Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:07

Omdat het een feit is dat hooi beter voor een konijn is dan brokken. Als je voedingsadvies aan de dierenarts zou vragen (of een deskundige) zou je te horen krijgen dat hooi het belangrijkste voerbestanddeel is, en je brokken niet teveel moet geven. Tanden kun je laten behandelen, maar dat is niet fijn voor je konijn als hij/zij haken op de kiezen krijgt terwijl het voorkomen had kunnen worden. En een behandeling aan de tandjes is trouwens ook niet helemaal fijn.
En het probleem hoeft er nu ook nog niet te zijn met de spijsvertering, kan later ook pas optreden. Dat het nu goed gaat, betekend niet dat het gezond is...
En verder, te dun of te dik ligt niet aan de brokken, er is ook een gezonde manier van aankomen, net als bij paarden ;)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:25

WinSel schreef:
Liefde kan groeien San_ner...

Silvericathy, als je konijn in goeie conditie is, dan wil dat prima :)
5 is helemaal niet oud voor een konijn
Wat het kost moet je even de dierenarts bellen.... Dat verschilt soms nogal...

Oke, want misschien is dat dan nog een optie die ik aan mijn vader kan voorstellen..dat ik hem laat castreren en dan na een paar weken denk week of 4a5 een vriendinnetje erbij ga halen.
kwa hok ruimte zou het moeten kunnen denk ik, en anders maak ik er gewoon nog een extra ren aanvast. ;)

is het weer trouwens een probleem als het konijn buiten zit? of moet hij dan een paar nachtjes in de garage waar het iets warmer is
hoe weet ik trouwens wanneer het konijn in goeie conditie is? want hij is natuurlijk wel al wat ouder.. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:27

goed...nog even een casusje voor de konijnenkenners hier :D :D
Ik heb twee konijnen samen zitten, een ex-ram en een voedster..zijn gek op mekaar..
Afgelopen zomer heb ik een jonge voedster erbij gekocht om die erbij te koppelen..eerst dus maar naast elkaar gezet en laten wennen...ik dacht dat het koppelen met de ram het beste zou gaan, dus heb die bij elkaar gezet na twee weken(neutraal terrein)..gevolg: een vette DA rekening omdat het mannetje haar greep en ze een enorme wond aan haar hals had..na een tijdje was de wond dicht en konijn had al een eigen hok inmiddels.
Nu durf ik eigenlijk niet meer te koppelen...vond het de eerste keer al doodeng :o , maar nu helemaal..
Denken jullie dat deze konijnen nog wel te koppelen zijn..het mannetje is wel echt agressief als ze alleen al in de buurt komt..maar ze is nu in formaat hem wel voorbij gegroeid.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:33

gekvanfleur schreef:
Ik heb twee konijnen samen zitten, een ex-ram en een voedster..zijn gek op mekaar..
Afgelopen zomer heb ik een jonge voedster erbij gekocht om die erbij te koppelen..eerst dus maar naast elkaar gezet en laten wennen...ik dacht dat het koppelen met de ram het beste zou gaan, dus heb die bij elkaar gezet na twee weken(neutraal terrein)..gevolg: een vette DA rekening omdat het mannetje haar greep en ze een enorme wond aan haar hals had..na een tijdje was de wond dicht en konijn had al een eigen hok inmiddels.
Nu durf ik eigenlijk niet meer te koppelen...vond het de eerste keer al doodeng :o , maar nu helemaal..
Denken jullie dat deze konijnen nog wel te koppelen zijn..het mannetje is wel echt agressief als ze alleen al in de buurt komt..maar ze is nu in formaat hem wel voorbij gegroeid.

Drie konijnen zijn altijd moeilijk te koppelen, zeker als je al een bestaand duo hebt. Ik zou er geen derde konijn bijgekocht hebben, tenzij je zoveel ruimte hebt dat ze alle kanten op kunnen.
Overigens zal het vrouwtje hoogstwaarschijnlijk nog meer problemen opleveren als het mannetje, zij zal de jonge voedster als concurrente zien.
Ik weet niet of ze uberhaupt te koppelen zijn, ik zou het met een "kleine" ruimte niet riskeren, maar een leuk gecastreerde ram voor je jonge voedster zoeken en die mooi apart zetten. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:35

pinto_1 schreef:
gekvanfleur schreef:

Drie konijnen zijn altijd moeilijk te koppelen, zeker als je al een bestaand duo hebt. Ik zou er geen derde konijn bijgekocht hebben, tenzij je zoveel ruimte hebt dat ze alle kanten op kunnen.
Overigens zal het vrouwtje hoogstwaarschijnlijk nog meer problemen opleveren als het mannetje, zij zal de jonge voedster als concurrente zien.
Ik weet niet of ze uberhaupt te koppelen zijn, ik zou het met een "kleine" ruimte niet riskeren, maar een leuk gecastreerde ram voor je jonge voedster zoeken en die mooi apart zetten. ;)

dat is dus het gekke. Ik dacht dat het mannetje geen probleem zou zijn maar de voedster..terwijl het mannetje agressief is en de voedster het allemaal niet zo erg lijkt te vinden...die gedraagt zich beter zeg maar..ik kocht het konijn overigens van iemand die het zo even uit de dierenwinkel had meegenomen en het toch niet zo leuk vond..vond het zo zielig voor het beesie :o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:51

WinSel schreef:
Je moet konijnen ook de tijd geven, liefde kan groeien
En zoals ik al eerder zei, wij kunnen het ook niet met iedereen even goed vinden, zo gaat dat met konijnen ook zo, alle dieren btw

Ram laten castreren, voedster er bij en je hebt een gelukkig koppel :)

Ik heb jaren een koppel gehad maar ik zag die liefde niet zo. Dat is wat ik wilde zeggen. :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:06

Even een oproepje.
Ik kreeg opeens een slim idee, vind ik...
Het leek mij leuk om een zaaltje af te huren, bijv bij een dorpshuis en daar een konijnenavond te organiseren.
Wat houd dit in ?
Ik wil geen lezing geven, maar wat ik in gedachten heb is een aantal stands bij elkaar.
Van SKB, een opvang, een stand met goed en fout dingen enz
Zodat het ook wat leuker is voor kinderen, dus niet het stijve en strakke, maar een ontspannen sfeer.
Mensen kunnen rondlopen en kijken bij van alles, ik wil hiervoor een stuk of wat mensen die verstand hebben van konijnen om informatie te geven, mensen komen dus met vragen naar je toe ipv dat jij uitlegt geeft.
Verdere nog wat leuke dingen voor de kinderen en ook iets dat kinderen makkelijk snappen wat we bedoelen
Wel moeten mensen zich van te voren opgeven, en dan bij een x aantal mensen gaat het door, bij te weinig aanmelding gaat het niet door. Er moet natuurlijk wel vraag naar zijn...
En natuurlijk moeten we veel reclame maken zodat mensen er ook vanaf weten
Dit idee kwam net in me op, en nu zoek ik nog mensen die bij willen helpen
Ik woon in de provincie Groningen, het is dus wel handig als je in de buurt woont.
Ik zou het graag in het dorpshuis willen doen in mijn dorp, maar een andere plek kan natuurlijk ook
Lijkt je dit leuk en heb je verstand van konijnen, pb me dan even zodat dit topic niet te veel offline gaat :)
Heb je ideeen of opmerkingen, graag ook pb :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:27

Super idee, helaas woon ik in Utrecht dus beetje ver weg.. :P

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:28

Ik woon in prov grunn. Heb wel interesse

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:28

Zou je me ff kunnen pben :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:29

he Nienke dat is een leuk idee! misschien kun je ook een dierenarts vragen dat ze korting willen geven op enten? ( dat mensen bonnetje krijgen die ze bij de dierenarts kunnen inleveren?) of eventuele voer sponsoren?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:31

Dat is misschien ook een idee idd :)
Alleen moeten we eerst kijken of dit haalbaar is, ik hoor van sommige mensen dat ze denken dat dit niet haalbaar is, maar ik ga het gwoon proberen en dan zie ik het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:47

zag het op BB , opzich is groningen wel te doen...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:55

WinSel schreef:
Dat is misschien ook een idee idd :)
Alleen moeten we eerst kijken of dit haalbaar is, ik hoor van sommige mensen dat ze denken dat dit niet haalbaar is, maar ik ga het gwoon proberen en dan zie ik het wel

Als je niet probeert weet je het niet he :)
Misschien kun je wel iets regelen oid met de Welkoop?
korting op speciaal konijnenvoer?

je moet even de juiste mensen weten te vinden voor zoiets, maar zou het niet mogelijk zijn bij de opvang zelf?

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:56

Samen =)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:57

Ik weet niet of de opvang dat wil en of daar wel ruimte voor is...
Alles staat eigenlijk vol voor zo ver ik weet

Takkie-muis, dat zou super zijn :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:58

Heb ik juist op school een gedeelte gehad over huisvesting en welzijn van dieren.. :D
Ik ben van mening dat konijnen het beste in een groep of met z'n 2en kunnen worden gehuisvest, het zijn immers groepsdieren.
Het liefste natuurlijk in een konijnenheuvel, maar dat is wel erg onoverzichtelijk en de konijnen verwilderen dan makkelijk.

(ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus als dit al genoemd is, sorry := )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:59

Of het genoemd is, is neit erg hoor :) Ik hoor graag zulke meningen :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:00

Misschien kun je het ergens bij het centrum zelf doen? plek wat gemakkelijk bereikbaar is met openbaar vervoer?
haha, nee als het volstaat is dat niet handig :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:01

UMayDream schreef:
Heb ik juist op school een gedeelte gehad over huisvesting en welzijn van dieren.. :D
Ik ben van mening dat konijnen het beste in een groep of met z'n 2en kunnen worden gehuisvest, het zijn immers groepsdieren.
Het liefste natuurlijk in een konijnenheuvel, maar dat is wel erg onoverzichtelijk en de konijnen verwilderen dan makkelijk.

Wij hebben ook een konijnenheuvel voor de rammen, het klopt niet echt dat ze snel verwilderen worden paar keer per dag gevoerd en komen er meteen aan ook kun je ze dan aaien als je wilt :) maar zijn niet echt dieren om op te pakken he ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:03

SecretLIN schreef:
Misschien kun je het ergens bij het centrum zelf doen? plek wat gemakkelijk bereikbaar is met openbaar vervoer?
haha, nee als het volstaat is dat niet handig :P

Ik zat zelf te denken aan het dorpshuis hier, ook zeer makkelijk te bereiken met openbaar vervoer, bus stopt er voor :)
Ben nu aan het kijken of dit mogelijk is

Mochten er mensen geintereseerd zijn om te helpen, willen jullie me dan even pben, zodat ik weet wie wil helpen :)
Laatst bijgewerkt door WinSel op 09-11-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:03

SecretLIN schreef:
UMayDream schreef:

Wij hebben ook een konijnenheuvel voor de rammen, het klopt niet echt dat ze snel verwilderen worden paar keer per dag gevoerd en komen er meteen aan ook kun je ze dan aaien als je wilt :) maar zijn niet echt dieren om op te pakken he ;)

Ah oke. Nou ja 't is wat ze mij hebben verteld op school, maar situaties verschillen natuurlijk. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:05

Tuurlijk verschilt het ligt er ook maar net aan hoeveel je ermee bezig bent en hoevaak je erbij komt :)
maar opzich zou dat ook geen probleem zijn toch?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:09

SecretLIN schreef:
Tuurlijk verschilt het ligt er ook maar net aan hoeveel je ermee bezig bent en hoevaak je erbij komt :)
maar opzich zou dat ook geen probleem zijn toch?

Ja precies!
Maar bijv. bij een kinderboerderij met een konijnenheuvel voor 10 a 15 konijnen? achter een hek kan ik me voorstellen dat ze sneller schuw worden dan bij iemand als jij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:28

Prima idee, WinSel :j
Met een DA waar je je konijn gratis kunt laten controleren? :)