Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
bluezarka schreef:Wel had ik bewust de keuze gemaakt om op zoek te gaan naar een rasloze volwassen hond.
bluezarka schreef:Wat het 'redden' van dieren betreft ben ik ook zeker van mening om een dier niet onnodig te laten lijden en zoals het voorbeeld uit de OP, denk ik ook dat zo'n oud hondje wellicht beter geeuthaniseerd kan worden.
Wel heb ik zelf altijd de 'drang' om het een diertje wat het heel slecht heeft, en wellicht zelfs geeuthaniseerd moet worden nog even zo fijn mogelijk te maken. Zoals Brooks hospital dat doet bijvoorbeeld; nog even 1 of 2 dagen Tender Love and Care, lekker eten, aai over de bol... (als dit qua evt. pijn nog etisch verantwoord is) zodat ze in 'rust' geeuthaniseerd kunnen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk bij accuut trauma.
Ieder persoon hanteerd een andere norm wat betreft het redden/inschatten van levenswaardig bestaan van een dier.
Ik kan de meeste 'reddings aktie's' wel waarderen, omdat die dieren vaak, niet altijd, een redelijk goed leven tegemoet gaan. Maar dat is een mening gevormd door mijn 'norm'.....
kimmie261 schreef:ik ken de kosten...een goede stamboomfokker ( én een goede kennis fokte stamboomstaffords en die stak nu niet bepaald onder stoelen of banken hoeveel de pups opleverde) heeft ooit eens een keurig lijstje gemaakt ,en de conclusie was dat met 2 a 3 pups je kosten eruit zijn de rest is gewoon verdienen,geeft niet,kan alleen niet zo heel goed tegen de verhalen "maar we verdienen er niets op"

kimmie261 schreef:heel redelijke argumenten ook....... doe je dat altijd, de zaken verdraaien als je geen gelijk kunt krijgen?en daarentegen is elk thuis gefokte nestje standaard enkel en alleen de portemonnee spekken,want tja deze honden krijgen natuurlijk áltijd slecht te eten en áltijd slechte verzorging...

Paintlinger schreef:Hey,
Ik wordt momenteel doodgegooid met mailtjes en berichten over 'geredde dieren die een baasje zoeken'.
Maar naar mijn idee gaat dit echt te ver.
Zoals vandaag kreeg ik er 1 over een stokoud hondje zonder tanden en overduidelijk vergevorderde staar aan beide oogjes.
En dit hondje was dus 'gered van een spuitje'................sorry maar hier kan ik dus niet bij.
Waarom moet dit hondje nou verplicht verder leven op zijn oude dag met al die ellende?
En dan misschien een onderwerp wat veel discussie opleverd.
Waarom moeten al die straathonden uit bijvoorbeeld spanje en portugal hier masaal naartoe?
Daarmee los je het probleem toch niet op?.......je haalt het alleen hier naartoe.
Wat weer resulteerd in uitbraak van allerlei ziektes die hier al deccenia niet voorkomen.
Wat mij betreft los je het probleem alleen op door in die landen te selecteren, alles wat goed genoeg is moet worden gecastrereerd of gesteriliseerd en alles wat niet goed genoeg is moet geeuthanaseerd worden.Misschien cru, maar op deze manier wordt het alleen maar erger!
Wat vinden jullie hiervan?
liedje89 schreef:Ik vind in dit topic ook heel veel reddingsdwang aanwezig trouwens. Ik krijg van sommige post bijna het idee dat ik me schuldig moet voelen dat onze hond gewoon een goede start bij een leuke fokker heeft gehad en dat ik maar een naar mens ben want nu worden er in spanje allemaal honden gemarteld die op de plek van mijn hond hadden kunnen wonen.Ik vind het heel mooi dat mensen een dier een tweede kans willen bieden maar met gewoon een goede eerste kans is toch ook niets mis??
Trouwens treft al die reddingsdrang ook veel mensen die eigenlijk helemaal niet voldoende kennis, ervaring en middelen hebben om dieren echt te helpen. Daar schieten die beesten dan ook niets mee op
vuurneon schreef:Ik heb er ook geen moeite mee als zwerfdieren worden afgemaakt (helemaal in het buitenland als er geen opvangmogelijkheden zijn) of zelfs in de NL asiels, de hele oudjes of dieren met kwalen die tja... Toch overblijven. Je kan niet alles maar redden denk ik dan. Het dier heeft er geen besef van dat het einde daar is. Redden is in mijn ogen ook zeker; mogelijkheid hebben tot het humaan beindigen van een leven.
kimmie261 schreef:wat iks chrijf is dat tegenwoordig zelfs pretnest fokkers gelijk staan aan broodfokkers en dáár ben ik het absoluut niet mee eens..
een pretnest fokker kan in mijn ogen zelfs beter zorgen voor pups als stamboomfokkers doen,dus ik kijk juist niet zo zwart/wit als dat vele mensen die om een papiertje geven wél lijken te doen.
Ninx schreef:Ik ben dolblij met mijn SPAANSE goed ingeënte, ziektevrije kerngezonde blije hond welke ik geadopteerd heb van een zeer goede stichting na een jaar zoeken in NL asiels.
De nuance vinden mensen wat lastig lees ik hier al, met onbewezen 'feitjes' smijten wordt ook lustig gedaan.
Tegen zoveel lukrake aannamen, onzinnige feiten en 'aapjes napraterij' is geen kruid gewassen vrees ik.
En dan heb ik nieuws voor je: je woont in Europa.... dus een Duitse hond, een Spaanse kat, of een Franse vogel... ze zijn allemaal jouw 'medelanders'.
En alles redden? Nee.... iets in leven laten dat lijdt is barbaars. In mensenland mag er ook wel eens grote schoonmaak gehouden worden.
kimmie261 schreef:ik ken de kosten...een goede stamboomfokker ( én een goede kennis fokte stamboomstaffords en die stak nu niet bepaald onder stoelen of banken hoeveel de pups opleverde) heeft ooit eens een keurig lijstje gemaakt ,en de conclusie was dat met 2 a 3 pups je kosten eruit zijn de rest is gewoon verdienen,geeft niet,kan alleen niet zo heel goed tegen de verhalen "maar we verdienen er niets op" en daarentegen is elk thuis gefokte nestje standaard enkel en alleen de portemonnee spekken,want tja deze honden krijgen natuurlijk áltijd slecht te eten en áltijd slechte verzorging...
en zoveel ziektes hoor ik toch niet om mij heen dat onze inheemse rassen/honden krijgen van buitenlandse honden,sterker nog,je hond meenemen naar het buitenland op vakantie waardoor deze een misschien wel overdraagbare ziekte kan meenemen,moet we dan toch zeker ook maar aan banden gaan leggen,want ja als er zoveel vreselijk overdraagbare ziektes zijn in het buitenland is het bijna onverantwoordt te noemen om je hond mee op vakantie te nemen...
geerke schreef:ik ben niet tegen het halen van een hond uit het buitenland hoor....maar ik kan er niet bij dat er in heel Nederland geen hond te vinden zou zijn die voldoet aan iemands wensen.
Iemand moet inderdaad zelf weten waar hij zijn dier vandaan haalt...ieder gered dier is er immers een.
Wilawander schreef:kimmie261 schreef:ik ken de kosten...een goede stamboomfokker ( én een goede kennis fokte stamboomstaffords en die stak nu niet bepaald onder stoelen of banken hoeveel de pups opleverde) heeft ooit eens een keurig lijstje gemaakt ,en de conclusie was dat met 2 a 3 pups je kosten eruit zijn de rest is gewoon verdienen,geeft niet,kan alleen niet zo heel goed tegen de verhalen "maar we verdienen er niets op" en daarentegen is elk thuis gefokte nestje standaard enkel en alleen de portemonnee spekken,want tja deze honden krijgen natuurlijk áltijd slecht te eten en áltijd slechte verzorging...
en zoveel ziektes hoor ik toch niet om mij heen dat onze inheemse rassen/honden krijgen van buitenlandse honden,sterker nog,je hond meenemen naar het buitenland op vakantie waardoor deze een misschien wel overdraagbare ziekte kan meenemen,moet we dan toch zeker ook maar aan banden gaan leggen,want ja als er zoveel vreselijk overdraagbare ziektes zijn in het buitenland is het bijna onverantwoordt te noemen om je hond mee op vakantie te nemen...
heb met dat ras geen ervaringen en weet niet wat daar de eisen zijn. Maar als ik alle examens en gezondheidseisen ben ik al heel wat kwijt dan nog de shows, 3 keer per week trainen enz. Van de Duitse herders kan ik zeggen dat dat echt tegenvalt wat er overblijft. Heb voor mijn vriendin 2 nesten grotendeels verkocht en weet precies wat alles gekost heeft en wat er is overgebleven. Het kan natuurlijk stukken goedkoper maar dan hadden we er geen goed gevoel bij gehad.
Langcara schreef:Babsiej schreef:Klopt, hier in t asiel een errug leuk hondje gevonden ! We kregen dr alleen niet mee omdat we al een teef hadden ..
Wat is dat nou weer voor bullsh.t? Ik heb er hier vijf lopen!
3 had ik meegenomen, 2 van mijn aanstaande.
Langcara schreef:kimmie261 schreef:wat iks chrijf is dat tegenwoordig zelfs pretnest fokkers gelijk staan aan broodfokkers en dáár ben ik het absoluut niet mee eens..
een pretnest fokker kan in mijn ogen zelfs beter zorgen voor pups als stamboomfokkers doen,dus ik kijk juist niet zo zwart/wit als dat vele mensen die om een papiertje geven wél lijken te doen.
Maar waarom ozu ik wel bij zo'n pretnestfokker een pup moeten halen en niet bij een stichting uit het buitenland, die serieus werk doet en iets aan de situatie ergens probeert te verbeteren, die niet voor z'n eigen lol dat werk doet, terwijl zo'n fokker wel voor z'n eigen lol een nest fokt? Waarom zou ik zo iemand moeten helpen en mag ik een stichting niet helpen door daar een hond te adopteren?
Ik heb met niemand iets te maken die voor de leut een hond fokt, en ik wil er ook niets mee te maken hebben!
Langcara schreef:Babsiej schreef:Klopt, hier in t asiel een errug leuk hondje gevonden ! We kregen dr alleen niet mee omdat we al een teef hadden ..
Wat is dat nou weer voor bullsh.t? Ik heb er hier vijf lopen!
3 had ik meegenomen, 2 van mijn aanstaande.