Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Re: Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:24

Hadden ze geen wormen van het buiten lopen? Ik lees namelijk op Barfplaats veel dat honden en katten juist minder last hebben van wormen na de overstap op vers. De katten hier (binnenkatten) hebben ook nooit wormen gehad en ik ben allang gestopt met het preventief ontwormen aangezien de één hier diarree van krijgt en de ander het binnen vijf minuten keihard uitspuugd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:25

Emytje: Het kitten kwam toen nog niet buiten, Tigra wel maar die komt niet verder dan de tuin en gaat alleen maar zitten en verder doet ze niks. We hebben haar nu 4 jaar en ze heeft nog nooit wormen gehad en met het verse vlees spontaan wel, dus denk toch echt dat het daar aan lag.
Edit: ze hadden trouwens geen diarree, de wormen werden er alleen uitgespuugd. (zowel dood als levend)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:38

Getver! Kunnen ze dat van rauwe kip ook krijgen?

Trouwens, mijn katten komen niet buiten (heb ze bewust als niet meer kittens bij een fokker vandaan gehaald, altijd binnen gezeten) maar die van mijn ouders komen wel buiten, en laatst had de jongste een muis te pakken, maar het aller vervelendste van haar vind ik dat ze de muizen nooit op eet (geen van de 3 trouwens) maar er alleen mee spelen, waardoor de muisjes verschrikkelijk piep geluiden maken, en uiteindelijk van de stress sterven.

De kat bij ons op stal eet wel muizen direct op, dat is ook binnen nog geen 2 minuten gedaan. Er blijft niets van over.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:12

Interessant topic! Ontzettend veel info, en ik kan er nog niet zo goed mijn wijs uit opmaken!

Ik heb nu een klein half jaartje een kat. Gevonden als 7 weken oude kitten in de sloot, en ik kon hem niet laten liggen. Dus zodoende heb ik nu een kat :Y) Hij krijgt nu onbeperkt gewone brokjes van de Aldi en half blikje natvoer ( zo'n plat blikje van AH ) :Y), maar dat versvlees klinkt wel interessant! Heb in de supermarkt gekeken, en bij de AH hebben ze alleen liggen voor honden? Heb niks voor katten gezien?

Hoe weet je hoeveel je kat moet hebben? Iemand een voer adviesje voor mij?
Vooral dat de kattenbak minder gaat stinken klinkt enorm aanlokkelijk! Ik doe momenteel de kattenbak uit met een wasknijper op me neus :Y)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:20

Ik heb net kippenvleugeltjes geprobeerd. Gevolg: 2 heel gefustreerde katten die maar niet snappen waarom het lekker ruikt en smaakt (als ze eraan likken), maar waarom het niet normaal te eten is. Na wat ermee gespeeld te hebben en er de hele keuken mee gedwijlt te hebben (en er zelfs de boekenkast maar zijn ingelopen met zo'n ding want daar eet het toch zo veel gemakkelijker joh :') ) laten ze het toch maar liggen... De een is maar brokjes gaan eten die er nog stonden en de ander is mij duidelijk aan het maken dat ze toch echt verwacht dat ik voor lekker eten moet zorgen. Morgen maar een vleesmolen halen (waar kan je die dingen eigenlijk kopen, Blokker?). Ik laat de kip nog een paar uur liggen, kijk wel of het een keer doordringt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:22

onze katten krijgen gewoon voer van de aldi , ze vinden het heerlijk :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:22

bij jumbo en jan linders verkopen ze smuldier kost 0,50 per 400gr.op de verpakking staat een richtlijn die je kan aanhouden en dan kijken wat je kat doet,word ze dikker geef je minder,word ze mager geef je meer.misschien krijg je het ook bij de c1000.maar ah heeft het niet.kijk voor de compleet versies de rode vlees kompleet en de groen/blauwige pens kompleet.je moet minimaal 5x per week compleet voeren,en dan mag je 1a2 dagen enkel voudig voeren bv de gele kip of de rood/bruinige hart.kan zijn dat je kat het eerst niet eet omdat ze het niet gewend is,maar mijn jonge katten vinden het heerlijk.als ze de smuldier niet hebben pak ik ook wel eens de rodi.succes
Neroo schreef:
Interessant topic! Ontzettend veel info, en ik kan er nog niet zo goed mijn wijs uit opmaken!

Ik heb nu een klein half jaartje een kat. Gevonden als 7 weken oude kitten in de sloot, en ik kon hem niet laten liggen. Dus zodoende heb ik nu een kat :Y) Hij krijgt nu onbeperkt gewone brokjes van de Aldi en half blikje natvoer ( zo'n plat blikje van AH ) :Y), maar dat versvlees klinkt wel interessant! Heb in de supermarkt gekeken, en bij de AH hebben ze alleen liggen voor honden? Heb niks voor katten gezien?

Hoe weet je hoeveel je kat moet hebben? Iemand een voer adviesje voor mij?
Vooral dat de kattenbak minder gaat stinken klinkt enorm aanlokkelijk! Ik doe momenteel de kattenbak uit met een wasknijper op me neus :Y)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:26

Dankjewel Keona!

Cross ik zo even naar de jumbo!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:00

Mijn kat heeft blaasgruis gehad en moest toen van de DA op Royal Canin Urinary brokken. Lekker prijzig, 34 euro voor 3(,5?) kilo.
Na wat surfen en zoeken er achter gekomen dat een kat met blaasgruis nou juist beter géén brokken kan eten. Dus over op de KVV.

Nu staat hij sinds een tijdje op echt vlees. Niks zo leuk als je kat zien kauwen op een stuk eendennek/kippennek.

@TS: misschien is KVV dan ook iets voor jou? (Carnibest, Haaksbarf, Tinlo) Een kat doet wel een weekje met een kilo, dus kost het ook niet zoveel vriesruimte =) En om nog antwoord te geven op je vraag: nee, mijn kat krijgt niks anders omdat ie dat vraagt. Gewoon eten wat de pot schaft ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:35

Nou ik heb vanavond voor het eerst een kipdrumstickje geprobeerd..
Behalve dat die arme kip de hele tuin heeft gezien en hij later door m'n woonkamer heen ging :+ ...was het niet spannend genoeg om het op te gaan eten voor Poezel. :Y)

Wil m wel laten liggen buiten, maar Poes sleept allles mee naar binnen, en vriendlief wil absoluut geen (rauw)vlees door de woonkamer hebben :p
Morgen nog maar eens weer proberen.

Poes vind gekookt/gebakken vlees stukken lekkerder als rauw..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:39

Boef zit hier ook smakelijk een bakje smuldier vlees naar binnen te werken :D

de hoeveelheden kon ik niet vinden op de verpakking, en internet staat ook niet veel.

Is 2 x daags 100 gram goed?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:46

staat het niet op smuldier wat vreemd.ik weet dat voor honden meestal 20/30gr per kilogram lichaamsgewicht een richtlijn is.maar dit is een richtlijn de een heeft meer nodig dan de andere.en bij pups is het het dubbele aan aatal lichaamsgewicht dus 20/60gr.kijk gewoon hoe je kat het gaat doen.want hoor bv ook vaak dat bv van smudier sommige meer moeten voeren.begin gewoon ergens en pas dan het eten aan op je kat.voer op het oog.succes.
Neroo schreef:
Boef zit hier ook smakelijk een bakje smuldier vlees naar binnen te werken :D

de hoeveelheden kon ik niet vinden op de verpakking, en internet staat ook niet veel.

Is 2 x daags 100 gram goed?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:52

Ik las eerder dit topic dat als je vers voert dit 3-4% van het totaalgewicht moet zijn. Dan is 200gram aardig teveel.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:53

Dan kom je ongeveer uit op 150 gram per dag voor mijn kat :j

Ik ga het proberen! "s ochtends en 's avonds 75 gram!

Brokjes kun je hierbij weglaten i guess?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:57

Volgens mij hebben brokjes dan geen zin meer, ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:00

Ik ook! Hoop vooral dat je lucht van de kattebak wat minder wordt :))
Stook me een ongeluk met geurkaarsjes :')

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:35

Hier ruik je de kattenbak alleen als Khalid op de bak is geweest en hij die dag lever of nier heeft gehad. Voor de rest ruikt de bak absoluut niet.

Voor degene die wat verse dingen gaan proberen; hou er wel rekening mee dat het vreemd is voor katten en dat er dus meerdere keren overheen kan gaan voordat er alleen al geprobeerd gaat worden of iets te eten is. Ik zou zelf voorzichtig beginnen met een keertje een klein stukje kipfilet of runderlap aan te bieden. Als dat gegeten word pas eens gaan kijken of er vleugels of nekken gegeten word. Drumstick valt trouwens ook onder de wat lastiger te kauwen botten aangezien het bot erg dik is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:37

als je compleet voert heb je geen brokken nodig.want daar zit alles in wat hij nodig heeft.let op dat je minimaal 5x per week compleet verse voert.je kan dan 1a2x per week afwisselen met enkelvoudig dat is bv de kip/de pens/hart geloof dat ze dat waren de enkelvoudige van suldier.de compleet versie heb je van pens en van vlees maar er staat dan compleet op.ik zou gewoon kijken wat ze doet op een half bakje per dag en daar je voer schema aan aan passen.succes en gooi de brokken maar weg als ze het smuldier eet.nee hier heb ik bv bij de honden wel eens dat ik vergeet iets uit te leggen,dan geef ik brok.ga je brok en vers vlees voeren op 1 dag,dan moet er tusen de brok en het versvlees minimaal 8uur tussen zitten.dit heeft te maken omdat het alle bij anders verteerd.succes en ik ben benieuwd wat je er van vind
Neroo schreef:
Ik ook! Hoop vooral dat je lucht van de kattebak wat minder wordt :))
Stook me een ongeluk met geurkaarsjes :')

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:38

wiskas(als je dat zo schrijft) is erg goed
die hebben mij katten ook!

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:39

Ik lees op Barfplaats dat smuldier wel 'de slechtste' variant is van KVV... dus misschien kun je het afwisselen met andere merken zoals Carnibest of Tinlo? Ik ben geen voorstander van brok dus ik vind Smuldier sowieso beter dan brok, maar je zou de samenstelling eens moeten nakijken. Bij sommige KVV's moet je wat minder geven omdat er veel spiervlees in zit, dan hebben ze minder nodig. Zit er eigenlijk pens in Smuldier? Ik dacht van wel en dan eten veel katten het niet, dus dan heb je mazzel dat de jouwe het lekker oppeuzelt :D

Enne ... whiskas .. :x

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:40

Onze kat krijgt nu Senior harde korrels van Royal canin gemengd met regelmatig nat voet van Whiskas en soms wat goedkopere merken (combi van oude poes, hyperthyroidie en kater) en dit ééénoooorm veel (tot 6 zakjes/dag :S)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:41

De mijne krijgt brokken van whiskas , smaak lams of rund .
En natvoer krijgt ze van alle merken van whiskas tot albert hein :)
In het begin at de mijne ook enkel de gelei op na een tijd stopte het. Je kan ook proberen gewoon natvoer te geven zonder al te veel gelei ?
vb is whiskas 'gewoonweg lekker'dat is gegrilt als ik me goed herriner :=

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:49

Van whiskas tot ah? Volgens mij zit daar niet zoveel verschil tussen!
Valt me op hoeveel mensen hun kat toch nog al die troep voeren, is dat omdat t goedkoop is of waarom?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:00

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:01

smuldier is eigenlijk de minste van de kvv daar heb je gelijk in,maar altijd beter dan brokken.ook kan niet iedereen zich duur voer veroorloven.ook is smuldier vaak makkelijk zo mee tenemen uit de winkel.dus ga liever voor smuldier dan voor brokken,en als je brokken geeft en je wilt het goed doen moet je zeker niet voor wiskas gaan orijen is de beste brok.je hebt vlees compleet en daar zit geen pens in,er is wel een pens compleet en mijn katten eten dat ook.ook heb je nog enkel voudig en daar heb je lip hart en pens van.
Nouka schreef:
Ik lees op Barfplaats dat smuldier wel 'de slechtste' variant is van KVV... dus misschien kun je het afwisselen met andere merken zoals Carnibest of Tinlo? Ik ben geen voorstander van brok dus ik vind Smuldier sowieso beter dan brok, maar je zou de samenstelling eens moeten nakijken. Bij sommige KVV's moet je wat minder geven omdat er veel spiervlees in zit, dan hebben ze minder nodig. Zit er eigenlijk pens in Smuldier? Ik dacht van wel en dan eten veel katten het niet, dus dan heb je mazzel dat de jouwe het lekker oppeuzelt :D

Enne ... whiskas .. :x