Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
anneliesdj schreef:En ik ben het helemaal met je eens dat een hond onder appel hoort te staan maar als ze loslopen en rondscharrelen kun je zo'n situatie niet altijd voorkomen. Katten houden zich graag schuil in de bosjes, hond rommelt wat en voor je door hebt dat er iets gaande is zit je hond er al achteraan.
fargo schreef:Tja het punt is dat deze hond ook al een schaap heeft gegrepen, dat is echt wel heel andere koek vind ik. En het is wel heel snel van kwaad tot erger gegaan en dat vind ik een slecht signaal.
En achter katten aangaan is één ding, ze dood maken of behoorlijk verwonden is ook weer wat anders.
Overigens heeft niemand gereageerd op mijn opmerking dat ik altijd heb "geleerd" dat als een hond een schaap heeft gepakt hij STANDAARD moet worden ingeslapen en dat dat niet optioneel is..
fargo schreef:Right, ik denk dat ze ook de veiligheid van de dieren om zich heen wil kunnen garanderen en met 4 kinderen en een andere hond erbij is het focussen op deze hond ook niet de hele tijd mogelijk lijkt me.
Ik vind het een beetje raar dat een aantal mensen het heel gewoon vinden dat deze hond daadwerkelijk dieren verwond of doodt. Ik heb jachthonden gehad, die gaan ook jagen, maar zullen nooit doden. En deze hond heeft al een verleden, zal niet voor niets een aantal keren herplaatst zijn en een kans van fifty fifty op herhaling en terugval is mij te hoog.
DaniBanani schreef:Ik zie hier steeds als argument dat 'de hond er de dupe van wordt'...maar dat ís hij toch al?
Of het probleem nu is veroorzaakt (of niet goed is aangepakt) door TS of door vorige eigenaars, feit is dat de hond hier allang de dupe van is. Het gaat er dus alleen nog maar om wat dan de beste manier is om daarmee om te gaan.
Optie 1 = gedragsdeskundige erbij halen. Zou een goede optie zijn, binnen een langdurig traject, maar TS heeft al aangegeven met meerdere contact gehad te hebben en hier zelf geen enorme bedragen aan te willen uitgeven. Of dat goed/eerlijk is of niet is niet relevant, eenieder is vrij die keuze te maken. Dan blijven er 2 opties over:
Optie 2 = zoeken naar nieuwe eigenaar/hond naar asiel brengen. In 't asiel gaat hij waarschijnlijk niet meer weg met dit verhaal of ze willen hem niet aannemen. Nieuwe eigenaar zoeken kan, maar lang niet iedereen wil dit, en ondertussen moet de hond bij TS blijven, die kleine kinderen rond heeft lopen en in de buurt geen goede reputatie zal hebben inmiddels w.b. de hond. Bovendien kán de hond fantastisch zijn met kleine kinderen...net zoals hij dat misschien ook hád kunnen zijn met schapen. Is dat een risico wat je mag nemen?
Optie 3 = inslapen. Hond heeft hier geen weet van, dus 'een goed leven verdienen' vind ik een menselijk argument. Hond vindt zelf niet dat-ie dat 'verdient' hoor, weet hij veel.. Je weet zeker dat de hond geen dieren meer aanvalt en hoeft niet het risico te nemen dat hij ooit wél de stap naar een klein kind maakt. Ookal is die kans maar 1 of 5%..je mág zo'n risico toch niet nemen? Nog los van de veel grotere kans dat er meer dieren aangevallen worden, en ook dát mag je die eigenaren niet aandoen vind ik.
En tuurlijk, de één zal voor optie 1 kiezen, de ander voor optie 2, en TS kiest voor optie 3. Klinkt een beetje dubbel in deze context, maar leven en laten leven. Je hoeft niet achter de keuze te staan, maar om iemand er dan op aan te vallen en te beledigen alleen omdat zij andere ideeën/waarden/normen hebben...
DaniBanani schreef:Optie 2 = zoeken naar nieuwe eigenaar/hond naar asiel brengen. In 't asiel gaat hij waarschijnlijk niet meer weg met dit verhaal of ze willen hem niet aannemen. Nieuwe eigenaar zoeken kan, maar lang niet iedereen wil dit, en ondertussen moet de hond bij TS blijven, die kleine kinderen rond heeft lopen en in de buurt geen goede reputatie zal hebben inmiddels w.b. de hond. Bovendien kán de hond fantastisch zijn met kleine kinderen...net zoals hij dat misschien ook hád kunnen zijn met schapen. Is dat een risico wat je mag nemen?
Optie 3 = inslapen. Hond heeft hier geen weet van, dus 'een goed leven verdienen' vind ik een menselijk argument. Hond vindt zelf niet dat-ie dat 'verdient' hoor, weet hij veel.. Je weet zeker dat de hond geen dieren meer aanvalt en hoeft niet het risico te nemen dat hij ooit wél de stap naar een klein kind maakt. Ookal is die kans maar 1 of 5%..je mág zo'n risico toch niet nemen? Nog los van de veel grotere kans dat er meer dieren aangevallen worden, en ook dát mag je die eigenaren niet aandoen vind ik.
Caye schreef:Wij hebben sinds 2 maanden een amerikaanse bulldog x boerboel. 2.5 jaar oud en echt super gehoorzaam. Ik heb 4 kids en een jack x chiuhuahua en het gaat geweldig goed. Een hond naar mijn hart. Andere honden zijn geen probleem.
Normaliter lopen ze snachts en savonds laat bij het uit laten los. Nooit problemen gehad. tot mijn man 3 weken geleden met een wit gezich mij wakker maakte. HIj was ze aan het uitlaten en ze schoten een tuin in. Voordat mijn man ze tot de orde kon roepen waren ze er al uit. En onze grote hond had een kat met zn poot vast in haar slipketting hangen. Hij hoorde geen gerom, geblaf, of gemauw. Geen bloed niks. alleen angst in de ogen van de hond
.Wij waren er zwaar van geschrokken en ik heb meteen een goede DA gebeld en die hebben een gedragstherapeut in dienst voor honden.
DIe vertelde dat het geen valsigheid is maar gewoon speelsheid. Ze weet niet wat ze fout doet.
Ze verscheurd ze niet. Ze speelt er mee. Maar met zo grote bek en grote kaken is het funess.
Verderop in de straat schoot de kat onder een auto en me hond stond er voor. Die pakte ik in haar nekvel beet en gooide haar op haar zij en sprak haar ferm toe.
Ze was meteen onderdanig en heb haar mee naar binnen genomen.
Maar wat nu!? Hond is een super beest. Voor ons.. voor de kids.. voor andere honden.
Buiten cursussen om die ik wil gaan volgen ( tis ook een bulldog dus hardleers) Als ze aan de riem loopt of naast de fiets dan kijkt ze alleen naar katten maar ze doet dan niks.

fargo schreef:Overigens heeft niemand gereageerd op mijn opmerking dat ik altijd heb "geleerd" dat als een hond een schaap heeft gepakt hij STANDAARD moet worden ingeslapen en dat dat niet optioneel is..
LovingSonja schreef:@Jana_en_ik een hond hoort onder appel te staan bij de baas, zo niet, laat hem dan niet los.
Mijn eigen katten lopen niet buiten maar de kat van mijn ouders (in een rustige woonwijk) dus wel.(in eigen tuin MET kattenbak en daar blijft hij, (territorium gaat niet verder dan de tuin van mijn ouders en de tuin van buurvrouw zonder huisdieren en zij vindt dat prima (en gezellig), zij heeft zelf geen huisdieren meer maar vroeger wel een hond gehad, er is dus niemand die last van hem heeft.) Heel zelden komt hij op het parkeerterrein achter het huis van mijn ouders, maar als hij daar zou worden gegrepen door een loslopende hond dan zou denk ik de hel losbreken, niet alleen door mijn ouders maar ook door de andere buurtbewoners. Wij hebben overigens zat honden in de wijk en dat gaat prima, de dieren luisteren goed vertonen geen agressief gedrag, zelfs een stel greyhounds die SUPER luisteren, nooit geen last.
Misschien is het een unicum dat wij in de wijk van mijn ouders nooit problemen hebben met de goed opgevoede honden, ik kom namelijk geregeld heel ander soort tegen (als ik met mijn paard aan het rijden ben in bos, duin en op het strand) Maar, even een gewetensvraag: hoe vindt jij het als je met je paard aan het rijden bent en er een happende hond in de benen van je paard hangt? Het risico van het rijden? kom nou toch, sorry hoor, ik ben gek op alle dieren maar een hond die extreem jachtgedrag vertoond moet gewoon aangelijnd en/of gemuilkorft zijn.
Nu snap ik dat het aanlokkelijk is om achter een rennend 'object' aan te jagen maar een hond moet ten aller tijden onder appel van de baas staan, hij moet luisteren en zo niet, dan is het een gevaar. Ook (juist misschien wel) voor kleine kinderen en mensen die deelnemen in het verkeer. Begrijp me goed, ik ben absoluut geen hondenhater, maar zoals al eerder gezegt, een hond die niet luisterd naar zijn/haar baas kan niet zo de straat op, daar moeten maatregelen worden genomen. De beslissing van TS is een dappere en misschien ook wel een goede en dat zeg ik niet als kattenliefhebster maar vanuit veiligheids optiek.
Tieme schreef:en voor TS: ik zou dus NOOIT gaan fietsen met een kind achterop en een hond er naast. hoe lief of braaf hij/zij ook is. het hoeft niet eens de schuld van jouw hond te zijn maar voor hetzelfde geld komt er een hond die bijv. op de jouwe duikt en dan lig je gewoon met zn allen onderuit. met kind achterop heb je stukken minder te vertellen en al helemaal niet met een kind achterop.
en misschien bot gezegd maar ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je gaat fietsen met een hond waarvan je weet dat hij achter katten aan vliegt. nu was het een schaap maar het had net zo goed een kat (wat veeeeel vaker voor kan komen) kunnen wezen die uit de bosjes schoot en dan had je ook onderuit gelegen.
fargo schreef:.
Overigens heeft niemand gereageerd op mijn opmerking dat ik altijd heb "geleerd" dat als een hond een schaap heeft gepakt hij STANDAARD moet worden ingeslapen en dat dat niet optioneel is..
fargo schreef:loulou schreef:na de eerste pagina te hebben gelezen had ik niet gedacht dat het topic zo'n wending zou krijgen. TS ik hoop dat je je best gaat doen dit dier te herplaatsen. ik zou het niet eerlijk vinden dat je dit dier maar 2 weken de kans geeft een nieuwe baas te zoeken omdat het anders voor jou te emotioneel wordt.
Right, ik denk dat ze ook de veiligheid van de dieren om zich heen wil kunnen garanderen en met 4 kinderen en een andere hond erbij is het focussen op deze hond ook niet de hele tijd mogelijk lijkt me.
Ik vind het een beetje raar dat een aantal mensen het heel gewoon vinden dat deze hond daadwerkelijk dieren verwond of doodt. Ik heb jachthonden gehad, die gaan ook jagen, maar zullen nooit doden. En deze hond heeft al een verleden, zal niet voor niets een aantal keren herplaatst zijn en een kans van fifty fifty op herhaling en terugval is mij te hoog.
zeker niet. 
Caye schreef:"Bij TS past"![]()
Is dit niet vreselijk kortzichtige manier van oordelen en je zelf indekken?
Je weet niet eens wie ik ben.
Met deze zin lijkt het wel dat het onze schuld is dat ze achter beesten aan gaat. TIs een dom ongeluk dat ze is ontsnapt op de camping. ( als iemand zn sleutels thuis vergeet zn zich buitensluit is dat ook maar meteen een oordeel over vellen hoe iemand in elkaar zit? )
van de buitenwacht is alles zo makkelijk gesproken en gezegd. ( net als met huizelijk geweld oid of relaties.. makkelijk te oordelen van buitenkant.. tot je er zelf in zit)
Bench heb ik niet zo grote. Moet ik geld uit geven die ik NIET heb momenteel na al die DA kosten.
Ik ben op zoek naar de oplossing Dus ik snap je laatste zin niet zo..
Is dat relavant??

,en dan mag je hopen dat het er voorgoed uit is na die 2,5 uur anders kost het je echt honderden euro's,en dat voor iets waarvan ik denk dat je met consequent corrigeren en zelf heel oplettend uitlaten al een heel eind komt...
Caye schreef:fargo schreef:.
De DA en politie die ik uit me zelf gebeld heb om te vragen zeggen zolang ze nog leven en geen hond of kind is,.. dat het niet zo is. Dat inslapen tegenwoordig heel zelden nog gebeurt dat het ECHT heel heel ver moet geweest zijn.
Verders alles gelezen. Heb drukke dag achter de rug en geen tijd en zin nog gehad om alles te reageren.![]()
De gene waar ik pb van gehad hebben antwoord ik sowieso heel snel terug.
fargo schreef:anneliesdj schreef:Het is idioot om een hond te laten inslapen alleen omdat hij achter katten aan gaat, tenminste, dat vind ik.
Tja het punt is dat deze hond ook al een schaap heeft gegrepen, dat is echt wel heel andere koek vind ik. En het is wel heel snel van kwaad tot erger gegaan en dat vind ik een slecht signaal.
En achter katten aangaan is één ding, ze dood maken of behoorlijk verwonden is ook weer wat anders.
je echt goed moet overwegen of je dat doet.