Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:44

Tja, helaas ik weet hoe het werkt. Maar laat die mensen met die ratten, befteckels, hielenlikkertjes nou eens in hun waarde. Roep je hond gewoon bij je en vermijd zoveel mogelijk dat dit gebeurd. En mocht het wel gebeuren kleine moeite even een gesprekje aan te gaan met die mensen. Hoe houd je het verkeerde beeld in stand.

Sonja_vR

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:50

mmm, wil ze best in hun waarde laten, als ze dat andersom ook doen :=
mijn hond(6 maanden oud, supersociaal naar andere honden ) word nog wel eens als levensgevaarlijk bestempeld omdat er 1 of ander asociaal klötehondje uit zijn stekker gaat en dan direct als de zielepoot word bestempeld terwijl mijn kereltje eigenlijk de pineut is in het verhaal
als je hond niet sociaal is en je als eigenaar weigert daar iets mee te doen, hou ze dan weg van andere honden(tliefst ook ver uit mijn buurt) dan maak ik er geen probleem over

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:56

Eerlijk gezegd wil ik ook geen honden om me af hebben rennen hoor hoe sociaal mijn honden of die van een ander ook zijn. Als iedereen zn hond gewoon bij zich zou houden en ze enkel bij elkaar zou doen als beide toestemmen zou dat hele probleem zijn opgelost.

Ik laat mijn honden nooit zomaar op iemand af rennen vind dat ook erg asociaal van mensen die het wel doen Alsof iedereen hond maar moet spelen met andere honden, honden zijn roedeldieren en andere dieren buiten de roedel kunnen als gevaarlijk of eng worden gezien. jammer dat mensen vinden dat honden die elkaar niet kennen persee tijdens een wandeling moeten spelen ook als ze dat niet willen. Geven ze duidelijk aan het niet te willen zijn ze ineens niet sociaal.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:10

Precies Seven. Mijn teef vind de ene hond geweldig terwijl ze de andere op wilt vreten. Daarom lijn ik ten alle tijden mijn hond aan als ik iemand passeer. Ja ook als ik fietsers, hardlopers, mensen met kinderwagens, ruiters of gewoon wandelaars. Beter voorkomen dan achteraf bakkeleien.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:13

Is enkel respectvol toch.
Onze beide honden zijn vreselijk sociaal elke hond is prima ik houd ze wel los van de riem maar ze mogen er niet heen en dat weten ze.
Ik kom genoeg honden tegen die wel ineens op je af komen rennen en heel niet honde gedrag eigen om mijn honden heen gaan springen dan worden ze wel gecorrigeerd door 1 van mijn honden en dan zijn dat de boemannen maar daar trek ik me niets van aan moeten mensen hun honden maar bij zich houden.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:17

Ja dat is dan eigen verantwoording dat vind ik ook ;)

Hoe goed mijn hond ook luisterd ik steek mijn handen niet voor haar in het vuur.

En bij mij in de buurt loopt een chagarijnig oud vrouwtje en die heeft een bloedhekel aan herders en grote honden in het algemeen.

Na een gesprek met haar te hebben aangeknoopt bleek haar beestje meerdere malen te zijn gegrepen door andere honden. Anouk afgelegd, beestje laten snuffelen, baasje blij. En nu zijn in haar ogen ineens niet meer alle herders vals.

Het is een kleine moeite en ik vind het jammer dat sommige mensen het beeld van de herder in het algemeen gewoon verstoren omdat ze de fout altijd maar bij een andere hond leggen omdat die de "hondentaal" niet begrijpt. En dat zul je altijd blijven houden daar dien je dus rekenening mee te houden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:20

Tja dat heb ik met onze stafford, mensen hangen liever hun hond aan de riem op dan dat ze spelen met onze staff en dobermann.
Maar er zijn ook zat mensen die verbaasd zijn hoe positief onze honden zijn met andere honden, heb al veel complimenten gehad over de opvoeding van beide :j en dat is ook wel eens leuk.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:22

Seven schreef:
Tja dat heb ik met onze stafford, mensen hangen liever hun hond aan de riem op dan dat ze spelen met onze staff en dobermann.
Maar er zijn ook zat mensen die verbaasd zijn hoe positief onze honden zijn met andere honden, heb al veel complimenten gehad over de opvoeding van beide :j en dat is ook wel eens leuk.

:j Precies complimenten zijn altijd leuk! En staffords zijn ook leuke speelmaatjes. Maar die mensen die hun hond half ophangen omdat ze 20 kleurtjes poepen kun je niets kwalijk nemen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:43

Ik heb zo'n onopgevoede hond die overal op af stormt. Ze mag dus echt alleen los bij het hondenstrand, dan kan ze nergens heen en loopt alles los. Ze remt wel netjes af van te voren, duikt er niet in één keer op ofzo. Maar het duurt heel lang om haar te leren dat ze niet overal op af mag. Als ik nu ook honds kon := Want 1 kleine correctie of alleen een blik van de andere hond laat haar al stoppen met rennen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:43

De meeste staffs die ik ken zijn helaas niet zulke goede maatjes, maar das meer opvoeding dan wat anders.
Stafford eigenaren hebben ergens bedacht dat staffies veranderen van karakter en dan ineens geen vriendelijke sociale honden kunnen zijn, maar dat is puur omdat de baasjes het toelaten.
Geen enkele hond wil op alle honden aavallen dat zit er gewoon niet, elke hond wil liever een gevecht uit de weg gaan wanneer deze correct zijn opgevoed. Anders zouden ze ook met de baas continu in de clince liggen en daar zie je het vaak al aan ze hebben al geen respect voor de alfa van het gezin waarom dan andere honden wel accepteren.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:50

Hoi!

Hoe het met de pupsel hier gaat...........

Ja eigenlijk wel redelijk rustig aan.

De teckel heeft haar goed gebeten, gister de terrier ook nog eens, dus ze gaat steeds een stap achteruit als die 2 aan komen lopen.
Heb zelf wat geleerd hoe ik haar het beste aan de riem naast me kan laten lopen zonde dat ze me pootje lapt of met mij gaat wandelen ipv andersom!
( Ja ik gebruik een kleine dunne slip ketting, ze trekt niet zodanig dat ze hoest of stikt ( wat ik bij andere honden al eens heb gezien)
Ze loopt nu netjes naast me, maar ze mag ook lekker snuffelen hoor, ze hoeft niet een uur kaarsrecht te lopen zeg maar.
Bij mij springt ze ook niet tegen andere mensen aan, maar gister bij mijn vriend die har weer eens veel te los had lopen was het weer rak, er liep een mevrouw langs.......tja in een witte broek en jas.......Puppy vond het reuze leuk en hoppa erop af en plats, kleren vies van die mevrouw. Ik schaamde me rot, mn vriend zegt dan doodleuk ach kan gebeuren...nou zo zie ik het dus niet, ik zou echt woedend worden als ik langs iemand loop met een hond en dat beest zou me bespringen!
( zeker omdat ik zelf bang ben voor grote honden)

Maar en pup is ze nu echt niet meer, ze is rustiger aan het worden ( of door het vele buiten lopen???)
Wel heeft ze nog 1x een kussen in 1000 stukjes gebeten, zelf schuld, ik liet haar in de woonkamer en ging de was ophangen en computeren, op het moment dat ik dacht het is wel erg stil daar........was het al te laat.
Maar ach iedere pup maakt wel iets stuk.

Tja dat bijten en niet los laten lukt nog steeds niet, al moet ik zeggen dat ze minder hapt naar broeken, truien, jassen en flodder dingen.
Maar als ze vast heeft..........wrikken en koekjes geven, dan laat ze wel los.

Afgelopen week haar weer eens in bad gedaan, ze stonk zo vies dat het echt nodig was ( op het honden veldje door de poep van andere honden gerend) Het ging redelijk, volgende x een handdoek erin leggen, ze gleed uit en bleef uiteindelijk maar liggen in bad, maar drogen haha wat was ze gek erna!

Wie weet wat fietsen is bij een pup van 5 maanden????
Ze rijd wel eens op het dekbed..............moet ik dat negeren ( erg moeilijk want ik wil dan slapen)
Afstraffen?
Zijn het al hormonen die werken of wat anders? Ik kan maar weinig vinden op deze leeftijd.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:06

Jammer dat het niet meer over werkhonden en hun training gaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 01:03

Zondag heeft TinTin z'n eerste puppycursus klas! Hij doet het echt goed, word al veel rustiger. Ook wel fijn om nu eens te waken op stal met een hond die meewaakt :') .

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:32

Hier ook, a.s. Zondag gaat de pup mee kijken naar pakwerk training.

Ben erg benieuwd wat ze daar te bieden hebben en wat we eventueel al kunnen gaan doen met haar.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:39

Ik heb het een weekje uitgesteld. Tin had van de week een maffe sprong gemaakt en liep op 3 poten, vermoedelijk een schouderbreedte. Na de ontstekingsremmers liep hij een stuk beter, en eigenlijk wilde we dus toch gaan, ware het niet dat m'n drachtige zeekoe gister aan het bevallen was toen ik aankwam op stal. Het was een loeizware bevalling, en in combinatie met dat ik compleet op was na 4 weken waken, heeft me doen besluiten vanochtend alleen maar van het veulentje te genieten.

Volgende week nieuwe kansen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:05

Ik schop het topic even leven in, ben namelijk erg benieuwd naar hoe het jullie honden vergaat. Helemaal die van jou, GroteVogel (gefeliciteerd trouwens!).

Tin is met erg goed gevolg geslaagd voor zijn jonge honden cursus. Zelfs zo goed dat hij de EG cursus over mocht slaan, en we nu volop bezig zijn met trainen voor de VZH. Hij wil nog steeds niet goed aankomen, inmiddels is hij niet meer mager, maar hij blijft uitstekende heupbotten houden. Wel is hij volop aan het groeien en dit speelt ook mee. Een bezorgd persoon heeft zelfs al de dierenpolitie op me afgestuurd, welke me heeft nagetrokken bij de dierenarts, en vervolgens kwam hij terug met een heus mannetje van de dierenbescherming. Gelukkig had deze iets meer verstand, en vroeg hij zich af waarvoor hij kwam :). De hond is in de groei, en hij ziet ze liever zo dan te zwaar. Buiten dat waren alle werkhonden die hij kende slank en bespierd. Alles is gelukkig dus goed afgelopen.

Het trainen doet hem echt goed, van een neurotisch geval is hij verandert in een superlieve hond, welke wel erg waaks is, maar een genot om mee te trainen. Of het gras moet nat zijn, dan wil hij niet liggen en kost het me heel veel moeite om hem ervan te overtuigen om toch te gaan liggen.

Momenteel lopen we er voornamelijk tegenaan dat hij een heuse sloper is. Het blok wil hij dus niet vastpakken, alleen maar om te slopen. Flink trainen op "vast" dus. Het A platform en de sprong vind hij wel geweldig, moet uitkijken dat hij niet gaat voor hij het commando krijgt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:37

Tin heeft weer wat nieuws uitgevonden! Vanavond op de training besloot hij, dat als hij niet zijn speeltje kreeg, hij dan gewoon met de riem ging spelen. Schattig om te zien, maar niet geheel de bedoeling :+

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:27

Hallo Allemaal!

Mutz...ja......

Ik ben op een beginners cursus met haar aan het gaan ( Mijn partner, ikzelf heb de kracht niet om Mutz te corrigeren met de slipketting)
We hebben flink wat aan geklooid, gelukkig krijgen we nu veel tips. Ik loop met Mutz alleen met de neusriem, dan trekt ze mijn arm niet uit de kom.
Helaas wil ze nog steeds auto's, bussen brommers en vuilnisbakken aanvallen, ze gilt dan alsof ze geslacht word.
De trainer zegt flink aanpakken, en de andere trainer zegt zo veel die situatie's vermijden....
We lopen nu 3x per dag met haar, eerst in de auto, dan naar het losloop veld.
2x een lange ronde door het bos, maar dan mag ze niet los.

Nadat ze het bakstel heeft gesloopt en nog vanalles is ze nu in huis stukken rustiger.
Eigenlijk is ze heel lui, ze luiert echt de hele dag.
Volgt mij wel overal en wil veel aandacht dmv spelletje en knuffels.

Echt trainen kan nog steeds niet met haar omdat we haar nog niet onder appel hebben staan ( ze is echt oostindisch doof!~

Zitten en liggen doet ze, nu ook zonder koekjes, maar buiten echt niet.
Ze is veel te enthosiast, springt op alles en iedereen af, dus flink kort houden.
Voor mij is dit vaak geen doen, dus mijn partner moet het harde werk doen met haar.

De houten traphekjes heeft ze ook op gevreten, nu staan er metalen en dat werkt prima.
Ben benieuwd als ze loops gaat worden of haar gedrag veranderd....

Al met al is ze zeker 50% vooruit gegaan ( en wij ook)

Groetjessss.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:46

Dat is fijn om te horen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:55

Hoe oud is Mutz eigenlijk?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:10

Mutz is nu 10 maanden...maar gedraagt zich als een pup van 3 maanden, erg lastig af en toe, vooral dat niet luisteren terwijl ze het wel kan.....

En probeert nu ook hoger in rang te komen, wat resulteert in een kapotte snuit, omdat de teckel dat niet pikt.
Ze is ook meer mens gericht dan hond, buiten in het losloop-veld dan speelt ze wel met andere honden maar springt liever de baasjes om....zucht, een moeilijk hondje dat wel, maar zoooooo lief!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:16

Vermijden is juist niet de oplossing zoek het op corrigeer en beloon correct, laat de hond zien dat het bij de dageleijkse dingen hoord. Ga je juiste die situaties vermijden zal ze extremer reageren als je er toch in terecht komt.

Bij ons gaat de training goed Assad is vrijwel Ipo klaar maar train verder tot alle puntjes correct op de i staan, en wil volgend jaar voor de ZTP om hem aan te keuren als dekreu.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:17

Oh en we waren gaan kijken naar diverse pakwerk trainingen en oefeningen.
Veel gepraat met mensen die er verstand van hebben.

Mutz was nog te veel pup toen we er waren. Ze moet eerst de basis onder de knie krijgen voordat we iets met haar kunnen gaan doen, en tja die basis is gewoon heel erg moeilijk voor haar.
De ene keer gaat het zo geweldig dat de trainer zegt ze kan zo bij de gevorderden, en de andere week is er geen land te bezeilen met haar.
( dan wil ze alleen maar rennen en spelen) Ook al gaan we voordat de cursus begint met haar een uur het bos in zodat ze haar ergste energie kwijt is.

En los lopen is nog niet mogelijk ze komt dan niet meer terug naar ons, rent op alles en iedereen heel jolig af.
Dus voor nu eerst de basis erin krijgen en dan zien we wel verder.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:20

Seven schreef:
Vermijden is juist niet de oplossing zoek het op corrigeer en beloon correct, laat de hond zien dat het bij de dageleijkse dingen hoord. Ga je juiste die situaties vermijden zal ze extremer reageren als je er toch in terecht komt.

Bij ons gaat de training goed Assad is vrijwel Ipo klaar maar train verder tot alle puntjes correct op de i staan, en wil volgend jaar voor de ZTP om hem aan te keuren als dekreu.

Ja precies dat idee had ik ook, maar de eerste 4 auto's die langs rijden kijkt ze alleen maar en de 5e is haar grootste vijand, al trekken we haar in een salto door de lucht, ze wil er dan toch echt op af......
Helemaal vermijden gaat ook niet.
Het is wel zo dat ik nu bewust niet langs de grote weg loop ( stel ze schiet me eens los, brrr)
Op het moment dat ze in de aanval gaat helpt niet eens een plak salami voor haar neus, ze wil dan echt niks lekkers......

We zijn nog op zoek naar een Gedrags therapeut die betaalbaar is en ons hiermee kan helpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:35

Grotevogel, wij hebben hier ook een nogal over enthousiaste hond , die is nu bijna 13 maanden en weegt 50 kg(rottweiler) die gaarne de regels even test en ook heul graag even checkt of je echt zeker bent van je zaak :roll:
vermijden werkt echt niet, dan krijg je idd alleen steeds extremere reacties op het moment dat je iets niet kunt! vermijden. en je maakt het in je hoofd ook alleen maar groter als je het vermijd. althans, dat laatste is mijn ervaring
Dus overal mee naar toe, als ze dingen doet die echt niet door de beugel kunnen direct flink optreden, maar daarbij wel proberen zelf de rust te bewaren (vind ik zelf nog wel eens lastig, adhd ;) )

het is de kunst de ingang te vinden om de rust weer in de hond te krijgen, is lastig, want meneer hier kan echt compleet hysterisch reageren :+ alles moet vol gas zeg maar .
ik leid hem ook heel vaak af, dus dingen waar hij druk van word (kinderen op straat met bal aan het spelen) dna blijf ik juist hangen , ga dingen van hem vragen, omkoop materiaal in de aanslag (balletje/snoepje) en net zo lang in de buurt bezig blijven tot de ontspanning er weer in komt.
dat duurt hier serieus wel eens heul, heul erg lang, want opgeven dat komt niet echt in zijn woordenboek voor :=

en verder , eng consequent zijn , nee is nee en zal nooit ja worden, nimmer, als ik 1 keer iets laat glippen, krijg ik dat echt direct op mijn bordje met die kleine dwarse smurf hier.