Babynijn met gebroken voorpootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Babynijn met gebroken voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:33

Ik geef TS ook groot gelijk, wat jammer dat ze zich nou zo moet verdedigen.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:46

Jammer dat TS aangeeft geen update meer te plaatsen, er zijn hier genoeg mensen die goedbedoeld gereageerd hebben!
Ik ben ook wel benieuwd wat een DA in zo'n geval als dit adviseert ... nuttig om hier dus wel neer te zetten, zodat anderen die in eenzelfde soort situatie komen daar weer wat aan hebben! ;)

Overigens, de reacties hier dat dieren zich ook met een poot minder prima redden vind ik wel wat te nuanceren. Natuurlijk gaat een dier zich daarmee redden, want hij moet zien te overleven. Of het nou echt prettig is, is een tweede .... je kunt daarom best wel de vraag stellen of je bij zo'n jong diertje niet moet beslissen om hem te laten inslapen als het pootje niet meer te redden is. Soms moet je juist uit dierenliefde ook dit soort keuzes maken, dus altijd het konijntje in leven laten hoeft niet per definitie de beste keuze te zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:48

Huh dat heeft ze helemaal niet geschreven? Ze schrijft als mensen doorgaan met aanvallen en afz*iken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:50

love_western schreef:
En als er nu weer mensen gaan zeiken of wat dan ook, ben ik er klaar mee. En plaats is ook geen updates meer. Heb totaal geen behoefte daar aan. En wil me daar nu helemaal niet druk over maken. Heb al genoeg zorgen aan het nijntje.

Dat lijkt er toch op dat ze geen update gaat geven, maar goed ... ieder moet doen wat ie wil, he! ;)
Hopelijk komt het goed met de nijn!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:56

oow dan heb ik verkeerd gelezen, mijn excuses.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:00

Poeh, wat een heftig topic. In mijn ogen heeft TS echt het beste voor met haar konijntje. Zelf gaan prutsen met pijnstilling is heel dom, ten eerste moet je goed weten welke dosering, ten tweede kan een diertje het pootje dan overbelasten omdat de pijn minder is.

Laat je nog weten hoe het is afgelopen ts?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:11

Jezus mina wat een geblaf hier over het feit dat ze wacht met een diertje...ts zal ongetwijfeld gek zijn op haar huisdieren en het beste met haar beestjes voor hebben. Ik begrijp haar wel.

Hier in almere moet je het centrale nummer bellen, vervolgens word je terug gebeld door een dierenarts die je niet kent of slechte ervaringen mee hebt. Wellicht is dit ook zo bij de regio van ts.

Het is namelijk niet een kweste van 'ik mag die dierenarts niet' maar t feit dat deze dierenarts niet de medische zorg voldoende kan geven en ts het onverandwoord vind. Daarnaast kan een dierenarts niet veel, pijnstillers geven ze niet snel bij poot problemen omdat ze de poot dan overblasten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:14

Plaats hier toch nog een update en hoop dat de mods snel de onnodige reactie's verwijderen. Weet ondertussen toch wel dat ik niet het beste voor heb met mijn dieren :=
Maar goed, de dierenarts vond dat ik perfect heb gehandeld. En hij vond het geen probleem dat ik had gewacht tot vandaag, hij zei dat het diertje bij mij in goede handen was/is en dat ik haar al goed had verzorgt.

Ze moet sowieso 2 a 3 weken apart zitten en dan moet het botje weer goed aangroeien. Want de botjes staan precies op elkaar. Dus erg gunstig. Alleen is hij wel bang dat Frummy het pootje niet meer gaat gebruiken, waarscheinlijk verlamd dus. Ook moet ik in de gaten houden dat pootje niet koud aangaat voelen.
Zie ik geen verbetering, dan moet ik weer bellen. En kijken we voor verdere oplossingen. Dus amputatie of spuitje.

Dierenarts ziet zelf amputatie wel zitten, ook omdat dit een jong konijn is en het een voorpootje is. Maar dat is voor latere zorg.

Konijntje blijft momenteel lekker apart zitten. En krijgt geen pijnstilling. Waarom? Kans is groot dat ze het pootje toch gaat overbelasten. En de DA zei ook dat ze verder weinig pijn heeft en dat ze zelf doorheeft dat ze het pootje niet kan gebruiken.

Dus somminge bokkers hebben hier aardig hun energie verspild :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:14

En bedankt voor diegene die het voor mij opnamen :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:22

Ik weet niet hoeveel mensen hier zelf wel eens breuken hebben gehad, maar ik weet van mijn ergste gecompliceerde breuk dat ik er maar een paar dagen pijn aan heb gehad.

Als het echt een hopeloze zaak is, dan zou ik het beessie af laten maken (twee benigen ed) . Maar een konijn heeft nog 3 andere pootjes om mee te lopen, en een konijn in gevangenschap hoeft niet aan de ren voor jagers.

Even naar de dierenarts, de boel laten zetten indien nodig. En als het niet nodig is dan gewoon niet naar de dierenarts. Men moet niet vergeten dat de dieren in gevangenschap volledig verzorgd worden, dus als die een week of wat weinig uit de voeten kunnen dan is dat helemaal niet zo een drama. En laten we nou eerlijk zijn, iedereen heeft wel eens een pijntje of een ditje of een datje. Er zullen weinig paardenmensen zijn die nog nooit iets gebroken hebben, en hoeveel last heb je nou eigenlijk van een breuk?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:22

Ik heb bijna de gehele topic gelezen,
Ik kan me wel verplaatsen in TS, hier is ook een DA waar ik liever niet naar toe ga, maar als het moet, dan moet het, puur voor het dier.

TS super dat er goede vooruit zichten zijn voor Frummy, ook al moet zij straks een voorpootje missen, ze is nog jong en kan daar makkelijk oud mee worden.
Wel jammer dat ze nu alleen moet zitten, misschien een idee om iets van een knuffel in het hok te leggen, dat ze niet zo geheel alleen is ( heb ik met mijn toen zieke nijn ook gedaan en die ging er tegen aan kruipen )

Nogmaals, ik kan me in TS verplaatsen, al had ik wel een DA gebeld, verhaal uitgelegd en evt. pijnstilling gevraagd voor het dier. Want kan me niet voorstellen dat nijn geen pijn heeft ( gehad ), denk dat zij een hele grote pijngrens heeft.
In ieder geval beterschap voor haar en hopelijk groeit alles weer netjes aan elkaar. Laar je nog wel een controle foto maken ? vraag puur uit nieuwsgierigheid, want geloof niet dat je echt super slecht bent voor je dieren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:23

Oh fijn dat je dierenarts zo reageert :j
Dan is het gewoon een kwestie van afwachten. Sterkte ermee!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:26

Nou zie je wel, prima gereageert dus!
Succes ermee!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:28

Als het pootje verlamd is, is het goed om voor amputatie te gaan, maar waarom niet nu?
Het moet prima te testen zijn of er nog pijngevoel aanwezig in de poot.
Dan is het probleem opgelost.
En kan hij lekker aan de pijnstilling....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:29

tjoppie schreef:
Ik weet niet hoeveel mensen hier zelf wel eens breuken hebben gehad, maar ik weet van mijn ergste gecompliceerde breuk dat ik er maar een paar dagen pijn aan heb gehad.

Als het echt een hopeloze zaak is, dan zou ik het beessie af laten maken (twee benigen ed) . Maar een konijn heeft nog 3 andere pootjes om mee te lopen, en een konijn in gevangenschap hoeft niet aan de ren voor jagers.

Even naar de dierenarts, de boel laten zetten indien nodig. En als het niet nodig is dan gewoon niet naar de dierenarts. Men moet niet vergeten dat de dieren in gevangenschap volledig verzorgd worden, dus als die een week of wat weinig uit de voeten kunnen dan is dat helemaal niet zo een drama. En laten we nou eerlijk zijn, iedereen heeft wel eens een pijntje of een ditje of een datje. Er zullen weinig paardenmensen zijn die nog nooit iets gebroken hebben, en hoeveel last heb je nou eigenlijk van een breuk?

De boel laten zetten is geen optie, en zorgt alleen maar voor meer stress. Daarbij gaat het huidje snel kapot. En gaat konijn aan het gips knagen enzo. En dat is helemaal niet bevordelijk voor het pootje

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:31

@love western ; goed gedaan meid, ook de wijsheid om gisteren gewoon niet meer te reageren, wens je veel succes met je konijntje(s), zelfs je eigen da zei dat je het goed gedaan hebt, trek je niets aan van het commentaar hier op bokt, velen hebben de krant van vandaag nog niet gelezen over wat er allemaal in de wereld gebeurd.....

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:32

@LW. Ik zou een dierenarts daarover laten beslissen denk ik. Tenzij ik zelf al zou kunnen zien van de buitenkant dat het niet een volledige breuk is waarbij het ene deel naast het andere deel zit.

Diertje leert er wel mee leven hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:34

Freya schreef:
Ik heb bijna de gehele topic gelezen,
Ik kan me wel verplaatsen in TS, hier is ook een DA waar ik liever niet naar toe ga, maar als het moet, dan moet het, puur voor het dier.

TS super dat er goede vooruit zichten zijn voor Frummy, ook al moet zij straks een voorpootje missen, ze is nog jong en kan daar makkelijk oud mee worden.
Wel jammer dat ze nu alleen moet zitten, misschien een idee om iets van een knuffel in het hok te leggen, dat ze niet zo geheel alleen is ( heb ik met mijn toen zieke nijn ook gedaan en die ging er tegen aan kruipen )

Nogmaals, ik kan me in TS verplaatsen, al had ik wel een DA gebeld, verhaal uitgelegd en evt. pijnstilling gevraagd voor het dier. Want kan me niet voorstellen dat nijn geen pijn heeft ( gehad ), denk dat zij een hele grote pijngrens heeft.
In ieder geval beterschap voor haar en hopelijk groeit alles weer netjes aan elkaar. Laar je nog wel een controle foto maken ? vraag puur uit nieuwsgierigheid, want geloof niet dat je echt super slecht bent voor je dieren.

Pijnstilling is niet goed. Grote kans dat ze zichzelf gaat overbelasten. En der moet zo weinig mogelijk in het hok. Ook nergens waar ze achter kan blijven hangen/haken. Zit nu dus ook op zaagsel met een pluk hooi.

Wel kan ze via het gaas contact krijgen met de andere nijntjes. Controle foto weet ik nog niet. Als ze straks gewoon weer goed loopt en pootje goed gebruikt lijkt mij dit onnodig. Gebruikt ze pootje niet dan word het geamputeert. Maar is tegen die tijd altijd nog over na te denken. En der valt veel te overleggen met deze DA.

En ik ben zeker niet slecht voor mijn dieren. Anders had ik de nijntjes wel in een hokje gestopt van 60 bij 40 cm. Ze zitten nu in een ren van 4 bij 2. En andere helft lopen 4 kipjes. En ren is volledig afgesloten, zodat er geen roofdieren erbij kunnen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:35

love_western schreef:
Plaats hier toch nog een update en hoop dat de mods snel de onnodige reactie's verwijderen. Weet ondertussen toch wel dat ik niet het beste voor heb met mijn dieren :=
Maar goed, de dierenarts vond dat ik perfect heb gehandeld. En hij vond het geen probleem dat ik had gewacht tot vandaag, hij zei dat het diertje bij mij in goede handen was/is en dat ik haar al goed had verzorgt.

Ze moet sowieso 2 a 3 weken apart zitten en dan moet het botje weer goed aangroeien. Want de botjes staan precies op elkaar. Dus erg gunstig. Alleen is hij wel bang dat Frummy het pootje niet meer gaat gebruiken, waarscheinlijk verlamd dus. Ook moet ik in de gaten houden dat pootje niet koud aangaat voelen.
Zie ik geen verbetering, dan moet ik weer bellen. En kijken we voor verdere oplossingen. Dus amputatie of spuitje.

Dierenarts ziet zelf amputatie wel zitten, ook omdat dit een jong konijn is en het een voorpootje is. Maar dat is voor latere zorg.

Konijntje blijft momenteel lekker apart zitten. En krijgt geen pijnstilling. Waarom? Kans is groot dat ze het pootje toch gaat overbelasten. En de DA zei ook dat ze verder weinig pijn heeft en dat ze zelf doorheeft dat ze het pootje niet kan gebruiken.

Dus somminge bokkers hebben hier aardig hun energie verspild :')

heel reeel, goede DA!! klinkt als een nette breuk, dus geen man overboord. Dat groeit wel weer aan of niet, dat maakt eigenlijk niks uit.

succes voor het nijntje!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:36

Fijn TS dat je zo goed voor je konijntje zorgt. Zal ook vast opluchten dat de dierenarts het hier helemaal mee eens is, en je dus goed gehandeld hebt. Je zou bijna aan je eigen gaan twijfelen als je sommige voorgaande reacties leest.

Ik heb er ook bewondering voor dat je waarschijnlijk een van de jongste bent in dit topic, en als een van de meest volwassene reageert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:37

Paintlinger schreef:
Als het pootje verlamd is, is het goed om voor amputatie te gaan, maar waarom niet nu?
Het moet prima te testen zijn of er nog pijngevoel aanwezig in de poot.
Dan is het probleem opgelost.
En kan hij lekker aan de pijnstilling....

Omdat er een kans bestaat dat er wel weer gevoel in komt. En volgens de DA is het natuurlijk beter als ze weer op 4 pootjes kan lopen.
Maar ik moet met een week of anderhalve week verbetering zien.
En pijnstilling hoeft momenteel niet, omdat nijn zich dan gaat overbelasten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:38

tjoppie schreef:
@LW. Ik zou een dierenarts daarover laten beslissen denk ik. Tenzij ik zelf al zou kunnen zien van de buitenkant dat het niet een volledige breuk is waarbij het ene deel naast het andere deel zit.

Hoebedoel je? Ik kon zelf heel goed voelen dat er een breuk zat. En dierenarts bevestigde het idd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:41

Dat vind ik altijd wel discussiewaardig.
Ik vind het eigenlijk niet kunnen ( en een heel ouderwetse gedachte) om pijn als behandeling te gebruiken.

Ik werk zelf in een tweedelijns kliniek en dit is absoluut iets wat er bij ons niet ingaat.
Pijnbestrijding is de basis van alles!!
En dat overbelasten wordt vaak heel erg overdreven, meestal is daar geen sprake van.
Wanneer je je dier (hond, kat, konijn) pijnbestrijding geeft en in een kleine bench houdt dan kan hij zich ook niet overbelasten, maar heeft hij ook geen pijn.

Is er geen rontgenfoto gemaakt?
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 08-08-11 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:42

DaphneR93 schreef:
Fijn TS dat je zo goed voor je konijntje zorgt. Zal ook vast opluchten dat de dierenarts het hier helemaal mee eens is, en je dus goed gehandeld hebt. Je zou bijna aan je eigen gaan twijfelen als je sommige voorgaande reacties leest.

Ik heb er ook bewondering voor dat je waarschijnlijk een van de jongste bent in dit topic, en als een van de meest volwassene reageert!

Bedankt voor je reactie! En lucht idd op. Klinkt stom maar ik vertrouw echt op mijn gevoel. En dat heeft mij nog nooit in de steek gelaten. En ik lees ook veel over dieren en kijk veel dierenprogammas. Dus in meeste gevallen weet ik wel te handelen. Wou tot paar jaar geleden ook altijd dierenarts worden.

En ik en de dierenarts denken gelukkig ook vaak hetzelfde over als een dier nog te redden is of niet. En hij houdt niet van prutsen. Dus als hij vind dat een dier geen goed leven kan leven dan is hij daar heel duidelijk in. En zo denk ik er ook over.
En dit nijntje heeft een hele grote kans. Dus grijpen we die met beide handen aan.

En bedankt voor het laatste complimentje. Doet me goed.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:43

love_western schreef:
tjoppie schreef:

Hoebedoel je? Ik kon zelf heel goed voelen dat er een breuk zat. En dierenarts bevestigde het idd.

en als dan het ene deel niet naast het andere deel staat dan heb je eigenlijk een vrij nette breuk, en eerlijk gezegd zou ik niks doen aan een babykonijn met een nette breuk. Die heelt wel weer.

Maar als je echt voelt dat de twee botten over elkaar geschoven zijn, dan is het misschien wel handig om de boel te laten zetten. Jouw dierenarts heeft net als jij geconstateerd dat dit niet het geval is, en besloten er niet te veel aan te sleutelen. Ik vind een goede beslissing, daar het dier er echt wel mee groot en oud groeit.