Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:43

Maar helaas hebben deze mannen wel een jachtakte, en dat stoort me enorm.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:46

Er zijn er ook meer dan genoeg zonder jachtakte helaas.....
Maar ben het zeker met je eens wat betreft dieren doden just for fun.....dat kan ik ook niet uitstaan :n

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:47

Je hebt jagen en jagen.
Voor de lol of omdat het ´moet´ door bijvoorbeeld overpopulatie. Of om een stukje vlees voor te kunnen schotelen.

Ik hou heel erg van wild eten, maar het meeste wild is allemaal in gevangenschap tegenwoordig.
Dus als ze het schieten door overlast en het komt op mijn bord, prima! Liever zo dan die diertjes die hun hele leven opgesloten zitten zoals varkens en kippen.
Een hertje heeft tenminste kunnen rondrennen ;)

Voor plezier, tja, dan kan de jager van mij een kogel in zn gat krijgen, dan heb ik ook eens een keer plezier :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:49

@1Boefje
Een jager wordt jager omdat hij plezier in jagen heeft.
Een goede jager vindt het een leuke sport en heeft een oog voor populatiebeheer.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:52

Haha,lijkt me heerlijk om die sukkels een schot hagel toe te dienen. Ik heb een groepje een keer onder stroom gezet. Ik zie ze nog staan,ze wilden ons land oversteken,en gingen testen of er stroom op zat. Had ik toevallig net de stekker eruitgehaald. Ik heb gewacht tot ze met hun ene been over het draad stonden,met een gevoelig deel op mijn stroomdraad,toen de stekker er weer in gedaan...haha ik zie het nog voor me... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:56

Het zal best dat het noodzakelijk is enzo, maar als ik het zie wordt ik alleen maar verschrikkelijk nijdig, die onschuldige beestjes doodmaken door die grote kerels met die grote geweren, bah. En dan trots poseren met hun prooien, je zou ze zelf een schot hagel in de kont doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:57

annabell8 schreef:
Haha,lijkt me heerlijk om die sukkels een schot hagel toe te dienen. Ik heb een groepje een keer onder stroom gezet. Ik zie ze nog staan,ze wilden ons land oversteken,en gingen testen of er stroom op zat. Had ik toevallig net de stekker eruitgehaald. Ik heb gewacht tot ze met hun ene been over het draad stonden,met een gevoelig deel op mijn stroomdraad,toen de stekker er weer in gedaan...haha ik zie het nog voor me... _O-

O wat geweldig, wilde dat ik dat gezien had !!!Applaus voor je zelf *\o/*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:57

nou sorry hoor maar vind dat nou niet echt om te lachen...

Jagers mogen van mij best lol hebben :j net zoals dat een slager (die dus koeien etc slacht) ook best lol mag hebben in hun werk. Het moet toch gebeuren en dan is het toch wel fijn dat ze het met een beetje plezier willen doen.

en wat betreft de vossen, waren inderdaad stropers, vandaar dus de aanhalingstekens. Jagers met jachtacte zullen het niet in hun bolle hersenen halen om vossen te vergiftigen. Net zoals met lange honden jagen, wat ook verboden is (in NL). Als dit gebeurt zijn het stropers. Je jachtvergunning kan door dit soort zaken volgens mij ingetrokken worden

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:59

lifaya schreef:

Jagers mogen van mij best lol hebben :j net zoals dat een slager (die dus koeien etc slacht) ook best lol mag hebben in hun werk. Het moet toch gebeuren en dan is het toch wel fijn dat ze het met een beetje plezier willen doen.

en wat betreft de vossen, waren inderdaad stropers, vandaar dus de aanhalingstekens. Jagers met jachtacte zullen het niet in hun bolle hersenen halen om vossen te vergiftigen. Net zoals met lange honden jagen, wat ook verboden is (in NL). Als dit gebeurt zijn het stropers. Je jachtvergunning kan door dit soort zaken volgens mij ingetrokken worden

_/-\o_

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:02

Maar de jachtvergunning wordt bij wangedrag toch niet voorgoed ingetrokken? En dat zou wel moeten vind ik. Een vos verliest immers wel zijn haren maar niet zijn streken....

Rennie89

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:04

Geen idee, het zou niet moeten kunnen... Als je dat soort gedrag vertoont heb je in mijn ogen geen hart voor dieren, en dat is eigenlijk in mijn ogen wel nodig als je jaagt...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:07

Helemaal mee eens! Dat er een afschot moet zijn bij overpopulatie, ziekte e.d. tja het zij zo, daar kun je niet om heen.
Om de overige dieren te beschermen en gezond te houden moeten ze afgeschoten worden.

Deze dieren hebben wel in vrijheid kunnen leven en sterven een hele snelle en pijnloze dood. Heel veel paarden hebben het veel zwaarder te verduren.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:17

In sommige gevallen is jacht noodzakelijk,maar als de scheidingslijn tussen goede en slechte jagers zo onduidelijk is,hoe los je dat op?
Winddancer schreef:
lifaya schreef:

_/-\o_
En bij ons zijn er dus wel jagers(stropers) met jachtakte die zich bezighouden met wanpraktijken,er is net iemand opgepakt,in bezit van jachtakte die roofdieren vergiftigde en fazanten uitzette. Die loopt over een aantal jaren gewoon weer te stropen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:29

Ik denk inderdaad ook niet dat die personen ooit zullen stoppen met dit soort wanpraktijken helaas.....
Jammer dat ze de goede jagers zo'n slechte naam toe brengen....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:31

lifaya schreef:

Vorig jaar zat er in mijn weiland een haas, die kwam ik dan af en toe tegen als ik er bijna over struikelde. Op een dag waren er een paar jagers in het weiland daarachter aan het jagen, de haas zat toen daar in het weiland. Ze probeerden m te schieten maar dat dier was ze veel te snel af, toen stuurde ze de hond erachter aan. Dit is dus verboden? (dikke vinger van de haas want ze hebben m nooit te pakken gekregen *D maar van de week zag ik weer die mannen uit het weiland daarachter komen...)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:33

eigenlijk zouden ze minimaal 5 jaar hun jachtvergunning kwijt moeten zijn, en dan een proeftijd van een jaar ofzo moeten hebben, want het is wel het doden van een dier en dat moet gewoon snel en zo pijnloos mogelijk gebeuren..

Sappos, wat ik van mijn familie heb gehoord is dit inderdaad verboden. Hun hond mag niet eens in het dier bijten, enkel aporteren als het al geschoten is. Zelfs als het dier nog leeft na een raak schot is het de taak van de jager om het dier zo spoedig mogelijk uit zijn lijden te verlossen, dit mag de hond niet doen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:43

lifaya schreef:
eigenlijk zouden ze minimaal 5 jaar hun jachtvergunning kwijt moeten zijn, en dan een proeftijd van een jaar ofzo moeten hebben, want het is wel het doden van een dier en dat moet gewoon snel en zo pijnloos mogelijk gebeuren..

Sappos, wat ik van mijn familie heb gehoord is dit inderdaad verboden. Hun hond mag niet eens in het dier bijten, enkel aporteren als het al geschoten is. Zelfs als het dier nog leeft na een raak schot is het de taak van de jager om het dier zo spoedig mogelijk uit zijn lijden te verlossen, dit mag de hond niet doen.

De hond is er vaak om alvast het gebied voor de jagers en drijvers alvast wat af te speuren. Een staande hond, blijft dan ook mooi 'staan' als het wat gevonden heeft. Maar als je nauw een haas hebt die denkt er alvast vandoor te rennen, dan kan het zijn dat de hond er achter aan gaat. Dan kun je fluiten en roepen wat je wil, die komt de eerste paar meter niet terug. Daarom word nog wel eens een teletak gebruikt, om even de hond een seintje te geven, dat hij wel degelijk nu terug moet komen. Stel die hond zou maar op de weg rennen en een auto rijd er zo op. Hond zwaar gewond of zelfs dood, de automobilist geschrokken en een kapotte auto.
Maar wat dan het volgende word gezegd, is dat de teletak zielig is. Beter dat, dan dat mensen dus weer gaan zeggen, dat ze zomaar de hond er op af laten gaan, wat dus hier word gezegd. Afgaande op het bericht van Sappos.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:45

Als je een teletak op de juiste manier met de juiste reden gebruikt heb ik er absoluut geen problemen mee :n een hond mag gewoon niet achter het wild aangaan. Mijn nicht die heeft een duitse staander, gelukkig nooit problemen mee geweest, luisterd heel goed :j zelfs naar mijn gehandicapte broertje die dan een commando als "naast" geeft :+

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:49

lifaya schreef:
Als je een teletak op de juiste manier met de juiste reden gebruikt heb ik er absoluut geen problemen mee :n een hond mag gewoon niet achter het wild aangaan. Mijn nicht die heeft een duitse staander, gelukkig nooit problemen mee geweest, luisterd heel goed :j zelfs naar mijn gehandicapte broertje die dan een commando als "naast" geeft :+

Aaah mooi, dan begrijpen wij elkaar goed ;) . Je hebt natuurlijk ook de jonge jachthonden die het moeten leren, of de honden
die het nooit leren om te gehoorzamen. Die kun je makkelijk het veld mee in nemen, alleen ja wel met zo'n ding om. Het is aan de hondenman/vrouw om te kijken of zijn of haar hond het kan zonder. Maar het kan natuurlijk altijd een keer fout gaan en dat die niet wil terug komen. Het is dan wel jammer dat er dan vaak gezegd word dat ze dan maar de hond er op af sturen want dat is natuurlijk verboden. Een gezonde haas wint het eigenlijk altijd van de hond. Dan zou de hondenman toch dom zijn om alle energie van die hond eruit te halen om een niet aangeschoten gezonde haas te pakken :') .

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:57

Gisteren waren ze hier in de buurt aan het jagen. Ik was van te voren al keurig gewaarschuwd en had de paarden op stal gezet. Heb ze kort nog even gesproken toen ze koffie aan het drinken waren tussendoor.
Weinig geschoten, en ze spraken van schande dat de weg die nu bij ons gebouwd is, dus voor veel problemen zorgt, want de dieren kunnen niet verder, en zich niet verschuilen. Ik vroeg wanneer ze langs mijn weide kwamen, omdat de paarden op stal stonden. Ze zeiden dat ze zowiezo rekening houden met paarden, dat ze dan niet schieten, omdat ze hoe dan ook geen trammelant willen hebben. Ze hadden twee ganzen geschoten, verder lieten ze dieren die ze zagen met rust.

Ook nog over het ooievaarsdorp gesproken die wat verder op zit.. Inmiddels waren er al 80 ooievaars afgelopen zomer die langstrekken of daar nestelen..
Kun je je voorstellen wat die alleen al eten? Normaal is het dat je meeuwen of fazanten ziet die achter de trekker lopen als er gemaait is.. Nu lopen er ooievaars achter..
De boer heeft ook een paal, afgelopen jaar zijn er 5 jongen geboren..

Tel daarbij de buizerds, vossen, dassen op, en dan hou je weinig hazen over.. En dat is wat de jagers terug zagen.. Zij regisreren dat ook.. En als ze dan eens een haasje zien, dan wordt die niet afgeschoten, want er zijn er al zo weinig hier in dit gebied..Er is haast geen evenwicht, want er zijn behoorlijk wat roofdieren.
De ooievaars werden overigens gevoerd met kippenkuikens..
Hoe mooi ook, dat dorp zou best opgeheven mogen worden, omdat er teveel in het gebied gaan zitten. (niet om het jagen hoor) maar puur om het feit dat er al zoveel zijn.. Zoveel nestelen op palen in de buurt.. Er is geen evenwicht in het natuurlijke.. En dan hebben we het nog niet over de duizenden kraaien die hier zitten..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:46

Maar als er al te weinig voer zou zijn voor de ooievaars dan zouden de kraaien zich toch niet zo goed vermeerderen?
Ik vind dat de natuur dat voor een groot deel prima zelf kan regelen. Daar waar het voer op is worden gewoon minder jongen geboren.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:55

Vroeger stikte het hier van de weidevogels,er zit nu bijna niks meer...De roofdieren zoals de vos krijgen vooral de schuld. Maar de weidevogels hebben vooral te lijden van het beleid van natuurorganisaties zoals o.a. Natuurmonumenten die al het grasland hebben veranderd in nat rommelland,waar nooit meer een weidevogel zal neerstrijken. Het land wordt niet bemest dus geen voedsel voor weidevogels meer,en de begroeiing is te hoog. Dit vindt een roofdier zoals vos en bunzing dan wel weer fijn...Het hele beleid deugt van geen kant.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:07

Op het moment zie je hier ook geen kraai... Geen idee waar ze zitten, maar hier even niet.. Maar over het algemeen zijn er aardig veel.. Dat zorgt er dus mede voor dat de jagers weinig tot geen hazen speuren. En er wordt dan ook geen misbruik van gemaakt, bij die ene haas die ze wel zien lopen.. Dat zegt toch ook wel wat..