Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:32

Lancara: blijkbaar helpt het je om beledigend te worden? :+

Je wijt nu dingen toe aan katten die bij mensen net zogoed voorkomen.
Ik denk dat je meer bereikt als je je tegen die mensen verzet die in een auto stappen terwijl ze niet kunnen rijden. Red je gok ik zo meer levens mee dan alles op katten af te schuiven.

Zelfs al kun je gevaren inschatten, het risico blijft. En imo is dat gewoon een feit.

Juut: Ik vind gillende kinderen in de bebouwde kom niet kunnen. Maarja, die zijn er ook. Stukje geven en nemen en als het te erg wordt kan je buren aanspreken en overleggen. Juist belangrijk als je steeds meer op elkaars lip woont(alhoewel ik hier geen huizen dichterbij elkaar zie schuiven :+).
Lijkt mij niet meer dan logisch dat je je katten niet buiten laat lopen als je naast een 80km weg woont.

Muronia

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:41

Ben ik dan de enige zeupele hier die WEL voor een dier op de weg in de ankers gaat (mits er geen bumperklever op mn hielen zit)? Sjee wat een kortzichtige mensen zitten er in dit topic, valt me een beetje tegen als ik de anders zo hoogstaande "bokt-normen-en-waarden" zie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:44

Als ik 120 rijd, heb ik in theorie het dier al aangereden voordat ik kan remmen
In mijn buurt is het een 30 km zone, dus dan is op tijd zien en stoppen geen probleem aangezien ik sowieso bedacht ben op kinderen :) maar goed, dat doet gelukkig iedereen wel :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 22:51

Leorah schreef:
Ben ik dan de enige zeupele hier die WEL voor een dier op de weg in de ankers gaat (mits er geen bumperklever op mn hielen zit)? Sjee wat een kortzichtige mensen zitten er in dit topic, valt me een beetje tegen als ik de anders zo hoogstaande "bokt-normen-en-waarden" zie.

Nee, ik zat afgelopen weekend in een slip vanwege meneer Fazant. Maar een fazant vind ik toch wat anders als een kat, aangezien fazanten géén baasjes hebben ;)

@ Air; Je buurkinders staan over het algemeen niet in je tuin te krijsen, om te beginnen. en krijsen ze buiten je tuin te veel/ te hard, verwacht je ook van mams dat ze er wat aan doet ;) Ik weet ook niet hoe de bebouwing bij jou is, maar over het algemeen worden er gewoon steeds meer huizen gebouwd, en heb je dus met meer buren te maken.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:53

Hmm beetje jammer om de katten te vergelijken met de natuur, De katten in dit topic zijn namelijk gedomesticeerd.
tam, door de mens gehouden, heeft niks met "de natuur" te maken. Hebben een baasje die hun verantwoording dient te nemen.
Overigens de kat waardoor ik ben gevallen, kwam uit de struiken no way dat ik die op tijd kon zien!
Ik woon zelf ook op het platteland maar heb hier ook last van katten, onze buren fokken er maar op los en en liggen hier erg vaak geplette kittens op de weg, ze hebben maar kort geleefd maar zijn wel gelukkig geweest?? Allelujah!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:56

Wat ik sowieso doe, als ik een kat op de weg zie is naast remmen flink toeteren. In de hoop dat ie bang wordt van auto's en er de volgende keer bij uit de buurt blijft :j

Als alleen mensen op het platteland een kat zouden mogen houden dan zouden de asiels nog wel even 10x nokkie voller zitten dan nu. dus dat wordt 'm niet denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:59

Princessmax; ik geloof dat hier geen 1 persoon zit die dat soort nestjes aanmoedigt := gelukkig!
Ik snap dat ook niet, muizenvanger is handig. Maar eindigen met 'geen idee hoeveel katten ik heb' 'geen idee of ik er 1 mis' omdat het zo is doorgefokt is echt het toppunt van onverantwoordelijk katten houden. En ook zeker niet het gangbare beeld bij mij in de wijk. Al mogen mensen best al die katers en poezen van hun eens helpen als ze los lopen... Dat snap ik ook niet als je kat geen fokfunctie heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:31

Air schreef:
Maar als je paard zijn been breekt in de weide ben jij de schuldige en heb je nooit van je paard gehouden. Je liet hem immers buiten lopen, in een situatie waar het dier zich prettig voelde.

Kul, als mijn hond of jouw kat zijn poot breekt in de tuin moet ik me ook niet schuldig voelen. Als ik onnodige risico's neem, dán wel.

Citaat:
Ongelukken voorkom je niet, zelf wat jezelf overkomt niet. Maar moeten we dan maar binnen blijven? Blijven zitten waar we zitten? Bang zijn tot er de dag komt dat er een aardbeving komt en je huis in stort en je alsnog verongelukt?
Of moeten we toch gewoon de straat opgaan, kunnen reizen en dingen kunnen doen waar je plezier in hebt, zodat je gelukkig bent?

Ik ben helemaal voor risico's maar wel berekende risico's. De tuin zo af maken dat kattenbeest buiten kan zonder at er een automobilist overheen kan rijden is een alternatief. Kan dat niet of wil je dat niet, moet je geen kat nemen. Als ik mijn paard nergens kan zetten waar ie ook lekker buiten op weide kan, neem ik geen paard. Dat is heel normaal. Maar een katteneigenaar die geen tuin heeft waar het beest in kan, die mag er zoveel kopen als ie wil en je mag er nog vooral niets op zeggen! Prima, toe maar, maar als jouw kat onder de auto komt, dan ook niet gaan janken tegen de bestuurder, jij nam het risico. En als jouw kat in mijn tuin tussen mijn jack russels komt, niet bij mij komen kloppen en drama maken; Had je je verantwoordelijkheid genomen en 'm in jouw tuin gehouden was het niet gebeurt.

Citaat:
Onze hond heeft HD. Maar ze zal niet gelukkig worden als wij haar alleen maar aan een kort lijntje zullen uitlaten en dat ze haar energie niet kwijt mag, niet mag spelen, zodat ze langer hier is. Dat is egoistisch. Wij willen haar gelukkig zien, en helaas heeft ze daardoor dan misschien een korter leven omdat haar heupen eerder slijten, maar een kort leven waarin ze plezier heeft is beter dan lang leven en geen plezier hebben.

Je kan mij niet vertellen dat een kat, wat graag speelt en rooft, gelukkig wordt van de vrijheid buiten zien maar daar niet heen mogen.
Dat is hetzelfde als dat jezelf in een cel zit en alleen naar buiten kan kijken en daar gelukkige mensen ziet die bezig zijn met paarden.

Langcara: Iets wat groot is, op je afkomt en lawaai maakt is gevaar. Zeg nergens dat een dier niet plotseling kan oversteken.

Ze mag er heen, ín je eigen tuin. Net zoals hondeneigenaren moeten doen.Het laatste stuk is vermenselijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:23

princesmax schreef:
De katten in dit topic zijn namelijk gedomesticeerd.
tam, door de mens gehouden, heeft niks met "de natuur" te maken.

Dat ben ik niet met je eens. De manier waarop wij onze kat houden zit echt tussen natuur en wild in. Om nog maar niet te spreken over de vele echt halfwilde katten hier die door mensen verzorgt worden, en dan houdt verzorging in dat ze een bakje eten klaar zetten in de schuur omdat de katten niet naar binnen durven maar zo geen hongerdood sterven (ze worden dan trouwens wel gecastreerd). Toch een verschil tussen stad en platteland vrees ik...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:31

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil toch even reageren.

Wij hebben een 'stal'kat, die op ons weiland woont en dus in principe vrij is. Ze kan naar binnen in de zadelkamer als ze dat wilt (wat ze ook doet om te slapen, eten, ...) maar verder kan ze doen wat ze wilt en ze is daar erg gelukkig mee. Deze kat hebben wij uit het asiel gehaald en ze heeft in de 1e 3 jaar van haar leven nooit de buitenlucht gezien. Laat staan een muis :') . Maar na enkele maanden buiten is ze helemaal ontpopt tot wat een kat eigenlijk is: een jager. Ze vangt muizen, ratten, mollen en zelfs ontzettend grote (wilde, wel te verstaan) konijnen en eet ze ook allemaal op.
Ze is nog steeds een ontzettende knuffelkat en is er altijd als wij aankomen op het weiland, waardoor we kunnen besluiten dat ze niet al te ver weg zwerft (ze is gesterilliseerd). Op zo'n 300 meter van ons weiland is er een 70-baan, maar dan nog denk ik er niet aan om ze binnen te gaan houden. Mevrouw weet gelukkig dat daar niets te zoeken valt en zwerft altijd de andere, meer landelijke, richting uit. (weilanden, boerderijen, maïsvelden,...)

Ik ga voor elk dier op mijn ankers (niet op de autostrade) en maak geen onderscheid tussen kat of fazant (of duif, kraai, ...). Maar natuurlijk alleen maar indien er geen bumperklever achter me hangt, ik ga mezelf en andere niet in gevaar brengen. Het maakt mij niet uit wat voor dier er op de weg loopt, ik gun ze allemaal een leven dat niet eindigt onder de wielen van een auto :) (maar wel in de klauwen van mijn kat, dat vind ik dan weer wel natuurlijk).

We wonen zelf in de stad, waar we ongelofelijk veel wilde zwerfkatten hebben die overal komen, niet zindelijk zijn, vol ziekten zitten, ... Ze worden wel zo veel mogelijk gesterilliseerd maar toch blijven er katten bijkomen en blijven mensen ze voeren (op de hoek van een drukke straat... slim :roll: ) Probeer dat de mensen ook maar eens duidelijk te maken dat dit niet kan, de katten krijgen voer dat helemaal geen kattenvoer is en blijven maar vuilniszakken kapotscheuren,... Jammer genoeg kunnen deze dieren echt niet herplaatst worden, aangezien ze al generaties in het 'wild' (Antwerpen Stad dus) leven en ze ontzettend bang zijn van mensen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:02

Het spijt me zeer maar ik moet denk ik een 4 meter hoge afzetting maken wil de kat van mijn ouders binnen blijven. Nee dank u. Plus die ligt het liefst op de oprit, op het dak van de auto, de voorbijgangers te observeren. Nee, die van mijn ouders blijft gewoon los, we hebben er ook nog nooit klachten over gehad, dus dat lijkt me geen probleem. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:07

vuurneon schreef:
Leef en laat leven, sorry... Ik woon in een woonwijk en dan heb je buren, hun kinderen, hun dieren. Dat weet je :) zou ik midden in een bos wonen dan zou ik last hebben van de wilde dieren.
Ik kan mij druk om maken dat de kat van de buren onze tuin als kattenbak gebruikt of mijn tijd nuttiger gebruiken. De blaffende hond van de buren neem ik voor lief als het af en toe is, de duiven hobby van de overburen wiens duiven ook poepen neem ik voor lief...
En ja als ik niet in de kamer zit gaat ook onze tuindeur dicht, ramen hebben horren dus geen last van vreemde katten binnen.
De vijver is ook beschermd tegen andermans katten en reigers natuurlijk.

Geven en nemen :) je leeft nu eenmaal samen, beetje verdraagzaamheid :)

En als de buren dan toch overlast ervaren van katten poep mogen ze zich bij ons melden en dan zoeken we samen naar een oplossing. Ik heb hier al jaren een doosje met 'kattenschrik' staan voor de buur die er echt moeite mee heeft.
Binnen of in de tuin houden begin in niet aan. Onze tuin grenst een 2 ha graan. Je kunt je best voorstellen dat dat de meest gave speeltuin voor katten ever is. Geen katten = muizen in overvloed.
Of ik ze ook buiten zou laten als ik direct aan een 60km/h< weg zou wonen durf ik niet te zeggen. Nu wonen we aan de voorkant in een 30km gebied en aan de achterkant aan een akker. Heel normale omgeving om wat dieren tegen te komen buiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:09

vuurneon: Mijn jack is toch echt kleiner dan mijn vader zijn HTK-kat. Waarom zou een kat zich sneller verhangen? Niet sneller dan een hond wanneer je hem in de gate houdt. Als ik mijn hond niet in de gate houd, kan ie zich ook verhangen.

_Lucy: Om dezelfde reden dat een mus dat niet is. Er zijn zat wilde duiven zonder eigenaar, de duiven met eigenaar blijven over het algemeen dicht bij hun eigenaars huis. ;)

Magrathea : als je dat niet wil, neem dan geen kat, simpel zat toch? Als ik mijn tuin niet wil af maken moet ik ook geen hond nemen. en voor de gemiddelde slimme Border collie is 2m hoogte ook niet genoeg. ;)

Voor de mensen die last hebben van katten in de tuin; Gewoon een jack kopen :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-03-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:12

Juut schreef:
Voor alle kattebaasjes die hun miauwers graag buiten laten spelen; is dat buitenspelen dit risico waard? Is er werkelijk geen mogelijkheid de kat in eigen tuin te houden?

Mijn maag draaide al om bij je post, weet precies hoe je je dan voelt...
Ik word altijd zo kwaad als ik weer een dood gereden kat zie liggen (die ik dan met alle fatsoen van de wereld in de berm leg om vervolgens de dierenambulance te bellen) en dan denk ik ook: 'arm ding, had je maar een baasje gehad dat zich wél om je had bekommerd'.
Ik kan er heel kwaad om worden als mensen hun verantwoordelijkheden niet nemen! En héél oneerlijk naar het dier toe!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:22

Leorah schreef:

Zo lang er niemand dicht achterop me zit zou ik ook zeker in de ankers gaan (voor elk dier trouwens)! Maargoed, ik ben dan ook weer een persoon die me niet druk maakt over mensen die hun katten buiten laat lopen...

Discussie kat binnen, in afgezette tuin of buiten is een discussie waar geen eind aan lijkt te komen. Als er weer een topic komt wat wel eens aanleiding zou kunnen geven tot het opnieuw oplaaien van de discussie, dan gebeurt dat ook. Ik zie er eigenlijk het nut niet zo van in, en buiten dat er mensen zijn die echt heel overduidelijk hun mening laten weten over dat wat de ander doet absoluut niet past in hun ideaalbeeld, dat tegen mensen die gewoon het beste willen maken van dingen die zij als 'normaal' zien, word er eigenlijk niks gezegd.
Deze discussie valt voor mij in het rijtje van discussies zoals natural tegen 'normal' (omgangsvorm en bekappingsvorm), discussie over of god nu bestaat of niet, of het asociaal is om honden los te laten lopen in niet-losloop gebieden en zo kan ik nog wel even door gaan.
Intolerantie tegen wat anderen doen zal er altijd zijn. Zo klaagt je overbuurman misschien wel over dat je tuin er niet mooi uit ziet, jij over dat hij heel de dag uit zijn raam zit te kijken om je ergens op te betrappen waar hij weer over kan gaan zeuren, een ander over dat je de container te lang op straat laat staan en weer iemand anders vind het maar niks dat je kinderen hebt die luid kwaakend in de achtertuin spelen in het opblaaszwembadje.
Van mij mag je je er druk over maken en erover klagen hoor, maar zo lang er geen wet voor is zal je er weinig mee opschieten (uitgezonderd dan wanneer je langdurig overlast hebt, dan moet er natuurlijk samen naar een oplossing gezocht worden al dan niet met een beetje hulp van de politie).
Van beide partijen is te snappen waarom ze zich zo aan hun mening vasthouden, en bij beide zit er een kern van waarheid in. Je hoeft het er echt niet mee eens te zijn met wat de ander doet, maar je als je er direct last van hebt kan je dat bespreken met degene die het veroorzaakt, in plaats van op internet maar heel hard in het rond te trappen in de hoop dat je wat schenen raakt of op lange tenen gaat staan (wat ik met deze post vast ook wel heb gedaan).
Ik vind het heel vervelend voor alle automobilisten die schade aan hun auto hebben doordat ze een dier aanrijden (wat voor dier dan ook) en heel erg voor de dieren en eventueel de eigenaars. Maar met zo'n discussie als hier schiet je toch niks op? Of denk ik nu veel te makkelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:11

Ik heb geen tuin waar mijn kat in kan.. ik heb geen buren die klagen (en ze weten precies bij wie de kat hoort), moet ik dan mijn katten maar binnenhouden als ze duidelijk aangeven graag naar buiten te willen?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:16

Voor de mensen die het leuk vinden...
http://www.worldofdani.com/je%20kat%20v ... buiten.htm
Misschien heb je er wat aan?
Als ik een kat in mijn tuin zie laat ik altijd even de hond een sprintje trekken... Ik voer de vogeltjes niet zodat zij ze op kunnen eten.
(nee ze bijt niet, dus geen stress)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:19

Jans, als jouw buren er last van zouden hebben: ja, binnen houden
Als jij het fijn vindt dat je kat risico's loop zoals dood gereden worden: nee, gewoon naar buiten schuppen
Maar dan moet je niet gaan zitten piepen als je kat dood wordt gevonden of vergiftigd thuis komt. Of zoals de kat van de neef van mijn vriend; doorboord met een stalen pijp.

Gewoon niet aan dieren beginnen als je niet voor ze kunt zorgen; ik vind veiligheid héél belangrijk.
Je neemt toch ook geen paard om hem vervolgens los door de wijk te laten lopen? Een paard blijft toch ook braaf binnen de stroomdraadjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:23

Hmm geen last van opgegeten vogels hier, ze nestelen zich graag in onze tuin :j kwestie van goed dingen ophangen haha, daar komt geen kat bij!

Jans, zo zie ik het ook. Waarom is dat dan gelijk onverantwoordelijk volgens sommige mensen? Dat snap ik niet. Ik woon in een rustige buurt, zeer kind vriendelijk (maw weinig verkeer en je mag en kan niet hard rijden), niemand in de buurt heeft problemen met elkaars huisdieren (en ook hier weten ze wel elke kat van wie is) dan denk ik; dat is toch ideaal? Onze kat geniet van het buiten zijn! (goed nu durft het watje de tuin niet uit, maar onze vorige kat was daar echt dol op om door de straat te struinen!)
Ik zie echt geen enkele reden om de kat binnen te houden dan. Gevaar is minimaal en de buren vinden het prima :+
Juist een zeer bewust genomen keuze :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-03-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:23

Quellian schreef:
[***], als jouw buren er last van zouden hebben: ja, binnen houden
Als jij het fijn vindt dat je kat risico's loop zoals dood gereden worden: nee, gewoon naar buiten schuppen
Maar dan moet je niet gaan zitten piepen als je kat dood wordt gevonden of vergiftigd thuis komt. Of zoals de kat van de neef van mijn vriend; doorboord met een stalen pijp.

Gewoon niet aan dieren beginnen als je niet voor ze kunt zorgen; ik vind veiligheid héél belangrijk.
Je neemt toch ook geen paard om hem vervolgens los door de wijk te laten lopen? Een paard blijft toch ook braaf binnen de stroomdraadjes?

Ik vind een paard met een kat vergelijken echt slaan als een tang op een varken.

Ja ik zal verdrietig zijn als mijn kat overlijdt door een ongeluk, vergiftiging of wat dan ook. Maar ik kies er zelf voor om het beestje naar buiten te laten, dus ik weet wat er voor risico's aan vast zitten. Die neem ik op de koop toe omdat het mijn buren (en mijzelf) alleen maar meer overlast bezorgt als ik het beestje tegen zijn zin binnen opsluit. Je wil niet weten wat een herrie er uit kan komen.

Ik vind het gewoon enorm bizar dat iedereen hier nu ineens bovenop de genen springt die de katten naar buiten willen laten, een paar jaar geleden hoorde je er niemand over. Ik vind een kat binnen houden net zoiets als een paard 24 uur per dag op een stal. Beestje moet naar buiten kunnen, en ja beestje kan hier gewoon naar buiten. En hij is heus niet de enige kat die hier buiten loopt. :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:30

Jans schreef:
En hij is heus niet de enige kat die hier buiten loopt. :n

Als iemand in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?

En risico's nemen, sja... dat moet je zelf weten inderdaad.
Maar ik vind het als vinder van een dode kat óók verre van prettig, ik krijg ook slapeloze nachten van het beeld van een dode, aangereden kat op mijn netvlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:33

Tja dan ben ik egoistisch, maar ik heb niks met de vreemde bestuurder op de autoweg die een kat ziet liggen. Ik kies voor mijn kat, en als hij naar buiten wil, dan mag hij.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:33

Jans schreef:
Ik vind het gewoon enorm bizar dat iedereen hier nu ineens bovenop de genen springt die de katten naar buiten willen laten, een paar jaar geleden hoorde je er niemand over. Ik vind een kat binnen houden net zoiets als een paard 24 uur per dag op een stal. Beestje moet naar buiten kunnen, en ja beestje kan hier gewoon naar buiten. En hij is heus niet de enige kat die hier buiten loopt. :n

Want? Beweer je dat ik mijn katten mishandel?
Want een paard 24/7 op stal houden vind ik mishandeling.

Zoals ik al eerder zei, iedereen heeft zo zijn manieren om katten te houden.
Wil je ze buiten laten, lekker doen. Maar houd rekening met de risico's.
En als buren gaan klagen moet je voor een oplossing zorgen.

Snap überhaupt niet dat er nog verder gediscussieerd wordt.
Maar ik laat me geen mishandelaar noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:34

Ik zeg toch niet dat ik je een mishandelaar noem? Ik zeg alleen hoe ik mijn kat zie, en dan trek ik de vergelijking met een paard. (Wat ik dan misschien weer niet had moeten doen omdat ik eerder zeg dat ik een paard en een kat niet te vergelijken vind :+ )

Maar daarmee wil ik niet meteen zeggen dat ik iemand die zijn kat binnenhoudt een mishandelaar vind, neehoor daar kan ik ook prima respect voor opbrengen. Alleen moet iemand mij niet dwingen mijn katten binnen te houden en mij voor egoist uit te maken als ik mijn kat naar buiten laat omdat de kat dat zelf wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:37

T is ook nooit goed met dieren wat dat betreft :')
Ik geef mijn kat een heerlijk leven, is dat voor een deel opeens onverantwoord.
Ach, ik zet zo weer lekker de deur open hoor voor de kat :) ik geniet ervan als zij ook echt geniet! :)
Ik heb niets aan een ongelukkig kat (en een ondergesproeid huis) en zij al helemaal niet, dus ze mag heerlijk genieten van buiten!

En nee, ik slaap er niet minder om. Risico's bekijk ik rationeel en die zijn zo minimaal dat ik mij daar niet druk om maak. Als de buren hun dochter van 3 alleen in de straat laat spelen met vriendjes en vriendinnetjes, vind ik het ook veilig voor mijn kat :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-03-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt