Tips buitenren voor konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:26

Quir; een langoorkonijn moet binnen als het te koud wordt (ik denk dan aan -5 graden ofzo, te zien ook hoeveel snijdende wind... er is). Omdat hun oren over de grond slepen kunnen ze hun lichaamstemperatuur makkelijker verliezen.
Een gewoon konijn dat gewend is om buiten te zitten, kan gewoon het hele jaar door buiten, mits ze een hok heeft met goed stro.

Anoniem

Re: Tips buitenren voor konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:27

Mijn konijnen zitten altijd al buiten. :)
Pas bijna niets aan, alleen extra stro, doen ze het prima op.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:31

Echter is het hier in de winter wel wat kouder, noem temperaturen tot zo max -38/-40.
Misschien verklaart het ook waarom wij geen wilde konijnen hebben dan.

Beschut zouden ze dan sowieso heel goed moeten zitten als ze hier buiten zitten, in verband met vossen/wolven. Dan nog maar een paar jaartjes wachten, tot ik m'n eigen huisje heb en een grote ruimte voor ze heb waar ze kunnen wonen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:33

Idd, ik ook :) Onze konijnen mogen geen mietjes zijn hier :) ze hebben wel een mooi hok en schoon stro.
Quir; waar woon je? (heb niet het hele topic gelezen, sorry)
Mss zijn die konijnen daar dat ook meer gewend of niet? Ik zou ze dan ook tot -15 graden buiten laten, dat ze niet doodvriezen, voor alle zekerheid. Met water ga je dan toch ook sukkelen, moet je telkens die drinkpulletjes ontdooien!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:34

Een lang oor ? Je bedoelt hangoor neem ik aan :P

Zo dat is wel heel koud brrrrr

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:35

hihi, een hangoor bedoel ik ja :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:43

Water is hier in de winter inderdaad wel rot, dat hebben we ook met het water voor de paarden. De emmers water staan bij de verwarming binnen en dan is het tig keer de paarden laten drinken en met 5 minuten is de emmer alweer bevroren. Je ziet het water namelijk bevriezen. De temperaturen zelf wennen op zich wel, zolang het niet waait is het ook goed uit te houden.

Midden Zweden. :)

We hebben sowieso geen wilde konijnen hier. Misschien inderdaad door de temperaturen of vanwege de vele (wilde) roofdieren.

Ik zou heel graag een groepje dwergjes willen in allemaal verschillende kleurtjes. Dus ik denk dat ik nog maar even wacht mijn nijntjes en een leuk groot binnen verblijf maak en een ren voor in de zomer.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:45

Wel erg leuk een groep dwergjes ! :D

Ik ben nog steeds opzoek naar dé tip waar ik het hooi in kan doen in het hok/ren...
Iemand ?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:54

Op de grond haha :D
Van ons ligt het gewoon op de grond. Je kan natuurlijk ook zelf een hooiruifje maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:56

WinSel schreef:
Wel erg leuk een groep dwergjes ! :D

Ik ben nog steeds opzoek naar dé tip waar ik het hooi in kan doen in het hok/ren...
Iemand ?

Hooiballetjes werken bij mij erg goed.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:57

Waait het dan niet weg als het op de grond ligt ?
En van die hooiballen, ik vind dat daar veel te weinig in kan...
Ik wil ze elke dag een beste bult hooi geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:01

Te weinig? Ik heb er gewoon twee hangen. De grote uiteraard.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:02

Ja kweet niet, vind die dingen zo klein....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:04

Of je propt ze helemaal vol. :+ Daar gaat écht veel in hoor!
En dan twee of drie op hangen. In het andere topic, waar je een foto plaatste van een hooiruifje, past minder in.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:06

Daarom ben ik ook aan het rond kijken :)
Ik wil iets hebben waar gewoon een grote bult in kan, ik denk toch dat ik voor een mandje ga
Maja daar gaan ze dan ook weer in liggen

Krijg je die hooiballen makkelijk gevuld en krijgen ze het daar ook makkelijk uit ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:27

Ik heb een konijnenhooiruifje in het hok hangen. Werkt prima... ze trekken er vaak wel meer uit dan ze opeten en maken daar dan een mooi matras van :+ Weet niet meer waar ik die heb besteld maar hier kan je ze iig krijgen http://www.dekonijnenwinkel.nl/konijnen%20ruifjes.html

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:30

Dankje ! Ik ga nu even naar intratuin... Misschien hebben die wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:33

Ze krijgen het er makkelijk uit. De site van Evelijn ziet er ook goed uit: handige ruifjes!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:51

Als er echt veel hooi in moet is een hooitoren zoals wij die hebben misschien ook wel iets voor jou WinSel? Ik heb van dat groene gaas een rol gemaakt met een diameter van ongeveer 30 centimeter gok ik. Kan zo groot als je wilt natuurlijk. Ik heb hem aan het gaas vastgemaakt en heb er een emmer omgekeerd bovenop gezet tegen de regen. Die van ons staat tegen een tafel waar ze ook bovenop kunnen zitten om te eten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:03

Ik heb een grote halve basket :) straks maar ff vast maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:15

Foto? :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:16

Even een vraagje. Hier wordt gesuggereerd dat een konijn een wintervacht moet opbouwen net als paarden. En dat binnenkonijnen niet naar buiten kunnen vooral met -0 temperaturen. Nu heb ik al iets van 20 jaar konijnen los lopen in de tuin. Daarvan is er nog nooit een verkouden geweest of bevroren. Ze hebben hun eigen holen en plekken tussen de hooiberg en weet ik waar ze zich allemaal verstoppen. Waar mijn konijnen altijd het meeste hekel aan hebben is erge zon. Dan zie je ze niet. In de regen of met sneeuw of wanneer het vriest zie ik ze wel. Is het ergens bewezen dat konijnen niet met - zoveel graden naar buiten kunnen en waarom zie ik in de winter dan niet overal doodgevroren konijnen liggen? Tocht is toch niet van toepassing wanneer ze buiten zijn? Laatst vroeg een dierenarts mij ook al of de konijnen in de winter niet koud hadden. Maar wanneer je een konijn goed bekijkt, dan is de enige plek waar het beest geen haren heeft zijn ogen. Voor de rest zijn ze zeer goed tegen de winter aangepast.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:07

de warmte is erger voor een konijn.
ze kunnen niet boven de 27graden.
mijn nijntje was zo'n beetje half door de hitte bevangen(zat gewoon in de schaduw)(buitenhok)
en van anderen die hadden hun nijntjes midden in de zon zitten die zijn dood _-:(
ik zelf zet ze in de douche/ slaapkamer als ik ga werken gewoon omdat ik ze niet wil missen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:20

Dinopino schreef:
Even een vraagje. Hier wordt gesuggereerd dat een konijn een wintervacht moet opbouwen net als paarden. En dat binnenkonijnen niet naar buiten kunnen vooral met -0 temperaturen. Nu heb ik al iets van 20 jaar konijnen los lopen in de tuin. Daarvan is er nog nooit een verkouden geweest of bevroren. Ze hebben hun eigen holen en plekken tussen de hooiberg en weet ik waar ze zich allemaal verstoppen. Waar mijn konijnen altijd het meeste hekel aan hebben is erge zon. Dan zie je ze niet. In de regen of met sneeuw of wanneer het vriest zie ik ze wel. Is het ergens bewezen dat konijnen niet met - zoveel graden naar buiten kunnen en waarom zie ik in de winter dan niet overal doodgevroren konijnen liggen? Tocht is toch niet van toepassing wanneer ze buiten zijn? Laatst vroeg een dierenarts mij ook al of de konijnen in de winter niet koud hadden. Maar wanneer je een konijn goed bekijkt, dan is de enige plek waar het beest geen haren heeft zijn ogen. Voor de rest zijn ze zeer goed tegen de winter aangepast.

Volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald. Jij geeft aan al 20 jaar konijnen buiten in de tuin te hebben lopen. Dan zijn dat toch buitenkonijnen en geen binnenkonijnen? Dan is het ook heel 'logisch' dat deze buitenkonijnen allen goed tegen de kou kunnen.

Heb je echter een binnenkonijn, welke zich dus 'niet' aanpast aan de winter, en deze ineens buitenzet met -0 temperaturen, dan wordt het een heel ander verhaal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 17:18

Mijn konijnen zullen ook gewoon buiten blijven hoor 's winters. In mijn tuin kan snijdende wind niet komen. Ik ben van plan om de voorkant van het hok (waar het gaas zit) ook dicht te houden 's winters (bijvoorbeeld een jute zak ervoor hangen). En heel veel hooi en stro erin te stoppen waarin ze zich kunnen verstoppen. Ik ben niet bang dat ze doodvriezen. Ik ga me ook niet strikt houden aan de -15, want inderdaad, waar is het bewijs?

Maar het is natuurlijk wel een feit dat konijnen in het wild onder de grond wonen, waar de vrieskou niet komt. En een binnenkonijnen 's winters naar buiten doen vind ik wat anders dan een konijn dat al het hele jaar buiten leeft. Dat heeft zich aan kunnen passen.

Bij paarden is het zo dat ze hun wintervacht aan kunnen passen tot medio november en daarna niet meer. Dus in januari een stalpaard zonder wintervacht naar buiten doen is niet handig. Zo zie ik het met konijnen ook.