Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:18

fargo schreef:
Bij mij in huis lopen geen kuikentjes rond die ze kunnen vangen en ook niet in de tuin ;) :D om nu kunstmatig dat weer te gaan introduceren gaat mij te ver. Als ze zelf wat zouden vangen, tja prima..

Nu ga ik toegeven dat ik een onwijze hypocriet ben, maar onze hond heeft hier wel eens een haas en een fazant gevangen (dat at ze dus niet op) en erg dat ik dat vond...... |(
Ik vind het prima om vers vlees te voeren, maar het moet niet herkenbaar zijn (dus geen veertjes, vachtje of hoofd), net als dat wij ons biefstukje bij de slager halen, haal ik vlees voor de hond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:19

Nicolletje schreef:
Tita, duidelijk verhaal, maar: waarom geen varkensvlees?

Ik heb laatst geloof ik ergens gehoord dat dat heel vet is. Niet echt ideaal dus :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:29

xRomana schreef:
Nicolletje schreef:
Zie mijn reactie pal boven jou :)

Je zegt 'waarschijnlijk' kreeg hij shoarma.
Dus zeker weet je het niet, en als hij alleen shoarma kreeg (kruiden, aujenski. gebakken, rauw) en verder geen botten en orgaan dan is het verklaarbaar dat hij ziek is geworden daar kan een kat niet gezond van blijven.
Maar nogmaals je weet het niet.

Ik heb gezien dat ze d'r rauwe gekruide shoarma voerden.
Het waren niet echt mensen die verstand van katten hadden ofzo nog andere dingetjes als speciaal gekocht vlees aan haar gaven.
Ze was bedoeld om muizen te vangen maar ze is hartstikke doof :?

Gulpje schreef:
Ik vind het ook maar vreemd dat er wordt gesuggereerd dat je een slechte eigenaar bent voor je beesten als je ze geen vers vlees voert.

Ja ik ook. En om het voorbeeld "opa werd ook 90 met roken" erbij te halen:
De meeste van onze katten die niet overreden ofzo werden, zijn tussen de 18 en 22 geworden. Op goedkope brokjes.
En die zijn doodgegaan aan ouderdom of hartstilstand.

mika11 schreef:
Maar de mensen die hun katten (en andere dieren) zo natuurlijk mogelijk willen voeren, omdat dit veel gezonder is.
Doen die mensen dat voor zichzelf ook?
Dat vraag ik me zo vaak af als ik zulk soort artikelen lees.
Dus geen ongezonde dingen eten, alleen maar verantwoord eten voor zichzelf.

Ik zit daar vaak aan te denken bij situaties als BBQ' en. Sommige mensen maken dan ruzie als een goedbedoeld iemand de hond gaat zitten voeren ofzo.

Neeee neee de kat/ hond mag GEEN mensenvoer want dat is slecht, veel te zout, te gekruid, te vet.
En dan denk ik: maar zelf eten we het onderhand elke dag :?

En vervolgens geven ze hun kinderen een zak chips :=

Magrathea

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:34

Dat de hond geen menseneten mag is bij mijn vriend vooral omdat hij dan met een bedelende hond zit. Eén keertje een zout stukje vlees valt ze niet acuut dood bij neer, maar dat bedelen is gruwelijk irritant..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:36

Toevallig bedelt deze hond dus wel, heel irritant.
En het eerste wat ze bij mij thuis doet is de kattenbrokjes opeten :(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:37

We eten het zelf ook, maar wel in een veel kleinere hoeveelheid. Bovendien eten wij ook nog groente, aardappels, etc. Dat geld voor katten en honden niet (of in mindere mate) :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:06

Om even op de beginpost terug te komen. Je kat had waarschijnlijk geen suikerziekte want dat is niet zomaar onder controle na een paar dagen vers voer. Kan wel zijn dat er meer zout ofzo in de brokjes zaten waardoor poes meer is gaan drinken.

Arabesk schreef:
De laatste weken begon ze ineens enorm veel te drinken en te plassen en alles wees er op dat ze misschien wel suikerziekte had. Ik maakte me zorgen en besloot dat ik na het weekend met haar naar de DA zou gaan om haar te laten checken. Uit interesse ben ik gaan googlen op internet over suikerziekte, katten en voeding.

En ja dan vind je natuurlijk wat je voor paarden ook al wist; brokjes zitten stampvol met zetmeel en dat is ongeschikt voor katten en belasten de nieren enorm en kunnen suikerziekte veroorzaken. De meest voor de hand liggende oplossing zou zijn voer veranderen.

Diabetes wordt vaak veroorzaakt door overgewicht en dat komt heel vaak voor bij nederlandse katten.. Het voeren van "fastfood" helpt daar zeker aan mee, samen met een tekort aan lichaamsbeweging. Lijken soms net mensen :D

Een andere veel voorkomende oorzaak zijn de pillen en injecties met Prednosin zoals bijv. Prednoral. Naar mijn mening kiezen teveel da voor het gebruik van prednison als symptoombestrijder bij huidklachten etc. Diabetes kan een bijwerking zijn waar ze meestal niet voor waarschuwen..

Overigens heb ik thuis een suikerspinner (kat met diabetes) die door een verkeerde diagnose van 3 verschillende Da diabetes heeft onntwikkeld. Hij had een onstoken nier waardoor de bijnier op hol geslagen is en door de hoge cortisol-levels zijn de eilandjes van Langerhans nu voor een groot deel stuk.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:15

Ik heb dit ookwel vaker gehoord.

Alleen onze kat heeft dus al nier problemen en krijgt hierdoor dieetbrok. Zouden wij dan alsnog dit kunnen voeren? Ik denk btw ookniet dat mijn moeder hier aan wil beginnen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:36

Misschien dankzij dit topic ga ik toch eens kijken voor dat Prins diepvriesvoer; die claimen dat kieskeurige katten het ook lusten.
Mijn kat is dus zo erg (die zonder tanden) die wil het eerst op kamertemperatuur hebben, dus nooit uit de koelkast :=
En versvoer in hele brokken omdat het zo gezond is voor de tanden... ja dat gaat dus niet :+ dat is gewoon zielig :o

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:46

Zo dit topic is al lang zeg! Wow!
Maar ik ben het wel grotendeels met je eens Arabesk; hier voerde ik voorheen ook zo ongeveer anderhalf jaar Royal Canin met de gedachte dat ik daar heel goed aan deed. Ondertussen weet ik dat daar kankerverwekkende stoffen in zitten en dat brokken zorgen voor chronische uitdroging bij katten (Tannetje Koning heeft overigens een heel interessant boekje geschreven; Carnivoren eten vers. Tannetje Koning is een Nederlandse DA). Ik ben hier zo van geschrokken dat ik mijn katten zo snel mogelijk over heb gezet op vers.

Ik ben begonnen met Carnibest (let wel op bij dit merk, alleen de eend, kalkoen en diabetesvariant is rijstvrij), Bibi en Haaksbarf. Met de komst van kale Khalid die totaal zijn energie niet kwijt kon met kvv, ben ik Barf gaan voeren volgens de percentages 42,5% spiervlees, 42,5% vleesbot en 15% orgaan. Hierbij varieer ik zoveel mogelijk met de diersoorten en Khalid krijgt ook hamsters, muizen, duiven, kwartels en eendagskuikens te eten. De harige katten staan nog gedeeltelijk op kvv, maar gaan in januari ook geheel over. :)) Dan weet ik precies wat ik voer en het is nog beter voor de tandjes ook. Werken voor hun eten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:48

Nicolletje schreef:
xRomana schreef:
Je zegt 'waarschijnlijk' kreeg hij shoarma.
Dus zeker weet je het niet, en als hij alleen shoarma kreeg (kruiden, aujenski. gebakken, rauw) en verder geen botten en orgaan dan is het verklaarbaar dat hij ziek is geworden daar kan een kat niet gezond van blijven.
Maar nogmaals je weet het niet.

Ik heb gezien dat ze d'r rauwe gekruide shoarma voerden.
Het waren niet echt mensen die verstand van katten hadden ofzo nog andere dingetjes als speciaal gekocht vlees aan haar gaven.
Ze was bedoeld om muizen te vangen maar ze is hartstikke doof :?

Gulpje schreef:
Ik vind het ook maar vreemd dat er wordt gesuggereerd dat je een slechte eigenaar bent voor je beesten als je ze geen vers vlees voert.

Ja ik ook. En om het voorbeeld "opa werd ook 90 met roken" erbij te halen:
De meeste van onze katten die niet overreden ofzo werden, zijn tussen de 18 en 22 geworden. Op goedkope brokjes.
En die zijn doodgegaan aan ouderdom of hartstilstand.

mika11 schreef:
Maar de mensen die hun katten (en andere dieren) zo natuurlijk mogelijk willen voeren, omdat dit veel gezonder is.
Doen die mensen dat voor zichzelf ook?
Dat vraag ik me zo vaak af als ik zulk soort artikelen lees.
Dus geen ongezonde dingen eten, alleen maar verantwoord eten voor zichzelf.

Ik zit daar vaak aan te denken bij situaties als BBQ' en. Sommige mensen maken dan ruzie als een goedbedoeld iemand de hond gaat zitten voeren ofzo.

Neeee neee de kat/ hond mag GEEN mensenvoer want dat is slecht, veel te zout, te gekruid, te vet.
En dan denk ik: maar zelf eten we het onderhand elke dag :?

En vervolgens geven ze hun kinderen een zak chips :=

En dat is de reden waarom je dieren niet met mensen moet vergelijken qua eetgewoontes ed. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:49

De variatie vond ik nog best lastig. Mijn katten wouden geen knaagdieren eten en trokken ook hun neus op als ik eens ander gevogelte meebracht (kwartels, duif,..) en dan blijf je zo in het vaste hoekje zitten. Er is best wat vlees wat moeilijk te krijgen is vind ik, of peperduur.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:54

Ik bestel mee met anderen bij Slagerij west (kip, eend, rund, lam, geit, kalkoen) en daarnaast zelf bij Caroba (fazant, konijn, hamster, eendagskuiken, vis, muis, kwartel, duif). Als je als spiervlees rund, kalkoen, lam en konijn voert en daarbij vleesbot voert in de vorm van kippennekken, eendennekken, fazantkarkas en konijn, orgaan van bijvoorbeeld kip met nieren van lam en dan 1x in de week vis, zit je al goed. Ik vind het hier prima te doen. Het is wel Barfplaats goed in de gaten houden voor het meebestellen, maar de kosten zijn bij mij echt ver onder de kosten van als ik mijn katten op RC zou hebben staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:59

Dan moet je dus echt al in de vele kilo's gaan zitten. Ik kocht voorheen ook gewoon voor 100 Euro of meer vlees en kiepte het in de vriezer, maar nu die vriezer er niet meer is, dan moet je toch al aan de KVV anders zit je aan een diersoort vast.
Rund gaf ik niet vaak omdat ze in het wild ook beslist geen rund omlaag trekken. Fazant was wel lastig te krijgen vond ik, lam is ook wisselend te krijgen en vis lust hier niemand hahaha. :+
Nou moet ik zeggen dat ik sommige dingen ook wel maf vind hoor, kopen jullie echt die exotische dingen als kangoeroe enzo ook?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:08

Ik niet. Rund koop ik ook alleen omdat ze het gewoon lekker vinden en het makkelijk te verkrijgen is. Voor de rest hou ik me eigenlijk niet zo heel erg bezig met of een kat in de natuur een dier ook zou vangen of niet. Meer of mijn menu wel goed genoeg is.

Voldoende vriezerruimte is inderdaad met Barfen wel een must. Zonder dat is het vrijwel niet te doen en is kvv een prima alternatief.

Overigens komt Caroba al bij een bestelling van 25 euro gratis bezorgen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:10

Toen mijn kat nog leefde ving hij zelf zijn eten; muizen, vogels, fazanten etc. Hij at ook gras. En van mij kreeg hij droge brokjes, maar niet veel want hij at van zichzelf al genoeg ;)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:17

Wel goedkoop als hij zelf zijn eten bij elkaar vangt. ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:18

Wat zouden jullie een kat met leukemie en een cronische darmonsteking voeren?

Edit: kan deze kat vers eten is dus eigenlijk de vraag?
Persoonlijk denk ik van niet maar heeft iemand hier daar een antwoord op misschien?
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 05-12-11 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:24

Een kat die zijn eigen vogels vangt (muizen is wat anders, dat kan een plaag worden) vind ik niet oke.
Zeker jonge vogeltjes niet. We hebben al zo weinig vogels in Nederland (op kauwen en duiven na) en heeeel veeeel katten...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:24

ik lees hier iets over blaasgruiskatten, dat die speciale brokjes moeten hebben.
Onze katten kregen iedere keer blaasgruis, we zijn overgestapt opt KVV (Carnibest voeren wij) en ze hebben er nooit meer last van gehad, ze zitten super in hun vacht en zijn zalig actief en vrolijk!
De honden krijgen het nu ook, van Smulier ivm kostenplaatje, doen het daar ook veel beter op dan op brok.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:26

ja, mijn DA zei ook bij de algemene check up dat ie al niet meer hoefde te testen op blaas en nieren toen hij hoorde dat ik vers voerde.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:30

mijn DA had er toen (jaar of 3 geleden) nog nooit van gehoord }:0
We hebben het eerst vermengd met granberrysap om het nog wat zuurder te maken, dat hebben we weer afgebouwd (in een paar maanden tijd naar helemaal niets) en sindsdien gaat het goed. AB sloeg ook niet aan tegen de blaasgruis, binnen een paar dagen zagen we verschil dankzij de KVV+ granberrysap :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:46

Interessant topic :)
Ik heb zo'n beetje alles gelezen. Ik heb een kat van 11 die dr hele leven royal canin brokjes heeft gehad en dan specifiek dat het extra goed zou zijn voor de tanden, gevolg: Ze had een losse tand die laatst getrokken moest worden, ontstoken tandvlees, tandsteen... dus :+ Sorry ik kan er niks aan doen maar ja dan gaat bij mij dat vertrouwen toch echt ook een beetje weg. Dus toen ik een kitten kreeg dacht ik, die gaat op vers vlees :D Heel enthousiast carnibest gekocht, maar ook runderhart, kippenlevertjes, kipfilet.
Ging eerst prima, maar op een gegeven moment kreeg hij wormen.. Hij kotste ze levend uit.
Dusja.. toen maar weer op brok over gegaan. Nu is hij een stuk ouder en ik heb gisteren weer voor het eerst carnibest gegeven. M'n moeder die vegetarisch is vind het allemaal niks, dat vond ze al niet maar na die wormen al hélemaal niet en dat terwijl ik nog van plan was/ben om hele kuikens te gaan voeren.. Maar dan wel buiten, want dat kan nu :D Ik geef nu even 1 keer in de 3 dagen carnibest op advies van m'n moeder om te kijken of het goed gaat, maar als het nu weer fout gaat, kan ik het wel vergeten. Dus ik hoop het maar..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:23

opisop_shop schreef:
ik lees hier iets over blaasgruiskatten, dat die speciale brokjes moeten hebben.
Onze katten kregen iedere keer blaasgruis, we zijn overgestapt opt KVV (Carnibest voeren wij) en ze hebben er nooit meer last van gehad, ze zitten super in hun vacht en zijn zalig actief en vrolijk!
De honden krijgen het nu ook, van Smulier ivm kostenplaatje, doen het daar ook veel beter op dan op brok.

Bij mijn kat was het dus andersom ;)
Ik voerde kvv, hij kreeg blaasgruis.
Ik voer nu blaasgruisdieet (brok), nergens meer last van.
Zoals ik in mijn vorige post al zei: je hebt uitzonderingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:24

heb je dan ook granberrysap geprobeerd?