stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:12

De simpelste en hondvriendelijkste manier er voor te zorgen dat je hond zich niet alleen voelt is...nog een hond nemen.
Wat betreft paarden is de bokt consensus duidelijk; een paard is een kuddedier, die kun je niet zonder soortgenoten houden.
Een hond is een roedeldier, en ik ben ervan overtuigd dat de mens een prima "ersatz" roedeldier kan zijn (itt tot de situatie bij paarden), maar dat gaat alleen maar op als je 100% van je tijd met je hond doorbrengt.

WenMLove

Re: stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:16

hoi! leuk dt je een hondje wil nemen, wij hebben ook net een maand ofzo een teckel pupje in huis!
Kosten weet ik niets van, maar handig om te weten;
ons tekkeltje is vreselijk hyper, hij raced maar door, en je moet hem dus
echt goed opvoeden! Wat niet al te makkelijk is omdat hij zo speels is :')
hij heeft heel veel speeltjes nodig enso, en superveel aandacht :')

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:48

wat leuk dat je ook een teckelpupje hebt!
De teckel van mijn ouders was helemaal niet zo super speels uit zichzelf.
Wel als je met hem speelde, maar daarna ging hij heel even verder en stopte dan.

Maar iedere hond is verschillend natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:16

Kuggur schreef:
De simpelste en hondvriendelijkste manier er voor te zorgen dat je hond zich niet alleen voelt is...nog een hond nemen.
Wat betreft paarden is de bokt consensus duidelijk; een paard is een kuddedier, die kun je niet zonder soortgenoten houden.
Een hond is een roedeldier, en ik ben ervan overtuigd dat de mens een prima "ersatz" roedeldier kan zijn (itt tot de situatie bij paarden), maar dat gaat alleen maar op als je 100% van je tijd met je hond doorbrengt.

Zo is het.

De reden dat de hond pakweg 10 duizend jaar eerder gedomesticeerd is, vindt een oorzaak in de gelijkende sociale structuur van mens en wolf.

Een hond alleen zondigt tegen een fundament onder het de beste vriend van de mens zijn.
Óf je houd je hond gezelschap óf je zorgt voor ander gezelschap.

Dat de moderne westerse samenleving >;) tegen een hond meenemen is heel triest, maar een gegeven voor de hondeneigenaar. Een gevolg is dat de eigenaar dús op een andere manier zorg dient te dragen voor gezelschap.
Het is het meest cruciale welzijns-aspect.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:19

Zelf heb ik een duitse herder, ik ben rond de 40 / 45 euro pm kwijt.
Dat valt dus mee, maar als ik ga kijken wat ik aan dierenartskosten heb gehad de afgelopen jaren, dat is ongelooflijk.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:10

sunshine schreef:
maar als ik ga kijken wat ik aan dierenartskosten heb gehad de afgelopen jaren, dat is ongelooflijk.....

Het allerongelooflijkste is dat de kopers (m/v) van rashonden massaal het evidente bewijs hieromtrent negeren.
Dat is 25 jaar geleden al met hoog profiel aan de kaak gesteld en is onlangs in NL weer eens door actualiteitenrubrieken afgestoft doch het is al weer vergeten.
De data over teckels bijvoorbeeld zijn |(

Het afsluiten van een verzekering ervoor is eígenlijk 8)7
Daardoor geeft de koper feítelijk aan willens en wetens voor dierenleed te gaan :)*

Een dierenliefhebber streeft naar welzijn voor diens dierkameraad.
Niet alleen naar sociaal de juiste omstandigheden maar ook naar lichamelijk welzijn = geen geprogrammeerde, erfelijke defecten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:32

wij gaan ook waarschijnlijk geen verzekering afsluiten.
maar gewoon een 'spaarpot' aanmaken voor de hond.

Ik ga proberen nu wat minder dingen op te gaan zoeken op internet de komende tijd.
heb gisteren een soort van 'breakdown' moment gehad (I know, belachelijk en dat voor een hondje)
omdat ik mezelf helemaal gek maak met dingen opzoeken, kijken hoe duur alles is (terwijl ik wéét dat we het kunnen betalen)
dus dat ga ik voorlopig even niet meer doen.

Mijlpaal 1 is nu dat de teef loops word.
en dat laat ik wel weten als dat zo is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:57

Kijk tóch nog even naar het ras van je keuze.

De Britse Kennel Club heeft rasspecifiek héél gedetailleerde info gepubliceerd. De link staat hier op BB.
De teckel staat in de top 3 van bijtincidenten. De link staat hier op BB.

Je maakt dan je keuze goed gefundeerd en niet als default.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:02

denk dat je 20 euro per maand aan voer moet rekenen, dan jaarlijks een enting die ongeveer 60 euro kost en een ziektekostenverzekering, zal voor een teckel rond de 20 euro per maand zijn, voor de rest kan je het zo duur maken als je zelf wil, met allerlei riempjes en halsbanden, als het een ruwhaarteckel is misschien eens naar de trimmer maar dat kan je ook zelf leren om te doen, denk dat je uit kunt gaan van zo'n 50 euro per maand ongeveer, als ze ziek zijn zal de ziektekostenverzekering de grootste kosten dragen maar dan kost ie nog wel iets meer als die 50 euro, is dus best goed te doen ;)

Oh vergeet helemaal de hondenbelasting: bij ons in de gemeente is dat 65 euro per hond per jaar, maar dit bedrag verschilt per gemeente

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:44

wij hoeven geen hondenbelasting te betalen.
Als we de poep maar opruimen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:59

IvysToeter schreef:
wij hoeven geen hondenbelasting te betalen.
Als we de poep maar opruimen

oh dan heb je mazzel, wij moeten beide