Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:15

Estera schreef:
Ik denk inderdaad dat er genoeg vlees in de supermarkten ligt waar het nodige in zal zitten, maar wel gebruikt wordt voor menselijke consumptie. En daar aan gerelateerd denk ik dus ook dat niet alleen zuiver biologische dieren gebruikt worden in kvv.

Dit is een discussietopic. Vertel mij dan waar volgens jou het vlees vandaan komt wat wordt gebruikt in kvv?

Maar in KVV en vers vlees kán het niet slechter zijn dan in brok.
In brok wordt werkelijk het allergoedkoopste bio-industrie afvalvlees gebruikt ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:16

Ik ben een voorstander van vers vlees voeren, maar onze hond staat toch op brok. Mijn moeder vindt het namelijk te vies (ze heeft wel een tijdje rauw hart gevoerd af en toe om het te proberen maar ze vindt het toch te smerig). Wel is onze hond per 31/12/11 overgestapt van RC (veterinary neutered) naar Acana (Grasslands). Vanwege de BHA, de granen, het vleespercentage. En ik ben tevreden. Hij moet het immers nog 15 jaar volhouden (hij is nu 4 jaar, kleine hond).

Er zijn trouwens ook kvv's die EKO zijn, maar dat is met brokken uiteindelijk exact zo. De meeste zijn dat niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:53

Estera schreef:
Air schreef:
No offence, maar waarom denk je dat er vlees zou worden toegevoegd met medicatie ed.? Jij denkt dus dat dat mag in NL?
Waarom lees je je niet eerst even in in kvv alvorens zoiets te gaan roepen?
What's in a name.... Kompleet vers voeding. Dus ze proppen niet zomaar een kipje in een pakje en verkopen dat als kvv.

Ik denk inderdaad dat er genoeg vlees in de supermarkten ligt waar het nodige in zal zitten, maar wel gebruikt wordt voor menselijke consumptie. En daar aan gerelateerd denk ik dus ook dat niet alleen zuiver biologische dieren gebruikt worden in kvv.

Dit is een discussietopic. Vertel mij dan waar volgens jou het vlees vandaan komt wat wordt gebruikt in kvv?

wat dacht je bij het slachthuis vandaan??

er worden heel veel dieren geslacht er blijft altijd veel restvlees over ( en echt goed vlees) wat opgekocht wordt door kvv makers..

of door mensen zoals ons :D
Afbeelding

1x per week rijden we hier naar de slachter,vlees wat zo van het paard/koe/schaap/geit komt halen we op en stel ik menus van samen :)

ook deze slachter verkoopt heel veel vlees aan kvv producenten.

er zit heus geen volgespoten met hormonen en medicijnen vlees in kvv hoor,en als je wil kan je kiezen voor of hele prooidieren maar dan gemalen

http://www.allanimal.nl/

of bv biologisch kvv
http://www.natulistic.nl/bandit.html

voor ieder wat wils op de markt...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:56

Kimmie261
Ik zou over m'n nek gaan met zo'n krat vlees :')
Natuurlijk vind ik het wel heel knap dat jullie dat zo doen.
En het zal ook gezond zijn voor honden/katten, daar twijfel ik ook niet aan.

Alleen ik zie het mezelf niet doen :+
Misschien als m'n dieren ziek of vergiftigd worden door het voer dat ik ze geef.
Dan heb ik geen andere keuze, maar zolang dat niet het geval is, ga ik er vanuit dat ze goed te eten krijgen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-05-12 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:57

Onze kat ging ons bij het voeren van vers vlees verontwaardigd aan staan kijken: 'baas dat is rauw. Doe normaal'. Als we haar de aller goedkoopste brokjes van de AH voorzetten staat ze te spinnen als een gek.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:59

Vjestagirl schreef:
Onze kat ging ons bij het voeren van vers vlees verontwaardigd aan staan kijken: 'baas dat is rauw. Doe normaal'. Als we haar de aller goedkoopste brokjes van de AH voorzetten staat ze te spinnen als een gek.

En dat zou misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat er smaakversterkers in brokjes zitten en dat vers vlees har geheel onbekend is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:00

Dat is ook redelijk logisch.
Want die brokjes zitten vol zout, suiker en andere smaak makers.

Als je een kind verse groenten, aardappels en vlees geeft óf laat kiezen voor een snack zoals chocola of chips vol smaakversterkers, zal het kind (vrijwel) altijd voor die snack met smaakversterkers kiezen.

Alleen weet 't kind (en je kat) niet dat 't minder gezond is. En in 't geval van de kat: niet zo goed voor de nieren. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:01

XoNo schreef:
Vjestagirl schreef:

En dat zou misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat er smaakversterkers in brokjes zitten en dat vers vlees har geheel onbekend is? :)

Doet ze al jaren. Als kitten weigerde ze het vlees al te eten. Waar de andere kat staat te springen zodra hij het geluid van een kipfilet hoort, trekt zij er echt haar neus voor op, ze wil het gewoon niet hebben.

Vis moeten ze alle 2 niets van hebben, net als orgaanvlees. Ze blieven het gewoon niet.

Ach ja, als ze vlees willen hebben vangen ze wel een vogel...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:04

mika11,dat snap ik wel hoor :j dat veel mensen zo voeren niet zien zitten...

maar tis wel leuk om zo te voeren,elke dag wat anders,soms zijn ze 3 kwartier bezig met echt kauwen en scheuren op het vlees,zijn ze daarna helemaal doodop van het werk wat ze moesten verrichten om het voer binnen te krijgen. :D

maar ik heb hier 2 oudere honden welke zijn opgegroeit op kvv die willen mondjesmaat wel wat van dat verse vlees eten,maar liefst dan voorgeknipt door mij,zodat ze alleen maar hoeven te slikken.

nou ja,die blijven gewoon op kvv staan,de volgende pup die hier komt gaat gelijk door naar barf :j

aslo

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:47

quote: En Carnibest doet het niet vanuit het idealistische oogpunt om de hondenpopulatie gezonder te maken hoor!

Daar is het wel mee begonnen. Heb zelf de eigenaresse toen nog van de nodige info voorzien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:02

Ik heb gewoon mijn ogen gebruikt:

vacht, ontlasting, maar ook gedrag verbeterden toen ik vers ging voeren.
Iets anders is wellicht makkelijker te voeren, maar als ik iets makkelijks had gewild had.. had ik een houten hond moeten kopen.
Dit eet ze ook met smaak... en dat vind ik belangrijk.

Ik geef Farmfood. Ik ben zelf vegetariër en de hond is de enige die enthousiast vlees eet in dit huis ;-)
Ze doet het daar goed op.
Ik vul het nog aan met broccoli/ sperziebonen, soms een rauw ei of wat gekookte vis.

Ik heb geen overtuigende argumenten gelezen waarom ik over zou moeten gaan op brok.
Wel een hoop beweringen en veronderstellingen (en wat luiheid links en rechts), maar geen echte 'feiten'... hoe kan ik dan 'tegen' zijn?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:06

ik geef mijn honden ook af en toe farmfood vlees, en mocht ik van brok willen veranderen dan zou ik ook farmfood brok gaan geven.
Daarbij vind ik Jarco ook erg goed!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:26

Ninx schreef:
Ik vul het nog aan met broccoli/ sperziebonen, soms een rauw ei of wat gekookte vis.

Ik kook de eitjes voor mijn RR's. I.v.m. salmonella.
Of is dat een raar idee?

Ik vind het farmfoodvlees een beetje papperig, ze kunnen het zo doorslikken. Carnibest moeten ze nog iets voor doen.

Ik wil ook deels overstappen op Barf maar ik moet dat nog eens goed uitzoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:35

MargreetW schreef:
Ninx schreef:

Of is dat een raar idee?

Ik vind het farmfoodvlees een beetje papperig, ze kunnen het zo doorslikken. Carnibest moeten ze nog iets voor doen.

Ik wil ook deels overstappen op Barf maar ik moet dat nog eens goed uitzoeken.

Ik heb dat destijds uitgezocht... maar scheen niet nodig te zijn.

Farmfood verschilt wel een beetje in textuur per 'soort'. Door nog wat vezelige groenten aan het dieet toe te voegen komen er toch voldoende vezels binnen.
Ik heb ook andere dingen geprobeerd hoor, maar dit werkt het beste voor mijn hond.
Zij is een zwervertje geweest, en werkt alles tergend snel naar binnen... grove of grote stukken slikt ze dan gewoon heel door zonder te kauwen, daarom is zachter juist beter voor haar...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:38

MargreetW schreef:
Ninx schreef:

Of is dat een raar idee?

Volgens mij kan Salmonella niet overleven in de maag van een vers-etende hond of kat omdat daar de pH zo laag is. Je kan ook met een gerust hart rauwe kip geven toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:42

Air schreef:
Maar hoe zou volgens jou wetenschappelijk onderzoek er uit moeten zien met levende dieren? Alsof je dieren uberhaupt wetenschappelijk kan onderzoeken. Dieren zijn ook individuen en individuen zijn nou eenmaal nooit correct vergelijkbaar. Ziekte kan bij het gezondste dier voorkomen.

Even als meelezer een opmerking hierover, binnen de proefdiersector wordt het getest, daar zijn diverse soorten bloedlijnenen om objectief vast te kunnen stellen wat een voer precies doet. Denk aan diverse gradaties van al of niet verwantschap/inteelt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-05-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:48

Ik voer onze hond momenteel brok van het merk Dog Lovers Gold. Ik ben redelijk tevreden over dit voer. Ik ben er nog niet uit of ik deze brok wil blijven voeren. Ik wil eigelijk een brok met meer vlees erin. Ik zal niet snel overstappen naar vlees

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:51

Ik voer mijn chi vers vlees omdat ze het daar heel goed op doet. Soms krijgt ze wel eens brokken maar dan merk ik meteen dat er meer gepoept word, ze sneller spuugd en last van haar anaalklieren krijgt. Ik heb niets tegen brokken overigens. Mijn kat heb ik ook een tijdje op carnibest gehad, maar heeft blaasgruis problemen en staat nu op urinary van RC omdat dat de enige optie is. Overigens had mijn kat ook veel moeite om aan vlees te wennen. ze krijgt nu nog wel eens een kippennek en dan hoeft de hond echt niet in de buurt te komen :P

Mijn moeders hond doet het prima op carocroc brokken en krijgt resten van het avondeten. Tsja ik denk dat het de vraag is hoeveel tijd je erin wilt steken , hoeveel kosten en wat jou hond/kat prettig vind. Maar anti iets ben ik niet :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:55

mika11 schreef:
Kimmie261
Ik zou over m'n nek gaan met zo'n krat vlees :')
Natuurlijk vind ik het wel heel knap dat jullie dat zo doen.
En het zal ook gezond zijn voor honden/katten, daar twijfel ik ook niet aan.

Alleen ik zie het mezelf niet doen :+
Misschien als m'n dieren ziek of vergiftigd worden door het voer dat ik ze geef.
Dan heb ik geen andere keuze, maar zolang dat niet het geval is, ga ik er vanuit dat ze goed te eten krijgen.

Veel slagers (en deze ook, want ik haal daar ook mijn vlees) malen dit vlees ook wel tot gehakt, dan wordt het al een stuk minder vies. Ik neem het altijd gemalen mee. niet omdat ik het vies, maar omdat het me gewoon te veel werk is om iedere week 40 kilo vlees te knippen (ik heb er een paar bij zitten die de grote stukken vlees links laten liggen).

Vjestagirl schreef:

Dat deden ze hier in het begin ook, maar de aanhouder wint.

Wij vangen ook Spaanse honden op, die vers vlees dus echt niet kennen. De meesten willen het dan ook niet eten, die moeten dat echt leren. Maar ze leren het allemaal!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:57

Als de kat het niet wil eten hoeft ze het wat mij betreft niet te eten. Ze vangen zo nu en dan n muis of n vogel, en verder krijgen ze wat ze lekker vinden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:06

Ninx schreef:
Ik heb gewoon mijn ogen gebruikt:

vacht, ontlasting, maar ook gedrag verbeterden toen ik vers ging voeren.

Hier exact zo :j.

Ik ben overgegaan op vers voeren terwijl er helemaal niets mis was met mijn kat. Toch gedaan, en ja, het is echt waar; ze kon dus nóg meer glazen, nóg zachter aanvoelen en nóg meer energie hebben :).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:41

@ Estera: Klopt, bij barf voer je botten, in kvv zit (als je een goede hebt) gemalen bot.

mika11 schreef:
Sonja89, het is nu net of je wilt zeggen, dat honden die geen vers vlees krijgen, allemaal kwaaltjes hebben.
Zoals maandelijks anaalklieren uitknijpen, jeuk, en nog meer 'vreemde' kwaaltjes.

Dan heb ik m'n leven lang kunnen genieten en ik word er 100 mee. :D

Dat zeg ik niet, ik zeg: Honden die zulke kwaaltjes hebben, zijn vaak gebaat bij kvv/barf.

En genieten van het leven?? Zet links een bak kvv/barf neer en rechts een bak brok, ik weet wel waar de hond meer van geniet ;) Dus dat vind ik echt geen argument.

Jammer trouwens dat niemand van de tegenstanders van vers mijn vraaf wil beantwoorden... Ik stel hem nog eens, omdat ik het me oprecht afvraag: Wat zit er volgens jullie in brok dat zo onontbeerlijk is voor de hond, dat jullie brok verkiezen boven vers? Terwijl alle brokfabrikanten vers vlees proberen te imiteren?

Wat ik ook jammer vind, is dat er in dit topic vooral uitspraken gedaan worden als 'dat vers beter is, is niet bewezen, daarom blijf ik brok voeren'. Pak alsjeblieft die zak brok eens uit de kelder en kijk eens op de achterkant en vertel me dan van welke ingrediënten je denkt dat die goed zijn voor de hond? Ik heb respect voor de mensen die gewoon recht voor de raap zeggen dat het ze te veel moeite is kvv/barf te voeren en daarom voor brok kiezen, maar de mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun hond met brokken een betere maaltijd voorzetten dan met kvv/barf... Dat kán gewoon niet zo zijn, al was het maar omdat honden carnivoren zijn (ook al houden wij ze al jaren in huis!) en de meeste energie halen uit rauw vlees! Het bewijs daarvan is de hoeveelheid ontlasting, die op zijn minst halveert zodra je begint met het voeren van kvv/barf.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:45

Ninx schreef:
Ik heb geen overtuigende argumenten gelezen waarom ik over zou moeten gaan op brok.
Wel een hoop beweringen en veronderstellingen (en wat luiheid links en rechts), maar geen echte 'feiten'... hoe kan ik dan 'tegen' zijn?

Dit topic is ook niet geopend met de bedoeling mensen te overtuigen op brok over te stappen :) .

Maar zo heb ik ook nog geen overtuigende argumenten gelezen waarom ik over zou moeten gaan op vers vlees.

Ik ben toch wel benieuwd of er ooit een onderzoek gaat komen waarbij men een grote groep honden van pup af aan gaat opdelen in een kvv-groep en in een brok-groep. Ik weet wel dat er onderzoeken zijn geweest naar een groep opgroeiende Duitse Doggen, waarbij de ene helft op gewicht werd gehouden en de andere helft 10% daaronder en waarbij de omgevingsfactoren gelijk waren. Dus in theorie zou het wel kunnen.
Tot die tijd kijk ik maar naar mijn eigen roedel!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:51

Estera schreef:
Ninx schreef:
Maar zo heb ik ook nog geen overtuigende argumenten gelezen waarom ik over zou moeten gaan op vers vlees.

- Een hond is een carnivoor en gemaakt om rauw vlees te verteren
- Brokfabrikanten proberen vers vlees te imiteren, waarom dan niet meteen vers vlees?
- Met kvv/barf voor je rauw vlees, in brok wordt slachtAFVAL verwerkt. Een behoorlijk kwaliteitsverschil dus
- Ooit wel eens gedacht aan wat er met het 'verse' vlees in brok gebeurt om het 'vers' te houden? Met kvv/barf voer je écht vers vlees
- Honden nemen het grootste deel van de bestanddelen van brokken NIET op, vandaar het verschil in hoeveelheid ontlasting tussen brok en kvv/barf
- In het geval van barf bepaal je voor 100% zelf wat je hond eet, waardoor je het dieet kunt afstemmen op de specifieke behoeftes van jouw hond
- In het geval van barf wordt eten een ontspannende bezigheid
- In het geval van barf worden tanden op een natuurlijke manier schoon gehouden
- MEER EETPLEZIER voor hond én baas!

Verder kan ik alleen nog zeggen: Probeer het eens. Ik heb er zelf ook lang sceptisch tegenover gestaan. Maar 1 blik op mijn doggies en ik weet waar ik het allemaal voor doe. Het is de moeite waard.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:54

@Sonja: ik beweer niet dat het ene beter is dan het andere. Wel beweer ik dat mijn honden het altijd uitstekend hebben gedaan op RC en ik nooit geen problemen heb gehad met vacht, huid, anaalklieren, gewrichtsproblemen, weinig ontlasting en alles wat er genoemd wordt.

Ik weet niet of brokfabrikanten proberen vlees te imiteren. Wat ik wel denk van mijn brok is dat er alles in zit wat mijn honden nodig hebben om gezond groot te worden en te blijven (als ik dat niet zou denken, zou ik wel heel fout zijn om het dan te blijven voeren).
Duitse Herders zijn honden waar verrot veel problemen bij voorkomen, evenals bij de Duitse Dog. Alles heb ik tot op heden groot gekregen zonder gewrichtspijnen, ED, HD en weet ik wat nog meer. Dat is wel heel belangrijk voor mij!

Ik heb een korte periode Carnibest gevoerd aan de Pyr, omdat hij dat van de fokker mee kreeg en ik vond het echt smerig om te zien, om te ruiken, en dan uit zo'n onhandige rol en 9 van de 10 keer vergat ik het uit de vriezer te halen. Nee, het heeft niet mijn voorkeur.