Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:30

Vanaf drie weken kan je zien of het een haan of een hen is bij de meeste rassen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:24

Gisteren zag ik dat er twee kuikentjes waren uitgekomen. Moeders bleef mooi op het nest zitten. Vanavond is het achtste kuikentje uit gekomen en ze blijft nog steeds op het nest zitten met haar kinders. Morgen maar even kijken hoe het gaat. kuikentjes hebben al een beetje gegeten.
Halen jullie de kip op een gegeven moment van het nest af?

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:39

Hey wat leuk een kippentopic. Wij hebben krielbrahma's goudpatrijs en 1 blauwpatrijs. 4 hennen en 1 haan. Momenteel 1 kip met 4 kuikens en 1 kip met 6 kuikens. Allebei natuurbroed.
Hier een link met foto's, zelf plaatsen lukt helaas niet.
https://picasaweb.google.com/1148740058 ... kazijq6xQg
Gek genoeg zitten er twee vuilwitte tussen. Dat zijn blijvertjes. De rest gaat in de verkoop.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:15

Oh wat een schatjes.

Hier gaat het goed met de kuikens, wat groeien ze hard zeg wauw.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:32

Hier geen kuikens meer,alle hanen weg gebracht naar een handelaar. Het heeft heel veel rust in het hok gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:57

Die 4 op de zorgboerderij groeien ook als kool , zo super schattig!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:22

tjady schreef:
Halen jullie de kip op een gegeven moment van het nest af?

Als ze eenmaal kuikens heeft niet meer hoor. De kuikens gaan zelf wel op zoek en dan volgt mams vanzelf wel een keer :')
De kuikens hoeven trouwens de eerste 2 dagen niet te eten en drinken. Het is mooi als ze het wel doen, zorgt dat het systeem op gang komt een geeft ze extra, maar ze gaan er niet dood aan. Ze teren dan nog op het restantje dooierzak, dat zie je ook aan de buik hangen als ze nog nat uit het ei zijn.

Afbeelding
Wat een leukerds! En die witte bovenin... :) Gaat die ook licht worden, of heb je nog geen idee?

Kan me goed voorstellen Kohtje, dat het nu wat rustiger is in het hok. Als ze met z'n allen lopen te (schijn)vechten en treden is dat veel gedoe. Hoe oud waren ze nu?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:31

Sinds vandaag zit onze zeer broedse kip (Brahma) op 10 Jersy Giant eieren!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:39

Ik zie dat ik vergeten was antwoord te geven,

Ik heb Red Island Rhode en 3 eigen kuikens en 1 valse van de buurman, een hollandse kriel.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:14

Steefjevos, bedankt. Dan wacht ik rustig af. Er liggen nog 5 eieren onder moeders. Misschien komen die nog uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:34

*\o/* jeeeh!!! het is ons kipje gelukt!! er is een kuiken!!
kip heeft bijna 4 weken op maar 1 ei zitten broeden, maar niet voor niets, er piept nu een donker wyandotte kuikentje :)
het is ons eerste kuiken ooit, dus heel bijzonder. ik heb moeder en kind maar even apart gezet in een grote doos, zodat de rest van de kippen er niet bij kan.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:20

Hier is ook eindelijk een kip gaan zitten op de eieren. Zo zit je weken te wachten op een kip die eindelijk eens gaat zitten en zo besluit er eentje net de dag voor je op vakantie gaat op het nest te gaan zitten (natuurlijk net dat ene leghok waar alle kippen hun eitjes in willen, gelukkig staan er ook niet verschillende leghokken). Dus maar even gauw een rennetje er omheen gemaakt, zodat ze een beetje rust heeft. Inmiddels zit ze braaf al weer 11 dagen op de eitjes, dus we zijn heel benieuwd wat er uit gaat komen.

Ik heb trouwens niet van die mooie raskipjes zoals hier allemaal voorbij komen, maar gewoon wat vuilnisbakkies. Zit in ieder geval een beetje barnevelder in en voor de rest geen idee eigenlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:21

Mijn Araucana was ongeveer een jaar. Een als legkip hen gekochte bleek toch een haan van 4 maanden nu en ik had nog 2 Araucana's van 4 weken. Raak de kuikens aan de straatstenen niet kwijt hier dus wat moet ik daar mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:41

Heb je detail foto s van de kuikens en van paps en mams? Als ze 4 weken zijn moet je langzaam verschil gaan zien. Weet je of het hennen of hanen zijn? Misschien kan ik iemand ervoor vinden.

Het grut hier groeit goed, nu ruim 4 weken, mogen af en toe de tuin in samen met mams. De eerste hak is al uitgedeelt door de vriendin van mama die duidelijk niet blij is met het grut. Stom kuiken bleef zitten terwijl er een snavel uitschoot. Geen schade verder. De stand kwa geslacht 1 haantje met een toefje, een hennetje en de wyandot even geen idee nog. Lastig te vergelijken zonder rasgenoten. Haantje araucana mag even blijven nog kijken hoe dat gaat ontwikkelen kwa stemgeluid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:44

Mijn Araucana gaf veel geluid en liefst de hele dag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:48

Ik wacht gewoon af, paps is een stille rustige haan dat scheelt. Anders hebben we al een goed plekje voor hem dat scheelt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:15

IndyPascalle schreef:
Hier is ook eindelijk een kip gaan zitten op de eieren. Zo zit je weken te wachten op een kip die eindelijk eens gaat zitten en zo besluit er eentje net de dag voor je op vakantie gaat op het nest te gaan zitten (natuurlijk net dat ene leghok waar alle kippen hun eitjes in willen, gelukkig staan er ook niet verschillende leghokken). Dus maar even gauw een rennetje er omheen gemaakt, zodat ze een beetje rust heeft. Inmiddels zit ze braaf al weer 11 dagen op de eitjes, dus we zijn heel benieuwd wat er uit gaat komen.

Ik heb trouwens niet van die mooie raskipjes zoals hier allemaal voorbij komen, maar gewoon wat vuilnisbakkies. Zit in ieder geval een beetje barnevelder in en voor de rest geen idee eigenlijk.

Ik heb ook geen raskipjes hoor. ;) Ik had 2 wyandottes met een mooie bastaardhaan. Het leuke vind ik juist dat je nooit weet hoe de kuikens eruit komen te zien, ik heb ze in alle kleuren, soorten en maten. :D

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:27

Heb de kipjes vorig jaar als kuiken gehad voor mijn huwelijk. En toen was het idd al een verrassing wat het zou worden als ze groot zouden zijn. Heb nu 1 bruine haan, 2 bruine kippen, 3 witte kippen en een witte kip met zwarte spikkels (echt een beetje het zwarte schaap). Dus ik ben benieuwd wat er idd uit de eitjes gaat komen.
Alle hennen mogen hier sowieso blijven, want de vraag naar onze eieren is zo groot dat de kippen er niet genoeg voor leggen (familie, vrienden, kennisen, buren, iedereen komt bij ons eitjes halen, omdat die zo lekker zijn). En de hanen moet ik even kijken. Bij de kuikens die ik gekregen had zaten drie hanen en de andere twee kon ik kwijt bij iemand waar net de haan was dood gegaan en die op zoek was naar een nieuwe en toen heeft ie ze maar meteen allebei meegenomen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:58

Dit jaar niets zelf uitgebroed, aangezien onze lieve Wyandotte haan Swiebertje door een vos of marter is gegrepen afgelopen winter.

Ik heb al een week of 5 een broedse Brahma, maar die gooi ik elke keer van het nest. Gisteravond ben ik het kippenhok ingekropen (speelhuisje voor kinderen eigenlijk, dus een laag deurtje :) ), heb haar van het nest gehaald en haar op stok gezet. Vanmorgen kwam ze fijn mee naar buiten, maar ik weet niet of ze nu nog buiten loopt of dat ze toch weer terug het nest op is.

Nu heb ik 3 Marans kippen +1 Marans haan van een Oom erbij gekregen. Ze zullen nu ongeveer 9 weken oud zijn.
Ik ben benieuwd wat voor kleur ze nu uiteindelijk krijgen, want ze zijn over het algemeen zwart. Maar 1 kip heeft aan haar vleugel een witte stip, een ander heeft een beetje grijzige kraagveren.

Ik heb dus niet zelf broedeieren gekocht, omdat ik graag Marans wilde en die in de buurt niet uit te halen zijn. Versturen per post vind ik te riskant.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:10

@ Steefjesvos, de witte bovenin is gewoon bijgekleurd, nu niets meer van te zien.

Gefeliciteerd Juval, beter 1 dan geen toch.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:18

kipje zit hier nog steeds op haar nest.
morgen al 4 weken.....kan dat nog wat worden?

dit zou het eerste jaar worden voor haar dat het niet zou lukken. -O-

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:26

En nog steeds op dezelfde eieren?? Dan gaat dat naar mijn mening niets meer worden... vergeet niet dat een kip zich ook dood kan broeden he. Als het nog steeds dezelfde eieren zijn, zou ik haar eraf halen en de eieren wegnemen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:35

deze stopt niet met broeden,heb 2 jaar geleden al gezeur met haar gehad.
bleef zelfs stug zitten op een leeg nest. [eieren waren weggeroofd]
ik heb er toen nieuwe eieren ondergestoken en dat is gelukt,denk dat ik dat nu maar weer ga doen.
al die truukjes om ze broeds af te krijgen werkte niet.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:44

Wat een leuk topic! Ik meld me ook even! Sinds februari hebben we 3 hennen en een haan (zijdehoenders). De eerste broed was helaas mislukt, de eieren werden gestolen door de eksters... |( Wat een rotbeesten!
Nu hebben we alles afgezet, en kunnen er geen andere beesten meer bij :) . Ik verwacht dan ook maandag of dinsdag a.s. onze eerste kuikens <3 . Ben erg benieuwd, en heb er nog niet zo veel verstand van, dus hopelijk kunnen jullieme nog een beetje helpen. Ik heb namelijk een nachthok die ongeveer 80 cm boven de grond staat, ze kunnen her via een loopplank vanaf, en hebben dan een grote ruimte omheind met gaas, nu hebben we alles met net afgesloten zodat er geen andere dieren meer bij de kippen kunnen. Maar nu is het zo, dat ik 2 broedse hennen heb, die allebei de eieren verdelen, de ene keer heb de een er 2 en de ander 5, en andersom. Wat als de kuikens er zijn? Wie is mama, of wijst dit vanzelf? En doen de andere kippen de kuikens niets? En vanaf wanneer kunnen ze kuikenpoeder (of weten jullie wat beters?) eten? Gaat dit vanaf dag 1? En hoe voorkom ik dat de moederkip het opeet? En leren ze vanzelf de loopplank af te gaan?

Sorry voor alle vele vragen, heb al veel van mensen gehoord, maar ben beniewd naar jullie mening.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:03

Ik heb moeders toen in een oud kistje gezet want ik heb ook een hok ongeveer 80 cm boven de grond en die kuikens kunnen er dan uitvallen.
Even een rennetje gemaakt van sloophout en daar wonen ze nu nog steeds in, ze zijn straks 3 weken
Ik heb gelijk eten gezet, ze kunnen 2 dagen zonder maar ik heb gelijk alles erbij gezet.