Huertecilla schreef:Ik niet; zoek dan een ander soort hond![]()
Blijven er zát over.
Die waaklust hóórt er in.
Vechtlust en waaklust zijn verschillende dingen. Noem eens drie goede redenen om de vechtlust in dit soort honden te behouden?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
liedje89 schreef:@HC: Hoezo hoort dat?? Dat is waarschijnlijk ergens een of twee eeuwen besloten omdat dat toen handig was, net als dat het toen handig was om slaven te houden of landen te koloniseren. Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu
of denk jij dat het helpt om de politie bellen als er zondagnacht bij je ingebroken wordt?
en dat is ook vandaag
liedje89 schreef:Want dat is de enige oplossing die ik hoor, als je een leuke huishond wil moet je maar een golden nemen. En ik vind goldens heel leuk maar zelfs ik zou alleen maar goldens heel saai vinden
Neej schreef:Goldens zijn nu even het voorbeeld he.. Er zijn overigens ontzéttend veel honden in rasgroep 8 bijvoorbeeld, niet alleen retrievers maar ook spaniels bv, die echt hele leuke huishonden zijn. Mijn reu is thuis een echt heerlijk relaxed dier, makkelijk, rustig... Maar zodra ik 'm meeneem op jachttraining (of gewoon rennen in het bos) dan verandert ie prompt in een bommetje energie. Hij heeft die beweging en uitdaging echter wel echt nodig (ga ik een paar dagen niet is ie thuis ook een bommetje) maar dat geldt neem ik aan ook voor goldens
Hhilde schreef:Huertecilla schreef:Ik niet; zoek dan een ander soort hond![]()
Blijven er zát over.
Vechtlust en waaklust zijn verschillende dingen. Noem eens drie goede redenen om de vechtlust in dit soort honden te behouden?
liedje89 schreef:maar de meeste goldens (en ook andere retrievers trouwens zoals flatcoat en labradors) worden tegenwoordig toch veel meer op hun vriendelijkheid en trainbaarheid gefokt

liedje89 schreef:Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu
)liedje89 schreef:als mensen nu eens de juiste hond zouden nemen/ als mensen zich nu eens in zouden lezen/ als mensen die geen talent hadden nu gewoon geen hond zouden nemen. Ja heel leuk dan zouden direct alle problemen over zijn, ben ik met je eens . Helaas gaat dat toch alleen in mijn dromen gebeuren .
Kuggur schreef:Vorm volgt functie, niet omgekeerd (en de honden die het resultaat zijn zijn mooi...!)
best wel 

Hhilde schreef:Neej schreef:Goldens zijn nu even het voorbeeld he.. Er zijn overigens ontzéttend veel honden in rasgroep 8 bijvoorbeeld, niet alleen retrievers maar ook spaniels bv, die echt hele leuke huishonden zijn. Mijn reu is thuis een echt heerlijk relaxed dier, makkelijk, rustig... Maar zodra ik 'm meeneem op jachttraining (of gewoon rennen in het bos) dan verandert ie prompt in een bommetje energie. Hij heeft die beweging en uitdaging echter wel echt nodig (ga ik een paar dagen niet is ie thuis ook een bommetje) maar dat geldt neem ik aan ook voor goldens
Over het algemeen zijn sproetjes actiever dan goldens, gok ik zo.
maargoed, zo'n sproet is prima te handelen imo, beetje trainen, lekker rennen, beetje wandelen.. Beest is best gauw tevreden hoor.. Als je dat een hond al niet kunt bieden, dan vraag ik me af waarom je in godesnaam dan een hond zou willen... Maargoed, das mijn mening natuurlijk..Yamcha schreef:liedje89 schreef:als mensen nu eens de juiste hond zouden nemen/ als mensen zich nu eens in zouden lezen/ als mensen die geen talent hadden nu gewoon geen hond zouden nemen. Ja heel leuk dan zouden direct alle problemen over zijn, ben ik met je eens . Helaas gaat dat toch alleen in mijn dromen gebeuren .
En omdat mensen niet nadenken, is het oké dat de essentie van een ras eruit gehaald wordt?
Leg dat eens uit als je wilt, voor ik het betitel als kapitale nonsensica........ want ik begrijp geen snars van die redenering. Misschien ligt het aan mij, dus verlicht mijn duistere geest, als je wilt?

dat de westerse maatschappij met diens zogenaamd hoogstaande ethische normen en waarden de kneuzenfok zo laat doorgaan. Neej schreef:Als je je autoraam op een klein kiertje laat staan hier in de straat, riskeer je een bekeuring vanwege "uitlokking tot diefstal" Ik viel bijna om toen meneer agent hier aan kwam bellen met die mededeling
. Maar ik vind dat persoonlijk meer zonde dan het ras aanpassen aan de vraag/ een gebruiksdoel waar hij nog wel functie heeft. Bovendien is het nogal vaag wat nu de essentie van een ras is. Voor de een is een herder een echte herder die schapen kan drijven, de ander vind het beter zijn bruikbaarheid te toetsen aan sport de derde zegt een herder heeft hoofdvorm X, groote Y en kleurpatroon Z etc. Huertecilla schreef:liedje89 schreef:@HC: Hoezo hoort dat?? Dat is waarschijnlijk ergens een of twee eeuwen besloten omdat dat toen handig was, net als dat het toen handig was om slaven te houden of landen te koloniseren. Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu
Maak er 5 duizend van; jacht, oorlog, waak/verdedigen en dat is de essentie van de rasgroep dogachtigen.
Zowel in uiterlijk als in karakter.
Het heeft nog steeds HEEL veel zin in de huidige maatschappijof denk jij dat het helpt om de politie bellen als er zondagnacht bij je ingebroken wordt?
Dat een dergelijke hond aan een vergunning onderhevig moet zijn is![]()
Laat de houder maar aantonen dat deze weet wat hij/zij doet, dat de hond evenwichtig is in karakter en dat er een wa-verzekering voor is.
Idem de Dobermann. Die is er voor gemáákten dat is ook vandaag
![]()
Dat is echter niet het topic.
Het topic is dat door ´lijnteelt´ en andere versmalling van de genenpoel met ´gewenste´ eigenschappen ook gezondheidsproblemen worden verankerd
. (Grapje hoor
). Maar toch als ik een doel heb voor die hond waarom zou ik hem dan niet mogen hebben. Het betekend niet direct dat jij niet de hond kan fokken die jij wilt, dat is slechts wat de rasvereningen je op proberen te dringen volgens mij dat er maar één hond gefokt kan worden die van hun
. Huertecilla schreef:Lamar schreef:Ik ben er ook voor de essentie van het ras te behouden, maar ik kan het ook wel begrijpen dat men bij bijv. de vechthonden de vechtlust eruit zou willen fokken.
Ik niet; zoek dan een ander soort hond![]()
Blijven er zát over.
Yamcha schreef:Ik ben duidelijk nog niet voldoende ingeburgerd, zo lees ik weer
Maar dat is waar, dit is ook het land waar de spelling en de grammatica-regels worden aangepast als iedereen iets verkeerd spelt, of dezelfde stijlfout maakt![]()
Dat hoef je bij het Duits niet te proberen
.
" heeft ook totaal geen probleem oplossende waarde. Als mensen iets fout doen zorg dan dat het makkelijker word om het juist te doen
liedje89 schreef:Als mensen iets fout doen zorg dan dat het makkelijker word om het juist te doen
liedje89 schreef:Laatste opmerking ben ik best met je eens HC maar het is/blijft voor een consument gewoon heel lastig om dat soort klachten gehoord te krijgen. En juist doordat dat dan niet gebeurt weten anderen misschien niet beter als dat soort klachten beter behandeld werden zou het ook makkelijker zijn een slechte fokker te herkennen voor een leek.
mariettek schreef:In dit topic wordt veel geschreven over inlezen en rondvragen om aan een goed hond te komen. Ik dacht dat ik dat hád gedaan, maar heb nu geen idee meer hoe ik aan betrouwbare informatie kan komen. Heeft iemand hier toevallig een tip om te beginnen? Daarbij staat een gezonde hond bij mij vooraan en als dat betekent dat het geen dwergkees meer wordt; dan niet.
liedje89 schreef:Het is voor de gemiddelde consument misschien veel te ingewikkeld zo'n boekje en een beetje handige 'fokker' maakt de consument wel wijs dat hij zich niets moet aantrekken van een gedateerd boekje en dat hij de uitzondering is en het allemaal juist doet.
liedje89 schreef:Er zijn in de verleden jaren juist uitgebreid van dit soort verhalen in het nieuws gehaald en toch varen de rasvereningen er nog steeds wel bij hoor.
Neej schreef:Als je een zgn 'vloerkleedje' wilt, dan kies je een hondje uit rasgroep 9. Die zijn namelijk gefokt als gezelschapshonden, het woord zegt het al