JJane schreef:Wat mij opvalt is dat als het om honden gaat het fokken kleinschalig moet (of gewenst is) Het eigenlijk niet kan om het beroepsmatig te doen. Terwijl in de paarden we liever wel bij een prof fokker kopen en het niet uitmaakt hoeveel veulentjes er zijn. En we liever niet bij een gelegenheidsfokker willen kopen.
Het is niet om mensen te veroordelen of aan te vallen maar ik vind het apart om te lezen.
Is dat zo? Zelf ben ik een gelegenheidsfokker en ik fok met een hele goede merrie en met erkende hengsten. Waarom zou ik minder goed fokken dan iemand die dat grootschalig doet en die wellicht ook meer geld vraagt voor zijn veulen omdat hij naam heeft, en jij daar dus ook betaalt voor de naam van de fokker?
Is dat slim?
Bij honden zal een gelegenheidsfokker waarschijnlijk minder nauw kijken naar de gezondheid en de fysieke gesteldheid van de ouderdieren, en ze al helemaal niet aan een kostbaar onderzoek onderwerpen.
Daar ligt het verschil.
Maar een broodfokker doet dat ook niet. En veel merriehouders wel. Doen die dat niet, dan raken ze hun veulens gewoon niet of nauwelijks kwijt, of ver beneden de prijs. Die hebben geen keus.

Die hond is tot nog toe geen dag ziek geweest! En hij heeft een heel fijn karakter. Maar zoals we dat toen hebben gedaan, zou ik nu niet weer doen
want je constant moeten verdedigen is best vermoeiend. En daarbij komt: eigenlijk is het gek dat je er op afgerekend wordt dat je bij een betrouwbaar adres een hond wilt kopen. Je betaalt voor de kwaliteit en voor de zorg die aan het nest besteed is.