Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:28

Huertecilla schreef:
Ik niet; zoek dan een ander soort hond :)*
Blijven er zát over.
Die waaklust hóórt er in.

Vechtlust en waaklust zijn verschillende dingen. Noem eens drie goede redenen om de vechtlust in dit soort honden te behouden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:28

liedje89 schreef:
@HC: Hoezo hoort dat?? Dat is waarschijnlijk ergens een of twee eeuwen besloten omdat dat toen handig was, net als dat het toen handig was om slaven te houden of landen te koloniseren. Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu :Y)

Maak er 5 duizend van; jacht, oorlog, waak/verdedigen en dat is de essentie van de rasgroep dogachtigen.
Zowel in uiterlijk als in karakter.

Het heeft nog steeds HEEL veel zin in de huidige maatschappij :)* of denk jij dat het helpt om de politie bellen als er zondagnacht bij je ingebroken wordt?

Dat een dergelijke hond aan een vergunning onderhevig moet zijn is +:)+
Laat de houder maar aantonen dat deze weet wat hij/zij doet, dat de hond evenwichtig is in karakter en dat er een wa-verzekering voor is.
Idem de Dobermann. Die is er voor gemáákt :)* en dat is ook vandaag *\o/*

Dat is echter niet het topic.
Het topic is dat door ´lijnteelt´ en andere versmalling van de genenpoel met ´gewenste´ eigenschappen ook gezondheidsproblemen worden verankerd :)*

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:29

liedje89 schreef:
Want dat is de enige oplossing die ik hoor, als je een leuke huishond wil moet je maar een golden nemen. En ik vind goldens heel leuk maar zelfs ik zou alleen maar goldens heel saai vinden :Y)

Goldens zijn nu even het voorbeeld he.. Er zijn overigens ontzéttend veel honden in rasgroep 8 bijvoorbeeld, niet alleen retrievers maar ook spaniels bv, die echt hele leuke huishonden zijn. Mijn reu is thuis een echt heerlijk relaxed dier, makkelijk, rustig... Maar zodra ik 'm meeneem op jachttraining (of gewoon rennen in het bos) dan verandert ie prompt in een bommetje energie. Hij heeft die beweging en uitdaging echter wel echt nodig (ga ik een paar dagen niet is ie thuis ook een bommetje) maar dat geldt neem ik aan ook voor goldens :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:32

Neej schreef:
Goldens zijn nu even het voorbeeld he.. Er zijn overigens ontzéttend veel honden in rasgroep 8 bijvoorbeeld, niet alleen retrievers maar ook spaniels bv, die echt hele leuke huishonden zijn. Mijn reu is thuis een echt heerlijk relaxed dier, makkelijk, rustig... Maar zodra ik 'm meeneem op jachttraining (of gewoon rennen in het bos) dan verandert ie prompt in een bommetje energie. Hij heeft die beweging en uitdaging echter wel echt nodig (ga ik een paar dagen niet is ie thuis ook een bommetje) maar dat geldt neem ik aan ook voor goldens :)

Over het algemeen zijn sproetjes actiever dan goldens, gok ik zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:35

Hhilde schreef:
Huertecilla schreef:
Blijven er zát over.

Vechtlust en waaklust zijn verschillende dingen. Noem eens drie goede redenen om de vechtlust in dit soort honden te behouden?

´Vechtlust´ is een term die ik niet gebruik. Ik ga die dus niet verklaren.

Prooidrift is ook een vorm van ´vechtlust´ :)*

Het waak en verdedigen is ook ´vechten´.

Agressie voor verdedigen of na provocatie kan wel?
Dat is een kwestie van gradatie en opvoeding.

Het is gewoon een kwestie van associaties met verschillende woorden; gebrek aan kennis :)*

Onder de streep zijn door inteelt de dogachtigen vrijwel allemaal kneuzen in het westen.
Wil je een goed kans op een gezonde dogachtige, dan moet je naar een land waar deze honden nog een werkrol hebben. Dat zijn evenwichtige honden met een sterk lijf en -karakter.
De honden die niet met de meute meekunnen én die welke problemen in de meute veroozaken vallen uit. Al millennia.
Behalve dan bij de kynologen in de westerse wereld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:38

liedje89 schreef:
maar de meeste goldens (en ook andere retrievers trouwens zoals flatcoat en labradors) worden tegenwoordig toch veel meer op hun vriendelijkheid en trainbaarheid gefokt

Goldens zijn per definitie vriendelijk en trainbaar, daar hoeven ze niet op gefokt te worden, dat zit er in.......

Daarom vind ik ze zo een leuk voorbeeld :)*
liedje89 schreef:
Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu

Fok dan het hele ras niet meer. Wat een onzin om zo een ras zo totaal te veranderen, dat het niet eens meer lijkt op wat het ooit was, omdat het nu niet meer in de maatschappij past. Koop die hond dan niet. Ik koop ook geen Alaskan Malamute, of een Pyreneese Berghond of een Kangal. Omdat ik die niet kan bieden waar ze om vragen (nou, wie weet, als het zo doorgaat met de strenge winters, is over een paar jaar een Malamute een optie :)) )
Ik kan natuurlijk ook een Malamute zo gaan fokken dat hij niet meer zo een vrijbuiter is en tegen tropische temperaturen kan, maar...... is het dan wel een Malamute? En wat heeft een berghond te zoeken in een land als Nederland?
Wat moet een Kangal in een dichtbevolkt gebied?
liedje89 schreef:
als mensen nu eens de juiste hond zouden nemen/ als mensen zich nu eens in zouden lezen/ als mensen die geen talent hadden nu gewoon geen hond zouden nemen. Ja heel leuk dan zouden direct alle problemen over zijn, ben ik met je eens . Helaas gaat dat toch alleen in mijn dromen gebeuren .

En omdat mensen niet nadenken, is het oké dat de essentie van een ras eruit gehaald wordt?

Leg dat eens uit als je wilt, voor ik het betitel als kapitale nonsensica........ want ik begrijp geen snars van die redenering. Misschien ligt het aan mij, dus verlicht mijn duistere geest, als je wilt?
Kuggur schreef:
Vorm volgt functie, niet omgekeerd (en de honden die het resultaat zijn zijn mooi...!)

:j best wel :)

zie bv Raphi :D

Denk zo dat in IJsland een Border ook niet afgekeurd wordt als hij 5 cm te groot is, maar wel een verdómd goede schapendrijver.......

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:45

Hhilde schreef:
Neej schreef:

Over het algemeen zijn sproetjes actiever dan goldens, gok ik zo.

Ja? Dat kan hoor, ik ben eigenlijk (geloof het of niet) helemaal niet zo bekend met goldens :P maargoed, zo'n sproet is prima te handelen imo, beetje trainen, lekker rennen, beetje wandelen.. Beest is best gauw tevreden hoor.. Als je dat een hond al niet kunt bieden, dan vraag ik me af waarom je in godesnaam dan een hond zou willen... Maargoed, das mijn mening natuurlijk..

Yamcha schreef:
liedje89 schreef:
als mensen nu eens de juiste hond zouden nemen/ als mensen zich nu eens in zouden lezen/ als mensen die geen talent hadden nu gewoon geen hond zouden nemen. Ja heel leuk dan zouden direct alle problemen over zijn, ben ik met je eens . Helaas gaat dat toch alleen in mijn dromen gebeuren .

En omdat mensen niet nadenken, is het oké dat de essentie van een ras eruit gehaald wordt?

Leg dat eens uit als je wilt, voor ik het betitel als kapitale nonsensica........ want ik begrijp geen snars van die redenering. Misschien ligt het aan mij, dus verlicht mijn duistere geest, als je wilt?

Omgekeerde logica. Welbekend hier in Nederland. Als je je autoraam op een klein kiertje laat staan hier in de straat, riskeer je een bekeuring vanwege "uitlokking tot diefstal" Ik viel bijna om toen meneer agent hier aan kwam bellen met die mededeling :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:46

Afbeelding

Niet één ongezonde, niet één ´agressieve´ hond in de foto.
Wel met prooidrift en afstammingsgegevens.
Tópppers. Die goed jagen in het allerzwaarste terrein en door de Monteror zelfs als meute te sturen en beheersen zijn.
Niet één geschikt als tapijtornament voor een gezin in een doorzonwoning in Nieuwegein .

Het illustreert dat gezondheidsproblemen NIET inherent zijn aan rashonden :)*

Het is :o dat de westerse maatschappij met diens zogenaamd hoogstaande ethische normen en waarden de kneuzenfok zo laat doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:48

Ik ben duidelijk nog niet voldoende ingeburgerd, zo lees ik weer :D

Maar dat is waar, dit is ook het land waar de spelling en de grammatica-regels worden aangepast als iedereen iets verkeerd spelt, of dezelfde stijlfout maakt :)) :D

Dat hoef je bij het Duits niet te proberen :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:54

Neej schreef:
Als je je autoraam op een klein kiertje laat staan hier in de straat, riskeer je een bekeuring vanwege "uitlokking tot diefstal" Ik viel bijna om toen meneer agent hier aan kwam bellen met die mededeling :')

Ik heb dat meermalen aan de hand gehad, tot bekeuringen aan toe, met mijn auto met lappenkap.
Die zette ik niet op slot. Dat heeft toch geen zin en de deur open laten geeft minder schade.
Heb ook geen autopapieren in de auto; alleen een kopie en die door de locale politie laten authoriseren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:13

Tuurlijk waren goldens altijd al makkelijk en vriendelijk ik zeg toch ook dat zat er al in. Maar de selectie is daarop wel veranderd, want eerder waren het gewoon gebruikshonden nu zou je ook best met een golden kunnen fokken met erfelijke watervrees (bij wijze van) omdat je zijn trainbaarheid en vriendelijkheid heel anders toepast. Is een golden die niet wil zwemmen nog een echte retriever? Is het een hond waar je wel degelijk iets aan kan hebben? Moet je zo'n hond als ie verder "perfect" is dan laten staan omdat je niet "hoort" terwijl ie gewoon nuttig is??

Het ras domweg niet meer fokken is imo ook gewoon een optie hoor. Als er bij wijze van morgen niemand meer een herder zou kunnen gebruiken omdat het houden van schapen verboden word dan fok je die toch niet meer :Y) . Maar ik vind dat persoonlijk meer zonde dan het ras aanpassen aan de vraag/ een gebruiksdoel waar hij nog wel functie heeft. Bovendien is het nogal vaag wat nu de essentie van een ras is. Voor de een is een herder een echte herder die schapen kan drijven, de ander vind het beter zijn bruikbaarheid te toetsen aan sport de derde zegt een herder heeft hoofdvorm X, groote Y en kleurpatroon Z etc.

Ik vind trouwens ook echt dat vorm functie moet volgen. Maar een hond die geen gebruiksdoel/werzaamheid heeft kan je niet testen/keuren op zijn gebruiksfunctie, dus waar wil je dan op toetsen?? Of je gaat toetsen op iets wat hoort te zijn ipv iets wat je nodig hebt bij veel rassen en dan schiet je functie toch voorbij?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:17

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:
@HC: Hoezo hoort dat?? Dat is waarschijnlijk ergens een of twee eeuwen besloten omdat dat toen handig was, net als dat het toen handig was om slaven te houden of landen te koloniseren. Wat men een a twee eeuwen vond dat hoorde heeft niet altijd meer zoveel waarde in de maatschappij van nu :Y)

Maak er 5 duizend van; jacht, oorlog, waak/verdedigen en dat is de essentie van de rasgroep dogachtigen.
Zowel in uiterlijk als in karakter.

Het heeft nog steeds HEEL veel zin in de huidige maatschappij :)* of denk jij dat het helpt om de politie bellen als er zondagnacht bij je ingebroken wordt?

Dat een dergelijke hond aan een vergunning onderhevig moet zijn is +:)+
Laat de houder maar aantonen dat deze weet wat hij/zij doet, dat de hond evenwichtig is in karakter en dat er een wa-verzekering voor is.
Idem de Dobermann. Die is er voor gemáákt :)* en dat is ook vandaag *\o/*

Dat is echter niet het topic.
Het topic is dat door ´lijnteelt´ en andere versmalling van de genenpoel met ´gewenste´ eigenschappen ook gezondheidsproblemen worden verankerd :)*

Juist niet HC daarom ben ik voor een heel eng uitziende hond die toch vriendelijk en werkbaar is. Dan hoef ik namelijk niet te investeren in een alarm systeem :P . (Grapje hoor :') ). Maar toch als ik een doel heb voor die hond waarom zou ik hem dan niet mogen hebben. Het betekend niet direct dat jij niet de hond kan fokken die jij wilt, dat is slechts wat de rasvereningen je op proberen te dringen volgens mij dat er maar één hond gefokt kan worden die van hun :Y) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:20

Huertecilla schreef:
Lamar schreef:
Ik ben er ook voor de essentie van het ras te behouden, maar ik kan het ook wel begrijpen dat men bij bijv. de vechthonden de vechtlust eruit zou willen fokken.

Blijven er zát over.

Waaklust vind ik iets heel anders dan vechtlust.

edit: zie net dat er hierboven al wat over staat, laat maar :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:24

Yamcha schreef:
Ik ben duidelijk nog niet voldoende ingeburgerd, zo lees ik weer :D

Maar dat is waar, dit is ook het land waar de spelling en de grammatica-regels worden aangepast als iedereen iets verkeerd spelt, of dezelfde stijlfout maakt :)) :D

Dat hoef je bij het Duits niet te proberen :n

Haha dan zal ik wel heel hollands zijn dat ik vind dat je een ding beter kan aanpassen aan de gebruikers ipv de gebruikers aan het ding. ik vind het gewoon niet logisch om een taal niet veranderd als een regel duidelijk niet logisch is en te verwarrend voor "het grote publiek". Net als ik het niet logisch zou vinden een mes te maken zonder handvat en dan te zeggen dat messen toch scherp horen te zijn :Y) .

EDIT: daarmee bedoel ik niet perce dat het wenselijk is maar als maar blijven roepen "maar jullie doen het fout _-:( ^) -:(- #) ;( " heeft ook totaal geen probleem oplossende waarde. Als mensen iets fout doen zorg dan dat het makkelijker word om het juist te doen :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:35

liedje89 schreef:
Als mensen iets fout doen zorg dan dat het makkelijker word om het juist te doen :Y)

Na het boekje uit 1988 waarin suggesties voor het makkelijk goed doen gegeven zijn, is het nu hóóg tijd voor een stap verder.
Er is echt geen smoes mee.

Het kneuzen fokken allemaal niet nodig en gezonde honden fokken die niet lijden en waar mensen een goed product mee kopen is helemaal geen probleem.

Aanklagen wegens dierenmishandeling én voor verkopen van een ondeugdelijk product.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:43

Laatste opmerking ben ik best met je eens HC maar het is/blijft voor een consument gewoon heel lastig om dat soort klachten gehoord te krijgen. En juist doordat dat dan niet gebeurt weten anderen misschien niet beter als dat soort klachten beter behandeld werden zou het ook makkelijker zijn een slechte fokker te herkennen voor een leek.

Zie bijv al het voorbeeld van de boxer in dit topic, fokker is gewoon niet goed bezig maar haald prijzen en klachten worden niet bekend. Dan maak je het de consument dus niet makkelijker.

Een fokker had imo al lang zelf iets van genetica/fok moeten weten en zou daar geen raportje voor nodig moeten hebben. Het is al heel luxe dat zo'n raportje voor ze word gemaakt :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:46

Ik heb deze hele discussie gelezen, complimenten voor de onderbouwde punten in dit topic en de uitgebreide uitleg! +:)+

Enkele weken heb ik tot mijn grote verdriet mijn dwergkeesje met FCI stamboom van 4,5 jaar moeten laten inslapen. Reden: extreme epilepsie, waarschijlijk ten gevolge van een tumor. :(

Dacht ik er goed aan te doen om haar via de rasvereniging te halen. Fokkers zijn zeer bekende fokkers binnen de vereniging...

Ik zou (voor het karakter en het algehele plaatje) dolgraag weer een nieuwe dwergkees willen. Had al gepland om weer via de vereniging op zoek te gaan. Ik denk dat ik dat na dit topic alleen niet meer kan doen.

In dit topic wordt veel geschreven over inlezen en rondvragen om aan een goed hond te komen. Ik dacht dat ik dat hád gedaan, maar heb nu geen idee meer hoe ik aan betrouwbare informatie kan komen. Heeft iemand hier toevallig een tip om te beginnen? Daarbij staat een gezonde hond bij mij vooraan en als dat betekent dat het geen dwergkees meer wordt; dan niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:46

liedje89 schreef:
Laatste opmerking ben ik best met je eens HC maar het is/blijft voor een consument gewoon heel lastig om dat soort klachten gehoord te krijgen. En juist doordat dat dan niet gebeurt weten anderen misschien niet beter als dat soort klachten beter behandeld werden zou het ook makkelijker zijn een slechte fokker te herkennen voor een leek.

Waarom denk je dat ik de topic-titel gekozen heb?
Het boekje, of een vervolg erop met uitleg aan de leek/koper, hoort in elke bibliotheek te lggen :)*
In elke rasgids hoor dáár naar verwezen te worden; niet naar de rasveringing voor een ´erkende fokker´ uit het kneuzenfokkerij-estabishment.

liedje89

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:50

Het is voor de gemiddelde consument misschien veel te ingewikkeld zo'n boekje en een beetje handige 'fokker' maakt de consument wel wijs dat hij zich niets moet aantrekken van een gedateerd boekje en dat hij de uitzondering is en het allemaal juist doet. Het zou veel beter zijn als er een register kwam waarbij ook klachten en kneuzen op het register van een fokker komen ipv dat een consument zo makkelijk opgelicht kan worden.

Er zijn in de verleden jaren juist uitgebreid van dit soort verhalen in het nieuws gehaald en toch varen de rasvereningen er nog steeds wel bij hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 16:59

mariettek schreef:
In dit topic wordt veel geschreven over inlezen en rondvragen om aan een goed hond te komen. Ik dacht dat ik dat hád gedaan, maar heb nu geen idee meer hoe ik aan betrouwbare informatie kan komen. Heeft iemand hier toevallig een tip om te beginnen? Daarbij staat een gezonde hond bij mij vooraan en als dat betekent dat het geen dwergkees meer wordt; dan niet.

Dat is best lastig omdat je een hele info-structuuur moet omzeilen.
Stap eerst een stuk achteruit en opzij.

Ga eens naar regionale KCs om fly-ball of behendigheid te bekijken.

Surf naar clubs van werkende honden. Zoals Kuggur opmerkt is een schapenhoedende collie geen tentoonstellingcollie.
Idem naar jagers die met een hond jágen; zo is een bejaagde lijn cockers iets heel anders dan de tentoonstellingshond.
Idem windhondenren-clubs; een whippet uit een ren-lijn is net zo´n leuke huishond maar een knap stuk gezonder dan een italiaantje.

Hier in het zuiden van spanje is het wat makkelijker omdat hier in de bergen de ´spaanse poedel´ schapen hoedt, de Podencos jagen, de alano/ cane corso etc. idem.
Ook als je zo´n hond níet wil/koopt is het :wow:

Kijk BUITEN de rasgidsjes en tentoonstellingsfokkerij.

Ja, en inderdaad zal je sommigen rassen moeten vergeten.
Neem de Engelse Bulldog die al een paar keer voorbij gekomen is. Op de uitzondering na koop je daar een kostenpost mee die dramatisch triest voor het dier in elkaar zit.
Dit betreft echte HEEL veel rassen op andere manieren die minder in het oog springen.

Lees het boekje en bekijk de docus.
Laat dat bezinken en ga dan lateraal denkend verder.
Het is echt héél triest dat dit zo moet als je gewoon een gezonde rashond-pup wil kopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 17:01

liedje89 schreef:
Het is voor de gemiddelde consument misschien veel te ingewikkeld zo'n boekje en een beetje handige 'fokker' maakt de consument wel wijs dat hij zich niets moet aantrekken van een gedateerd boekje en dat hij de uitzondering is en het allemaal juist doet.

Vandaar dat ik stel dat de DB/ PvdD, Sophai-stichting en overheid de ethsiche kant moeten aanpakken als zijnde dierenmishandeling.
Idem dat het een zaak is voor de consumentenbond dat de honden veelal gewoon inferieure producten zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 17:10

liedje89 schreef:
Er zijn in de verleden jaren juist uitgebreid van dit soort verhalen in het nieuws gehaald en toch varen de rasvereningen er nog steeds wel bij hoor.

...en vergeet de dierenartsen niet :)*

Als je geen da persoonlijk als vriend goed kent krijg je daar ook geen onverstrengelde info vandaan over een eventueel probleemvrije keuze mbt ras/fokker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:54

Neej schreef:
Als je een zgn 'vloerkleedje' wilt, dan kies je een hondje uit rasgroep 9. Die zijn namelijk gefokt als gezelschapshonden, het woord zegt het al :)*

Dat klopt ook niet helemaal want de meerderheid van de rassen uit die groep hebben ook een gebruiksdoel gehad; poedels zijn felle jachthonden, tibetaanse terriers zijn veedrijvers, spaniels zijn van oorsprong ook jachthondjes enz.

Machie

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:59

Hmm, de golden is ook geen dood haarkleedje hoor. Helemaal de jachtlijn goldens zijn superfanatiek!

Ohw, ik zei ergens dat een 100% gezonde hond ene illusie is en daar blijf ik bij. Natuurlijk moet het fokken van een gezonde hond de instelling zijn, maar ga je elke hond in je fokkerij met een afwijking uitsluiten dan versmal je je genonenpolen wel dermate dat je alle aan inteelt gerelateerde gezondheidsproblemen krijgt.

Mijn rashondje (puli) is vrij gezond. Alleen oogproblemen en HD komen eigenlijk voor. Maar ook maar heel weinig, gelukkig!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:00

Huertecilla schreef:
Als je geen da persoonlijk als vriend goed kent krijg je daar ook geen onverstrengelde info vandaan over een eventueel probleemvrije keuze mbt ras/fokker.

Nou idd!
Of voeding. De gemddelde DA blijft vers voeren belachelijk vinden. Ze raden altijd het merk aan dat ze zelf verkopen |(