Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:51

Ja, er wordt nog naar haar familie gezocht, niet door het Dolfinarium zelf, zij hebben dat uitbesteed aan NAKID, aangezien die daar de middelen voor hebben. Het is tenslotte een beetje nutteloos om iemand van het Dolfinarium met een bootje daar de zee op te sturen :P . Maar dat heb ik al gezegd geloof ik (sorry, ik doe mijn best niet in herhaling te vallen ;) ). Ik durf niet te zeggen of er ook een geldstroom vanuit het Dolfinarium naar NAKID gaat voor die onderzoeken. Daar heb ik geen zicht op.

De uitspraak van het Dolfinarium klopt toch ook mbt Seaworld? Zij hebben niets te maken met het feit dat Seaworld dolfijnen uit het wild koopt (als dat zo is, daar heb ik me verder niet in verdiept) en veroordelen dat. Dat ze nu de ervaring van trainers uit Loro Parque die door seaworld zijn getraind gebruiken over/met orka's vind ik alleen maar positief. Beter dat dan zelf aankloten.
En je zult me op mijn woord moeten geloven als ik zeg dat ik niet klakkeloos alles aanneem wat Dolfinarium zegt, maar wel mijn redenen heb om bepaalde dingen wel te geloven :)

Een manege die nu nog met stands werkt moet inderdaad gesloten worden. Een manege die dat voorheen heeft gedaan en nu niet meer ook...?
Goed, jij bent van mening dat alle zeezoogdierparken gesloten moeten worden. Ik denk daar iets anders over, dus op dat punt zullen we het waarschijnlijk toch niet eens worden. Mag ik nog wel zeggen dat ik dit wel prima discussieren vindt met jou :) . Ga ik er nu wel mee stoppen, want ik denk dat alles nu wel gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:46

assie schreef:
Ja, er wordt nog naar haar familie gezocht, niet door het Dolfinarium zelf, zij hebben dat uitbesteed aan NAKID, aangezien die daar de middelen voor hebben. Het is tenslotte een beetje nutteloos om iemand van het Dolfinarium met een bootje daar de zee op te sturen :P . Maar dat heb ik al gezegd geloof ik (sorry, ik doe mijn best niet in herhaling te vallen ;) ). Ik durf niet te zeggen of er ook een geldstroom vanuit het Dolfinarium naar NAKID gaat voor die onderzoeken. Daar heb ik geen zicht op.

De uitspraak van het Dolfinarium klopt toch ook mbt Seaworld? Zij hebben niets te maken met het feit dat Seaworld dolfijnen uit het wild koopt (als dat zo is, daar heb ik me verder niet in verdiept) en veroordelen dat. Dat ze nu de ervaring van trainers uit Loro Parque die door seaworld zijn getraind gebruiken over/met orka's vind ik alleen maar positief. Beter dat dan zelf aankloten.
En je zult me op mijn woord moeten geloven als ik zeg dat ik niet klakkeloos alles aanneem wat Dolfinarium zegt, maar wel mijn redenen heb om bepaalde dingen wel te geloven :)

Een manege die nu nog met stands werkt moet inderdaad gesloten worden. Een manege die dat voorheen heeft gedaan en nu niet meer ook...?
Goed, jij bent van mening dat alle zeezoogdierparken gesloten moeten worden. Ik denk daar iets anders over, dus op dat punt zullen we het waarschijnlijk toch niet eens worden. Mag ik nog wel zeggen dat ik dit wel prima discussieren vindt met jou :) . Ga ik er nu wel mee stoppen, want ik denk dat alles nu wel gezegd is.

Je verdraaid een beetje wat ik zeg, denk je nu echt dat ik zo dom ben en denk dat iemand van het dolfinarium daar met een bootje rond dobbert?

En wat betreft seaworld, eerdere uitspraken van het dolfinarium, zie eerdere post, kloppen niet met elkaar. Het hele verhaal van Loro Parque in het stuk die ik heb bijgevoegd, heb je schijnbaar niet gelezen, want zo best gaat het daar allemaal niet.

Maar goed, we verschillen iig van mening en daar zullen we het niet over eens worden. Ik denk ook niet dat wanneer Morgan op Tenerife zit en haar familie wordt gevonden, ze haar vrijheid tegemoet gaat.

Ik zie dieren liever dood, dan als afgestompte circusartiesten in een zwembad zitten. Ik kan daar dan ook niet zo luchtig mee omspringen. Orca's horen niet in gevangenschap, daar houdt het voor mij al op. Zeker niet als die dieren voor geldelijk gewin worden uitgebuit in een leefomgeving die bij lange na niet een vergelijking heeft met een natuurlijke leefomgeving. Dat er met dat soort enorme dieren ook nog eens een fokprogramma wordt opgezet om de dolfinaria op de wereld te bevolken, vind ik ronduit stuitend. Ik blijf van mening dat Morgan nooit een goede kans heeft gehad of zal krijgen op vrijlating en niet omdat het niet zou kunnen.

Ik heb meerdere stukken gelezen over loro parque en imo is dat het fokbedrijf van Seaworld, wat ondoordacht is opgezet, waar een niet op elkaar afgestemde groep orca's bij elkaar is gezet, met alle gevolgen vandien, waar dingen kunnen worden uitgevoerd, maar waar Seaworld in Amerika niet op gepakt kan worden, omdat Tenerife buiten de jurisdictie ligt van het amerikaanse rechtsysteem. Alles daar is onder supervisie van SW gebeurd, maar men kan ze er niet op aanspreken, want ze hadden alleen een 'adviserende'rol in een op zichzelfstaand bedrijf. Morgan is geweldig voor hen, want zo maar nieuw bloed in de genenpoel en dat ging zo gemakkelijk. Even bemoeien met de mensen in Nederland, adviseren, helpen, werknemer die als deskundige meespreekt in het rapport en uiteindelijk is de orka voor hen en zit er met een paar jaar een kalf in. Nou, ik vind het wanstaltig.

Ik blijf erbij dat men veel te vroeg de handdoek in de ring heeft gegooid wat betreft de vrijlating van Morgan, Wel 3 maanden onderzoek en klaar is kees, orka blijft in zwembad. Nou chapeau, petje af, wat een goede daad. Jammer dat Morgan aan het korste eind trekt, maar das vast bijzaak.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 02:52

Mindim schreef:
assie schreef:
Het is tenslotte een beetje nutteloos om iemand van het Dolfinarium met een bootje daar de zee op te sturen :P .

Je verdraaid een beetje wat ik zeg, denk je nu echt dat ik zo dom ben en denk dat iemand van het dolfinarium daar met een bootje rond dobbert?

Je leest mijn smilie verkeerd. Ik maakte een grapje. Ik suggereerde niet dat jij dat zei.

Met de rest van je stuk; ik heb wel degelijk gelezen wat je schrijft, maar zolang ik geen bron heb (en dus kan beoordelen hoe geloofwaardig ik het vind), kan ik er niet zoveel mee. Iedereen kan wat schrijven en er zal vast een kern van waarheid inzitten, maar ik ben vrij kritisch in wat ik geloof en wat niet :) . Wie bedoel je bijvoorbeeld met ARKID? Die naam ben ik tot dusver niet tegen gekomen en met googlen vind ik ook niks.

Maar goed, we zullen wel zien hoe het gaat aflopen. Eerst die rechtszaak maar afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 03:17

mootjah schreef:
dit soort filmpjes doen gewoon pijn om te zien! ze had gewoon na 2 maanden teruggeplaatst moeten worden.. ze komt tenslotte uit het wild dus waarom zou dat niet kunnen?

http://www.youtube.com/watch?v=4Am6pZAa ... re=related
Ik dacht eerst; iedereen zal hier wel weer een mening over hebben en zag zelfs iemand die zei dat het beter was om hem in te laten slapen, maar na dit filmpje snap ik de reacties heel goed. ;(
Het doet mij ook ontzettend veel pijn om een dier zo te zien en ik kreeg tranen in mijn ogen.

Hij kan niet terug in het wild, want dat zal hij mogelijk niet overleven, maar als je toch moest kiezen tussen een lang leven in een pierebadje of een kort leven in de zee waar hij thuis hoort, dan is die keuze toch niet zo moeilijk?
Dit heeft weinig meer te maken met het welzijn van het dier, maar vooral met het entertainment van de mens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:26

@Koudbloedkim, ik heb het filmpje ook maar eens bekeken, en schrik ervan, het bassin is nog ondieper dan ik dacht. En dan te bedenken dat Morgan daar dus inmiddels al een jaar zit...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:46

Zoolgangster schreef:
@Koudbloedkim, ik heb het filmpje ook maar eens bekeken, en schrik ervan, het bassin is nog ondieper dan ik dacht. En dan te bedenken dat Morgan daar dus inmiddels al een jaar zit...

Ik word ook niet vrolijk van die videofilmpjes van het orkaverblijf in teneriffe eerlijk gezegt... Snap niet wat daar zo goed en beter aan is als waar ze nu zit. Is allebei verschrikkelijk en veel meer ruimte krijgt ze toch niet aangezien ze het verblijf zal moeten gaan delen daar.

Triest verhaal.. Misschien ben ik daar wel heel zwart wit in met wilde dieren. Is het haalbaar om ze terug te zetten in de natuur dan moeten we er alles aan doen om het dier op te lappen. Is het niet haalbaar of blijkt het halverwege niet haalbaar te zijn om het dier terug te zetten moet je ook gewoon het lef hebben om er een spuit in te zetten.

Uiteraard ken ik de situatie ook alleen maar van de media en baseer ik daar mijn mening op. Ik ken het verhaal vanuit het Dolfinarium niet. Maar dierentuinen in Nederland kennende doen ze toch wel hun uiterste best om het beste voor het dier te doen.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:49

KoudbloedKim schreef:
mootjah schreef:
dit soort filmpjes doen gewoon pijn om te zien! ze had gewoon na 2 maanden teruggeplaatst moeten worden.. ze komt tenslotte uit het wild dus waarom zou dat niet kunnen?

http://www.youtube.com/watch?v=4Am6pZAa ... re=related
Ik dacht eerst; iedereen zal hier wel weer een mening over hebben en zag zelfs iemand die zei dat het beter was om hem in te laten slapen, maar na dit filmpje snap ik de reacties heel goed. ;(
Het doet mij ook ontzettend veel pijn om een dier zo te zien en ik kreeg tranen in mijn ogen.

Hij kan niet terug in het wild, want dat zal hij mogelijk niet overleven, maar als je toch moest kiezen tussen een lang leven in een pierebadje of een kort leven in de zee waar hij thuis hoort, dan is die keuze toch niet zo moeilijk?
Dit heeft weinig meer te maken met het welzijn van het dier, maar vooral met het entertainment van de mens.

;( Ik kende dit filmpje nog niet maar wat een hel moet dat zijn voor dat diertje. En dan al die mensen die daar lekker staan te kijken naar die Orca en het dolfinarium die lekker binnenloopt met inkomsten van al die mensen die Morgan willen zien.
Ik vind dit echt gewoon misbruik van een dier en ik ben het helemaal met je eens

Wieske_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:50

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:50

Bedankt voor de link.

Ik heb het rapport aandachtig gelezen en vind het nogal tegenvallen helaas. Het staat vol suggesties, uit zijn verband gerukte quotes (van wetenschappers) en zelfs enkele onwaarheden.
Ik vind het ook erg opvallend dat ze al deze conclusies trekt op basis van 4 keer 2,5 uur observeren, tijdens het bezoekuur, waarbij ze omringd is door 100 bezoekers. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de ruwe data van haar verslag. Ik zou graag de ethogrammen zien en niet slechts een foto met 'kijk, Morgan ligt op haar rug, en toont haar stereotype gedrag'. Een orka op haar rug is niet stereotype, ja, als ze het dagen aan een stuk doet, maar dat is niet het geval. Zo'n uitspraak van haar strookt niet met andere beelden van Morgan die gepubliceerd zijn (youtube staat er vol mee).
Jammer, want ik was er erg benieuwd naar en had behoorlijk respect voor Dr Visser. Dat is nu toch een beetje gezakt, want haar rapport is duidelijk geschreven vanuit de agenda Morgan vrij te laten. De conclusie was er al, de feiten en tekst zijn er toen op aangepast. Maar goed, dat doen meerdere partijen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:12

assie schreef:
Bedankt voor de link.

Ik heb het rapport aandachtig gelezen en vind het nogal tegenvallen helaas. Het staat vol suggesties, uit zijn verband gerukte quotes (van wetenschappers) en zelfs enkele onwaarheden.
Ik vind het ook erg opvallend dat ze al deze conclusies trekt op basis van 4 keer 2,5 uur observeren, tijdens het bezoekuur, waarbij ze omringd is door 100 bezoekers. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de ruwe data van haar verslag. Ik zou graag de ethogrammen zien en niet slechts een foto met 'kijk, Morgan ligt op haar rug, en toont haar stereotype gedrag'. Een orka op haar rug is niet stereotype, ja, als ze het dagen aan een stuk doet, maar dat is niet het geval. Zo'n uitspraak van haar strookt niet met andere beelden van Morgan die gepubliceerd zijn (youtube staat er vol mee).
Jammer, want ik was er erg benieuwd naar en had behoorlijk respect voor Dr Visser. Dat is nu toch een beetje gezakt, want haar rapport is duidelijk geschreven vanuit de agenda Morgan vrij te laten. De conclusie was er al, de feiten en tekst zijn er toen op aangepast. Maar goed, dat doen meerdere partijen ;)

De 7 deskundigen die het bepalende rapport hebben geschreven in 2010 hebben bij mijn weten de orca helemaal niet niet gezien en hun conclusie op theorie gebaseerd. ;) En nadien, hebben ze haar al helemaal niet gezien en een up to date rapport gemaakt. Dat was eenmalig en klaar was kees.

Dat dokter Visser heeft geobserveerd tussen het publiek, vind ik juist helemaal goed, want dat is op het ogenblik Morgans wereld, publiek vermaken met haar aanwezigheid. Ook hoe ze reageert op het jongetje. verder heeft ze ook een maal zonderpubliek geobserveerd, jammer dat je dat er niet even bij noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:23

Citaat:

Noem eens een paar suggesties en onwaarheden en uit verband gerukte quotes van wetenschappers. Niet aanvallend bedoeld, maar dan kan ik daar ook eens op zoeken, zo is het wat algemeen.

Wat mij het meest stoort, is dat Morgan is gevangen. 7 mensen het mapje Morgan hebben ontvangen en op basis van die schriftelijke theorie een mening hebben gevormd. Morgan was niet in staat op dat moment terug te worden gezet. Goed, daar kan ik in komen, dier was ondervoed en ziek.
Wat ik erg vind, is dat er daarna nooit een follow up is geweest, een nieuw rapport is uitgebracht, over de toestand van Morgan nu, haar huidige gezondheid en dergelijke en dat men nog steeds voortborduurd op een rapport van eind 2010.
Ik vraag me af welke van de 7 wetenschappers, die het eindoordeel in 2010 hebben geveld, haar daadwerkelijk in Harderwijk zijn komen observeren in 2010, of in 2011 terwijl ze tentoongesteld wordt aan publiek.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:25

vind t wel iets beter voor morgan maja t is gewoon niet goed om veel orca's in een klein badje te houden..
vorige keer was ik vlakbij dolfinarium je hoorde morgan gewoon de hele tijd roepen t was een heel sneu geluid

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:28

Mindim schreef:
Dat dokter Visser heeft geobserveerd tussen het publiek, vind ik juist helemaal goed, want dat is op het ogenblik Morgans wereld, publiek vermaken met haar aanwezigheid. Ook hoe ze reageert op het jongetje. verder heeft ze ook een maal zonderpubliek geobserveerd, jammer dat je dat er niet even bij noemt.

Maar dat is dus niet alléén Morgans wereld he. Dat bezoekuur is maar 2,5 uur per dag. De rest van de dag weet dr Visser niet wat er gebeurt, afgezien van dat uurtje dat ze buiten het bezoekuur heeft geobserveerd. Dus het geeft niet echt een realistisch beeld (vind ik dan). Dat Morgan op het jongetje reageert lijkt me logisch. Als jij of ik daar gaat staan komt ze ook kijken 'hey! aandacht graag!' Dat is ook één van de redenen dat er bezoekuur is, omdat Morgan vaak meer naar de mensen lijkt te kijken dan andersom ;) .

Ik heb nu niet onwijs veel tijd, dus je houdt een paar voorbeelden van me tegoed. Welke ik zo uit mijn hoofd weet (niet gequote dus) is dat ze zegt dat de waterslang in Morgans bassin op een timer staat aangesloten en dat Morgan dus op vaste tijden voor de waterslang gaat hangen. Dat is niet waar. Die waterslang wordt gewoon aangezet door haar verzorgers. Dat Morgan dan richting slang zwemt voor er water uitkomt, komt omdat ze het water kan horen aankomen (het is een best stuk van de kraan naar de straal zeg maar ;) ). En zo zijn er dus meer voorbeelden. Maar die hou je tegoed.

Of de 7 experts (niet allemaal wetenschappers volgens mij) Morgan daadwerkelijk hebben geobserveerd weet ik niet. Ik weet wel dat het rapport uit 2010 niet eens zo zeer om Morgans gedrag gaat, als wel om de feiten. En die feiten blijven imo hetzelfde. Morgan is haar familie kwijt. Morgan was sterk vermagerd. Morgan kan niet voor zichzelf zorgen. Hoeveel (jonge vrouwtjes!) orka's leven alleen of sluiten zich bij andere groepen aan? Dr Visser zegt dat veel orka's dat doen, maar geeft daarnaast ook toe, dat dit eigenlijk alleen volwassen mannetjes orka's zijn, die tussen groepen migreren (maar zich nooit echt aansluiten!). Kun je Morgan daar mee vergelijken?
En dit dan nog los van de verschillende meningen over OF Morgan eigenlijk wel moet overleven. Er zijn tenslotte ook genoeg mensen die vinden dat het niet uitmaakt of Morgan sterft of niet, als het maar in de natuur is. ;)

Wieske_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:08

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:15

wat een super goed geschreven artikel..

het vat de koe bij de horens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:31

Citaat:
Jammer, want ik was er erg benieuwd naar en had behoorlijk respect voor Dr Visser. Dat is nu toch een beetje gezakt, want haar rapport is duidelijk geschreven vanuit de agenda Morgan vrij te laten. De conclusie was er al, de feiten en tekst zijn er toen op aangepast. Maar goed, dat doen meerdere partijen

Ik vind dat de vrijlating van Morgan altijd het uitgangspunt had moeten zijn en nog steeds moet zijn. Ik vind je ook dat je dingen in dat licht moet bekijken. Je moet idd niet dingen zo draaien dat ze in je straat passen, maar heb ook niet het idee dat dokter Visser dat doet. Ze kaart dingen aan welke voor Morgans welzijn in het dolfinarium niet goed zijn. Zoals een steriel bad met weinig te doen, ze wil graag communiceren, zelf een bokker van een post hier boven hoort Morgan, terwijl ze in de buurt van het Dolfinarium was.
Ik vind dat alles op alles gezet moet worden om haar weer de vrije natuur in te krijgen, dat ze de kans krijgt zich aan te sluiten bij een pod. Dat ze daar dan uiteindelijk sterft (wat niet hoeft) dan vind ik dat altijd nog beter dan nog 30 jaar in een zwembad zitten.
Ik vind het te gauw afgedaan met "ah, gaat niet lukken" .

Ik heb nog niet het hele rapport gelezen, ben wat druk :j , maar ga vanmiddag verder. Ook het tweede artikel, waarvoor dank Wieske_S!

Wieske_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:12

Ook weer graag gedaan. ;)

De Orka Coalitie is trouwens ook geld aan het inzamelen om de kosten voor de rechtszaak te kunnen betalen.

Als iemand een donatie wil maken kan dat hier:
https://www.4just1.com/project/45

Of via hun website: http://www.orkacoalitie.nl/

Ik ben heel benieuwd hoe dit uiteindelijk zal aflopen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:26

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en wilde Assie graag complimenteren met haar kalme en goed onderbouwde posts. Over Morgan heb ik verder geen mening, maar om even gezellig mee te doen met het speculeren over de verborgen agenda's van verschillende partijen: ik kan me niet voorstellen dat het beroep van wereldwijd vermaard orkadeskundige bakken met geld en aandacht oplevert. Een beetje wetenschapper zal een unieke gelegenheid aangrijpen om zoveel mogelijk aandacht voor z'n eigen werk te krijgen, allemaal in de wedloop om publicaties en fondsen die bepalend is voor iedere tak van wetenschap. Als orka-deskundige wil je dus in de eerste plaats in het team van experts komen dat wordt samengesteld bij een vondst als die van Morgan. Kom je niet in dat team, dan kun je maar één ding doen, en dat is om het hardst roepen dat de verkeerde deskundigen zijn gevraagd en dat zij ook met verkeerde conclusies komen. Of het dolfinarium nu wel of niet uit commercieel belang Morgan heeft 'gered', de deskundigen van de tegenpartij zijn echt niet oprecht alleen bezig met Morgans welzijn, maar net zo hard met hun eigen naamsbekendheid en loopbaan.

Wat dit artikel betreft":

kimmie261 schreef:
wat een super goed geschreven artikel..

het vat de koe bij de horens...

Meen je nou echt dat je dat goed geschreven vindt? Want ik vind het een schoolvoorbeeld van stemmingmakerij. De onderbouwing rammelt aan alle kanten, er wordt suggestief geschreven en het taalgebruik is zo lomp dat ik na twee zinnen vergeet waar het eigenlijk over ging omdat ik me dan zit af te vragen of de schrijver werkelijk niet over voldoende taalvaardigheid beschikt om zich wat volwassener uit te drukken. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:37

Zie net dit op AD.nl

Orka Morgan gaat voorlopig niet naar een dierenpark in Spanje. Het zeezoogdier moet voorlopig in het Dolfinarium in Harderwijk blijven. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vandaag bepaald.

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie had eind juli een vergunning afgegeven voor de verhuizing naar Spanje. Dierenactivisten, verenigd in de Orka Coalitie, hadden daar bezwaar tegen gemaakt.

De rechter bepaalde verder dat het ministerie opnieuw moet bekijken wat er met Morgan moet gebeuren. (ANP/Redactie)

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet-Watc ... rium.dhtml

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:09

Arm dier, zit ze nog langer in dat kleine rot basin zonder soortgenoten.. nee hier zijn we inderdaad allemaal beter van geworden. Harderwijk, de Orkacoalitie, Loro Parque en vooral Morgan... :(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:13

Nou Urko ik ben eigenlijk wel blij met de uitspraak. Morgan moet niet als atraktie gaan dienen in Tenerife. Morgan moet lekker weer de zee in. Nu gaan ze dat weer op nieuw bekijken dus dat is wel positief.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:19

ja ik ben ook heel positief,hoop dat er eigenlijk wat meer moeite gedaan gaat worden om het orcaatje vrij te kunnen laten en niet naar een ander pretpark als fokkoe en circusorka gebruikt te hoeven gaan worden..

alleen dat badje waar dat dier nu inzit ;(

vreselijk,arme orka...

maar goed ze trekt nog steeds massa's bezoekers die allemaal meewerken aan het feit dat ze in dat minibadje vertoefd,euries te verdienen voor dolfinarium... :x

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:21

Het is een feit dat ze zonder haar familie niet overleefd in het wild.
Dus mocht ze weer uitgezet worden is dan ook een probleem.
Dan ook het feit of ze nog geaccepteerd word mocht ze uitgezet worden.

Ik word heulemaal niet blij van dit nieuws maar volgens mij is het dier beter dood af,hoe kort uit de bocht dat dit ook mag klinken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:29

is ze ook,ze hadden het dier nooit moeten redden...maar ja dat is nu eenmaal gebeurd,beestje is nog jong,proberen kan geen kwaad en tja,anders de natuur zijn gang laten gaan,zoals het had moeten gaan...