Iris82 schreef:cinn87 schreef:Mijn Amerikaanse stafford is ook niet bezig om hogerop te komen en dat komt omdat hij al weet waar zijn plaats is !!
Er zijn honden die het altijd blijven proberen. En dat heeft niets met onmacht van de baas te maken maar met het karakter van de hond. Die zul je dus consequent moeten laten blijken dat jij boven hen staat. Dit is echter niet nodig voor 95% van de honden. Maar voor die 5% zeer zeker wel.
Maar dit is een heel andere discussie.
Ik denk ook zker wel dat je daar gelijk in hebt, dat het ook kan liggen aan de karakter van een hond.
Maar toch blijf ik er bij dat het voor het grootste deel aan de baas ligt.
Een hond voelt feilloos zwakte aan en sommige willen daar meer dan graag gebruik van maken!
. Een hond die zich volledig natuurlijk gedraagd zou helemaal geen handige huishond zijn ("voedernijd" is bijv ook helemaal niet vreemd voor een onderdanige hond in "het wild") en bovendien zijn de meeste van deze theoriën niet daadwerkelijk gebaseerd op natuurlijk gedrag maar op gedrag in door mensen samengestelde (dus abnormale) groepen.
, of dat je een hond niet mag corrigeren . Maar je bent geen hond dus word je ook geen alpha hond en je bent een groep mensen dus je blijft een gezin
. Het is ook helemaal niet haalbaar of realistisch om een natuurlijke roedel na te willen bootsen . Onze hond is helemaal niet dominant maar dat betekend niet automatisch dat ze geen bezitterigheid of voerdernijd kan hebben, dat ze zich altijd braaf zal gedragen of wat sommige mensen zelfs lijken te denken dat ie dan trucjes kan als zit en af. Dat ze uit angst of pijn nooit kan grommen of happen. Heel veel mensen blijven bij ieder verkeerd gedrag maar roepen dat je de roedelleider moet worden, terwijl het imo heel vaak zo is dat je de leiding in zeker mate wel hebt maar dat de communicatie naar de hond niet duidelijk is.
Wat is het verschil tussen een Chi, Herder, Labrador, Stafford en noem maar op?
Of dat is serieuzer? Ik zou niet weten waarom want ik zou een Chi de kans niet willen geven om mijn kind te bijten. Ik zou zo'n hond niet over de vloer willen hebben...