Buren hebben te kleine hok voor kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Buren hebben te kleine hok voor kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:14

Nee, ik ga nog liever met mijn hond in bad dan dat ik biologisch koop. Het is allemaal een beetje een zeepbel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:15

Het moeilijke is dat er diverse milieukenmerken zijn voor oa biologisch en ecologisch.
Elk kenmerk kent zijn eigen eisen, dit houdt in dat niet elk groene sticker op de verpakking zomaar wil zeggen dat het betreffende beest een betere leefomstandigheid heeft gehad.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:16

Je geeft in je begin topic aan dat de kippen een hok van 1 bij 0.3 hebben. Dat wil dus zeggen dat ze wel een dak hebben waar ze onder kunnen schuilen.

Heb zelf 4 kippen, met 8 konijnen en 2 eenden in de tuin. Hebben een ren van +- 20 vierkante meter.
Hierin staat een tuinhuisje van 1.8 bij 1.3. Bij lange na dus niet genoeg volgens jou...
Mijn kippen gaan 's avonds op stok, de konijnen wisselen, dan liggen ze buiten, dan in het hok of achter het hok bij de voertonnen.
De eenden gaan helemaal nooit naar binnen.

Je geloofd het of niet, maar wanneer het regent, zitten de meeste dieren bij mij in de tuin, gewoon in de regen en hier kiezen ze dan toch echt zelf voor.

Uit je omschrijving, maak ik dus op dat ze een hok hebben, wat volgens jou te klein is..
Als die kippen nat regenen, dan is dat dus hun eigen keuze.

p.s. Mijn kippen eten ook brood, hlet voer staat in het hok, dat kunnen mijn buren dus niet zien.

Ik ga er vanuit dat je het beste met deze dieren voor hebt, maar ga eerst goed informeren voordat je zo hard van de toren blaast..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:18

Brainless schreef:
Het moeilijke is dat er diverse milieukenmerken zijn voor oa biologisch en ecologisch.
Elk kenmerk kent zijn eigen eisen, dit houdt in dat niet elk groene sticker op de verpakking zomaar wil zeggen dat het betreffende beest een betere leefomstandigheid heeft gehad.

Het wordt tijd dat dit voor de consument wat eenvoudiger en duidelijker wordt aangegeven..

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:20

@Waventy
Ik krijg uit de OP juist mee dat er geen onderdak is. Dat de leefruimte voor de kipjes 1 bij 0.3 meter is wil toch niet zeggen dat er een dak is?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:21

Waventy schreef:
Je geeft in je begin topic aan dat de kippen een hok van 1 bij 0.3 hebben. Dat wil dus zeggen dat ze wel een dak hebben waar ze onder kunnen schuilen.

Heb zelf 4 kippen, met 8 konijnen en 2 eenden in de tuin. Hebben een ren van +- 20 vierkante meter.
Hierin staat een tuinhuisje van 1.8 bij 1.3. Bij lange na dus niet genoeg volgens jou...
Mijn kippen gaan 's avonds op stok, de konijnen wisselen, dan liggen ze buiten, dan in het hok of achter het hok bij de voertonnen.
De eenden gaan helemaal nooit naar binnen.

Je geloofd het of niet, maar wanneer het regent, zitten de meeste dieren bij mij in de tuin, gewoon in de regen en hier kiezen ze dan toch echt zelf voor.

Uit je omschrijving, maak ik dus op dat ze een hok hebben, wat volgens jou te klein is..
Als die kippen nat regenen, dan is dat dus hun eigen keuze

p.s. Mijn kippen eten ook brood, hlet voer staat in het hok, dat kunnen mijn buren dus niet zien.

Ik ga er vanuit dat je het beste met deze dieren voor hebt, maar ga eerst goed informeren voordat je zo hard van de toren blaast..

Met hok bedoelde ik afmetingen. Er zit niks op de bovenkant, wat ik al een tijdje zeg. Tja maar jouw diertjes hebben nog 20 vierkante meter, deze nog niet eens 1

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:22

MarcoBorsato schreef:
Nee, ik ga nog liever met mijn hond in bad dan dat ik biologisch koop. Het is allemaal een beetje een zeepbel.

Zou leuk zijn als ik met mijn hond in bad kon :D maar vind ze jammergenoeg niet zo leuk!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:23

Meteen naar de dierenbescherming lijkt mij niet echt een goed idee!
Zullen je buren blij mee zijn.
(waarschijnlijk zijn die kippen voor het suikerfeest over 2 weken of voor het offerfeest)
Waarom doe je niet een getypte brief(lekker anoniem) in de brievenbus, wat die dieren voor verzorgen nodig hebben.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:27

Beli schreef:
Meteen naar de dierenbescherming lijkt mij niet echt een goed idee!
Zullen je buren blij mee zijn.
(waarschijnlijk zijn die kippen voor het suikerfeest over 2 weken of voor het offerfeest)
Waarom doe je niet een getypte brief(lekker anoniem) in de brievenbus, wat die dieren voor verzorgen nodig hebben.

Nee, we bellen sowieso even aan. Dan komt het rechtstreeks over. Mijn moeder is very straight dus die belt aan en zegt waar het op staat. (natuurlijk wel beleefd, maar standvastig)

Ik denk dat ze idd voor het offerfeest zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:29

Dit vond ik nog op de site van de rijksoverheid.
http://english.minlnv.nl/portal/page?_p ... 73&p_mode=
Citaat:
Hobbydieren

Voor varkens, kippen of kalkoenen die niet bedrijfsmatig voor gebruiks- of winstdoeleinden worden gehouden, zijn geen dierrechten nodig, wel geldt er een maximum voor het aantal te houden dieren. Een particulier mag bijvoorbeeld drie vleesvarkens houden, of 250 legkippen, zonder over dierrechten te beschikken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:31

Brainless schreef:
Dit vond ik nog op de site van de rijksoverheid.
http://english.minlnv.nl/portal/page?_p ... 73&p_mode=
Citaat:
Hobbydieren

Voor varkens, kippen of kalkoenen die niet bedrijfsmatig voor gebruiks- of winstdoeleinden worden gehouden, zijn geen dierrechten nodig, wel geldt er een maximum voor het aantal te houden dieren. Een particulier mag bijvoorbeeld drie vleesvarkens houden, of 250 legkippen, zonder over dierrechten te beschikken.

Woeeii 250 kippen maximaal voor niet bedrijfsmatig gebruik, zijn er wel veel. Dan las ik dit inderdaad verkeerd. Waren denk ik richtlijnen wat kip minimaal moet hebben:
Onderdak, voer+water, per 2 kippen minimaal 2 vierkante meter

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:35

Die regels gelden alleen voor het bedrijfsmatig hebben van dieren, voor particulieren gelden geen vaste regels.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 00:36

Nee, dit had ik gelezen op het kippenforum :P dus hobbymatig, maar het waren alleen aanwijzingen wat je het beste kon doen voor je kipjes zeg maar

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:15

Ts wat kan jij liegen zeg!!!!
Zit even van alles te zeggen wat niet waar is.
Als jij echt iets tegen de bioindustrie wilt doen,dan moet je toch eerst eens leren hoe de wet in elkaar zit!
Inplaats van alles en nog wat gaan roepen.
Je weet niet eens hoe het nu werkelijk zit met biologisch eten.
De koeien krijgen daar ook antibotica .

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:22

liesjecryos schreef:
Ts wat kan jij liegen zeg!!!!
Zit even van alles te zeggen wat niet waar is.
Als jij echt iets tegen de bioindustrie wilt doen,dan moet je toch eerst eens leren hoe de wet in elkaar zit!
Inplaats van alles en nog wat gaan roepen.
Je weet niet eens hoe het nu werkelijk zit met biologisch eten.
De koeien krijgen daar ook antibotica .

Hee sorry he mevrouw

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:47

MarcoBorsato schreef:
Ze zijn ook pas vanaf 2012 verboden. Maar worden idd niet gebouwd en de meeste supermarkten weigeren de eieren.

Klopt, maar die eieren worden wel gebruikt voor b.v taarten, mayonaise, sauzen, toetjes, etc. Dus eigenlijk houden we onszelf maar wat voor als we zeggen dat we scharreleieren e.d kopen. Die bioindustrie eieren krijgen we voorlopig toch nog wel binnen. Helaas.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:37

Hoe is het met de kippetjes, zitten ze nog steeds in dat kleine hokje, of heb je inmiddels al actie ondernomen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:46

femke27 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ze zijn ook pas vanaf 2012 verboden. Maar worden idd niet gebouwd en de meeste supermarkten weigeren de eieren.

Klopt, maar die eieren worden wel gebruikt voor b.v taarten, mayonaise, sauzen, toetjes, etc. Dus eigenlijk houden we onszelf maar wat voor als we zeggen dat we scharreleieren e.d kopen. Die bioindustrie eieren krijgen we voorlopig toch nog wel binnen. Helaas.

Het is altijd lastig, denk je er goed aan te doen. Koop je iets lekkers voor jezelf waar niks mis mee kan zijn, maar vergeet je dat in bijv deeg ook eieren zitten en dat je niet weet waar die vandaan komen. Het is lastig!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:47

Homiafortuna schreef:
Hoe is het met de kippetjes, zitten ze nog steeds in dat kleine hokje, of heb je inmiddels al actie ondernomen.

We zijn langs geweest of ze onderdakje voor ze wilde maken, dat is wel het minste wat ze kunnen doen. Ik heb niet gezien of ze het hebben gedaan, ben momenteel net terug van mijn werk en het is te donker om het te kunnen zien. Dus morgen even een kijkje nemen

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:52

We leven in Nederland en niet in Marokko. Er wordt van ons ook verwacht dat we niet als vrouw in een mini rok de moskee binnen stappen. Dus wij mogen ook verwachten dat ze zich aan onze regels houden. En als je dat niet wil of kan dan moet je een plek zoeken waar dat wel kan.

quote="wopkelover"]
spicegirl schreef:
thuis slachten mag niet, dus DB bellen...

hoewel ik het idee van slachten niet zo fijn vind .
vind ik het wel raar dat jij wil dat ze de dieren bescherming belt omdat de buren n kip slachten .
ik zie daar eerlijk gezegt het probleem niet zo van .
wat is het verschil tussen op de slacht slachten of thuis.
behalve dat het niet mag natuurlijk .
maar ik denk dat dat achter in het schuurtje een stuk rustiger gaat , dan de kippen die per 10 de nek om wordt gedraaid .

maar ik vind wel dat de dieren tot die tijd , een degelijk hok moeten hebben en fatsoenlijk voer ,[/quote]

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:20

maxxlover schreef:
We leven in Nederland en niet in Marokko. Er wordt van ons ook verwacht dat we niet als vrouw in een mini rok de moskee binnen stappen. Dus wij mogen ook verwachten dat ze zich aan onze regels houden. En als je dat niet wil of kan dan moet je een plek zoeken waar dat wel kan.

quote="wopkelover"]
spicegirl schreef:
thuis slachten mag niet, dus DB bellen...

hoewel ik het idee van slachten niet zo fijn vind .
vind ik het wel raar dat jij wil dat ze de dieren bescherming belt omdat de buren n kip slachten .
ik zie daar eerlijk gezegt het probleem niet zo van .
wat is het verschil tussen op de slacht slachten of thuis.
behalve dat het niet mag natuurlijk .
maar ik denk dat dat achter in het schuurtje een stuk rustiger gaat , dan de kippen die per 10 de nek om wordt gedraaid .

maar ik vind wel dat de dieren tot die tijd , een degelijk hok moeten hebben en fatsoenlijk voer ,
[/quote]

Daarom hoop ik dat het op een humanische manier gebeurt. Omdat ze dus alleen hallal vlees eten. Het bloed moet er dus eerst allemaal uit voordat ze het bakken/eten. Ik hoop daarbij dat het dier dan al dood is, een niet levend loopt dood te bloeden want dat mag dus niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:35

@TS
Ook voor normaal vlees laat men het lichaam leegbloeden.
Dat heeft nl niets met hallal te maken, de manier van doden (vaak) wel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:36

Hoe doden ze dan hallal vlees?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:39

*stille meelezer*
@ TS
is er al iets ondernomen?
waarom zou je een hok maken zonder dak?
Staan er veel bomen (waar kippen bij kunnen)?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:39

dan snijden ze de hals slagader door

en voor ze dat doen zeggen ze eerst , allah agbar . en dan is het hallal
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 16-08-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt