Help.. het loopt uit de hand.. hij heeft gebeten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:52

Iris82 schreef:
cinn87 schreef:
Mijn Amerikaanse stafford is ook niet bezig om hogerop te komen en dat komt omdat hij al weet waar zijn plaats is !!

Er zijn honden die het altijd blijven proberen. En dat heeft niets met onmacht van de baas te maken maar met het karakter van de hond. Die zul je dus consequent moeten laten blijken dat jij boven hen staat. Dit is echter niet nodig voor 95% van de honden. Maar voor die 5% zeer zeker wel.
Maar dit is een heel andere discussie.

Ik denk ook zker wel dat je daar gelijk in hebt, dat het ook kan liggen aan de karakter van een hond.
Maar toch blijf ik er bij dat het voor het grootste deel aan de baas ligt.

Iris82

Re: Help.. het loopt uit de hand.. hij heeft gebeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:55

Tuurlijk!! :) Een hond voelt feilloos zwakte aan en sommige willen daar meer dan graag gebruik van maken!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:28

cinn87 schreef:
liedje89 schreef:
Het lijkt mij veel effectiever als TS zelf een gedragstherapeut over de vloer krijgt en hulp ipv de hond weg te sturen?? Grote kans dat de hond gewoon weer terug valt in oud gedrag als hij dan nog weer terug komt. Of de TS moet de hond echt permanent willen herplaatsen, dat lijkt mij overgens geen slecht idee gezien het kleine kind.

Ik ben trouwens ook niet zo voor dat packleader gedoe, het is namelijk niet de bedoeling om deel uit te gaan maken van de roedel van je hond, het is de bedoeling dat de hond deel uit gaat maken van jou gezin }:0 . Een hond die zich volledig natuurlijk gedraagd zou helemaal geen handige huishond zijn ("voedernijd" is bijv ook helemaal niet vreemd voor een onderdanige hond in "het wild") en bovendien zijn de meeste van deze theoriën niet daadwerkelijk gebaseerd op natuurlijk gedrag maar op gedrag in door mensen samengestelde (dus abnormale) groepen.

En de hond zal het gezin dus echt wel als zijn roedel gaan zien en daar moet jij dus de Alpha in zijn!

Ik zeg nergens dat je niet de leiding moet hebben hoor ;), of dat je een hond niet mag corrigeren . Maar je bent geen hond dus word je ook geen alpha hond en je bent een groep mensen dus je blijft een gezin :)*. Het is ook helemaal niet haalbaar of realistisch om een natuurlijke roedel na te willen bootsen . Onze hond is helemaal niet dominant maar dat betekend niet automatisch dat ze geen bezitterigheid of voerdernijd kan hebben, dat ze zich altijd braaf zal gedragen of wat sommige mensen zelfs lijken te denken dat ie dan trucjes kan als zit en af. Dat ze uit angst of pijn nooit kan grommen of happen. Heel veel mensen blijven bij ieder verkeerd gedrag maar roepen dat je de roedelleider moet worden, terwijl het imo heel vaak zo is dat je de leiding in zeker mate wel hebt maar dat de communicatie naar de hond niet duidelijk is.

Een hond die bijv uithaald aan de lijn doet dat meestal omdat baas aan de andere kant van de lijn ineens gespannen/angstig/druk word, als die hond zichzelf echt de leider waande zou hij zelf wel bepalen of een situatie onveilig is en hij moet aanvallen. De hond valt dan niet aan omdat zijn hij geen leider heeft de hond valt aan omdat de leider dat (vaak onbewust) aanmoedigd of beloont :)* . Zo is het met heel veel gedragingen zo dat je een dier met gewone conditionering soms verkeerde dingen aanleerd en dat heeft vaak helemaal niet zoveel met groepsgedrag of leiderschap te maken. Volgens mij stamt probleem gedrag veel vaker uit het feit dat een mens een hond niet duidelijk weet te maken wat hij wil en de hond daardoor in de war raakt of dat de mens de hond gewoon echt iets heel anders aanleerd dan ie wil, dan uit een rangorde conflict.
Ik zie het bijv ook heel vaak met trekken aan de ene kant corrigeren mensen hun hond door te rukken aan de lijn aan de andere kant lopen ze wel net zo snel of zelfs sneller in de richting die de hond uittrekt dus ze belonen onbewust het gedrag wat ze tegelijkertijd aan het corrigeren zijn. Immers trekt een hond omdat hij sneller ergens naartoe wil en dus is het dan zelfbelonend als hij dat doel berijkt.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:49

ik irriteer me er echt dood aan dat iedereen hier maar loopt te roepen van geef die rat/cavia maar een keertje maat 41..
Volgens mij heeft TS al wel duidelijk gemaakt dat de hond op een lichamelijke manier straffen tot nu toe geen oplossing is geweest. Ik denk dat de hond gewoon uitvalt als verdediging/angst!

Ik denk dat als jij als eigenaar agressief overkomt op je hond dan kan die hond 2 dingen doen, of hij zwicht ervoor (en is naar mijn idee gewoon bang voor je ipv respect) of hij gaat in de verdediging. Je kunt een hond wel willen laten zwichten voor jou gezag, maar je kunt moeilijk die chi in tienen schoppen. Volgens mij krijgt deze hond gewoon geen duidelijkheid en lost die het op door uit te vallen.. voor mijn gevoel weet de hond gewoon niet hoe die moet reageren op alles en heeft het niet zo zeer met dominantie te maken (maar misschien zit ik er wel helemaal naast, je kunt het vanaf een computer zowieso niet zo goed beoordelen)

Normaal zou ik niet snel dieren met mensen vergelijken, maar als je het even doortrekt naar kinderen, wil jij als ouder zijnde dat je kinderen luisteren naar je omdat ze ontzag/angst voor je hebben of wil je dat ze luisteren omdat ze jou accepteren als "opdrachtgever". Ik denk dat dit probleem alleen opgelost kan worden als er wordt gekeken waar het gedrag vandaan komt ipv alleen de gevolgen te bestrijden..
Ik vind trouwens echt niet dat je een hond nooit een schop mag verkopen, maar ik heb het wel het idee dat de hond dan alleen maar leert af te remmen voor de flitspaal en dan vervolgens (als de dreiging van jou weg is) gewoon weer vrolijk gas te geven.. Je kunt het wel af willen dwingen, ik geloof dat je een hond echt wel respect (of is het angst voor de gevolgen?) kunt afdwingen maar dan kun je hem naar mijn idee niet vertrouwen als je er zelf niet bij bent..

Ik zou trouwens echt een gedragstherapeut erbij halen (ik zou je betty buijtels adviseren!), ik denk namelijk niet dat de situatie hopeloos is, maar ik vind het wel echt heel link met je kindje!

Ik vind het trouwens heel moeilijk om onder woorden te brengen wat ik bedoel ik hoop ook dat niet heel bokt meteen in de aanval gaat omdat ik een andere mening/gevoel heb..

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:52

cinn87 schreef:
NoGo schreef:
Nikki ik weet in ieder geval dat ik mijn stafford teef noooooit naar jou zou doen (bij wijze van spreken he want ze gaat gewoon nooit weg).
Niet constant dominant, niet constant proberen hogerop te komen?
Bij jou zou ze binnen no-time een levensgevaarlijk monster worden.
Ik vraag me echt af of jij wel eens een roedel honden bij elkaar heb gezien, zo niet je bent van harte welkom een keer te komen observeren.

Je doet net alsof het in een roedel alleen draait om het hogerop komen! Nou, dus niet hoor...
Volgens mij zijn de beste gedragstherapeuten ( bijv Ceaser Milan ) er duidelijk over dat een gezin voor een hond een roedel is.
Mijn Amerikaanse stafford is ook niet bezig om hogerop te komen en dat komt omdat hij al weet waar zijn plaats is !!

Nou dus niet hoor???...komt niet erg vriendelijk over :+
Volgens mij ken je mij niet en mijn staff niet weet je niet hoe ze bij ons is binnengekomen of hoe ze uberhaupt in huis of buiten zich gedraagt.
Ze domineert zeker nog wel ondanks dat ze dondersgoed weet dat wij de baas zijn.
Als ze ook maar een moment kans krijgt om te domineren en dat doet ze al met een onschuldig lijkend trek of bal spelletje, maar ook als er visite komt zijn de gevolgen niet te overzien als wij ons daar niet van bewust zouden zijn en dat heeft niets te maken met dat de hond niet weet wat haar plaats is maar gewoon met het feit dat zij altijd een heel huishouden heeft gerund en overal haar zin in kreeg omdat iedereen bang was.
Wij zijn ons daar zeer van bewust en houden hier dus ook ten alle tijden rekening mee.
Gelukkig geven de meeste honden het snel op maar wij hebben er gewoon 1 die dat dus door het verleden niet doet, lijkt me verder ook geen probleem zolang je je hier van bewust bent en er rekening mee houdt.
Graag in het vervolg niet te snel vanachter je computer oordelen ;)
De rest kan via pb want dit is wel erg offtopic :o

TS heb je al een geschikt persoon gevonden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:30

NoGo schreef:
Nou dus niet hoor???...komt niet erg vriendelijk over :+
Volgens mij ken je mij niet en mijn staff niet weet je niet hoe ze bij ons is binnengekomen of hoe ze uberhaupt in huis of buiten zich gedraagt.
Ze domineert zeker nog wel ondanks dat ze dondersgoed weet dat wij de baas zijn.
Als ze ook maar een moment kans krijgt om te domineren en dat doet ze al met een onschuldig lijkend trek of bal spelletje, maar ook als er visite komt zijn de gevolgen niet te overzien als wij ons daar niet van bewust zouden zijn en dat heeft niets te maken met dat de hond niet weet wat haar plaats is maar gewoon met het feit dat zij altijd een heel huishouden heeft gerund en overal haar zin in kreeg omdat iedereen bang was.
Wij zijn ons daar zeer van bewust en houden hier dus ook ten alle tijden rekening mee.
Gelukkig geven de meeste honden het snel op maar wij hebben er gewoon 1 die dat dus door het verleden niet doet, lijkt me verder ook geen probleem zolang je je hier van bewust bent en er rekening mee houdt.
Graag in het vervolg niet te snel vanachter je computer oordelen ;)
De rest kan via pb want dit is wel erg offtopic :o

TS heb je al een geschikt persoon gevonden?

Ik geloof best dat er ook honden zijn die inderdaad het leiderschap van een mens niet zomaar accepteren. Waarbij je echt extreem duidelijk en consequent moet zijn anders gaan ze de beslissingen wel zelf nemen. Maar vind jij dat dat bij veel honden het probleem is???

Naar mij idee is een echt dominante hond een zeldzaamheid. Ik ken er eigenlijk maar 1 waar het naar mijn idee een beetje inzit en dat is juist een hele stabiele rustige hond die niet gauw in de aanval zou gaan, maar wel beslissingen voor zichzelf zou nemen als het erop aan kwam

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:39

Ik zou met deze hond naar een gedragstherapeut gaan en zorgen dat je hem beter leert begrijpen en ook beter leert 'straffen'. Ik ben wel weg van Cesar Millan en dat is dan ook duidelijk in mijn topic. Ik heb in mijn eigen topic de keus gemaakt een agressieve hond te halen, terwijl ik al jaren geen honden meer gehad heb. Door me energie aan te passen en beter na te denken voor ik een handeling uitvoer is dit een super fijne hond geworden. Wat 4 mensen voor mij niet waar konden maken, kon ik wel.
Ik wens je succes met je beslissing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:42

Iris82 schreef:
Er zijn honden die het altijd blijven proberen. En dat heeft niets met onmacht van de baas te maken maar met het karakter van de hond. Die zul je dus consequent moeten laten blijken dat jij boven hen staat. Dit is echter niet nodig voor 95% van de honden. Maar voor die 5% zeer zeker wel.
Maar dit is een heel andere discussie.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Op het moment dat er evenwicht in een groep (het gezin) en de hond zijn plaats weet is er rust. Het is juist een gebrek duidelijke leiding, waardoor een hond altijd zal proberen "hogerop" te komen. En er iets verandert aan de samenstelling van de groep (het gezin), zal de hond het opnieuw proberen. Zelf heb ik na het overlijden van mijn oudste hond (een teef) en de intrede van een nieuwe pup ervaren dat de balans dan echt even weg is en de anderen duidelijk opnieuw op hun plaats moeten zetten. Nu weet iedereen zijn plek weer en is er weer lekker rust in de tent :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:33

MamboBeach schreef:
Ik vind het bijzonder dat mensen over een Chi een beetje banketstaaf doen... Net of die geen schade kunnen aanrichten... :roll: Wat is het verschil tussen een Chi, Herder, Labrador, Stafford en noem maar op?

Dus eigenlijk, tegen een Chi durven jullie wel maar een Staff bijvoorbeeld niet? :D Of dat is serieuzer? Ik zou niet weten waarom want ik zou een Chi de kans niet willen geven om mijn kind te bijten. Ik zou zo'n hond niet over de vloer willen hebben...

pak 'm beet 45kg?
En dan heb ik het nog maar niet over de bijtkracht, als ik moet kiezen wie me bijt doe mij die chi dan maar. Niet die pitbull.
Beide hebben niet te bijten maar die chi pak je wel net wat makkelijker aan dan die pitbull.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:41

MamboBeach schreef:
Nikki__ schreef:
Een hond ziet zijn gezin niet als roedel, een hond is neit élke dag bezig hoger op te komen, een hond is niet continu dominant...
Dat allemaal zó achterhaald... Jammer dart die idiote adviezen nog steeds voorbij komen.

TS, nogmaals, heb je er al eens iemand bij gehaald met verstand van hondengedrag?

Als je dat niet van plan bent, snap ik niet helemaal waarom je dit topic geopend hebt.
De meeste bokkers gaan er vanuit dat wat jij verteld, ook echt zo is. Alleen wij kunnen niet zien hoe het er écht aan toe gaat. Misschien interpeteer jij het gedrag wel verkeerd, en is het misschien wel agressie vanuit angst.

Wil dit een kans van slagen hebben, zal je er tijd en geld in moeten steken. Is dat het je waard?
Alle adviezen over GT en hondenscholen heb je nog niet op gereageerd, wat bij het idee geeft dat je dat niet van plan bent te gaan doen....

Een heel normale reactie vind ik dit niet maargoed...
Hebben de honden van tegenwoordig dat tegen jou verteld dan?

Ieder voedt zijn hond(en) anders op, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wie zegt dat jij alle wijsheid in pacht hebt en dat uitgerekend jij gelijk hebt? Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar...

Nee, maar de waterschapper die het dominantie model in de wereld heeft geroepen, david mech, heeft er toen een boek overgeschreven. Zijn boek was gebaseerd op de pik orde bij kippen die veelste klein leefde en een groep van 10! wolven die die telkens van wolf wisselde en die leefde op een stuk van 10x20 vierkante meter. Even ter vergelijking: dat is hetzelfde verhaal als dat wij naar Big Brother keken een paar jaar geleden, niet te vergelijken dus met de echte wereld.

Jaren later heeft dezelfde wetenschapper zijn onderzoek opnieuw gedaan en is hij erachter gekomen dat zijn vorige onderzoek, de dominantie theorie, helemaal niet klopt! Nu 60 jaar later hangt nog iedereen aan zijn achterhaalde idee en dat vind hij zelf ook niet leuk.

Als ik tijd heb dit weekend zoek ik de preciese datums enz voor je op, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.
Laatst bijgewerkt door Urko op 07-09-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:43

Ik begrijp iets niet, als de chi vervelend doet, gewoon muilkorfen bij het uitlaten, dus hoezo dat je zus zelf mag weten zonder of met muilkorf, als het bekend is dat hij bijt, gewoon altijd muilkorven, eigenlijk eigen schuld dat je zus is gebeten.

en anders ff aan de riem een ruk geven, ophouden met die onzin.

Het is maar een klein hondje, die kan je toch wel aan? dat is wat ik gewoon niet snap. je moet ook niet agressief opvoeden maar gewoon duidelijk en consuqent zijn, op een eerlijke manier.

Ik ken iemand die ook een chi heeft, n hele leuke grappig beest, dus ik snap niet dat er iemand is die het niet aankan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:43

Ragdollcat schreef:
Ik begrijp iets niet, als de chi vervelend doet, gewoon muilkorfen bij het uitlaten, dus hoezo dat je zus zelf mag weten zonder of met muilkorf, als het bekend is dat hij bijt, gewoon altijd muilkorven, eigenlijk eigen schuld dat je zus is gebeten.

Het is maar een klein hondje, die kan je toch wel aan? dat is wat ik gewoon niet snap. je moet ook niet agressief opvoeden maar gewoon duidelijk en consuqent zijn, op een eerlijke manier.

Ik ken iemand die ook een chi heeft, n hele leuke grappig beest, dus ik snap niet dat er iemand is die het niet aankan.

Dit soort dingen lossen het probleem niet echt op en ik geloof dat ts het al heeft geprobeerd en niet alle chi's hebben natuurlijk hetzelfde karakter dat is nogal afhankelijk van vele factoren..

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:09

@NoGo:
Het is maar hoe je het interpreteert!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:16

Urko hoe je het ook went of keert het komt op hetzelfde neer. hodn of wat voor mens/dier wil hoger in rang komen om een betere positie te krijgen. mensen doen het met woorden of met lichamelijk geweld, honden gebruiken hun uitstraling en gedrag/geluid. ze zullen steeds een fijner/mooier beter plekje willen opeisen, en daar mag niemand bijkomen. want dat is van die hond. je kan als baasje ingrijpen of denken dat het wel schattig is. ach hij legt zo lekker laat maar gaan. op een gegeven moment gaat hij vreten jatten van je. en waag het niet af te pakken want dan laat ik mn tandjes zien. ach...hij zal het wel lekker vinden. even later mag een ander niet meer op zijn of haar plek op de bank. het is onze taak om hier grenzen in te trekken. en de meesten zullen dat ook wel lukken en zetten het dier eeven terrug op de plaats. grijp ej niet in zal hij steeds hogerop willen komen, steeds meer. dus mensen die denken dat een hond niet alle dagen met rangorde bezig zijn maak ik mij toch ernstige zorgen om. als ik met mijn honden in een park loop zie ik onmidelijk aan de soortgenoten dei wij ontmoeten hoe zij in de rang staan. laag of proberen hoger op te komen. elke dag is een hond daar mee bezig. en daarom gaat het zo vaak mis.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:34

Ik heb niet het hele topic door gelezen , maar een chi die onhandelbaar is , is net zo vervelend als iedere andere onhandelbare hond.
9 van de 10 keer ligt het aan de baasjes zelf overigens.
Zo heb ik een onhandelbare jack russel in huis gehaald
Beestje was agressief en viel naar alles en iedereen uit. Waarom , hij had niets geleerd in zijn pup tijd en voornamelijk eerst verwend worden als pup zijnde en naarmate hij ouder werd en pup af was niets meer mogen en overal op een lijfelijke manier op afgestraft worden.
De Jack russel kwam bij mij als 2 jarige niet opgevoede magere hond die niets kon en niets wou. en inderdaad agressief gedrag vertoonde.

Oplossing : Achter halen wat voor agressief gedrag het is , bij mijn hond was het angst agressie.
hulp erbij zoeken en snel . Ik heb een zware( zwaar in de zin van 3 avonden per week en dat 3 maanden lang ) cursus met hem gevolgt en ben extra begeleid door de GT
Na de 1e 4 weken zag ik zal veranderingen en nu 3 jaar verder heb ik een geweldige hond aan hem. !
Lief voor iedereen mens en dier en een echte knuffel !

Dus als je het er voor over hebt om er tijd en geld in te steken , doen !
Wil je dit niet , zoek iemand die het wel wilt of inderdaad een spuitje.
Dat spuitje klinkt heel cru , maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik bij mijn hond geen veranderingen had gezien ik hem ook een spuitje had gegeven.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:08

seresta schreef:
Urko hoe je het ook went of keert het komt op hetzelfde neer. hodn of wat voor mens/dier wil hoger in rang komen om een betere positie te krijgen. mensen doen het met woorden of met lichamelijk geweld, honden gebruiken hun uitstraling en gedrag/geluid. ze zullen steeds een fijner/mooier beter plekje willen opeisen, en daar mag niemand bijkomen. want dat is van die hond. je kan als baasje ingrijpen of denken dat het wel schattig is. ach hij legt zo lekker laat maar gaan. op een gegeven moment gaat hij vreten jatten van je. en waag het niet af te pakken want dan laat ik mn tandjes zien. ach...hij zal het wel lekker vinden. even later mag een ander niet meer op zijn of haar plek op de bank. het is onze taak om hier grenzen in te trekken. en de meesten zullen dat ook wel lukken en zetten het dier eeven terrug op de plaats. grijp ej niet in zal hij steeds hogerop willen komen, steeds meer. dus mensen die denken dat een hond niet alle dagen met rangorde bezig zijn maak ik mij toch ernstige zorgen om. als ik met mijn honden in een park loop zie ik onmidelijk aan de soortgenoten dei wij ontmoeten hoe zij in de rang staan. laag of proberen hoger op te komen. elke dag is een hond daar mee bezig. en daarom gaat het zo vaak mis.

heb jij wel eens geobserveerd? Honden zijn oppertunisten. Ze gaan niet op de bank liggen om hoger op te komen, maar gaan op de bank omdat het lekker ligt.
Honden zijn niet continu met rangorde bezig. Als deze rangorde bevestigd is, is er gewoon rust in de groep. Stel je voor he, een groep wilde honden die moeten jagen voor voedsel.. Als ze elke dag alleen maar bezig zijn met hogerop komen, is de roedel binnen een week dood. Een roedel heeft een vorm nodig, maar als deze er is, zal hij ook niet snel veranderen.
Het is namelijk van levensbelang dat er duidelijkheid is in de roedel en dat ze kunnen samenwerken. Als de stabiliteit er niet is, kunnen ze niet samen werken.

Google maar eens wat, lees eens wat boeken door, want wat je zegt klopt niet :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:15

Klijntjuh schreef:
BTW op pb's met : 'als je hem een spuitje ga geven, geef hem dan maar hier' ga ik uiteraard niet in!

Inderdaad!
Sorry , ik kan zelf niet veel tips geven (zou hem zelf laten inslapen) ,maar die mensen die maar blijven herhalen dat het maar een klein hondje is etc
slaat nergens op.

Zelfs een hondendeskundige (bijv. Ceasar Milan) had het erover dat die grote minder erg en zelfs minder gevaarlijk kunnen zijn dan die kleintjes!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:27

nikki houd jij het maar bij goldens en labjes. groet kans dat dat wel goed blijft gaan :) lijkt me een veiliger idee. want echt veel verstant van honden heb je niet zo te zien.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:49

seresta schreef:
nikki houd jij het maar bij goldens en labjes. groet kans dat dat wel goed blijft gaan :) lijkt me een veiliger idee. want echt veel verstant van honden heb je niet zo te zien.

:(:)

heel appart dat jij een van de weinige bent die er zo over denkt... Denk dat dat eerder wat over jouw verstand van honden zegt, dan over dat van mij.
En Goldens staan op nummer 1 van bijtincidenten(wat ook een hele eerlijke vergelijking is... not). Die zou ik dan maar niet aan mij toevertrouwen. :+ Zal vast een agressief monster worden, omdat ze bij mij gewoon op de bank mogen... :D
Appart, dat alle honden die ik heb gekend en heb gehad, gewoon op de bank mochtn/mogen, en er geen enkel doorgedraaid is.
Zijn allemaal uitzonderingen zeker?

Edit; Misschien leuk voor je om door te lezen: http://www.hondenplaza.nl/Hond_op_de_bank
en: http://www.hondenpage.com/hondenforum/7 ... ingen?.php
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 07-09-11 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:50

seresta schreef:

En alles wat je nu verteld is dus gebazeerd op de dominantietheorie... Het is totaal niet hetzelfde als wat David Mech realizeerde tijdens zijn latere onderzoeken.. Wist je dat een ranglagere zijn voer mag verdedigen tegenover een rang hogere en dat die heel gemakkelijk zijn voer houd? Want dat is namelijk uit het tweede realistische onderzoek gekomen. Een hond doet niet steeds iets om hoger in rang te komen, dat is achterhaald! Een hond doet iets omdat het waarde voor hem heeft op dát moment. Een hond trekt aan de lijn omdat hij geleerd heeft dat druk op zijn nek hem ergens brengt (snuffelen andere hond, aandacht van een persoon, voer, zijn behoefte kunnen doen). Het gedrag wat de hond op dat moment uitvoert levert hem iets op dus.

Een hond die onzeker is aan de lijn tegenover soortgenoten kan bijvoorbeeld uit gaan vallen. Omdat zijn gedrag, uitvallen, zijn soortgenoot verjaagt (de onaangename prikkel = soortgenoot) zal hij dit gedrag vaker gaan toepassen in de toekomst. Want met dat gedrag (gedrag = is uitvallen naar de andere hond) verwijdert hij zijn onaangename prikkel en voelt dat dus op dat moment goed voor de hond.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:55

seresta, je begint nu wel erg af te dwalen. Ik ben het zeker echt niet altijd met Nikki__ eens, maar je kunt niet gaan lopen schermen dat ze geen verstand van honden heeft, want dat heeft ze zeker wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:12

Grappig dat mensen denken dat een hond/mens elke dag bezig is om hoger in rang te komen.
Sla je echt de plank mis.
Als je die honden ziet zie je continue gestreste honden.

In mijn ogen heb je met een hond een samenwerkingsverband, geen dictatuur.
Ook helemaal niet nodig.
Als de hond alle vetrouwen heeft in zijn baas, zijn omgeving (huis/thuis) en gezinsleden dan is er harmonie, en absoluut geen strijd.

Vergeet ook niet het verschil tussen een keer ondeugend en dominant.
Maar weinig honden zie je écht dominant gedrag vertonen.
9 van de 10 keer komt het voor uit angst, stres, onbegrip en nervositeit.

Ik denk zelf dat deze chi een ontzettend gevoelig, onzeker en lichtelijk nerveus/neurotisch hondje is.
Mocht je daar met schoenmaat 43 overeen gaan dan sla je de hond er letterlijk en figuurlijk uit, ongeacht zijn grootte.
Dan vererger je deze situatie alleen maar en de hond zal van kwaad tot erger gaan bijten.

TS: ligt je nadruk in huis op de negatieve dingen of de positieve? Beloon je hem wel eens voor gewenst gedrag? Als hij bijvoorbeeld niet uithaalt naar je kleinje, als hij lekker ligt te soezen ergens enzovoort?
En mocht je hond uitvallen naar andere honden, gelijk uit de situatie halen met een speeltje of wat dan ook. Zorgen dat jij de leukste wordt, en alle aandacht naar jou/jullie samen uitgaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:30

Hannanas schreef:
En mocht je hond uitvallen naar andere honden, gelijk uit de situatie halen met een speeltje of wat dan ook. Zorgen dat jij de leukste wordt, en alle aandacht naar jou/jullie samen uitgaat.

even een opmerking over bovenstaand, als de hond al uitvalt dan moet je hem NOOIT uit de situatie proberen te halen met een speeltje. je beloont op dat moment het gedrag daar juist mee en dat is niet de bedoeling. als je al een speeltje gebruikt dan is dat VOORDAT de hond in de situatie terecht komt. dus, er komt bijv. een hond aan waarbij je weet dat de jouwe gaat uitvallen. dan gebruik je het speeltje of wat dan ook om je aandacht op jezelf te vestigen. jij bent leuker dan de andere hond. dan ben je het voor en voorkom je dat hij z;n aandacht op de andere hond gaat vestigen. je moet zowiezo al voorkomen dat hij in de situatie komt. dus op de hond letten. zodra hij te lang fixeerd op de hond, blaffen, grommen, haren overeind, opgewonden of wat dan ook, ben je feitelijk al te laat. hij is op dat moment al in z'n opgewonden staat. kom je er wel in dan moet je meteen omdraaien en weglopen van de andere hond. je hond mag niet "denken" dat door zijn gedrag de andere hond afdruipt. door zelf abrubt om te draaien en weg te lopen, breek je het af. maar het mooiste is gewoon goed op je hond letten en de hele situatie voorkomen. dit is me door de gedragstherapeuten verteld waar m'n hond een paar weken intern heeft gezeten. en het werkt super. hond wist niet wat hem overkwam toen ik omdraaide en met hem wegliep. je verrast ze daar mee en als je dit concequent vol houdt dan weet je hond ook dat je dit gedrag niet tolereerd. vertoont hij goed gedrag?? koekje, aai, click, speeltje of wat dan ook. met de mijne is dit in combinatie met een clicker gedaan en zodra er een andere hond komt dan let hij alleen op mij omdat hij weet dat dat leuker is. want hij krijgt een click en een brokje kaas. het was na een paar x ook afgelopen terwijl mijn herder absoluut niet de makkelijkste is. andere GT deed het op de "harde" manier maar daarvan heeft hij alleen geleerd dat hij op z'n donder krijgt als hij andere honden ziet. dus hij had wel afgeleerd dat andere honden niet aangevallen mochten worden maar hij naaide zich alsnog op en vondt andere honden niets.

voor de rest ben ik het helemala met je eens.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:40

Ayasha schreef:
Of het nou een chi of een pitbull is, hij moet aangepakt worden. TS loopt het hele topic excuses te verzzninen voor het achterlijke gedrag van die rat. En dat nog met een kind er bij.

en bedankt...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:47

Ragdollcat schreef:

Dit is dus typisch een reactie van iemand die geen flauw benul heeft van de situatie!

ruk aan de riem gaat niet i.p.v. hernia van de hond

Aggresief opvoeden? kan ik toch wel aan? wat zijn dat voor lukrake opmerkingen?

Daaraast ken ik, en heb ikook leuke chi's elke hond is ANDERS!
ik snap dat jij niet snapt dat je het niet aan zou kunnen..