je beweegt anders.
Uit voorzichtigheid of omdat de buik in de weg zit. Ook dit visuele signaal vertelt je hond dat er
'iets' aan de hand is.
En omdat honden goede imitators zijn, zullen ze even opgewonden zijn als jij en je partner dat erg uitdragen.

Of ook het omgekeerde geldt, een depressieve hond bij vrouwen met depressieve neigingen
tijdens de zwangerschap is niet gedocumenteerd.

3) Temperatuur & hartslag
De extra warmte die uitstraalt van de babybuik of zelfs de hartslag van je baby kunnen ook
waargenomen worden door de hond.
"Het zou pas choquerend zijn moest je hond niét doorhebben dat er iets aan de hand was",
argumenteert hondengedragsdeskundige Dr London.

Lief hondje, braaf hondje
Hoe zorg je ervoor dat de hond die zo lief was voor jou tijdens de zwangerschap,
ook lief blijft voor jouw bundeltje huilerige liefde?

"Geef hem veel positieve aandacht en beloningen als hij zich goed gedraagt rond de baby,
zo weten ze dat de baby iets 'goed' is.
Forceer niets, laat je hond kiezen wanneer hij de baby komt verkennen.
Laat je kind en huisdier echter nooit samen alleen: hoe vriendelijk je hond ook is,
ze kunnen je op heel negatieve manieren verrassen",
vat dierengedragsdeskundige Pippa Hutchison samen.

Wij zijn nieuwsgierig: heb jij dit ook meegemaakt tijdens jouw zwangerschap, of heb je het gezien bij de zwangerschap van een vriendin of familielid? We willen graag jouw verhaal horen via de reacties.
de link van het artikel staat hieronder

Bron..http://www.hln.be/hln/nl/38/Kinderen/ar ... show=react

Ik heb zo'n ervaring, zeer wantrouwende bejaarde kater van kennissen die tijdens en na mijn zwangerschap ineens dol op mij is al kom ik daar maar heel af en toe. (Ik ben niet zo van het aanmelden op andere sites)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:00

Troi, mooi stuk :j :j
Wij hebben 2 heel lieve honden, maar de kleinste is ontzettend waaks sinds mijn zwangerschap en de grote beschermt de kleine in alles (gaat altijd tussen kind en 'gevaar' in staan).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:16

Volgens mij is het gewoon een kwestie van willen om de kat te houden. Het vergt alleen de eerste weken behoorlijk alertheid (wat je m.i. altijd moet hebben met baby's en dieren in huis) Een kat kan lelijk krassen, maar zal geen kindersterfte op zijn geweten hebben. Met een oplettende moeder zal het risico op krassen ook minimaal zijn.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:44

Pff wat een topic zeg :\

Toen mijn moeder zwanger was van mij hadden ze twee katten een poes en een kater. De poes was lief, maar bang rende altijd weg voor alles. De kater was een macho en vloog bezoek ook aan. Mijn ouders kozen ervoor om het aan te kijken en de kat was niet weg te slaan bij me. Allebei niet trouwens! Sliepen bij me in de box, kregen de flesvoeding die ik niet opkreeg. Hij werd zelfs liever tegen het bezoek zolang ze maar niet bij mij in de buurt kwamen :Y)

Ik zou de vriendin vande ts aanraden het toch aan te kijken maar het zelf vooral in de gaten te houden hoe de kat op de baby reageerd. De ene kat is de andere niet en wellicht gaat het goed, maar wellicht ook niet. Gun de kat een kans.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:58

Ik vind dat je niet aan een dier moet beginnen als je hem niet tot z'n dood wil houden. :j

Suuskipje schreef:
Gun de kat een kans.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:14

Ook ik (kersverse moeder en in het bezit van 2 honden) zou het eerst aankijken. Wel zou ik er voor zorgen dat baby en kat niet alleen in dezelfde ruimte zijn, want je moet altijd kunnen ingrijpen. En zet de kat wel op de wachtlijst van het pension, dat mocht het wel een onhoudbare situatie worden, dan heb je een back up.
Inderdaad, geef de kat een kans.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:19

Via een Pb heb ik een oplossing aangedragen, maar ik krijg niks terug.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:59

Lastig hoor, katten zijn zo onvoorspelbaar, onze lieve kroel kater die veranderde in een dominant kreng toen ons kindje geboren was, en begon tegen de muren te piesen, zodra ik me omdraaide van de box en weg liep sprong hij er in om uit te halen, echt heel apart, onze dominante poes die rolde zich als een balletje tegen de baby aan om lekker te kroelen.
De kater hebben wij uiteindelijk weggedaan naar bekende waar hij gewoon weer zijn oude ik werd.

Ik zou het ook aankijken en eventueel kijken of je iemand kunt vinden die hem eventueel tijdelijk wil opnemen mocht het niet blijken te gaan.