Air schreef:Maar als je paard zijn been breekt in de weide ben jij de schuldige en heb je nooit van je paard gehouden. Je liet hem immers buiten lopen, in een situatie waar het dier zich prettig voelde.
Kul, als mijn hond of jouw kat zijn poot breekt in de tuin moet ik me ook niet schuldig voelen. Als ik onnodige risico's neem, dán wel.
Citaat:
Ongelukken voorkom je niet, zelf wat jezelf overkomt niet. Maar moeten we dan maar binnen blijven? Blijven zitten waar we zitten? Bang zijn tot er de dag komt dat er een aardbeving komt en je huis in stort en je alsnog verongelukt?
Of moeten we toch gewoon de straat opgaan, kunnen reizen en dingen kunnen doen waar je plezier in hebt, zodat je gelukkig bent?
Ik ben helemaal voor risico's maar wel berekende risico's. De tuin zo af maken dat kattenbeest buiten kan zonder at er een automobilist overheen kan rijden is een alternatief. Kan dat niet of wil je dat niet, moet je geen kat nemen. Als ik mijn paard nergens kan zetten waar ie ook lekker buiten op weide kan, neem ik geen paard. Dat is heel normaal. Maar een katteneigenaar die geen tuin heeft waar het beest in kan, die mag er zoveel kopen als ie wil en je mag er nog vooral niets op zeggen! Prima, toe maar, maar als jouw kat onder de auto komt, dan ook niet gaan janken tegen de bestuurder, jij nam het risico. En als jouw kat in mijn tuin tussen mijn jack russels komt, niet bij mij komen kloppen en drama maken; Had je je verantwoordelijkheid genomen en 'm in jouw tuin gehouden was het niet gebeurt.
Citaat:
Onze hond heeft HD. Maar ze zal niet gelukkig worden als wij haar alleen maar aan een kort lijntje zullen uitlaten en dat ze haar energie niet kwijt mag, niet mag spelen, zodat ze langer hier is. Dat is egoistisch. Wij willen haar gelukkig zien, en helaas heeft ze daardoor dan misschien een korter leven omdat haar heupen eerder slijten, maar een kort leven waarin ze plezier heeft is beter dan lang leven en geen plezier hebben.
Je kan mij niet vertellen dat een kat, wat graag speelt en rooft, gelukkig wordt van de vrijheid buiten zien maar daar niet heen mogen.
Dat is hetzelfde als dat jezelf in een cel zit en alleen naar buiten kan kijken en daar gelukkige mensen ziet die bezig zijn met paarden.
Langcara: Iets wat groot is, op je afkomt en lawaai maakt is gevaar. Zeg nergens dat een dier niet plotseling kan oversteken.
Ze mag er heen, ín je eigen tuin. Net zoals hondeneigenaren moeten doen.Het laatste stuk is vermenselijken.