BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:48

Gefeliciteerd, knappe prestatie!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:22

Wat een leuk topic :)

Toevallig had ik net mijn vriend aan de telefoon. Hij is er toch nog steeds van overtuigd dat de brok die hij via de dierenambulance krijgt een goede kwaliteit brok is, zit wel 30-40% vlees in :j Geloof ik sowieso niet dat dat in brok kán zitten, maar goed.
Hij zegt: 'In het wild eten honden ook niet alleen maar vlees'. Maar toen zei ik 'Nou nee maar toch wel een stuk meer dan 30-40% :') anders waren ze omnivoren. ' Daar moest ie me toch wel gelijk in geven.. :=

Ik ben zelf heel goed bezig vind ik :j ik ben zelf 100% vegetariër maar vind dat een hond gewoon vlees hoort te eten en niet iets wat voor vlees door moet gaan (brok of zacht voer)... Moet zeggen dat ik wel een beetje eng word van al die karkassen enzo. Ach, als er geen huid meer omheen zit lijkt het niet meer zoveel op een echt diertje :o Plus, alles wat mijn toekomstige hondje krijgt (ik droom al jaren van een Spaanse waterhond <3 iemand bekend met het ras? ) komt van de biologische slager/slachterij, of in elk geval een plek waar de beestjes een mooi leven hebben gehad. Dan is het goed voor mij :)

Ik heb wel wat vraagjes voor jullie: als jullie ei geven, geef je dan een rauw ei? En geef je dan het hele ei of zonder schil?
En ik heb laatst ook iets gelezen over dat je maar een paar keer per week hoeft te voeren, omdat het in het wild ook zo gaat: hond vangt prooi en teert hier een aantal dagen op (maar begraaft zelf de overblijfselen en later eet hij die alsnog op). Hoe denken jullie daarover?

Misschien domme vragen maar mijn ervaring in natuurlijk voederen reikt zover als dat de katten van mijn ouders gekookte vis krijgen in het weekend, en de onlangs overleden hond van mijn vriend gekookte kip en rijst als ze misselijk was/diarree had :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:09

Rauw ei mét schil :D

Je kan een vastendag invoeren, maar ik doe dat niet. Hond is al moeilijk op gewicht te houden, die doet het beter met elke dag voer, anders gaat ze gal spugen. Het wisselt hier wel met de hoeveelheden op een dag, maar alles bij elkaar opgeteld kom ik per week op wat ze 'hoort' te krijgen qua grammen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 08:29

@ magrathea je kunt ook beginnen met kvv he (kant en klaar vers) daar zit alles in in de goede samenstelling en dan kan je je dan tegelijk goed inlezen voor barf want dat moet je wel echt goed doen voor je er aan begint.
ik voer wel deels biologisch maar voor 2 honden van 37 en 45 kilo is dat niet haalbaar dat is echt giga duur (weet niet of je al de prijzen hebt bekeken?)

ei altijd rauw met schil.
een paar keer per week voeren vind ik onzin, ik geef ze gewoon elke dag eten, niet op vaste tijden

verder kun je je heel goed inlezen op www.barfplaats.nl

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:41

Barfplaats heb ik al grotendeels gelezen, maar kon zo gauw niet de antwoorden vinden op de vragen :)
Maar uh, rauw ei met schil? Het lijkt me dat dat allemaal op de grond drupt en verloren gaat :') haha.
Kvv heb ik ook gezien ja, dat geef ik de katten soms :) maar ik had gelezen dat honden daar soms ook niet goed op reageren, als in dat ze niks meer te kauwen hebben en dus te snel klaar zijn. Vandaar. Plus er staan veel menu's online, daar kan ik wel wat mee :D en ik ga tzt nog wel meer menu's opzoeken en mensen benaderen om tips.

Ik vind geld een beetje een rare reden om niet biologisch te voeren. Wij nemen pas een hond als we genoeg geld hebben om fatsoenlijk voor het beestje te zorgen :) (of het moet zo zijn dat we een keer de reddende engel uit moeten hangen :o )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 08:44

nou ik geef veel geld aan mijn honden uit hoor maar als je op een gegeven moment rond de 200 euro in een dikke maand zit alleen maar omdat je biologisch wilt voeren gaat dat boven m n pet sorry ;)

maar een ei doe je gewoon in z n bak.. slaat hem even stuk en ze eten het op, niks druppels :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:49

Zelf heb ik 4 katten, die voer bijna alleen maar wild en biologisch.
En ei krijgen ze in harige vorm, als kuikentje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:39

Henkje schreef:
Zelf heb ik 4 katten, die voer bijna alleen maar wild en biologisch.
En ei krijgen ze in harige vorm, als kuikentje.

_O-
Gevederde vorm dan wel :+

Ben je 200 euro kwijt aan biologisch slachtafval? Dat lijkt me wel erg veel :\

Met slachtafval bedoel ik dan al dat vlees dat normaal niet gebruikt wordt :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:48

Haha, nou die pluizenbollen hebben niet veel veren hoor :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:50

Nee maar ook geen haar :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:43

Biologisch voeren is natuurlijk hartstikke goed, maar vergeet wild ook niet! Onze Shar Pei van 26 kg krijgt deze winter een menu van puur biologisch en wild. Hij eet zo'n 550 gram per dag en voor hem kom ik uit op ca. 40 euro per maand. Dit is zonder groente, ei, yoghurt...

Mijn Boxer weegt 35 kg en eet 1,1 kg per dag. Voor hem zou ik voor hetzelfde menu dus ongeveer 80 euro kwijt zijn.

Om een ideetje te geven van de prijzen als je biologisch/wild voert :) moet er wel bij zeggen dat ik al mijn vlees bestel via barfplaats, dat scheelt ontzettend vergeleken bij al die barfsites (vergelijk 3,15 voor 1 kg tam konijnenvlees met 5,25 voor dezelfde kilo vlees...)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:50

via bp moet ik nog even goed uitzoeken hoe dat allemaal werkt :o zie dat dat heel veel scheelt! ik heb natuurlijk ook 2 heel grote zware honden he ;) dus zijn al veel hogere kosten. en ik voer idd ook genoeg wild :) vinden ze gelukkig erg lekker.. behalve fazantkk

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:58

Hoe veel eten die van jou per dag, essiesilly? BP scheelt over het algemeen een heel stuk ja!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:51

Is wild wat je dan koopt ook echt wild?
Ik heb daar namelijk een leuke aflevering van keuringsdienst van waarden van gezien.. := (ging wel over eend dat voor mensen bedoeld was )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:52

mmm, morgen even lotgering bellen, nieuwe levering is volgens mij een beetje over tijd ofzo...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:13

Magrathea schreef:
Is wild wat je dan koopt ook echt wild?
Ik heb daar namelijk een leuke aflevering van keuringsdienst van waarden van gezien.. := (ging wel over eend dat voor mensen bedoeld was )

Ik heb er vaak zat hagel in gevonden. Maar dat schijnen ze er ook later in te stoppen toch?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 09:30

hagel later instoppen? haha nog nooit van gehoord, lijkt me ook wel een beetje veel werk ;) en er word genoeg wild geschoten :)

oe dat is niet best sonja! even bellen idd..
@sonja89 800 en 900 gram :) (wat krijgt jouwe trouwens giga veel te eten :| dan zouden die van mij echt dicht groeien! terwijl ze heel actief zijn )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:43

@ essiesilly: de Boxer heeft allergieën die veel energie vreten. Vandaar ;) Ik heb hem 27 kg wegend uit het asiel gehaald. Hij is nu 35 kg en niks te dik :)

Maar je voert per dag dus precies hetzelfde als ik totaal (1,7 kg). Dus dan zou je via BP zeker voor 125-150 euro klaar zijn.

@ Magrathea: ik schiet die dieren niet zelf af dus 100% zeker weet ik het natuurlijk niet ;) Maar heb wel alle achtergrondinfo over hoe de dieren zouden leven (bijv. in een natuurgebied of écht wild...) dus ik durf wel te zeggen dat ik echt wild voer ja. Het meeste vlees dat ik krijg via BP is geschikt voor menselijke consumptie overigens.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 16:39

dan ga ik dat idd maar eens uitzoeken.
het scheelt ook wel dat ik bijv geen wangvlees koop (vind dat niet erg kwaliteit)maar ja het zou wel goedkoop zijn ;)
het hoeft van mij niet goedkoop hoor maar de pan uitrijzen omdat ik alleen biologisch zou voeren lukt me echt niet

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:43

Sonja89 schreef:
@ Magrathea: ik schiet die dieren niet zelf af dus 100% zeker weet ik het natuurlijk niet ;) Maar heb wel alle achtergrondinfo over hoe de dieren zouden leven (bijv. in een natuurgebied of écht wild...) dus ik durf wel te zeggen dat ik echt wild voer ja. Het meeste vlees dat ik krijg via BP is geschikt voor menselijke consumptie overigens.

Haha daar moet ik dus mee oppassen (met mijn vleesetende vriend :+ )
Als het via BP komt zou ik idd wel de gok nemen dat het eerlijk vlees is, zal ik maar zeggen. Die aflevering ging voornamelijk over wat je in de supermarkt tegenkomt. Is te verwachten dat daar rare verhalen achter schuilen :+

Natuurgebied of echt wild zou mij trouwens niet eens zoveel uitmaken. In een natuurgebied kunnen ze ook ' wild' leven. Mits ze niet hutje mutje op elkaar zitten gepakt natuurlijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:53

@ essiesilly: ja inderdaad, op kwaliteit moet je goed letten. Ik voer hier alleen mooie stukken vlees, brokken of lappen met weinig vet.

@ Magrathea: op BP zitten ook heel veel mensen die graag een vorkje meeprikken met hun eigen honden haha ;)

Hmm ben ik net vergeten een foto te maken van onze konijnenrugstukken. Wordt verkocht via BP als vleesbot, maar bestaat uit minimaal 50% vlees. Het is een langwerpig bot van 10-12 cm lang en 2-3 cm doorsnee met twee grote lappen vlees eraan en soms de niertjes. Kost 1,75/kg, alleen is er maar beperkte aanvoer. Zal zaterdag eens een foto maken, even onthouden...

Jullie nog Barfnieuws? Altijd leuk om te lezen :D

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:58

Hier gaan de mopsen vanavond voor het eerst aan de eend, ben benieuwd.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:00

Welk onderdeel? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:02

oee lekker eend :D
hier krijgen ze zalmkop (was laat thuis dus dat is makkelijk om even te ontdooien ;) )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:08

Zalmkop, dat wil ik binnenkort ook invoeren bij de allergiehond! Hoe veel weegt zo'n kop nou? En wat geef je daar verder nog bij? Is vooral bot denk ik?